Čitelná Praha

Co či kdo je Čitelná Praha? O jaký projek jde?

https://citelnapraha.webflow.io/

Výsledky prvního výzkumu Čitelné Prfahy s veřejností na Palmovce a co bude zkoumat dál v roce 2024 – zdroj DPP

Ve středu 7. února 2024 jsem se zúčastnil jejich výzkumu ve stanici Jiřího z Poděbrad, který se zaměřoval na tabule ve stanici a informační tabule v testovaných soupravách metra.

Ve stanici směrové tabule:

kolej 1 Depo Hostivař

kolej 2 Centrum Nemocnice Motol

Úkol: dostat se někam – na konkrétní náměstí v centru, které není stanicí metra (?!)

Problém řešení symbolu centrum – kolečko s tečkou – dle mého by spíše mohl vyjadřovat místo – stanici, kde právě jsem, např. na horizontálním panelu se stanicemi (horizontálním jezevčíkovi) – momentálně je tam bílý čtvereček.

Kolej 1 (vlevo) Depo Hostivař, Kolej 2 (vpravo) Centrum, Nemocnice Motol
Černé směrové tabule. Kolečko s tečkou symbolizující centrum.

Horizontální panel se stanicemi, vyznačené přestupní body a aktuální stanice.

viz titulek obrázku
Střední loď stanice s informačním i panely Čitelná Praha: černý podklad, nové grafické uspořádání.

Problém z hlediska přístupnosti: špatné nasvícení, zářivky shora. Oslňují, 3 metry před tabulí se mi tabule ztrácí ve světle (světloplachý, oslňuje mě), kromě toho se také horní okraj tabule leskne. Turnonem (kukátkem, monokulárem pod tabulí) názvy stanic přečtu.

Bohužel mi neukázali vertiákální tabuli s názvy stanic, která by mě vyhovovala nejvíc. Jsou tu dvě pro každý směr na konci stny mezi eskalátory a prvními prostupy ke kolejím na nástupiště.

Podobná tabule by měla být i na Palmovce u východu směr autobusový terminál.

Nové eskalátory mají patu každého stupně označenou žlutou barvou.

Při nástupu na eskalátor jsou jasně vidět žluté linky, místo, kde se plocha zlomí ve schod. Proč nejsou místo pat schodů takto označovány hrany těchto schodů tak, jak je to obvyklé jinde? V místě nástupu na eskalátory je také dost světla. Naopak s tímto problémem se setkáváme např. nahoře ve vestibulu stanice metra B Hloubětín.

Informační tabule v soupravě

– jezdí momentálně s těmito panely soupravy jak na trase A, tak i na trase B.

Horizontální jezevčík v některých soupravách metra, zatím na trase A
Horizontální jezevčík – návrh tabule nad dveřmi některých souprav (vozů) metra linky A z díly Čitelná Praha

Horizontální nade dveřmi – jezevčík – ještě ve středu 7. února tabule se všemi třemi trasami – malé písmo, nepřečetl jsem ani s turmonem, pro slabozhraké (3/60) nepůoužitelné. Podklad černý (stejně jako všechny tabule). Na tabuli se bariérové stanice z hlediska vozíčkářů vyznačují kolečkem s čárkou, ostatní, tedy většina jsou bezbariérové. Vysvětleno v horním levém rohu piktogramovou legendou. Není na to moc vidět, moc velký detail pro mě, takže jsem to hned nepochopil. Znamená to, že v bezbariérových stanicích by měly být (v provozu) výtahy. Navrhuji, aby se používal zavedený symbol vozíčkáře a pro nevidomé označení piktogramu nevidomého s bílou holí u stanic, které mají taktilní bezpečnostní pásy, majáčky pro VPNku a vodící linie buď ve stanici nebo ve vestibulu. Na nástujpištích a ve střední lodi v hlubinných stanicích nebývají, ale bývají až ve vestibulu mezi vchodem a východem z vestibulu a eskalátory.

Tři horizontální informační tabule se stanicemi
Horizontální informační panel, tzv. jezevčík, nová verze od pátku 9. února 2024

Pátek 9. února 2024: Článek ze servru Zdopravy.cz k nejnovější verzi horizontálních informačních tabulí nad dveřmi souprav metra, tzv. jezevčíků. Původní panely se všemi třemi trasami budou (zčásti?) nahrazeny novou verzí horizontálního panelu jen s jednou trasou metra, stejně jako ve stanicích metra, s vyzhnačením přestupů. Bude větší písmo?

Vedle dveří na skle schéma tras metra: také poměrně malé písmo, bílé a možná i šedé, menší kontrast. Ikony vnímám a správně identifikuji, např. nádraží Praha-Masarykovo – orientuji se v Praze i bez schématu.

Na schématu se mi nelíbí též to, že na jihozápadě Prahy je trasa B vykreslena jako přímka, přitom její vedení tvoří spíš písmeno U.

Schéma je poměrně přeplněné různými piktogramy, liniemi tramvají. Schází piktogram autobusového uzlu – terminálu, např. Černý most, Roztyly, Anděl … autobus vyznačen jen u stanice metra Nádraží Holešovice a u něho text ZOO.

Schéma pražského metra od Čitelná Praha
Schéma pražského metra ze soupravy

Můžete porovnat s novou verzí schématu z pátku 9. února 2024.

Výřez centra je v kruhu a není nadepsán jako Centrum. Stanice jsou nadepsány jen po jedné straně linie (byla to jedna z otázek – proč jsou nadepsány jednou nad a podruhé pod linií – soudil jsem, že jde o to, aby se tam názvy graficky vešly, jimný význam to asi mít nebude – vešly, ale nezmenšilo se troxchu písmo? Také došlo k přesunu označení linky metra (což byla další otázka – proč je právě tam – viz staré schéma), která byla přesunuta ke koncové stanici trasy a název koncové stanice byl přesunut buď před linii a nebo v pířpadě Zličína nad linii, eventuelně ponechán na místě jako v přípaně nemocnice Motol. Koncové stanice jsou větším písmem, než ostatní stanice.

Změnil se i hlavní nadpis vlevo nahoře: z Praha Metro Tram pouze na Praha.

Jak se Vám schémata a tabule líbí? Napište do komentářů. (Já na výslednou podobu ani další verzi nemám vůbec žádný vliv). Děkuji.

Stanice metra Palmovka

Během jara by mělo dojít k výměně starších žlutých tabulí i v druhé polovině stanice, tj. k východnímu výstupu (k autobusovému terminálu)

Třetí testovací stanicí je Opatov.

Železniční zastávka Praha-Rajská zahrada

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *