Jízdní řády SŽDC 2019 a novinky

Základní inhormace s přehledem tratí aktuálních na rok 2018/19 a stručný přehled novinek jízdního řádu.

Převzato ze stránky SŽDC

Jízdní řády 2019 (platné od 9. 12. 2018)

SŽDC je tvůrcem jízdních řádů na železnici ČR.
Níže naleznete tabulky jízdních řádů ke stažení v elektronické podobě ve formátu PDF.

SŽDC nevyřizuje připomínky a podněty veřejnosti k jízdnímu řádu. Pro uplatnění připomínek a podnětů je třeba oslovit přímo dopravce příslušného vlaku, další podrobnosti zde.

Základní informace a kontakty

Všeobecné pokyny, označení a omezení jízdy vlaků, vysvětlení značek

Abecední seznam stanic

Mapa tratí

Číslo tratě Traťový úsek
010 (Praha –) Kolín – Česká Třebová
011 Praha – Kolín
012 Pečky – Kouřim
013 Bošice – Bečváry
014 Kolín – Ledečko
015 Přelouč – Prachovice
016 Holice – Chrudim
017 Česká Třebová – Dzbel, Chornice – Velké Opatovice
018 Choceň – Litomyšl
019 Česká Třebová – Lanškroun
020 (Praha –) Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
021 Týniště nad Orlicí – Letohrad, Častolovice – Solnice
023 Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách
024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
025 Dolní Lipka – Hanušovice
026 Týniště nad Orlicí – Broumov, Starkoč – Václavice
028 Opočno pod Orlickými horami – Dobruška
030 (Hradec Králové –) Jaroměř – Liberec
031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
032 Jaroměř – Trutnov
034 Smržovka – Josefův Důl
035 Železný Brod – Tanvald
036 Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba Górna
037 Liberec – Jindřichovice pod Smrkem, Frýdlant v Čechách – Černousy
038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem
040 Chlumec nad Cidlinou – Trutnov
041 Hradec Králové – Jičín – Turnov
042 Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou
043 Trutnov – Lubawka
044 Kunčice nad Labem – Vrchlabí
045 Trutnov – Svoboda nad Úpou
046 Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
047 Trutnov – Teplice nad Metují
060 Poříčany – Nymburk
061 Nymburk – Jičín
062 Chlumec nad Cidlinou – Křinec
063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov
064 Mšeno – Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou
070 Praha – Turnov
071 Nymburk – Mladá Boleslav
072 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
073 Ústí nad Labem – Děčín
074 Čelákovice – Neratovice
076 Mělník – Mšeno
080 Mladá Boleslav – Jedlová
081 Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Rumburk
083 Děčín – Bad Schandau – Dolní Poustevna – Rumburk
084 Rumburk – Panský – Mikulášovice, Rumburk – Krásná Lípa – Panský
086 Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí
087 Lovosice – Česká Lípa
089 Liberec – Zittau – Rybniště, Varnsdorf – Seifhennersdorf
090 Praha – Ústí nad Labem – Děčín
091 Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy
092 Neratovice – Kralupy nad Vltavou
093 Kralupy nad Vltavou – Kladno
094 Vraňany – Lužec nad Vltavou
095 Vraňany – Zlonice
096 Roudnice nad Labem – Bříza
097 Lovosice – Teplice v Čechách
110 Kralupy nad Vltavou – Louny
111 Kralupy nad Vltavou – Velvary
114 Lovosice – Postoloprty
120 Praha – Kladno – Rakovník
121 Hostivice – Podlešín
122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy
123 Most – Žatec západ
124 Lužná u Rakovníka – Chomutov
126 Most – Rakovník
130 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
131 Ústí nad Labem – Bílina
132 Kadaň-Prunéřov – Poláky
133 Chomutov – Jirkov
134 Teplice v Čechách – Litvínov
135 Most – Moldava v Krušných horách
137 Chomutov – Cranzahl
140 Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary – Cheb
141 Karlovy Vary – Merklín
142 Karlovy Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt
144 Loket předměstí – Nová Role
145 Sokolov – Kraslice – Zwotental
146 Cheb – Luby u Chebu
147 Cheb – Bad Brambach (– Zwickau)
148 Cheb – Hranice v Čechách, Aš – Selb-Plößberg (– Hof)
149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně, Krásný Jez – Horní Slavkov-Kounice
160 Plzeň – Žatec
161 Rakovník – Bečov nad Teplou
162 Rakovník – Kralovice u Rakovníka
170 (Praha –) Beroun – Plzeň – Cheb
171 Praha – Beroun
172 Zadní Třebaň – Lochovice
173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun
174 Beroun – Rakovník
175 Rokycany – Nezvěstice
176 Plzeň – Radnice
177 Pňovany zastávka – Bezdružice
179 Cheb – Schirnding (– Marktredwitz)
180 Plzeň – Domažlice – Furth im Wald
181 Nýřany – Heřmanova Huť
182 Staňkov – Poběžovice
183 Plzeň – Železná Ruda-Alžbětín
184 Domažlice – Planá u Mariánských Lázní
185 Horažďovice předměstí – Domažlice
190 Plzeň – Horažďovice předměstí – České Budějovice, Písek město – Protivín
191 Nepomuk – Blatná
194 České Budějovice – Černý Kříž
195 Rybník – Lipno nad Vltavou
196 České Budějovice – Summerau
197 Číčenice – Nové Údolí
198 Strakonice – Volary
199 České Budějovice – České Velenice
200 (Praha –) Beroun – Písek
201 Tábor – Ražice
202 Tábor – Bechyně
203 Březnice – Strakonice
204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
210 Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany, Vrané nad Vltavou – Dobříš
212 Čerčany – Světlá nad Sázavou
220 (Praha –) Benešov u Prahy – České Budějovice
221 Praha – Benešov u Prahy
222 Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov
223 Olbramovice – Sedlčany
224 Tábor – Horní Cerekev
225 Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí
226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice
227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice
228 Jindřichův Hradec – Obrataň
229 Jindřichův Hradec – Nová Bystřice
230 (Praha –) Kolín – Havlíčkův Brod
231 Praha – Lysá nad Labem – Kolín
232 Lysá nad Labem – Milovice
233 Čelákovice – Mochov
235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou
236 Čáslav – Třemošnice
237 Havlíčkův Brod – Humpolec
238 Pardubice – Havlíčkův Brod
240 Brno – Jihlava
241 Znojmo – Okříšky
243 Moravské Budějovice – Jemnice
244 Brno – Hrušovany nad Jevišovkou – Šanov, Moravské Bránice – Ivančice
246 Břeclav – Znojmo
248 Znojmo – Retz (–Wien)
250 (Praha –) Havlíčkův Brod – Brno – Kúty
251 Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov
252 Křižanov – Studenec
254 Šakvice – Hustopeče u Brna
255 Hodonín – Zaječí
260 (Praha –) Česká Třebová – Brno
261 Svitavy – Žďárec u Skutče
262 Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice
270 (Praha –) Česká Třebová – Přerov – Bohumín, Mošnov, Ostrava Airport – Studénka
271 Prostějov – Dzbel
273 Prostějov – Červenka
274 Litovel předměstí – Mladeč
275 Olomouc – Drahanovice
276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou
277 Suchdol nad Odrou – Fulnek
278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město
279 Studénka – Bílovec
280 Hranice na Moravě – Střelná (– Púchov)
281 Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm
282 Vsetín – Velké Karlovice
283 Horní Lideč – Bylnice
290 Olomouc – Šumperk
291 Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín
292 Šumperk – Krnov
294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem
295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku
297 Mikulovice – Zlaté Hory
298 Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
300 Brno – Přerov (– Bohumín)
301 Nezamyslice – Olomouc
303 Kojetín – Valašské Meziříčí
305 Kroměříž – Zborovice
310 Olomouc – Opava
311 Valšov – Rýmařov
313 Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem
314 Opava – Svobodné Heřmanice
315 Opava – Hradec nad Moravicí
317 Opava – Hlučín
318 Kravaře ve Slezsku – Chuchelná
320 Bohumín – Čadca
321 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín, Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice
322 Cieszyn – Český Těšín – Frýdek-Místek
323 Ostrava – Valašské Meziříčí
324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
325 Studénka – Veřovice
326 Dětmarovice – Petrovice u Karviné
330 Přerov – Břeclav
331 Otrokovice – Vizovice
340 Brno – Uherské Hradiště
341 Staré Město u Uherského Hradiště – Vlárský průsmyk, Újezdec u Luhačovic – Luhačovice
342 Bzenec – Moravský Písek
343 Hodonín – Vrbovce
900 (Visutá lanová dráha) Liberec-Horní Hanychov – Ještěd
T3 Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno (- Zubrnice) (Turistická železniční linka)
T4 Lovosice – Třebívlice – Most (Turistická železniční linka)
T5 Roudnice nad Labem – Libochovice (Turistická železniční linka)
T6 Kadaň-Prunéřov – Podbořany, Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec (Turistická železniční linka)
NVV Zvláštní vlaky

Knižní jízdní řády Českých drah nebudou obsahovat některé soukromé dopravce jako je RegioJet nebo LeoExpress, proto je někdy lepší si stáhnout z výše uvedených odkazů pdf s konkrétní tratía vytisknout si ji a nebo hledat v digitálních nebo on line vyhledávačích jízdních řádů.

Novinky v jízdních řádech vlaků

Cesta mezi Prahou a Plzní se zkrátí přibližně o čtvrt hodiny díky otevření Ejpovických tunelů. Na trase ze Slovenska budou noční vlaky přijíždět do Prahy časněji ráno.

V novém jízdním řádu Českých drah se od 9. prosince zrychlí doprava na trase Praha-Plzeň, přibudou přímé spoje mezi Prahou a Opavou a z jižní Moravy a Ostravy do Berlína. Namísto některých vlaků EuroCity a InterCity opět pojede souprava Pendolino. Pojmenování vlaků budou nově většinou jednotná pro celou linku, zmizí tak názvy jednotlivých spojů.

O změnách  informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: „Jízdní řád mezistátních vlaků Českých drah, které provozujeme v kooperaci se zahraničními partnery, je i v roce 2019 stabilní. Na žádné lince nedochází k revolučním změnám,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Michal Štěpán. „Ani ve vnitrostátní dopravě nejsou plánované žádné rozsáhlé změny,“ dodal.

České dráhy také zvažují, že ve vlacích mezi Prahou a Ostravou provozovaných na jejich obchodní riziko nově zavedou povinnou rezervaci. „Datum, odkdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti jízdního řádu 2019,“ uvedl dopravce.

Cesta mezi Prahou a Plzní se zkrátí přibližně o čtvrt hodiny díky otevření Ejpovických tunelů. Zrychlí to spoje mezi Prahou a Mnichovem, u kterých se mírně posunou i časy příjezdů a odjezdů. Ze stejného důvodu bude rychlejší také spojení mezi Prahou a Plzní a dalšími západočeskými městy.

Pendolino, které se po nehodě u Studénky a opravách vrátilo do provozu v září, nahradí v pátek odpoledne ve směru na Slovensko dosavadní EuroCity Roháče. Mezi hlavním městem a severní Moravou pendolina vystřídají některé vlaky InterCity. Na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin pojede z Ostravy do Prahy večerní posilové pendolino. Mezi Prahou a Opavou budou nově jezdit spoje InterCity Opavan.

Na trase ze Slovenska budou noční vlaky přijíždět do Prahy časněji ráno, rychlík Slovakia o 50 minut a Bohemia o 80 minut dříve. Z Maďarska a z jižního Slovenska se jízda posledního denního spoje Metropolitan prodlouží až do Prahy, kam přijede krátce po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Přepojování přímých vozů v Bohumíně vytvoří další, už třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a zcela nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem.

Novinkou v mezinárodních nočních spojích bude přímý vlak z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. „Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy,“ uvedly České dráhy.

Názvy budou od nového jízdního řádu jednotné pro celé linky, jako je tomu už nyní s pojmenováním Metropolitan pro trasu Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Spoje z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce (Grazu) tak ponesou po čtyřleté pauze opět označení Vindobona. Expres Vindobona patřil v období socialismu k železničním legendám. Od roku 1957 jezdil z Berlína přes Prahu a jižní Čechy do Vídně. Byl to jeden z mála vlaků, který pokračoval ze socialistických zemí do Rakouska.

Linky do Berlína a Hamburku budou od prosince nazvány Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres, z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek, z jízdního řádu tak zmizí většina jmen jednotlivých vlaků.

Podle Českých drah se blíží vyřazení z provozu osobních vozů z bývalého východního Německa s koženkovými sedačkami. „V dalších rychlících je nahradíme modernizovanými a často také klimatizovanými vozy. Zbývající původem východoněmecké vagony pak prošly revitalizací. Koženku nahradily textilní potahy a renovací prošly i toalety a další vybavení vozů,“ uvedl Štěpán. Na rychlíkové lince Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb dopravce zavede novou službu – dětské kino pro nejmenší.

