Převzato z Změny v tarifu PID platné od 1. 4. 2022 | Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (dpp.cz)
Od pátku 1. dubna 2022 dochází ke změnám v tarifu Pražské integrované dopravy v návaznosti na úpravy výše celostátních slev.
Změna tarifu PID od 1. dubna 2022
- mění se ceny jízdného pro děti, studenty a seniory (65-70 let) v příměstské dopravě
- státní sleva pro tyto tarifní kategorie (děti od 6 do 18 let, studenti od 18 do 26 let a senioři od 65 do 70 let) se snižuje ze 75 % na 50 %
- dochází k zavedení zlevněného jízdného pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P v příměstské dopravě (nově sleva 75 % z plné ceny jízdného, a to jak v autobusech, tak ve vlacích PID)
- v platnosti i po 1. dubnu 2022 zůstává možnost bezplatné přepravy pro seniory nad 70 let v příměstských autobusech PID na území Středočeského kraje
Přístupná přepsaná a zjednodušená tabulka z tabulek ve formátu obrázku níže uvedených:
Počet projížděných pásem | Časová plastnost | Zvláštní ZTP | Zvýhodněné | Plné | Měsíční zvláštní | Čtvrtletní zvláštní | Roční zvláštní |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 pásmo (pouze předplatné, nelze ve vlacích pro pásmo 0 a v busech v Kladně) | není | není | není | není | 93 | 237 | 890 |
2 pásma pouze BUS (nelze předplatné) | 15 minut | 3 | 7 | 14 | není | není | není |
2 pásma BUS + vlak včetně předplatného | 30 minut | 5 | 11 | 22 | 143 | 375 | 1365 |
3 pásma | 60 minut | 7 | 15 | 30 | 218 | 562 | 2078 |
4 pásma | 1:30 hod. | 10 | 20 | 40 | 287 | 750 | 2731 |
5 pásem | 2:00 hod. | 12 | 25 | 50 | 353 | 937 | 3354 |
6 pásem | 2:30 hod. | 15 | 30 | 60 | 421 | 1125 | 4007 |
7 pásem | 3:00 hod. | 17 | 35 | 70 | 487 | 1312 | 4631 |
8 pásem | 3:30 hod. | 20 | 40 | 80 | 556 | 1500 | 5284 |
9 pásem | 4:00 hod. | 22 | 45 | 90 | 625 | 1687 | 5937 |
10 pásem | 4:30 hod. | 25 | 50 | 100 | 693 | 1875 | 6590 |
11 pásem | 5:00 hod. | 27 | 55 | 110 | 759 | 2062 | 7240 |
12 pásem | 5:30 hod. | 30 | 60 | 120 | 825 | 2249 | 7890 |
13 pásem | 6:00 hod. | 32 | 65 | 130 | 891 | 2436 | 8540 |
14 pásem | 6:30 hod. | 35 | 70 | 140 | 957 | 2623 | 9190 |
15 pásem | 7:00 hod. | * | * | 150 | * | * | * |
16 pásem | 7:30 hod. | * | * | 160 | * | * | * |
poznámka *) k tabulkám:
Proč je v obou v prvních řádcích přehledu a tabulek stejné pásmo 2? Nejlevnější jízdné je totiž možné pořídit pro dvě pásma, i když cestujete třeba jen v rámci pásma jednoho. Dvoupásmová jízdenka za 3 Kč platí 15 minut jen v autobusech, dvoupásmová jízdenka za 5 Kč (na dalším řádku v tabulce) platí 30 minut v autobusech i vlacích.
2. pásmo 3,00 Kč
2. pásmo 5,00 Kč*)
Dvoupásmová jízdenka za 3 Kč platí 15 minut jen v autobusech, dvoupásmová jízdenka za 5 Kč (na dalším řádku v tabulce) platí 30 minut v autobusech i vlacích.
3. pásmo 7,00 Kč
4. pásmo 10,00 Kč
5. pásmo 12,00 Kč
6. pásmo 15,00 Kč
7. pásmo 17,00 Kč
8. pásmo 20,00 Kč
9. pásmo 22,00 Kč
10. pásmo 25,00 Kč
11. pásmo 27,00 Kč
12. pásmo 30,00 Kč
13. pásmo 32,00 Kč
14. pásmo 35,00 Kč
Vnějších pásem je 12 (ode dne vyhlášení přibude ještě jedno), pro Prahu jako město jsou pásma 4:
- dvojnásobné vnitřní pásmo P,
- dojezdové pásmo 0 a
- okrajové pásmo B).
V pásmech 0 a B jezdí držitelé průkazů ZTP(-P) zdarma (bus), a ve vlaku za jízdenku s 25% slevou, tedy maximální počet pásem pro ZTP je 12 vnějších + pásmo B + pásmo 0, tedy 14.
Problémem trochu zůstává obsluha zdravotně postižených u řidiče – prodej jízdenek. Někteří si stěžují na to, že řidiči si nevšimnou, že nevidí (nebo jsou slabozrací) a vyzývá je, aby si vyzvedli z pokladny právě vytištěnou jízdenku. Stačí na to řidiče upozornit a nastavit dlaň.
Také by mělo dojít k tomu, že aplikace PID lítačka nabídne možnost zakoupení zvláštního předplatného i pro držitele ZTP(-P). Tady je problém, že vyřízení předplatného musí být ověřeno a spárováno s průkazem, což se dá udělat jen na (větších) vybraných výdejních střediscích DPP, např. vestibul metra Smíchovské nádraží – malé výdejní okénko ve zdi.
Otázka je také, která města si v rámci místní dopravy zachovají přepravu zdarma na ZTP-P po městě: Kladno, Příbram, Kolín … – asi ano, ale co např. Kralupy nad Vltavou a podobná města?
Seznam výjimek, uvedených v tarifu (bez záruky, v těchto městech zřejmě bude doprava po městě jako místní?).
MHD Kutná Hora,
MHD Odolena Voda,
MHD Mělník,
MHD Beroun a Králův Dvůr,
MHD Nymburk,
MHD Kladno,
MHD Slaný,
MHD Hořovice.
Nový ceník jízdenek pro jednotlivou jízdu a krátkodobých jízdenek
Nový ceník elektronických a papírových kupónů pro dlouhodobé cestování
Z důvodu nemožnosti kompenzace nevyužitých jízdenek ze strany státu nebude možný zpětný odkup nevyužitých jízdenek, které pozbydou po 1. dubnu 2022 platnosti, a to včetně jízdenek zakoupených v mobilní aplikaci PID Lítačka. Tyto jízdenky je nutné využít do 31. března 2022.
Schéma příměstských linek
– obrázek png (klikáním lze zvětšit, ale pro posun pak nemůžete použít sišpky, ale posuvníky v prohlížeči)
Kontrastnější schéma:
Příklady pásem z Prahy:
1. pásmo 3 Kč (ZTP/-P)
Úvaly, Škvorec, Mstětice, Úholičky, Velké Přílepy, Středokluky, Hostouň, Jeneč, Ptice, Dahelčice, Chýnice, Mezouň, Nučice, Rudná u Prahy, Choteč, Dobříč, Zbuzany, Tachlovice, Chrášťany, Chýně, Vonoklasy, Karlík, Dobřichovice, Všenory, Jíloviště, Černošice, Měchenice, Klínec, Chlomek, Petrov, Dolní Břežany, Libeň, Psáry, Dolní Břežany, Jesenice, Průhonice, Říčany, Stránčice, Svojšovice, Světice, Tehov …
2. pásmo 5 Kč (ZTP/-P)
Tuklaty, Rostoklaty, Nová ves, Příšimasy, Hradešín, Doubravčice, Masojedy, Vyžlovka, Louňovice, Mukařov, Babice, Žernovka, Svojetice, Mnichovice, Hrusice, Mirošovice, Křížkový Újezdec, Radějovice, Želivec, Libeř, Okrouhlo, Zvole, Záhořany, Černíky, Březová, Davle, Klínec, Dobřichovice, Černolice, Řevnice, Zadní Třebáň, Mořina, Loděnice, Vysoký Újezd, Kozolupy, Bubovce, Sedlec, Chrustenice, Svárov, Červený Újezd, Unhošť, Hřebeč, Buštěhrad, Libčice nad Vltavou, Odolená Voda, Neratovice, Kostelec nad Labem
3. pásmo – 7 Kč (ZTP/-P)
Lysá nad Labem, Brandýs-Stará-Boleslav, Veltrusy, Kralupy nad Vltavou, Mníšek, Jílové u Prahy, Černé Voděrady, Kladno
4 pásmo – 10 Kč (ZTP/-P)
Beroun, Libušín, Smečno, Slaný, Velvary, Mělník, Byšice
5. pásmo 12 Kč (ZTP/-P)
Pečky, Sadská, Nymburk, Benátky nad Jizerou, Kokořín, Liběchov, Straškov-Vodochody, ˇužoce. Zlonice, Stochov, Zdice, Hostomice, Dobříš, Nový Knín, Benešov u Prahy
6. pásmo 15 Kč (ZTP/-P)
Bystřice, Neveklov, Kolín, Poděbrady, Žebrák, Hořovice, Štětí, Dobřeň, Mšeno, Poděbrady, Uhlířské Janovice, Bystřice, Jínce, Křivoklát, Nové Strašecí
7. pásmo 17 Kč (ZTP/-P)
Mladá Boleslav, Příbram, Velký Osek, Kutná Hora, Zbraslavice, Vlašim, Votice, Sedlčany, Kařez, Rkovník, Louny, Roudnice nad Labem
8. pásmo 20 Kč (ZTP/-P)
Březnice, Heřmaničky, Trhový Štěpánov, Zruč nad Sázavou, Zruč nad Sázavou, Čáslav, Týnec nad Labem, Chotovice, Městec Králové, Rožďalovice, Bakov nad Jizerou
9. pásmo 22 Kč (ZTP/-P)
hudčice, Střezimíř, Golčův Jeníkov, Žleby, Dolní Bousov, Mnichovo Hradiště, Bělápod Bezdězem, Domoušice, Jesenice (PZ), Čistá
10. pásmo 25 Kč (ZTP/-P)
Sobotka, Doksy, Ledeč nad Sázavou
11. pásmo 27 Kč (ZTP/-P)
Turnov
12. pásmo 30 Kč (ZTP/-P)
Světlá nad Sázavou
Vysvětlení pásem PID, zejména pásma P, 0, B na stránkách DPP
Tarifní pásma PIDu na železnici – PDF
Elektronické jízdní řády a informace o pásmech
Idos off line – kupodivu tuto informaci nenajdete v datech PID, ale v autobusech dole v informačním panelu,
www.jizdnirady.cz – rozkliknout Detaily a pak ještě rozkliknout Jízdné
CG Transit – aplikace pro mobilní zařízení – po rozkliknutí na úroveň Spoje, dole v informačních poznámkách
Tarifní kalkulačka na stránkách DPP – zatím bez možnosti zadání ZTP-P (stačí orientačně vydělit 4)
Tarif PID a smluvní podmínky PID v PDF platný od 1. 4. 2022 – je možné převést do docx
Přehled vydaných Tarifů a SPP PID | Pražská integrovaná doprava
Z mailové konference Pha-info (14. 4. 2022)
Milí na Phainfu, vzhledem k změnám plateb v rámci Pražské integrované dopravy a s tím spojených množících se stížností na chybné odbavení držitelů průkazů ZTP a ZTP/P, SONS oslovila ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) s podnětem na řešení těchto vzniklých nejasností a komplikací. Proto zde nyní můžeme předložit jejich reakci: aktuální shrnutí, jakým způsobem se tyto osoby správně odbavují v příměstských autobusech a ve vlacích PID. A to včetně příslibu, že budou řidiči v této věci znovu proškoleni a že je samozřejmě možnost taková chybná odbavení reklamovat. Následuje shrnutí od ROPIDu: K datu 1. 4. 2022 bylo nastartováno mnoho změn a tarifních pokynů nejen v souvislosti se změnami nařízenými státem v oblasti slev, které se rozpadly na dvě skupiny a zkomplikovalo se odbavení, ale také vzhledem k vyvíjejícím se informacím ohledně přepravy válečných uprchlíků z UA. Tyto změny bohužel ještě nekončí a je třeba připravit se a očekávat v tomto ohledu další pokyny ROPIDu. Shrnutí podmínek přepravy držitelů průkazů ZTP a ZTP/P: Držitel českého průkazu ZTP nebo ZTP/P se bezplatně přepravuje na území hl. m. Prahy (pásma P, 0 a B) v metru, tramvajích, městských i příměstských autobusech, na lince AE, trolejbusech, lanové dráze na Petřín a na přívozech. Na území hl. m. Prahy se dále držitel českého průkazu ZTP nebo ZTP/P přepravuje bezplatně vlakovou linkou S34 a Pražským motoráčkem, jelikož tyto železniční linky obsluhují pouze území hlavního města. Ve všech ostatních vlacích PID nemá držitel českého průkazu ZTP nebo ZTP/P nárok na bezplatnou přepravu, ale na zvýhodněné jízdné ve výši 25% ceny plnocenného jízdného dle tarifu železničního dopravce nebo železničního tarifu SJT. Dále v pásmech 0 a B může využít i zvláštní zlevněné jízdné PID ve výši 25% plnocenného jízdného. Mimo území hl. m. Prahy tj. ve vnějších tarifních pásmech (pásma 1 – 12) se držitel českého průkazu ZTP nebo ZTP/P přepravuje za zvláštní zlevněné jízdné PID ve výší 25% plnocenného jízdného v autobusech a vlacích PID, případně ve vlacích PID může využít i železniční tarif dopravce nebo železniční tarif SJT. Ve všech tarifních pásmech tj. na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje s případným přesahem do sousedních krajů, se poskytuje vždy bezplatná přeprava průvodce nebo vodicího psa držitele českého průkazu ZTP/P, pokud se přepravuje společně s tímto držitelem. Příklad: Držitel českého průkazu ZTP/P se společně cestujícím průvodcem Při cestě příměstskou autobusovou linkou z Prahy, Nádraží Veleslavín (pásmo B) do Kladna (pásmo 3) doplácí 3 navazující tarifní pásma (pásma 1, 2 a 3). Cena zvláštního jízdného pro tuto tarifní kategorii je 7 Kč (platí 3 pásma a max. 60 minut). Průvodce jede celou cestu zdarma. Při cestě vlakovou (železniční) linkou z Prahy, Veleslavín (pásmo B) do Kladna (pásmo 3) platí 4 navazující tarifní pásma (pásma B, 1, 2 a 3) nebo pro celou tuto cestu zakoupí jízdné dle tarifu železničního dopravce nebo tarifu SJT. Cena zvláštního jízdného PID pro tuto tarifní kategorii je 10 Kč (platí 4 pásma a max. 90 minut). Průvodce jede celou cestu zdarma. Pokud máte poznatky o nesprávném tarifování, lze tyto jízdenky reklamovat u konkrétních dopravců. ROPID je ochoten pomoci, ale musí být známo, kde a kdy se to stalo (místo čas a jízdenky). Zprávu podává Marie Málková Metodické centrum odstraňování bariér Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, zapsaný spolek. (SONS ČR) Krakovská 1695/21, 110 00 Praha 1 tel.: 221 462 443 email: malkova@sons.cz www: www.sons.cz/bariery
Za kontrolu, opravu a vůbec spolupráci nejen na této stránce děkuji kamarádovi Josefu Lopatovi.