Podle tiskové zprávy DPP
červenec 2024 – nové z tiskové zprávy:
* Číslo v závorce znamená počet panelů v dané lokalitě.
Všechny by měly být ozvučeny sadou Tyfloset, ovládanou vysílačkou VPN
- Chodovec (2)
- Donovalská
- Horčičkova
- K Letišti (2)
- Kobylisy (3)
- Kodaňská
- Lotyšská
- Marjánka
- Nádraží Hostivař
- Ocelářská
- Pankrác
- Pod Dálnicí (2)
- Ryšánka
- Sídliště Novodvorská
- Slovinská
- Staroměstská
- Švandovo divadlo
- Terminál 3 (2)
- Zálesí
- ZOO Praha – Troja
Kromě těchto – mám to už v nějakém jiném příspěvku – už fungují
Malostranská, zastávka tramvaje .- jedna z prvních
všechny zastávky nové tramvajové trati z Hlubočep na Baqrrandov až do Holyně a Slivence
Problém je, že ze seznamu není jasné, v kterém směru jsou informační tabule instalovány, pokud není v závorce např. číslo (2) – pak zřejmě v obou směrech.
Všechny zastávky jsem přidal na svou Mapu Google:
Informační tabule na sloupech:
Hloubětín, u autobusové zastávky směr (Sídliště) Lehovec (po opravě je už plně funkční)
Na autobusových terminálech:
Černý most suterénní autobusový terminál (reklamován slabý zvuk na stanovišti 13) – tlačítka VPN 1 a 6.
Nové zastávkové digitální odjezdové tabule E-paper v IDSK.
První taková se objevila před možná už rokem na tramvajové zastávce Nádraží Vysočany směr do centra. Jde o možnost zvětšení klasického tabulkového jízdního řádu, případně o promítnutí v negativu (tmavý podklad, světlé písmo), prohlédnutí dopravního schématu – bez zvětšení a negarivního zobrazení.
Nedávno se objevil další typ podobné zastávkové tabule ve dvouměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na autobusové stanici, tedy na tamějším autobusáku. Jde o tabule, které na displeji s elektronickým inkoustem Ink zobrazují čtyři nejbližší odjezdy autobusů ze stanoviště, kde jsou umístěny. Písmo je velké, ale nedá se přepnout na negativní zobrazení, ani více zvětšit. Negativ problikne, když tabuli aktivujete jediným tlačítkem a nebo když „nutíte“ tabuli, aby promluvila. To se dělá tak, že nejdříve tabuli aktivijete tlačítkem pod displejem a po té stisknete k tomu určená tlačítka 6 nebo 5 na vysílačce VPN pro nevidomé. Nepodařilo se to hned, je tu určitá prodleva, než ze sebe tabule informaci vysouká, ale nakonec se podařilo. Maličká chyba ve výslovnosti slova bezbariérové vozidlo, čte jako bezbaréové. Určitě by bylo užitečné, kdyby zde existovala i centrální odjezdová tabule, která by cestující a zvláště zrakově postižené informovala o tom, z kterého stanoviště který spoj odjíždí.
Kvůli instalaci této tabule ve výši očí se tabule s klasickými jízdními řády posunula níže, takže cestující, kteří si chtějí prohlédnout intervaly nebo jiné odjezdy spojů nebo průjezdné stanice, tak se musí sklonit nebo poodstoupit od označníku, zvláště pokud jsou dalekozrací.
Investorem je Integrovaná doprava Středočeského kraje.
Více o zastávkách s tabulemi E-paper.
Další plánky na samostatné webové sránce Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
Původní odjezdové tabule – experiment tramvajová zastávka Nádraží Vysočany – foceno 5. listpadu 2022
Jízdní řády na těchto tabulích bylo možné zvětšit, vyjma dopravního schématu, bez podsvětlení, ale s hlasový výstupem. Čte nejbližší spoje, aktivujete nejdříve tabuli třetím tlačítkem zleva a pak tlačítkem 6 na VPNce. Tlačítko zcela vlevo je zřejmě pro aktivaci displeje. Třetí tlačítko zleva je možná pro zhasnutí displeje. Mezi nimi – druhé tlačítko zleva je zvětšování. Dopravní schéma se vyvolává odděleným tlačítkem zcela vpravo.
Kromě této tabule je na protější straně na obchodním centru Lídl odjezdová tabule do všech směrů, také s hlasovým výstupem (tlačítko 6) a další je u východu z metra, kde se hlas tříští o majáček pro vstup do metra.
Odjezdové tabule ve vestibulech nebo v podchodech stanic metra:
Vysočanská ve východním podchodu (k náměstí OSN, do ulice Freyova – autobusy)
Jiřího z Poděbrad
Želivského
I. P. Pavlova
Právní úpravy k označníkům a tabulím„K označníkům, dle normy se má označník osazovat 80 cm od hrany signálního pásu (v podstatě na dosah hole), jinak je to překážka a chyba. Označuje čelo zastávky. Signální pás má navádět do prvních dveří vozů MHD.“ (Bariéry SONS)
Calší citace z oddělení Bariér SONS o fungování (spouštní hlasových informací) odjezdových panelů:
Z prováděcí vyhlášky stavebního zákona bez výjimky platí od roku 2009 pro všechny (projektanty, výrobce, úřady, kontroly, uživatele atd..), že akustické informace se prvotně spouští vždy vysílačkou VPN tl. č. 6 (stejně tak dle normy ČSN 734001 Přístupnost).
Citace z prováděcí vyhl. stav. zákona: “Obecné technické požadavky zabezpečující bezbariérové užívání staveb
Pro následující situace se používají tyto trylky: …
- d) informační systémy se označují trylkeminfosystém.
1.2.9. Dálkové ovládání akustických prvků.
Dálkové ovládání musí být zabezpečeno prostřednictvím přijímače elektronických kódovaných povelů vysílaných ze vzdálenosti nejméně 40 m na kmitočtu 86,790 MHz.
Pro jednotlivé povely platí tato pravidla: …
- f)Povelem č. 6se aktivuje hlasový výstup elektronických informačních systémů a obdobných zařízení.”
Aktuálně povelová souprava (přijímač i vysílač) musí být certifikován dle TN TZÚS 12.03.07 a musí být doufrekvenční (tzn. i spolehlivější přenos signálu).
Ve frázi nebo popisu může být dále případně uvedeno podrobnější ovládání, je-li zde např. více blízských tabulí nebo je zde neobvykle velké množství informací.
Ostatní nebo jiné varianty ovládání jsou pochybení a porušení stavebního zákona, jeho prováděcích vyhlášek nebo normy. Na uvedené žádné výjimky nejsou ani být nemohou (uživatele by pak logicky ani nepochopili, navíc je pak vysoká pravděpodobnost, že by se dané “křížilo” nebo bylo v rozporu s jinými důležitými systémy v okolí.)
Podrobnosti viz např. na stránkách SONS Bariéry.
Za funkčnost, bezpečnost a použitelnost stavby doživotně ručí projektant, stavba, dozor, úřad, který dané schválil. Nikdo z daného řetězce nevypadává.
Příloha F státní normy ČSN 734001 Přístupnost
(informativní, ale důležité i pro ovoládání, schvalování a vývojáře, výrobce)
Funkce a ovládání informačních tabulí staveb veřejné dopravy
F.1 Tabule o rozsahu do 4 řádků
Jedná se o informační tabule umístěné například na nástupišti veřejné dopravy (podchod, odbavovací hala, označník).
Povelem č. 6 se aktivuje akustický výstup s příslušným trylkem a hlasovou informací z této tabule. Na začátku čtení zazní specifický trylek, který musí být odlišný od znělky staničního rozhlasu. Po trylku jsou postupně pře¬čteny všechny řádky tabule. Po přečtení všech řádků tabule zazní zvuk CVAK. Poté lze aktivovat stejným povelem č. 6 čtení znovu o stejném rozsahu. Pokud je tabule prázdná bez dat, zazní po trylku pouze zvuk „CVAK“ a po zvuku „CVAK“ se akustický výstup vypíná.
F.2 Tabule o rozsahu nad 4 řádky
Jedná se o informační tabule umístěné například v odjezdové hale veřejné dopravy na nástupištích, u vstupu do terminálu apod.
Povelem č. 6 se aktivuje akustický výstup s příslušným trylkem a hlasovou informací z této tabule. Na začátku čtení zazní specifický trylek, který musí být odlišný od znělky staničního rozhlasu. Po trylku jsou postupně pře¬čteny všechny řádky tabule. Pokud je tabule prázdná, zazní po trylku pouze zvuk „CVAK“ a po zvuku „CVAK“ se akustický výstup vypíná. Znovu lze aktivovat povelem č. 6.
Aktivací povelu č. 5 lze čtení příslušného řádku přerušit (zastavit). Další aktivací povelu č. 5 lze zopakovat čtení zastaveného řádku.
Po použití povelu č. 5 je vždy nutné pro pokračování čtení znovu aktivovat tlačítko č. 6. Po aktivaci tlačítka č. 6 je čten řádek tabule následující po zastaveném a další řádky tabule do konce. Po přečtení všech řádků tabule zazní zvuk „CVAK“. Je-li zastavený řádek na tabuli poslední, je tabule čtena znovu od prvního řádku.
Pokud není po přerušení čtení a opakování stisknutí tlačítka č. 5 do 10 sekund stisknuto žádné tlačítko, přejde zařízení do základního (výchozího) stavu a aktivuje se pouze tlačítkem č. 6 čtením od prvního řádku.
F.3 Systém více informačních tabulí
Systém více informačních tabulí pro více typů dopravy, dopravců, příjezdy, odjezdy, MHD, příměstská doprava apod., panely jsou blízko sebe.
Základní spuštění informačního systému je vždy aktivován povelem č. 6.
V případě, že je vedle sebe více digitálních informačních tabulí, je nutné zajistit jejich použitelnost a pochopitel¬nost při akustickém výstupu, tzn. vyloučit současné spuštění více informačních tabulí, zajistit možnost vypnutí, případně přesun na další informační tabuli, možnost opakování konkrétní informace aktivací dle ovládání samo¬statných tabulí s přiměřeným a správným dosahem přijímače i hlasitosti reproduktoru. Tato opatření je nutné vždy řešit podle konkrétního množství informací a stavu a rozsahu prostoru, kde budou dané informace poskytovány.
Z uživatelského hlediska je zcela nevhodné zveřejňovat na jedné informační tabuli informace z různých druhů veřejné dopravy (například kombinace železničních, autobusových spojů a spojů MHD).
U dvou blízko u sebe osazených informačních tabulí, bude akustický výstup (čtecí zařízení) umístěné v tabuli, nebo u tabule. Akustický výstup je vhodné umístit mimo hlavní tok cestujících, ale v jeho blízkém dosahu.
Povelem č. 6 se aktivuje akustický výstup (čtecí zařízení). Primárně bude spuštěna tabule s informacemi, kde je osazen panel, např. nejdříve odjezdy, pak příjezdy. Pokud jsou osazeny dvě tabule, jedna s informacemi o od¬jezdu vlaků a druhá o odjezdu návazné dopravy, bude nejdříve spuštěna ta tabule, kde je osazena. Pokud je tabule osazena na autobusovém nádraží, kdy odjezdy vlaků jsou druhotné, tak jako první tabule bude spuštěna tabule s odjezdy autobusů a naopak.
V případě, že informace o situaci, kterou začne systém předčítat je pro uživatele nepodstatná, musí systém umož¬nit zastavit a aktivovat čtení/hlášení na tabuli druhé, další.
V případě, že je první tabule bez dat (prázdná) ozve se pouze trylek „CVAK“ a přepínání na tabuli druhou pro¬běhne bez zásahu uživatele. Po přečtení tabule (prázdná zvuk „CVAK“ nebo konkrétní aktuální informace) bude činnost čtení ukončena a ozve se trylek „CVAK“. V době čtení informací z tabulí lze dvojím stiskem tlačítka č. 6 mezi tabulemi přecházet. Jednotlivé informační tabule budou rozlišeny v úvodní informací dle skutečnosti např.: „Odjezdy spojů MHD“, „Odjezdy vlaků“, „Příjezdy vlaků“.
Metodiku infotabulí najdete na stránkách Bariéry SONS.
Nové „čočky“ na zastávkách
Testujeme novou podobu informací
na zastávkách
Na tramvajových a autobusových zastávkách
v přestupním uzlu Palmovka testujeme novou
podobu tištěných zastávkových informací na
označnících, tzv. čoček. Zároveň jsou
v zastávkových přístřešcích instalovány nové vitríny
na tištěné informace. Cestující nám na základě
uživatelských průzkumů pomohou rozhodnout, jaké
druhy informací zde finálně budou a která varianta
mapy dopravní sítě se bude ve vitrínách přístřešků
používat.
V rámci projektu Čitelná Praha, který řeší komplexní
proměnu a sjednocení navigace a informování
v rámci různých druhů mobility, testujeme na
Palmovce ve spolupráci s Dopravním podnikem
hl. m. Prahy a Technologií hl. m. Prahy novou
podobu tištěných informací na zastávkách
povrchové dopravy. Cílem je kromě ověření
čitelnosti a srozumitelnosti nové grafiky stanovit také optimální skladbu informačních materiálů na jednotlivých typech
zastávek a zlepšit orientaci lidí zejména ve složitějších přestupních uzlech.
Čočky – základní informace na každé zastávce
Standardní součástí každého zastávkového označníku jsou statické informace o názvu zastávky, číslech
zastavujících linek i směrech, kam tyto linky jedou. Těmto prvkům se v hovorové dopravní terminologii říká „čočky“.
Jedná se o základní prvky pro rychlou orientaci cestujících, zda stojí na správné zastávce.
Nová grafická podoba těchto prvků vychází z jednotného designu od grafického studia Side2, vítěze mezinárodní
soutěže na novou podobu pražského navigačního systému. Oproti stávající podobě je potlačena barevnost
jednotlivých druhů dopravy ve prospěch zvýšení kontrastu písma pro lidi se zrakovým omezením. Nově je
zvýrazněna informace o kódu nástupiště, podle kterého se cestující ve složitějších přestupních uzlech orientují i třeba ve vyhledávačích spojení nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka. Oproti dnešní podobě je jinak řešeno také zobrazení
výlukových stavů a nočních linek.
Na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce mají nyní všichni možnost porovnat novou podobu těchto
prvků se stávající – na každém označníku je z jedné strany umístěna nová grafika a z druhé ta původní.
V následujících dnech a týdnech zde budeme realizovat uživatelské výzkumy a anketní průzkumy s cílem ověřit si
čitelnost a srozumitelnost nové podoby „čoček“ k jejich následnému doladění.
Nové informační vitríny v přístřešcích
Vůbec poprvé jsou na Palmovce k vidění také vitríny pro dopravní informace, které budou součástí nových pražských
zastávkových přístřešků. V tramvajové zastávce Palmovka v ulici Na Žertvách ve směru Balabenka jsou umístěny
hned dvě vitríny vedle sebe. Chceme zde totiž zjistit, jaké typy informací ve vitrínách jsou pro cestující nejužitečnější,
a také kterou variantu mapy dopravní sítě by zde lidé preferovali – na výběr je mezi schématickým zobrazením linek,
kde každá linka nebo jejich svazek má svoji barevnou čáru, a mezi znázorněním tras linek na mapovém podkladu
s uliční sítí. Vždy se jedná s ohledem na omezenou velkost vitríny o výřez příslušné části Prahy.
Ve vitrínách je dále umístěna informace o aktuálních výlukách v oblasti, základní informace o tarifu PID, schéma
přestupního uzlu pro snadné nalezení nástupiště konkrétní linky a také mapa nejbližšího okolí. To vše doplněné
o obecné propagační materiály o novinkách v systému PID. Vitríny se od sebe také drobně liší velikostí – jedna má
jednotící grafické záhlaví (podobně jako v metru), druhá je zmenšená a obsahuje pouze vlastní informace.