Parlamentní listy

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Přehled linek a jejich pojmenování

číslo linky

název linky

trasa

SC (IC) Pendolino (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín
SC Pendolino Košičan Praha – Košice

Ex 1

Ostravan Praha – Bohumín / Návsí /Žilina

Ex 1

Opavan Praha – Opava

Ex 1

Varsovia Praha / Ostrava – Warszawa

Ex 1

Fatra Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen

Ex 2

Valašský expres Praha – Vsetín / Žilina

Ex 3

Vindobona Praha – Wien – Graz

Ex 3

Berliner Praha – Berlin / Hamburg

Ex 3

Metropolitan Praha – Bratislava – Budapest

Ex 6

Západní expres Praha – Plzeň – München / Cheb

Ex 7

Jižní expres Praha – České Budějovice / Linz

R 5

Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb

R 8

Slezan Brno – Bohumín

R 9

Vysočina Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno

R 10

Hradečan Praha – Hradec Králové – Trutnov

R 11

Rožmberk Brno – České Budějovice / Plzeň

R 11

Bezdrev České Budějovice – Plzeň

R 12

Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk

R 13

Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc

R 14

Ještěd Pardubice – Liberec

R 15

Ploučnice Liberec – Ústí nad Labem

R 16

Berounka Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

R 17

Vltava Praha – České Budějovice

R 17

Lužnice Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí

R 18

Slovácký expres Praha – Olomouc – Luhačovice /

Veselí nad Moravou

R 19

Svitava Praha – Česká Třebová – Brno

R 20

Labe Praha – Děčín

R 21

Jizera Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov

R 22

Bezděz Kolín – Rumburk / Šluknov

R 23

Střekov Ústí nad Labem – Kolín

R 24

Lány Praha – Rakovník

R 26

Otava Praha – Písek – České Budějovice

R 27

Praděd Olomouc – Krnov – Ostrava

R 27

Cvilín Krnov – Ostrava

Komentář k pojmenování linek (stále stejný článek z Parlamentních listů):

Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici.

„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu.

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.

A ještě informace z oficiálního webu Českých drah

Mezistátní jízdní řád Českých drah se pro rok 2019 příliš nemění. Novinkami jsou páteční posilové SC Pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, přibližně čtvrthodinové zkrácení cesty z Prahy do Mnichova a nové přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravy s Berlínem vlakem nightjet. 

U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy, náhrada některých doplňkových vlaků InterCity spoji SC Pendolino a více přímých spojů mezi Prahou a Opavou. Do dalších rychlíků budou zařazeny komfortní klimatizované vozy. Pro lepší orientaci cestujících dochází k jednotnému pojmenování vlaků a linek.

Směrem do Bavorska dojde ke zrychlení spojů mezi Prahou a Mnichovem přibližně o čtvrt hodiny.
Zkrácení cestovní doby je možné díky otevření nových Ejpovických tunelů, které zrychlí cestu mezi Prahou a Plzní. Západní expresy tak budou z pražského hlavního nádraží odjíždět ve 45. minutu, zatímco dosud to bylo už ve 33. minutu. Naopak do Prahy přijedou v 19. minutu, dosud to bylo až v 31. minutu.

Z Maďarska a z jižního Slovenska bude prodloužena jízda posledního denního spoje Metropolitan s odjezdem z Budapešti v 17:40 a z Bratislavy v 20:10 až do Prahy, kam přijede 11 minut po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Zajistí tak další pozdější večerní spojení z Brna do Prahy s odjezdem z moravské metropole ve 21:37.

K drobným změnám dochází také v dopravě mezi Čechami, Moravou a severním Slovenskem.
Posilový vlak EC Roháče nahradí vlak SC Pendolino Košičan s pozdějším odjezdem z Prahy. Vlak pojede obvykle v pátek v trase Praha (15:41) – Olomouc – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (přij. 23:05) a obvykle v sobotu ráno se bude vracet v trase Košice (6:58) – Poprad-Tatry – Žilina – Ostrava – Olomouc – Praha (přij. 14:19). Na této trase dojde ve směru ze Slovenska do Prahy také ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, které budou jezdit v podobném rozsahu jako v letošním roce. Slovakia bude do Prahy nově přijíždět v 7:31, tj. o cca 50 minut dříve, a vlak Bohemia přijede do Prahy v 6:16, tedy přibližně o 80 minut dříve.

K doplnění nabídky přímých spojení dochází ve směru do / z Polska.
Vlak EC Báthory Budapest – Břeclav – Bohumín – Warszawa, dosud provozovaný pod jménem Varsovia, poveze přímé vozy Budapest – Břeclav – Kraków. Spoj Cracovia Praha – Kraków poveze novou skupinu přímých vozů Praha – Warszawa. Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří další, již třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a zcela nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem. Druhé takové spojení nabídne skupina přímých vozů na vlaku Sobieski Wien – Břeclav – Bohumín – Warszawa – Gdynia, který poveze od 13. dubna 2019 také skupinu přímých vozů Wien – Břeclav – Bohumín – Kraków.

Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína.
Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem. S řadou návazných spojů jako jsou vlaky Metropol Budapest – Břeclav – Praha nebo Chopin Bohumín – Kraków – Warszawa budou zachovány i hlavní trasy přímých lůžkových a lehátkových vozů napříč střední Evropou, tedy např. Praha – Budapest a Praha – Kraków – Warszawa, Wien – Warszawa nebo Budapest – Berlin a Budapest – Kraków – Warszawa. Vzájemné přepojení přímých vozů se bude dít v režii Českých drah ve stanicích Břeclav a Bohumín. Tyto české železniční uzly tak ještě více posílí svoji roli ve středoevropském železničním prostoru.

Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku.
Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha – Brno – Bratislava – Budapest, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou linka a spoje z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.

Rychleji do Plzně, Chebu a Klatov, návrat Pendolin do Ostravy a vlaky InterCity častěji do Opavy

S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde k dalšímu výraznému zkrácení cesty do západních Čech.

Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek nebo s většími stoly pro práci.

Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek Pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou.

Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny.  InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Komfortní vagóny zařazeny do dalších rychlíků

V souvislosti se zajištěním vyšší kvality cestování v komerčních vlacích provozovaných na obchodní riziko Českých drah na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou je zvažováno převedení všech těchto spojů na vlaky s povinnou rezervací. Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti Jízdního řádu 2019.
Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino pro nejmenší cestující a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s el. zásuvkami pro dobíjení elektroniky budou nasazeny také na přibližně polovinu rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část, která bude doplněna v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků na této lince.

Také vlaky linky R 20 obsluhované těmito moderními vozy nabídnou cestujícím nové doplňkové služby jako je dětské kino nebo místa pro přepravu osob na vozíku včetně vozu vybaveného zvedací plošinou a speciálně vybaveným bezbariérovým sociálním zařízením. Více komfortních klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.

Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.

Další článek k novému jízdnímu řádu na ČT 24 – Vždyť to jede jinam – od neděle mají vlaky nové jízdní řády

  • zrušení tratě Svojšín – Bor (Cestující, kteří chtějí jet z Plzně do Boru vlakem, mohou zrušený úsek snadno objet přes Planou, ostatní odvezou autobusy. Organizátor dopravy v Plzeňském kraji, společnost POVED, objednal nové víkendové spoje na autobusové lince Tachov–Bor–Plzeň, které by měly zrušené železniční spojení nahradit)
  • zaniká také přímá trať z Plzně do Chrástu u Plzně. Souvisí to s otevřením Ejpovického tunelu (osobní vlaky – nově nejenom na lince Beroun–Plzeň, ale také přímé spoje Chrást–Plzeň, kterým se ale kvůli zajížďce přes Ejpovice zhruba o pět minut prodlouží jízdní doba. Šestikilometrová přeložka s více než čtyřkilometrovým tunelem zkrátí cestu vlaků z Plzně do Rokycan jen o deset minut nebo o celou polovinu. Tunel zkrátí i jízdní dobu rychlíků na lince Praha–Plzeň–Klatovy. ).

Další zdroj jízdních řádů (vlaků):

http://portal.cisjr.cz/Train/Search.aspx?type=l

Knižní jízdní řád

ČD vymazaly z knižního jízdního řádu konkurenční dopravce. Je to správně?
Zdopravy.cz 24. 11. 2018 17:00

Cena knižního jízdního řádu 99 Kč.

Středočeský jízdní řád ROPIDu

V Praze na hlavním nádraží je možné si zdarma vyzvednout v kanceláři ROPID (suterén haly, vlevo v hlavním sále pokladen) brožurku jízdních řádů vlaků Středočeského kraje se všemi dopravci!!!

Velká výluka v Brně v roce 2019. Hlavní nádraží nebude rok průjezdné, expresy pojedou přes dolní
23. 11. 2018 15:30
Jan Šindelář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *