RegioPanter 3. generace – přístupnost

Nejdříve se opět seznámíme s tím, co píší na stránkách České dráhy a pak Mikuláš Kopas a přístupnost souprav.

Osobní vlak (Os) zastavuje ve všech stanicích a zastávkách. Spěšný vlak (Sp) zastavuje pouze ve významnějších stanicích a zastávkách. Zpravidla nabízejí pouze 2. třídu ve velkoprostorovém uspořádání a není možné v nich rezervovat místo k sezení. V některých je nabízena i 1. třída. Umožňují přepravu kol, dětských kočárků nebo jiných rozměrných zavazadel. Vlaky jsou objednávány a spolufinancovány jednotlivými kraji.

Služby v regionálních vlacích ČD

2. třída

 

1. třída (ve vybraných vlacích)

 

WC (v části vlaků bezbariérové a vybavené přebalovacím pultem)

 

samoobslužný způsob odbavení, cestující bez jízdenky nastupují do vlaku pouze dveřmi u stanoviště strojvedoucího (ve vybraných vlacích)

bezdrátové připojení k internetu zdarma (ve vybraných vlacích)

 

zásuvky 230 V (ve vybraných vlacích)

 

úschova během přepravy (ve vybraných vlacích)

 

přeprava spoluzavazadel (do vyčerpání kapacity)

 

vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku (ve vybraných vlacích)

 

vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku vybavený zvedací plošinou (ve vybraných vlacích)

Soupravy RegioPanter jsou třívozové nebo dvouvozové. Třívozové vás svezou jako osobní nebo spěšné vlaky na důležitých elektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, Pardubickém kraji, Královéhradeckém kraji, Plzeňském kraji a Olomouckém kraji. Dvouvozové RegioPantery můžete využít v Jihočeském kraji a Moravskoslezském kraji.

Přístupnost soupravy a pohodlí cestujících

(ve spolupráci s kamarády Mikulášek Kopasem a Pepou Lopatou, kterým děkuji, na základě jejich testování a pozorování jsem upravil následující text, který jsem uveřejnil i na Wikipedii)

U dveří jsou akustické majáčky, spouštěné speciální vysílačkou VPN pro nevidomé, otevírají dveře a informují, kde se dveře nacházejí. Uvnitř soupravy informuje majáček o směru, do kterého cestující může vystoupit. Dveře na opačné straně jsou přitom blokovány, takže cestujícím se nemůže stát, že by vystoupil ať už z důvodů špatného zraku nebo nepozornosti do kolejí mimo nástupiště. Zvukové oznamování otevírání a zavírání dveří je velmi zvukově výrazné.

Na dveřích jsou bílé piktogramy pro nástup cyklistů s kolem. V případě nátěru (designu) IDPK, u kterého vychází, že jsou dveře žluté, je piktogram málo kontrastní (bílá na žluté). Naopak piktogram invalidy na vozíku (nástup invalidy) je také bílý, ale na modrém poli, což je dostatečně kontrastní kombinace barev.

Tlačítko u dveří funguje jako předvolba – je možné stisknout už při dojíždění vlaku (na rozdíl od souprav RegioShark, kde opakovaný stisk může vyvolat až zastavení vlaku!!!).

U tlačítek jsou reliéfní štítky s popisky v Braillově slepeckém písmu.

Dveřní systém zabraňuje sevření cestujícího při nástupu, když se dveře už zavírají (např. v případě dobíhání vlaku).

Vlak je sice nízkopodlažní a vhodný pro nástup invalidy na vozíku, ale do některé části vlaku je třeba vystoupit po schodech a naopak k přejití do jiného článku soupravy musíte sestoupit po šikmé podlaze (!) – nebezpečí úrazu při neznalosti, špatném zraku, nepozornosti či prudkém brždění vlaku, schody nejsou náležitě označeny žlutou barvou, pouze šedými lištami.

Vlak je složen pouze z celoplošných oddílů, nikoli kupé. Chybí tu tichý oddíl, který by se při delším meziměstském cestování určtě cestujícím hodil. Zhruba polovina sedaček je v protisměru, jízda zády v protisměru nemusí každému vyhovovat. Sedačky jsou sice moderní, měkké, relativně pohodlné, ale kolem nich je poměrně málo místa a jsou řazeny v řadách za sebou jako v autobuse. Ve vlaku není moc samostatných jednotlivých sedaček. K sedačkám musíte vystoupit drobný schůdek a u některých sedaček je poměrně problematické kvůli nedostatku místa vůbec se usadit nebo vstát, což může být problém pro starší nebo méně pohyblivé osoby (prostor u schodů).

I polohlasný hovor cestujících se poměrně snadno šíří minimálně do poloviny oddílu.

Celoplošný prostor je poměrně dost přesvětlen, nemusí každému vyhovovat (světloplachost) a zabraňuje výhledu z oken, zvláště z míst vzdálenějších od oken, tedy v uličce. Okna však lépe propouštějí mobilní signál.

Souprava má hlášení o zastávkách, hlásí zastávky na znamení a stranu, na kterou se vystupuje. Kromě toho má souprava instalovány vnitřní a vnější textové displeje, vhodné velikostí písma a zobrazením pro slabozraké, zastávka na znamení je označena zvonečkem – pod stanicí i pod časem plánovaného.

Vozová skříň pro cestující dobře vyrovnává změny tlaku např. při projíždění tunely méně zaléhají uši. Přesto je ve vlaku poměrně hlučno. Hluk zapříčiňuje bouchání sběračů trakčního vedení.

U madla kolem toalety jsou koše, které mohou mírně překážet při pohybu cestujících; jinak je prostor kolem toalet prostornější, než jsme zvyklí u jiných souprav.

 

Vzhledem k designu nátěru Plzeňského kraje jsou dveře žluté (to by vyhovovalo), ale na nich jsou bíle (špatný kontrast) piktogramy, např. kola (kdyby alespoň zvolili černou barvu).

RegioPanter Česko | Škoda Transportation a.s.

Plzeňský kraj (plzensky-kraj.cz) – fotky a další

RegioPanter | České dráhy (cd.cz)

RegioPanter – Wikipedie (wikipedia.org)

Integrovaná doprava Plzeňského kraje (idpk.cz)

Bezbariérová doprava | Integrovaná doprava Plzeňského kraje (idpk.cz)

Mezi Berounem, Rokycany, Plzní, Přešticemi a Klatovy zbrusu novými vlaky RegioPanter. Plzeňský kraj pokračuje v masivních investicích do nových vlaků | Integrovaná doprava Plzeňského kraje (idpk.cz)

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *