Podle tiskové zprávy DPP
V červenci 2024 přinesl DPP ve své tiskové zprávě informace o instalování nových digitálních informačních tabulích. Ze seznamu nebylo jasné, v kterém směru jsou instalovány, pokud za nimi nebyla hvězdička, ale spojil jsem se s PID a pan Jakub Váňa z odboru technického rozvoje a projektů, analytik informačních a komunikačních techno,logií Regionální organizátor pražské integrované doprav mi zaslal seznam už ozvučených odjezdových tabulí a slíbil, že u některých se podaří zprovoznit Tyfloset, tedy hlasový výstup do konce letošního roku. Za to paná Váňovi ještě jednou veřejně děkuji. Tento seznam jsem doplnil o GPS souřadnice, směry a odkazy na stránky informačních tabulí na internetu a přinásím Vám je.
Tabulka PIDem spravovaných zastávkových panelů s funkčním Tyflosetem:
Název zařízení | Zeměpisná šířka | Zeměpisná délka |
Nádraží Klánovice | 50.0877572N, 14.665475E | |
Bohdalec A | 50.060607N, 14.469404E | |
Bohdalec B | 50.059902N, 14.470106E | |
Budějovická F (C+D) | 50.044382N, 14.447769E | |
Dejvická C | 50.101311N, 14.394871E | |
Dejvická D | 50.101317N, 14.394865E | |
Želivského F | 50.077884N, 14.47294E | |
Koleje Strahov A | 50.080658N, 14.390113E | |
Anděl F | 50.071391N, 14.402951E | |
Brumlovka A | 50.048129N, 14.455264E | |
Brumlovka B | 50.04779N, 14.454557E | |
Dolní Počernice C | 50.085717N, 14.576297E | |
Nádraží Radotín B+C | 49.984161N, 14.362213E | |
U Památníku B | 50.086944N, 14.445244E | |
Ke Kateřinkám B | 50.025422N, 14.515261E | |
Tempo B | 50.020223N, 14.452031E | |
Hloubětín D | 50.105997N, 14.537121E | |
Spojovací D | 50.092475N, 14.497849E | |
Roztyly, dálkové spoje C | 50.037946N, 14.476803E | |
Černý Most souhrnný | 50.108674N, 14.576519E | |
Černý Most souhrnný | 50.108774N, 14.577369E | |
Černý Most 11 | 50.108513N, 14.57612E | |
Černý Most 12 | 50.108561N, 14.576504E | |
Černý Most 13 | 50.1086N, 14.576791E | |
Černý Most 14 | 50.108657N, 14.577199E | |
Černý Most 15 | 50.108732N, 14.577747E | |
Černý Most 16 | 50.108763N, 14.57803E | |
Černý Most 17 | 50.108828N, 14.57854E | |
Černý Most, dálkové spoje | 50.108766N, 14.576686E | |
Černý Most, dálkové spoje | 50.108864N, 14.577469 | |
Černý Most, dálkové spoje | 50.108973N, 14.578259E | |
Masarykovo nádraží C | 50.087545N, 14.432506E | |
Masarykovo nádraží D | 50.088162N, 14.432621E | |
Vodičkova B | 50.080011N, 14.423432E | |
Jindřišská B | 50.08527N, 14.430732E | |
Letenské náměstí A | 50.099926N, 14.42362E | |
Anděl C | 50.07157N, 14.40436E | |
Anděl B | 50.071954N, 14.402789E | |
Anděl D | 50.071117N, 14.404451E | |
Hlavní nádraží B | 50.085768N, 14.435693E | |
I. P. Pavlova A | 50.075521N, 14.431133E | |
I. P. Pavlova B | 50.075385N, 14.431559E | |
Náměstí Míru A | 50.075019N, 14.436142E | |
Náměstí Míru B | 50.074889N, 14.436713E | |
Strossmayerovo náměstí C | 50.099343N, 14.433165E | |
Střížkov A | 50.126159N, 14.488756E | |
Ládví C | 50.126659N, 14.470455E | |
Nákladové nádraží Žižkov C | 50.084154N, 14.469043E | |
Ládví D+E+F | 50.126168N, 14.469114E |
Tabulka nových odjezdových panelů patřících PID, které jsou buď v přístřešcích:stanic nebo na viditelnějších místech jako na blízkých sloupech nebo označnících zastávek
(některé zatím nemluví, ale Tyfloset by měl být v provozu do konce roku 2024)
stanoviště jsou označeny podle písmen v https://mapa.pid.cz
Zastávka | Stanoviště | Směr | GPS souřadnice |
Donovalská | A | Litochlebské náměstí, Šperlova | 50.0369417N, 14.5087433E |
Horčičkova | B | Háje | 50.0317994N, 14.5337361E |
Chodovec | A | Chodovská tvrz,Chodov | 50.0395547N, 14.4903928E |
Chodovec | B | Blažimská,Na Pahorku | 50.0394822N, 14.4908228E |
K Letišti | A | Terminál 3 | 50.0963744N, 14.2925206E |
K Letišti | B | Zličín | 50.0962447N, 14.2924081E |
Kobylisy | F | Nástupní / Služská, Písečná, Sídliště Kobylisy (Dunajecká) | 50.1245881N, 14.4547986E |
Kobylisy | G | nástupní/Služská, Písečná (Odra,Čimice) | 50.1247750N, 14.4553367E |
Kobylisy | I | nástupní/Vozovna Kobylisy (Odolena Voda) | 50.1242028N, 14.4537019E |
Kodaňská | A | Čechovo náměstí, Koh-i-noor | 50.0707550N, 14.4608478E |
Lotyšská | A | Dejvická, Vítězné náměstí | 50.1043969N, 14.3949481E |
Nádraží Hostivař | F | Sklářská | 50.0534019N, 14.5361567E |
Ocelářská | A | Balabenka | 50.1036072N, 14.4878397E |
Ohrada | A tramvaj | Vysočany, tramvaj | 50.0905914N, 14.4692383E |
Pankrác | A | Sídliště Pankrác | 50.0518531N, 14.4382106E |
Pod Dálnicí | A | Kačerov, V Zápolí | 50.0452233N, 14.4611806E |
Průhonice | B | Opatov, Nupaky | 50.0016861N, 14.5607625E |
Průhonice | C | Mukařov, Nupaky, Opatov | 50.0019875N, 14.5612058E 1 |
Ryšánka | C | Antala Staška, Budějovická | 50.0406417N, 14.4397708E |
Sídliště Novodvorská | B | Jílovská, Nádraží Braník, Smíchovské nádraží | 50.0253106N, 14.4343461E |
Slavia – Nádraží Eden | C | Bohdalec | 50.0684242N, 14.4691600E |
Slovinská | B | náměstí Míru, Tolstého | 50.0709611N, 14.4582147E |
Staroměstská | D | nástupní/Právnická fakulta | 50.0896758N, 14.4161531E |
Sulická | A | Nemocnice Krč | 50.0264053N, 14.4458217E |
Sulická | B | Novodvorská | 50.0264436N, 14.4454564E |
Švandovo divadlo | C | Kobrova | 50.0786592N, 14.4045553E |
Terminál 3 | A | Na Padesátníku | 50.0993728N, 14.2883911E |
Terminál 3 | B | K Letišti | 50.0988311N, 14.2888125E |
Zálesí | B | Nemocnice Krč (od Novodvorské) | 50.0283050N, 14.4524258E |
Zoo Praha – Troja | B | nástupní/Kovárna | 50.1164436N, 14.4115247E |
Výstaviště (obratiště) | C | Veletržní palác nebo Výstaviště, Nádraží Holešovice | 50.1041108N, 14.4311056E |
Veletržní palác | A | Strossmayerovo náměstí | 50.1014825N, 14.4331828E |
Veletržní palác | B | Výstaviště | 50.1014825N, 14.4331828E |
Veletržní palác – nevím, v kterém směru bude instalována, proto jsem zatím nemapoval do OSM. Zastávka Výstaviště nástupní z obratiště zatím není v provozu.
Kromě těchto ve správě PID fungují v rámci MHD dopravy v Praze i informační tabule, na kterých není piktogram PID a tudíž patří DPP. Mohou to možná být první odjezdové panely na tramvajových zastávkách Malostranská (směr k Malostranskému náměstí) a pak úsek nové tramvajové trati z Hlobočep přes Barrandov až do Holyně a Slivence.
Všechny odjezdové tabule jsem přidal do jedné z vrstev na svou Mapu Google:
I zastávky, které zatím nemají fyzickíé odjezdové tabule, mají své tabule na webu a můžete si je prohlížet po zadání do formuláře na následující webové adrese: https://pid.cz/zastavkova-tabla/?stop=název+stanice.
Do editačního políčka, které je bez poopisku, ale je pod nadpisem Vyhledávání zastávek, vlevo napíšete název zastávky. Zastávka by se měla objevit už při bezpřeklepovém psaní jako nápověda (naslouchávač) pod editačním políčkem, šipkou na ní (nebo myší odkliknout) a Enter. Pokud dáte po zadání jen Enter, zadání se neodešle, musíte zadání odbavit přechodem na tlačítko Vyhledat.
Vpravo na stránce si všimně te tří karet: Aktuální odjezdy, Jízdní řády a Mapa. Každá tato karta Vás přepne na samostatnou stránku. Aktuální odjezdy mají na konci URL /1, Jízdní řády /2 a Mapa /3.
Pod kartami je řádek s odkazy na všechna stanoviště, které se s názvem zastávky spojují a na jetnovlivá stanoviště, většinou tu bodu dvě stanoviště A a B pro oba směry, ale v případě dopravních uzlů tady je více stanovišť včetně odkazu Metro – oba směry nebo M1 a M2 podle směrů metra.
Další karty popisovat nebudu, jsou vhodné pro vidící a ty zobrazené pochopí. Na mapě, která využívá Mapy.cz od seznamu s hlášením nějaké chyby v zastaralé už nepodporované digitální knihovně načítání dat, se objevují stanice v daném místě. Rozkliknutím velkého symbolu zastávky dostanete informaci o místním označní zastávky A, B, … a informace, které spoje z dané zastávky kterým smerem jedou.
Kromě této webové aplikace si můžete informace o digitálních tabulích prohlížet i na formulářové stránce https://m.pid.mpvnet.cz/ .
Případně můžete jako já využívat na mobilu s Androidem aplikaci MHD tabule, v kterých si nastavíte Vámi používané relace – odkud kam a můžete si informace o tom, za jak dlouho spoj jede a zda nemá zpoždění číst na mobilu. Data v aplikaci se sama neaktualizují, ale u jednotlivých relací je vždy červeně napsáno, že je potřeba jízdní řády aktualizovat. Samozřejmě můžete aktualizovat všechny informační tabule najednou. Aplikace funguje i s přestupy, ale doporučuji si nastavit spíše kratší úseky relací.
Informační tabule na sloupech:
Příklad: Hloubětín, u autobusové zastávky směr (Sídliště) Lehovec.
Na autobusových terminálech:
Černý most suterénní autobusový terminál, na terase dvě souhranné tabule.
Nové zastávkové digitální odjezdové tabule E-paper v IDSK.
První taková se objevila před možná už rokem na tramvajové zastávce Nádraží Vysočany směr do centra. Jde o možnost zvětšení klasického tabulkového jízdního řádu, případně o promítnutí v negativu (tmavý podklad, světlé písmo), prohlédnutí dopravního schématu – bez zvětšení a negarivního zobrazení.
Nedávno se objevil další typ podobné zastávkové tabule ve dvouměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na autobusové stanici, tedy na tamějším autobusáku. Jde o tabule, které na displeji s elektronickým inkoustem Ink zobrazují čtyři nejbližší odjezdy autobusů ze stanoviště, kde jsou umístěny. Písmo je velké, ale nedá se přepnout na negativní zobrazení, ani více zvětšit. Negativ problikne, když tabuli aktivujete jediným tlačítkem a nebo když „nutíte“ tabuli, aby promluvila. To se dělá tak, že nejdříve tabuli aktivujete tlačítkem pod displejem a po té stisknete k tomu určená tlačítka 6 nebo 5 na vysílačce VPN pro nevidomé. Nepodařilo se to hned, je tu určitá prodleva, než ze sebe tabule informaci vysouká, ale nakonec se podařilo. Maličká chyba ve výslovnosti slova bezbariérové vozidlo, čte jako bezbariové. Určitě by bylo užitečné, kdyby zde existovala i centrální odjezdová tabule, která by cestující a zvláště zrakově postižené informovala o tom, z kterého stanoviště který spoj odjíždí.
Kvůli instalaci této tabule ve výši očí se tabule s klasickými jízdními řády posunula níže, takže cestující, kteří si chtějí prohlédnout intervaly nebo jiné odjezdy spojů nebo průjezdné stanice, tak se musí sklonit nebo poodstoupit od označníku, zvláště pokud jsou dalekozrací.
Investorem je Integrovaná doprava Středočeského kraje.
Více o zastávkách s tabulemi E-paper.
Další plánky na samostatné webové sránce Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
Původní odjezdové tabule – experiment tramvajová zastávka Nádraží Vysočany – foceno 5. listpadu 2022
Jízdní řády na těchto tabulích bylo možné zvětšit, vyjma dopravního schématu, bez podsvětlení, ale s hlasový výstupem. Čte nejbližší spoje, aktivujete nejdříve tabuli třetím tlačítkem zleva a pak tlačítkem 6 na VPNce. Tlačítko zcela vlevo je zřejmě pro aktivaci displeje. Třetí tlačítko zleva je možná pro zhasnutí displeje. Mezi nimi – druhé tlačítko zleva je zvětšování. Dopravní schéma se vyvolává odděleným tlačítkem zcela vpravo.
Kromě této tabule je na protější straně na obchodním centru Lídl odjezdová tabule do všech směrů, také s hlasovým výstupem (tlačítko 6) a další je u východu z metra, kde se hlas tříští o majáček pro vstup do metra.
Odjezdové tabule ve vestibulech nebo v podchodech stanic metra:
Vysočanská ve východním podchodu (k náměstí OSN, do ulice Freyova – autobusy)
Jiřího z Poděbrad
Želivského
I. P. Pavlova
Metodiku infotabulí najdete na stránkách Bariéry SONS.
Nové „čočky“ na zastávkách
Testujeme novou podobu informací
na zastávkách
Na tramvajových a autobusových zastávkách
v přestupním uzlu Palmovka testujeme novou
podobu tištěných zastávkových informací na
označnících, tzv. čoček. Zároveň jsou
v zastávkových přístřešcích instalovány nové vitríny
na tištěné informace. Cestující nám na základě
uživatelských průzkumů pomohou rozhodnout, jaké
druhy informací zde finálně budou a která varianta
mapy dopravní sítě se bude ve vitrínách přístřešků
používat.
V rámci projektu Čitelná Praha, který řeší komplexní
proměnu a sjednocení navigace a informování
v rámci různých druhů mobility, testujeme na
Palmovce ve spolupráci s Dopravním podnikem
hl. m. Prahy a Technologií hl. m. Prahy novou
podobu tištěných informací na zastávkách
povrchové dopravy. Cílem je kromě ověření
čitelnosti a srozumitelnosti nové grafiky stanovit také optimální skladbu informačních materiálů na jednotlivých typech
zastávek a zlepšit orientaci lidí zejména ve složitějších přestupních uzlech.
Čočky – základní informace na každé zastávce
Standardní součástí každého zastávkového označníku jsou statické informace o názvu zastávky, číslech
zastavujících linek i směrech, kam tyto linky jedou. Těmto prvkům se v hovorové dopravní terminologii říká „čočky“.
Jedná se o základní prvky pro rychlou orientaci cestujících, zda stojí na správné zastávce.
Nová grafická podoba těchto prvků vychází z jednotného designu od grafického studia Side2, vítěze mezinárodní
soutěže na novou podobu pražského navigačního systému. Oproti stávající podobě je potlačena barevnost
jednotlivých druhů dopravy ve prospěch zvýšení kontrastu písma pro lidi se zrakovým omezením. Nově je
zvýrazněna informace o kódu nástupiště, podle kterého se cestující ve složitějších přestupních uzlech orientují i třeba ve vyhledávačích spojení nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka. Oproti dnešní podobě je jinak řešeno také zobrazení
výlukových stavů a nočních linek.
Na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce mají nyní všichni možnost porovnat novou podobu těchto
prvků se stávající – na každém označníku je z jedné strany umístěna nová grafika a z druhé ta původní.
V následujících dnech a týdnech zde budeme realizovat uživatelské výzkumy a anketní průzkumy s cílem ověřit si
čitelnost a srozumitelnost nové podoby „čoček“ k jejich následnému doladění.
Nové informační vitríny v přístřešcích
Vůbec poprvé jsou na Palmovce k vidění také vitríny pro dopravní informace, které budou součástí nových pražských
zastávkových přístřešků. V tramvajové zastávce Palmovka v ulici Na Žertvách ve směru Balabenka jsou umístěny
hned dvě vitríny vedle sebe. Chceme zde totiž zjistit, jaké typy informací ve vitrínách jsou pro cestující nejužitečnější,
a také kterou variantu mapy dopravní sítě by zde lidé preferovali – na výběr je mezi schématickým zobrazením linek,
kde každá linka nebo jejich svazek má svoji barevnou čáru, a mezi znázorněním tras linek na mapovém podkladu
s uliční sítí. Vždy se jedná s ohledem na omezenou velkost vitríny o výřez příslušné části Prahy.
Ve vitrínách je dále umístěna informace o aktuálních výlukách v oblasti, základní informace o tarifu PID, schéma
přestupního uzlu pro snadné nalezení nástupiště konkrétní linky a také mapa nejbližšího okolí. To vše doplněné
o obecné propagační materiály o novinkách v systému PID. Vitríny se od sebe také drobně liší velikostí – jedna má
jednotící grafické záhlaví (podobně jako v metru), druhá je zmenšená a obsahuje pouze vlastní informace.
Tisková zpráva DPP z 14: 10. 2024 – nové odjezdové tabule v režii Čitelné Prahy a designově podle grafického studia Olgoj Chorchoj
8 nových opanelů novéjho typu na zastávkách:
- Anděl,
- I. P. Pavlova,
- Náměstí Míru a
- Jindřišská.
zobrazují informace o aktuálních odjezdech nejbližších spojů MHD, včetně případného zpoždění. Tyto tabule jsou zahrnuty v seznamu na začátku této stránky.
Díky napojení na dispečink mohou upozorňovat i na případné výluky či mimořádnosti, které se konkrétní zastávky týkají. Data o odjezdech spojů jsou čerpány z městské datové platformy Golemio.
Plán do konce roku 2024:
Do konce roku 2024 budou nainstalovány a zprovozněny ve spolupráci s THMP další panely tohoto typu v zastávkách
- Vodičkova,
- Hlavní nádraží,
- Letenské náměstí,
- Strossmayerovo náměstí,
- Veletržní palác,
- Výstaviště (ve smyčce),
- Střížkov, Ládví,
- Nádraží Libeň a
- Nákladové nádraží Žižkov.
THMP nainstaluje do konce roku 2024 ještě dalších 15 odjezdových panelů v rámci zastávkových přístřešků. Tyto panely se umisťují na méně významných zastávkách nebo tam, kde není možné umístit velkoplošný samostatně stojící panel.