Smíchovské nádraží - stanice metra B

Stanice metra trasy B leží mezi stanicemi Anděl a Radlická v severojižním směru..

Fotografie nástupiště stanice metra Smíchovské nádraží směrem z centra na přední pevné schodiště, kterým se dostanete do vestibulu a k výstupu na ostrovní autobusový terminál městských linek nebo od výstupu na autobusovém terminálu či při příchodu z jižního nádražního podchodu od vlakových nástupišť. Na fotografii je vidět i možnost procházet nad nástupištěm metra po obvodové terase, po které se cestující dostane k vstupu do odbavovací haly vlakového nádraží.

Význam stanice:

Významný přestupní uzel:
– přímý přestup na vlaky (železniční stanice Praha-Smíchov – momentálně v rekonstrukci)
– autobusový terminál (PID i městské linky)
– tramvajové zastávky a smyčka na Nádražní ulici
– stanice není přestupní mezi trasami metra

Architektonická podoba, umístění, zahloubení:

  • Stanice je hloubená – suterén, bez klasického vestibulu, vysoký stop, poměrně atypická a obestavěná terasovými obchozími chodbami, ne však po celém obvodu. Umístěna z velké části pod ulicí Nádražní.

Typ nástupiště:

Ostrovní nástupiště, přístupné z několika schodišť. Abnormální počet schodišť – dvě pevná na obou stranách nástupiště a dvouramenné v zadní části nástupiště ve směru od centra.

Sloupy a prostupy:

Stanice je z větší části bez sloupů; sloupy jsou pouze mezi zadními schodišti. Prostor u dvouramenného schodiště je zúžený a méně přehledný. Uprostřed nástupiště jsou lavičky a informační sloupy.

Počet výstupů a kam vedou:

Stanice má tři hlavní výstupy:

    1. Zadní severní schodiště (směr z centra): vede k plošině a následně k tramvajové smyčce
    2. Dvouramenné schodiště v zadní třetině nástupiště (směr z centra): vede do budovy nádraží, k autobusům PID na ulici Nádražní před budovou nádraží a na druhou stranu do podchodu pod ulicí Nádražní k tramvajím a na druhou stranu ulice Nádražní, než je budova nádraží, kde je výstupní stanice některých autobusových linek, zde končících, jiné mají výstupní jinde.
    3. Přední schodiště (směr z centra): vede k autobusovému terminálu a jižnímu podchodu z vlakových nástupišť a také od druhé výstupní stanice linek, které tu končí.

Vestibuly:

Stanice má klasický vestibul na jižní straně. Ostatní výstupy vedou na terasu a pak dále buď do podchodu pod Nádražní nebo do haly nebo k smyčce tramvají, tedy přímo na uliční úroveň.

Typy schodišť a bezbariérových zařízení:

Pevná schodiště ve všech výstupech
Eskalátory pouze ve vstupu do nádražní budovy (až z terasy) – jsou už mimo placenýá prostor metra;

Šikmé schodišťové plošiny – dvě, slouží i pro vozíčkáře (nahoru i dolů), oddělené od schodišť skleněnými stěnami
Výtahy nejsou

Bezbariérovost:

– dvě šikmé plošiny tvoří částečně bezbariérový přístup z nástupiště ke smyčce tramvají
– na nástupišti jsou nástupní rampy pro snazší vstup do prvního vozu metra
Vodící linie pro nevidomé:

Na nástupišti nejsou vodicí linie;

Hmatové bezpečnostní pásy:

Ano, zvýrazněné bezpečnostní pásy u kolejí
Osvětlení pásů není

Největší nebezpečí pádu do kolejiště v zúženém prostoru pod dvouramenným schodištěm.

Dozorčí

nad pevnými schody v jižním vestibulu.

Majáčky VPN pro nevidomé:

Nejsou akustické majáčky na nástupišti, protože tu nejsou eskalátory.

Majáčky jsou až ve vestibulu a na terase u vstupu do nádraží a k tramvajím.

Výstupy z metra – kam vedou:

– do uliční úrovně: chodník E3, tramvajový ostrůvek E5 a E10, jižní vestibul a podchod, autobusový terminál E9, příchod od autobusů, které zde končí E8, chodník u nádraží E7.

– do podchodů pod ulicí Nádražní E5, E6 a E10

– přímo do odbavovací haly nádraží E1

Návazná doprava u výstupů:

Vlaky: hlavní nádražní budova (koleje první, druhé a nouzové třetí nástupiště A, nádrfaží v rekonstrukci)
Tramvaje: smyčka a ostrůvky (linky např. 5, 12, 20). Výstup z podchodu směr Hlubočepy a Barrandov chybí, musí se přes koleje. V opačném směru k Andělu východy vpředu i vzadu.
PID příměstské autobusy: před nádražní budovou

Noční linky: 901 (směr Anděl), 907 (směr Letiště)

MHD autobusy: na ostrovním terminálu z jižního vestibulu (např. linky 118, 196)

Dopravní informační centrum:

momentálně není
Směr jízdy vlaků (kam jede metro):

Napravo (z pohledu cestujícího na nástupišti směrem z centra): směr Radlická → Zličín
Nalevo: směr Anděl → Florenc → Černý Most

Výstup E9 – popis řazení zastávek na ostrovním terminálu městské a příměstské dopravy od výstupu z jižního schodiště, vestibulu a podchodu stanice metra:

Stanoviště F vpravo

118 Sídliště Spořilov

172 Velká Chuchle; Na Hvězdárně

196 Kačerov; Kloboučnická

197 Sídliště Písnice; Roztyly

244 Sídliště Radotín

Stanoviště E vpravo dál:

105 Filmové ateliéry

125 Skalka

190 Na Beránku

Další zastávky vlevo

Stanoviště G

129 Baně

232 Na Knížecí

241 Lipence

318 Řitka

907 Baně

Stanoviště H

392 Dobříš, náměstí; Příbram, aut. nádr.

395 Příbram, Březové Hory

420 Dobříš, náměstí; Milevsko, aut. st.

Stanoviště I – po levé ruce zcela vpředu:

393 Příbram, Březové Hory

407 Písek

416 Blatná; Horažďovice; Sušice

428 Strakonice; Vimperk

 

Vstup /výstup E8

Pokud přijedete některým z těchto autobusů, které tady končí, vystoupíte u zdi nádraží, vrátíte se zpět a najdete schody dolů do vestibulu metra. V přímém směru mírně vpravo najdete vstup do placeného prostoru metra (sloupky), za nimi pevné schody dolů. Na nástupišti: vpravo směr centrum a dál Černý most, vlevo směr Nové Butovice a Zličín.

Přestup na tramvaje – výstupy E5 a E10

Tramvaje jezdí po Nádražní ulici a mají zde v obou směrech ostrovní zastávky. Východy z metra E5 a E10 vedou jen na ostrůvek tramvají směr Anděl. Doporučený vžýchod směr Anděl je východ E5. Na směr Hlubočepy a Barrandov musíte přejít – doporučený přechod E10.

E5 z dvouramenného schodiště od nástuiště metra na terasu a pak asi dvakrát 10 schodů podchodem pod Nádražní ulicí. Východ E5 po pevných schodech vpravo na ostrůvek tramvají směr Anděl. Je zde několik sloupků a jste u označníku této zastávky. Ostrůvek je poměrně široký a dlouhý, vejdou se sem dvě soupravy tramvají.

4 Kubánské náměstí

5 Vozovna Žižkov

12 Lehovec

20 Dědina

94 Lehovec

Druhý východ E10 k tramvajím je na konci ostrůvku směr, který využijeme pro směr tramvají směr Hlubočepy, Zlíchov a Barrandov. Sem se dostanete po pevných k jižnímu vestibulu stanice, projdete prosklenými dveřmi a vydáte se vlevo po schodech. Schodiště je široké, uprostřed je mohutný sloup, schodiště je rozděleno na dvě. Po té se dáte doleva a dlouhou chodbou dojdete k dalšímu schodišti. Vyjdete na konci tramvajovém ostrůvku směr Anděl. Pokud chcete jet směr Lihovar Zlíchov, Hlubočepy nebo Barrandov, musíte přejít koleje tramvají, které máte po levé ruce. U výstupu je několik sloupků, které podepírají přístřešek. Pokud byste pokračovali v přecházení z ostrůvku a dále i Nádražní ulice po tomto přechod, dostanete se k nádražní budově, k první zastávce autobusu před nádražní budovou – je vpravo. Tudy vás také vede hlasový režim navigace přestupu aplikace CG Transit pro iOS.

4 Slivenec

5 Slivenec

12 Sídliště Barrandov

20 Sídliště Barrandov

94 Slivenec

Východ E1 nebo E3 z haly nádraží k příměstských autobusům na Nádražní ulici

E1 přes halu nádraží: Z nástupiště metra po dvouramenném schodišti, k vstupu do haly nádraží, vpravo nahoru po eskalátorech, hala nádraží, vlevo prosklená stěna a dveře na uliční úroveň

E1: pevné schody, přímo na Nádražní ulici

Označníky zleva doprava:

Stanoviště C:

317 Mníšek pod Brdy; Dobříš, náměstí

318 Řitka

319 Mníšek pod Brdy, Žel. zast. Rymaně; Příbram, Břez. hory

320 Mníšek pod Brdy, Stříbrná Lhota

334 Psáry

961 Dobříš, náměstí

Stanoviště D

314 Nová Ves pod Pleší

338 Štěchovice; Hradištko, Pikovice, Most

360 Štěchovice; Sedlčany

361 Štěchovice; Nový Knín; Dobříš, aut. st.

390 Štěchovice; Rabyně, Měřín

901 Skalka

907 Baně

Východ / vchod E6:

Nádražní ulice – z dvouramenného schodiště do podchodu, pevné schody a pak doleva, stanoviště nočních autobusů ve směru:

Stanoviště autobusů J:

901 Anděl

907 Letiště výstupní

Vlakové spoje z železniční stanice Praha Smíchov:

S6 Nučice; Beroun

S7 Beroun

S 65 Hostivice; Rudná u Prahy

R16 Kařez

R26 Příbram; Březnice

Momentálně rekonstrukce vlakového nádraží

Existuje první nástupiště, první kusá kolej, druhé nástupiště a třetí A – nouzové.

Na první nástupiště se dostanete jak z haly nádraží, tak i z jižního příjezdového podchodu.

Slouží většinou pro příjezd od Berouna, případně Zdic a Plzně a dalších relací. Je možné, že vlak přijede i na kusou kolej prvního nástupiště A, pak dopředu a výstup do podchodu k jižnímu vestibulu stanice metra.

Do haly nádraží se dostanete ze stanice metra dvouramenným schodištěm a eskalátory doprava, eventuelně přímo. V hale fungují pokladny ČD.

Pokud potřebujete jít na druhé a třetí A nástupiště, buď od pokladen vpravo po schodech dolů do původního podchodu a vlevo na první nástupiště a na konec do jižního příjezdového podchodu nebo zpět do metra po eskalátorech a vpravo po terase na konec, projít dveřmi jižního vestibulu metra a dát se doprava na schody k podchodu. Do podchodu se podlaha snižuje. Východy z podchodu na nástupiště jsou vlevo. K třetímu nouzovému nástupišti s kusou kolejí, odkud zpravidla jezdí vlaky směr Nučice – Beroun nebo Rudná – Hostivice jdete po pravé straně nástupiště jižním směrem dopředu a po té sejdete z nástupiště a šikanou doprava a doleva k třetímu provizornímu nástupišti, kde je přistavován vlak.

Příjezdy vlaků

Směr Praha hl. n.

S7 Praha hlavní nádraží

R16 Praha hlavní nádraží

R26 Praha hlavní nádraží

Při příjezdu vlakem pozor po průchodu jižním příjezdovým podchodem dlouhé schodiště k podchodu u vstupu do vestibulu stanice metra. Žlutě je tu označen jako poslední schod, ale většinová šířka schodiště pokračuje dalšími schody. Na konci schodiště je další široké žluté označení posledního schodu. Dole v podchodu přímo a vlevo do prosklených dveří do vestibulu stanice metra a dolů po pevných schodech na nástupiště. Vpravo směr na Zličín vpředu, vlevo směr centrum a Černý most vzadu.

Mimořádnost:

Vzhledem k tomu, že ve stanici Radlická dochází k rekonstrukci nástupiště, včetně budování výtahu, cestující od Zličína nemohou na stanici Radlická vystoupit a přejedou do stanice Smíchovské nádraží, zde přestoupí do protisměru a pokračují zpět do své cílové stanice Radlická. Ve směru Zličín soupravy ve stanici Radlická zastavují normálně.

Východ E2 k smyčce tramvají – zřejmě uzavřený, rekonstrukce, odsud žádná tramvaj momentálně nejezdí. Plošina pro vozíčkáře.

Orientaci myslím příliš neusnadňuje ani dostupný plánek ze stránek DPP.

Schéma stanice metra Smíchovské nádraží ze stránek Dopravního podniku Praha. Jde spíše o schématický pohled z uliční úrovně.

 

Pokud vidíte na obrázky a trochu i před sebe a kolem sebe, určitě vám kromě poměrně složitého popisu pomohou fotky z Mapy.cz, které popíšu a můžete se podle nich orientovat.

Tato fotografie byla pořízena z horní hrany pevného schodiště, u kterého je vlevo zachycena dolní část dráhy šikmé zdvižné plošiny pro vozíčkáře. Všimnout si můžete i prostoru na nástupišti, kde až je nástupiště stanice bez sloupů najdete několik sloupů podpírajících terasu dvouramenného schodiště „uprostřed“.

 

Nástupní místo na zdvižnou šikmou plošinu s dispečinkem stanice v horní části schodiště. Chodící cestující musí obejít stanoviště dispečera, otočit se doleva o 180 stupňů. Vzadu je vidět navazující schodiště, které vede na uliční úroveň a je také vybaveno zdvižnou šikmou plošinou.
Výstup z metra směrem do nádražní budovy – z terasy (dvouramenného schodiště) – přímo eskalátory do podchodu k vlakům (pokladny nalevo), za rohem vpravo eskalátory doprostřed odbavovací haly nádraží a nahoře doprava ven z budovy na Nádražní ulici k odjezdovým stanovištím příměstských autobusů PID.
O pár kroků dál, zpoza rohu vpravo se objeví ještě jedna dvojice eskalátorů – nahoru a dolů. Tudy jedete, pokud chcete vyjít z nádraží na Nádražní ulici, např. k stanovištím příměstských autobusů. Rovně jdete na eskalátory, které vás vyvezou do odbavovací haly před podchod k nástupištím. Vpravo pokladny. Ukážeme si na dalších fotkách …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *