Transamerická železnice – 150 let

Studio 6 ČT 10. 5. 2019: K výročí Tranamerické železnice – 150 let

Stavba první transkontinentální železnice aneb 23 000 km zajížďka přece není problém

článek na servru Logistická akademie. Začátek stavby 8. ledna 1863 za prezidenta Abrahama Lincolna: Jedině parní železnice dokáže spojit města vzdálená od sebe tisíce mil, otevřít osadníkům nové oblasti, zpřístupnit přírodní bohatství, zabezpečit zemi po vojenské stránce. 10. května 1869 zatloukl zlatý (pozlacený – zlato by bylo na hřeb v kolejnicích moc měkký kov) hřeb do kolejnice guvernér státu Kalifornie Amasa Leland Stanford, člen Velké čtyřky a pozdější zakladatel Stanfordovy univerzity, kde je původní „zlatý hřeb“ dodnes uložen. Okolnosti:

  • americká občanská válka průmyslového Severu proti otrokářskému Jihu,
  • zlatá horečka (železnice končila v Iowě)
  • nutnost spojit východ se západem – vybíjení indiánských kmenů: Dělníky doprovázející vojáci si přivydělávali loupením v indiánských osadách, a celá stavba železnice znamenala konec pro kmeny Čejenů a Siouxů naprostou zkázu. Kromě „potlačování nepokojů“ znamenal kontakt s dělníky a vojáky pro indiány také nové nemoci, úbytek potravy a omezení území, na kterém se mohli vyskytovat.
  • Díky transkontinentální železnici se zkrátila doba cestování napříč Amerikou z šesti měsíců na jeden týden.

Čtyři obchodníci na západě, takzvaná Velká čtyřka (Big Four) založili společnost Central Pacific Railroad, která se ujala stavby z kalifornského Sakramenta. Z východu, respektive z iowského města Council Bluffs začala stavět Union Pacific Railroad. Na stavbě v Kalifornii se podílela ještě společnost Western Pacific Railroad, která v roce 1864 přidělila všechna práva na stavbu transkontinentální železnice právě Velké čtyřce a její Central Pacific Railroad. Společně tyto dvě společnosti vybudovaly 1322 km železnice, Union Pacific jich postavila 1746. Za západu to totiž šlo velmi těžce. Na stavbě pracovalo přes 40 tisíc dělníků a vojáků. Z toho 20 tisíc položilo život. Číslo je nepřesné, protože položené životy Číňanů nepodléhaly žádné statistice. Stávka byla potlačena přerušením zásobování jídla. Čínští imigranti byli nejpočetnější skupinou dělníků Central Pacific Railroad, vydělávali podstatně méně, než ti „bílí“. Pro Union Pacific Railroad pracovali zase zejména Irové, veteráni z občanské války. Při prorážení téměř půl kilometru dlouhého tunelu Summit byl poprvé místo střelného prachu použit nitroglycerin. Pro stavbu potřebné koleje, vozy a lokomotivy se na stranu Tichého oceánu dostávaly desetiměsíční plavbou nákladními loděmi okolo Hornova mysu. Žádná rýpadla, žádná mechanizace – téměř vše na obou stranách se dělo silou svalů. Desítky metrů vysoké náspy se zavážely ručními kárami, zeminu hrnuly železné pluhy tažené buvoly. Díry pro odstřel skal v tunelech se vrtaly ručními vrtáky. Ke koordinaci postupu došlo až když v dubnu 1865 skončila Občanská válka, a do projektů se zapojili průbojní inženýři, kteří se jako důstojníci naučili ve válce organizaci a řízení. V současné době vede podél původní železnice americká dálnice Interstate 80. Pozůstatky železnice můžeme vidět na mnoha místech, především pak v horách masivu Sierra Nevada. Wikipedia: First Transcontinental Railroad

Před 140* lety mohli stavitelé první transkontinentální železnice vítězně zvolat: Hotovo! Hotovo! Hotovo!

článek Technického týdeníku.

  • článek byl napsán před 10 lety, tedy v roce 2009, k 140. výročí otevření transkontinentální železniční magistrály.

Hudební ztvárnění vybudování magistrály už léta hraje Robert Křesťan s Druhou trávou – skladba patří k nejoblíbenějším a a nedávné době dostala nové aranžmá (nový zvukový kabát)

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *