Železniční videa nejen z čelního pohledu

Seznam různých projektů, databází, videí, která zaznamenávají jízdu vlaků na celém světě, samozřejmě ponejvíce v ČR.

Přehled videí a článků jako Průvodců po tratích

(A. iDnes Na co zírá mašinfíra a Tratě v pohybu)

Aa. Na co zírá mašinfíra

název dalšího železničního pořadu na TV idnes.

Cesta vlakem může být pro někoho nudná, obzvlášť, pokud má díváním se z okna strávit ve vagonu osm hodin. Na co ale po celou dobu zírá mašinfíra? Ode dneška budete mít možnost dívat se pravidelně na svět jeho očima. Nový unikátní seriál iDNES.tv zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu vlakové soupravy z Košic až do Prahy, a to v reálném čase. Osm hodin a 703 kilometrů uvidíte non stop ze stanoviště strojvedoucího. A ukážeme vám i další tratě.

Nově se dají videa z idnes stahovat 4K Video Downloader.

1. Z Košic do Prahy I

(Vlak RJ 1012 společnosti Regiojet v čele s lokomotivou Siemens Vectron s kamerami iDNES.tv na palubě ujel během 8 hodin vzdálenost 703 kilometrů. 45 minutový sestřih )

Z Košic do Prahy II – šestiminutový sestřih

2. Rybník – Lipno I

– asi 30 minutový sestřih:
Druhá elektrifikovaná trať v českých zemích mezi Rybníkem a Lipnem je jednou z nejromantičtějších u nás. Projíždí skalnatým kaňonem Vltavy pod Čertovou stěnou, míjí klášter ve Vyšším Brodě a dnes už bývalé papírny v loučovicích nad Vltavou. Se seriálem Na co zírá mašinfíra se ji můžete prohlédnout opravdu zblízka a velmi důkladně. Doba jízdy je 40 minut.

Rybník – Lipno II – asi 15 minutový sestříh

3. Vejprty – Chomutov (trať 137) I

– 1:27 hod. videa
Čeká nás 58 kilometrů liduprázdnou krajinou, budeme míjet romantické strážní domky, místa, kde donedávna stály nádražní budovy, ale také opuštěné průmyslové areály. Projedeme kolem bývalé výtopny, která se pozvolna mění na železniční muzeum a po vysokých náspech a hlubokými zářezy se prudkým klesáním dostaneme až do železničního uzlu Chomutov.

Vejprty – Chomutov (trať 137) II – 15 minutový sestřih,

4. Dobříš – Praha (trať 210) I

– 4:43 hod. videa
Měli jsme čest umístit kameru do lokomotivy 749.121, Zamračené neboli Bardotky, která na svém mimořádném výkonu právě slavila 50 let ve službě.

Dobříš – Praha (trať 210) II – 15 minutový sestříh

5. Legendární tratí z Děčína přes Lužické hory

– video a popis tratě 081 a 089 z Děčína-východ do Varnsdorfu – 4 minutová zkrácená verze.

14. Z Plzně po stopách černých baronů a Švejka

Jízdu po trati 190 mezi Plzní a Protivínem absolvujeme soupravovým vlakem Českých drah v čele s Hektorem T435.0145, který převážel historickou lokomotivu 310.072 do jižních Čech. Bonusem je, že vlak nevyjížděl ze stanice Plzeň hlavní nádraží, ale z plzeňského depa, kde jsou vlaky ČD nostalgie deponovány. Máme jedinečnou možnost poznat trať z roku 1868 ještě před rozsáhlou modernizací, která ji v nejbližších letech čeká. Zkrácená 4 minutová verze.

15. Pražským Semmeringem včera a dnes

v roce 2016, zkrácená verze 3:30

V seriálu Na co zírá mašinfíra se dnes projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a Rudnou u Prahy přes Zličín a Hostivici dostala už při svém vzniku přezdívku Pražský Semmering. Dnešní díl bude mimořádný, máme totiž možnost porovnat, jak vypadá trať 122 dnes, a jak vypadala v roce 2016.

Pražským Semmeringem po rekonstrukci v roce 2019

16. Východočeské derby, z Pardubic do Hradce Králové

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nám ukáže trať, která zanedlouho přestane v dosavadní podobě existovat. Čeká ji totiž velká rekonstrukce. Přestože vede z kraje do kraje, má charakter spíše příměstské dopravy. Ve vlaku Pardubického spolku historie železniční dopravy projedeme trať 031 mezi pomyslnými východočeskými rivaly, Pardubicemi a Hradcem Králové. Zkrácená 3 minutová verze.

17. Českým rájem až pod Ještěd

Takhle jste cestu skrz Český ráj asi ještě nikdy neviděli. Čeká nás trasa podél řeky Jizery ze Staré Paky přes Železný Brod, Turnov až do Liberce. Během hodiny a půl ujedeme osobním vlakem Českých drah 76 kilometrů. Očima mašinfíry uvidíte mimo jiné průjezd 8 tunely a přejezd dvou historických kamenných viaduktů. Zkrácená 3:30 minutová verze.

18. Elektrickou tratí pod Lipnem a Čertovou stěnou

Druhá elektrifikovaná trať v českých zemích mezi Rybníkem a Lipnem (trať 195) je jednou z nejromantičtějších u nás. Projíždí skalnatým kaňonem Vltavy pod Čertovou stěnou, míjí klášter ve Vyšším Brodě a dnes už bývalé papírny v Loučovicích nad Vltavou. Se seriálem Na co zírá mašinfíra se ji můžete prohlédnout opravdu zblízka a velmi důkladně. Doba jízdy je 40 minut. Zkrácená 4 minutová verze.

19. Ve stínů Jeseníků z Malé Morávky do Bruntálu (trať 312)

(botahý text na původní stránce)

20. Plnou parou vpřed po nádherné úzkokolejce z Osoblahy

V čele s Malým Štokrem, lokomotivou U57.001, projedeme trať sta oblouků, úzkokolejku z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Pro mašinku to byla jedna z posledních jízd před opravou.

21. Údolím zlatých úhořů kolem Křivoklátu do Rakovníka

V novém dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme dějištěm románů spisovatele Oty Pavla, po romantické trati s číslem 174 podél řeky Berounky, Pavel, náš dnešní mašinfíra, se na Bardotce 749.253-1 (T 478.1215) v čele Rakovnického rychlíku společnosti KŽC Doprava vydal ze stanice Beroun-Závodí do Rakovníka. Máte se na co těšit, cestou vás čekají krásné výhledy, ocelové mosty a dlouhé tunely.

22. Křižíkovou dráhou z Tábora do Bechyně za 4 minuty

S projektem Na co zírá mašinfíra se dnes vydáme do jižních Čech, na první ryze elektrickou dráhu na území Rakouska-Uherska. Za jejím vznikem stál na začátku 20. století slavný český vynálezce František Křižík. Z kabiny Bobinky, lokomotivy E422 0003, se podíváme na legendární Bechyňku, trať 202 z Tábora do Bechyně.

23. Romantickou Šumavou z Číčenic do Nového Údolí

V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme další z českých horských tratí. Podíváme se na jihočeskou dráhu, která se musí vyšplhat přes hřeben Šumavy z údolí řeky Blanice až k německým hranicím na úplný konec kolejí. Z vlaku společnosti GW Train Regio jsme natáčeli trať 197 mezi Číčenicemi a Novým Údolím.

24. Volary – Kubova Huď (995 m n. mořem, nejvýše položená žel. zast.) – Hoštice (Michala Tučného) – Strakonice

22. března 2020: Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.

25. Kladenským revírem po zrušené trati

Tento díl seriál Na co zírá mašinfíra popíše sice velmi krátký úsek trati, pouhých 6 kilometrů, o to bude unikátnější. Vydáme se po dráze, na které od roku 1982 neprojel vlak s cestujícími. Souprava společnosti Kladenská dopravní a strojní s naší kamerou na čele byla první, po dlouhých 36 letech. Projedeme bývalou trať 11b z Kladna Dubí do Vinařic za pouhé 2 a půl minuty.

26. Úzkokolejkou partyzánským krajem z Vysočiny na jih

V tomto díle seriálu Na co zírá mašinfíra zamíříme na rozhraní Vysočiny a jižních Čech. Bude to vůbec poprvé, co zmapujeme dráhu o rozchodu pouhých 760 mm. Projedeme krajem s partyzánskou minulostí, skrz hluboké lesy i kolem osamocených zemědělských usedlostí. Z kabiny vlaku společnosti JHMD uvidíte trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce.

27. Buštěhradka je jedna z nejstarších tratí v republice

…trať (093), která se z původních 20 kilometrů během let rozrostla na obří železniční síť v severozápadních Čechách. Vlakem společnosti Kladenská dopravní a strojní zamíříme na první úsek Buštěhradské dráhy z Kladna do Kralup nad Vltavou.

Vznik Buštěhradské dráhy má souvislost se začátkem těžby černého uhlí a výrobou železa na Kladensku. Majitelé tamních dolů a hutí potřebovali svoje výrobky co nejrychleji vyvážet do nitra Čech, ale hlavně do Německa.

Lužické hory a jejich podhůří křižují koleje všemi směry. Dnes projedeme jednu z těch páteřních. V mrazivém lednovém dni začneme v Rumburku na trati 081, sjedeme do legendární stanice Jedlová, kde uprostřed hlubokých lesů začíná trať 080 na Českou Lípu. Během necelé hodiny mineme hned tři zaniklé tratě.

29. Krásnou trať Středohořím zmrzačila výstavba dálnice D8

Jen málokterá dráha v Česku je tak mediálně známá jako trať 097 mezi Lovosicemi a Teplicemi. V Českém Středohoří totiž v roce 2013 koleje pohltil mohutný zával kvůli stavbě dálnice D8. Léta se diskutuje o tom, jestli trať obnovit, nebo zrušit. Zatím jsme tak mohli projet jen kus zmrzačené trati z Radejčína do Teplic.

30. Slunce, seno, Šumava. Tuto trať znají široko daleko

Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.

31. Nejdelším tunelem Česka žehlíme západní dráhu do Plzně

170 Beroun – Plzeň hl. n.

10. května 2020 Dnešní Mašinfíra se vydá na západ. Projedeme se po jedné z nejstarších tratí v Čechách, jejíž součástí je i nejdelší tunel u nás. Natáčeli jsme první zkušební jízdu rekonstruované Žehličky, tedy lokomotivy 210.072 společnosti KDS-Kladenská dopravní a strojní, na trase Zdice – Plzeň – Cheb. V tomto dílu vám ukážeme její první část.

Mapa trati 170 mezi Zdicemi a Plzní

32. Cyklovlakem po zapomenuté trati v srdci Českého lesa

24. 5. 2020

Seriál Na co zírá mašinfíra dnes nabízí vyslovenou lahůdku. Jízdu po trati, kam se osobní soupravy podívají jen několik dní v roce. Trasu mezi Svojšínem a Borem v západních Čechách projíždějí speciální spěšné vlaky pouze v letní sezoně. Dojedeme ale mnohem dál, až do nitra Českého lesa, do stínu hradu Přimda.

Naše cesta ze Svojšína do Bělá nad Radbuzou vede hned po dvou drahách. Nejdříve projedeme „zapomenutou“ trať 186 mezi Svojšínem a Borem a potom se napojíme na dráhu s číslem 184, která vede mezi Planou u Mariánských Lázní a končí až v Domažlicích.

Lokální trať se současným číslem 186 postavená v roce 1903 byla vůbec první železnicí, která spojovala Bor u Tachova s okolním světem.

33. Dojeďte si k Řípu vyhlídkovou jízdou Loďákem

K shédnutí jsou tradičně dvě videa – jedno zrychlené (rychlodráha), projetí tratě za 4 minuty, a nebo standardní rychlostí. Něco se na TV idnes změnilo a videa se už nedaří stahovat v Chrome, ale pokud je chcete přece jen mít, použijte k tomu prohlížeč Edge, což je v podstatě Microsoftem nakoupené jádro prohlížeče Chromium a na videu dejte kontextové menu pravým tlačítkem myši (ne na reklamě, která běží před videem) a dejte uložit video.

naopak mapky k tratím se nejlépe stahují v Mozille Firefox – otevřete fotoalbum a dáte z menu Informace o webové stránce – druhá karta Media a vyberete si ez seznamu objektů ten správný iobrázek – bývá v jpg a dáte uložit jako a dostanete třeba k této trati tuto schématickou mapku:

34. Českým rájem od zámku k zámku po drážním safari

063 Kopidlno – Dolní Bousov, provoz zastaven, majitelem trati AŽD Praha určená pro testování kolejových vozidel

Trať AŽD Praha by se klidně mohla jmenovat Zámecká, u téměř každé zastávky je nějaký ten zámek. My jsme ji přejmenovali na safari, protože tolik zvířat jsme podél kolejí dosud nepotkali.

Trať mezi Bakovem na Jizerou přes Dolní Bousov do Kopidlna se stavěla a zprovozňovala nadvakrát. Společnost České obchodní dráhy nejprve získala v roce 1881 koncesi na úsek z Kopidlna do Libáně, kde tehdy stával velký cukrovar.

Vydáme se na jednu z prvních tratí u nás, která se po 150 letech stala zároveň prvním českým koridorem. Sto pět kilometrů mezi Kralupy nad Vltavou a stanicí Děčín východ prosvištíme v lokomotivě zvané brejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní.

Úsek mezi Prahou, Podmokly (dnešní stanicí Děčín) a Drážďany patří už téměř 170 let k páteřním tratím tuzemské železniční sítě. A za celou dobu se na tom nic nezměnilo. Dráha se začala stavět ihned po vybudování tratě Olomoucko-pražské, tedy už v roce 1845.

36. „Dírou“ u Hanušovic pod Králický Sněžník a do údolí Orlice

025 Hanušovice – Dolní Lipka
024 Dolní Lipka – Letohrad – Ústí nad Orlicí

23. srpna 2020

Dnešní díl Mašinfíry nás zavede do podhůří Králického Sněžníku, na trať, která měla několikrát namále. Vystřídáme úseky, kde vlaky společnosti Leo Express musí jezdit velmi pomalu, s těmi, kde si to ženou stovkou. Projedeme hned dvěma „dírami u Hanušovic“ a podél pevnostní linie zamíříme do stanice Ústí nad Orlicí.

První část cesty absolvujeme po trati 025 mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou. Tuto jednokolejnou dráhu postavila v letech 1872 až 1874 společnost Moravská pohraniční dráha (Mährische Grenzbahn, MGB).

Trať 024 (část bez Štíty -) Dolní Lipka – Ústí nad Orlicí

Kolem dalších bunkrů i tajné nemocnice

Z Dolní Lipky budeme až do Ústí nad Orlicí už jenom klesat. Projíždíme kolem suchého poldru, který se po velkých deštích vyprázdnil jen pár dní před naším natáčením. V místě jeho hráze doprava odbočoval takzvaný Lichkovský triangl, který umožňoval jízdu z Dolní Lipky do Mezilesí bez úvrati v Lichkově. Fungoval ale jen za druhé světové války a chvíli po ní. Po pár desítkách metrů se připojíme k trati z Mezilesí.

37. Po atomové lokálce kolem chladicích věží Temelína

193 Týn nad Vltavou – Čičenice

na co zírá mašinfíra 27. 9. 2020 tv. idnes

Mapy.cz

Nejprve po ní jezdily těžké nákladní vlaky na stavbu jaderné elektrárny Temelín, v roce 2013 se ale osobní doprava zastavila. Po šesti letech se tratě z Týna nad Vltavou do Číčenic ujala společnosti KPT Rail a rozjela alespoň prázdninové spoje.

Dráha mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou měla být původně součástí jižní transverzálky, která měla vzniknout mezi Vodňany, Táborem a Kutnou Horou. Tato trať ale nakonec nevznikla, zůstalo jenom u úvah.

38. Projeďte se Českým rájem okolo Trosek až k hoře Tábor

25. 10. 2020

Seriál Na co zírá mašinfíra po čase zavítal do Českého ráje. Motorovým vozem 810.604 turnovského Kolej-klubu projedeme přímo pod pískovcovými věžemi Hruboskalského skalního města. Vyrazíme z Turnova a pod stálým dohledem hradu Trosky vystoupáme až na Kozákovský hřeben a končíme pod horou Tábor v Lomnici nad Popelkou.

Naše dnešní cesta vede po dvou historických drahách. Začínáme na nádraží v Turnově na dnešní trati s číslem 041.

39. Projeďte se Českým rájem okolo Trosek až k hoře Tábor | (1:06:31) | video: iDNES.tv

Naše dnešní cesta vede po dvou historických drahách. Začínáme na nádraží v Turnově na dnešní trati s číslem 041. Úsek, který budeme projíždět, vybudovala společnost Místní dráha Jičín
–Rovensko–Turnov. Osmnáctého října 1903 z Jičína v 10 hodin vyjel slavnostně ozdobený vlak s osmi vozy, pravidelný provoz s cestujícími začal o den později.

To druhá část, která vede po současné trati 064, je spíše horského charakteru a chybělo málo, aby byla vybavena ozubnicí. Úsek mezi Libuní a Lomnicí nad Popelkou je součástí někdejší místní dráhy Sudoměř–Skalsko–Stará Paka.

40. Trať z Rakovníka do Mostu se vyhýbá tajemné lokalitě

Dnešní Mašinfíra se vypraví na více než 70 kilometrů dlouhou cestu ze Středočeského do Ústeckého kraje. Regiosprinterem společnosti Die Länderbahn CZ projedeme malebnou trať 126 z Rakovníka do Mostu. Jednomu místu se velkým obloukem vyhneme, a sice tajemným Kounovským kamenným řadám.

41. Lázeňská trať patří k nejhezčím v Evropě. Máme důkaz

Trať 149

8. 11. 2020 idnes

Dráhu mezi Mariánskými Lázněmi a stanicí Karlovy Vary dolní nádraží, kterou dnes projedeme, zařadil britský deník The Guardian do desítky nejkrásnějších tratí v Evropě. Vlaky společnosti GWTR na ní projíždějí údolím říčky Teplé. Během 53 kilometrů ji překonávají po čtrnácti mostech, o sedmi tunelech nemluvě.

Wikipedia

Open street Maps

42. Sluncem i mlhou. Labutí píseň Rakví pod Ještědem

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede na další úsek Severočeské transverzálky, mezi Liberec a Českou Lípu. Jízdu po trati 086 jsme zachytili jen pár týdnů před tím, než na ní přestanou jezdit legendární Rakve, tedy motorové vozy Českých drah řady 843. Navíc zažijete, jak se v Podještědí rychle mění počasí.

43. Úchvatným Slezským Semmeringem přes hřeben Jeseníků

Dnešní Mašinfíra přináší jednu z největších železničních lahůdek v Česku, jízdu po ikonickém Slezském Semmeringu z Hanušovic do stanice Lipová Lázně. Zvláštním rychlíkem Kladenské dopravní a strojní pojedeme po hranici mezi Rychlebskými horami a Jeseníkem, vyšplháme se až do Ramzovského sedla a čekají nás i tisícimetrové vrcholy.

44. Na co zírá mašinfíra SPECIÁL – shrnutí roku 2020: Projeďte se Mutěnkou mezi vinicemi a bývalými doly

Rok 2020 završí seriál Na co zírá mašinfíra speciálním dílem. Podařilo se nám získat unikátní záběry z jihomoravské tratě mezi Mutěnicemi a Kyjovem, která je od roku 2009 zrušená. František Tománek natočil jízdu necelý měsíc před koncem pravidelného provozu, v listopadu 2004. Trať dnes slouží jako cyklostezka.

45. Projeďte si Posázavský Pacifik, legendu mezi tratěmi

První Mašinfíra v roce 2021 zamíří na legendární Posázavský Pacifik. Trať přes Vrané nad Vltavou do Čerčan využívali a stále využívají trampové a výletníci. Z pravidelného sezonního vlaku společnosti KŽC Doprava budeme sledovat mohutný tok Vltavy i romantický kaňon Sázavy. Projedeme nespočet tunelů a přejedeme také nejvyšší železniční viadukt u nás.

46. Za pány kluky z Ústí nad Labem do Zubrnic

24. 1. 2021

Druhý lednový Mašinfíra nás tentokrát zavede na malebnou trať v Ústeckém kraji. Vyrazíme na trať, kde se točil nesmrtelný film Páni kluci. Hurvínkem M131.109 spolku Zubrnická muzeální železnice vyjedeme ze stanice Ústí nad Labem-Střekov a skončíme v Zubrnicích, přímo u tamního železničního muzea.

47. Kultovním Sergejem po Buštěhradce z Rakovníka do Prahy

Dnes se projedeme ikonickou sovětskou lokomotivou zvanou Sergej z historické flotily Českých drah. Vyzkoušíme ji na zasněžené Buštěhradské dráze z roku 1871 mezi Rakovníkem a Prahou. Kromě Negrelliho viaduktu přejedeme i karlínský spojovací viadukt, kam byste se běžným vlakem nepodívali.

48. Vzkříšenou dráhou do srdce Českého středohoří

28. 2. 2021

Dnes se vydáme na cestu po další části slavné Severočeské transverzálky mezi Litoměřicemi horním nádražím a stanicí Chotiměř. Je to dráha, která měla po závalu v roce 2013 u Radejčína namále. Společnosti AŽD se jí ale podařilo vrátit život, v létě tam o víkendu vozí výletníky hned sedm párů vlaků denně. Projeďme se po trati, která nás proveze středem Českého středohoří.

49. Zájem nadšenců udržel Netolickou lokálku naživu

14. března 2021
 
nešním dílu zamíříme do jižních Čech. Tentokrát na malebnou lokálku, která z Dívčic míří do starobylých Netolic. Umíráček jí zvonil už několikrát, vždy ale vyhrála. Naposledy v roce 2019, kdy na Netoličce zahájila pravidelný prázdninový provoz společnost KPT Rail.

50. Zasněženým Podkrkonoším míříme do Hradce Králové

28. března 2021
 
Dnes se projedeme po tratích 030 a 031 zasněženým Podkrkonoším. Vydáme se ze Staré Paky přes Jaroměř do Hradce Králové. Na poslední chvíli jsme v tomto úseku zastihli v pravidelném rychlíkovém provozu legendární Rakve, tedy motorové vozy Českých drah řady 843.

51. Projeďte si nádhernou trať v údolí nespoutané Opavy (Zpod úbočí Pradědu údolím nespoutané Opavy)

11. dubna 2021

S dnešním Mašinfírou se vrátíme do Jeseníků. Projedeme se po dráze, která začíná přímo pod úbočím Pradědu. Po povodních v roce 1997 málem zanikla, zachránili ji ale soukromníci. Prototypem řady 816 se projedeme z Vrbna pod Pradědem do Milotic nad Opavou.
 

52. SPECIÁL: Údolím Ohře za starých časů. Bez drátů a vlevo (Podkrušnohorskou magistrálou za starých časů)

25. dubna 2021

Dnes vám ukážeme Podkrušnohorskou magistrálu mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří, ovšem v podobě, jak vypadala téměř před dvaceti lety. Po slavné trati projedeme ještě bez trakčního vedení a vlevo. Unikátní záběry natočil v červnu 2004 bývalý strojvedoucí Jindřich

53. Na co zírá mašinfíra: Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry (Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry)

9. května 2021
 
Dnes vyjedeme na překrásnou údolní trať na samém konci Orlických hor. Leo Expressem vyrazíme z Dolní Lipky až pod Bukovou horu, do zastávky Mlýnický Dvůr. V praxi vám ukážeme, jak to vypadá, když trať leží na hranici dvou krajů, z nichž jeden si dopravu objedná a druhý ne.

54. Projeďte se tajemnými Brdy i kolem uranových dolů

23. května 2021

S dnešním Mašinfírou se projedeme středními Čechami po historické trati z roku 1875. Vydáme se na jih přes tajemné a znovuobjevené Brdy a také přímo skrz haldy příbramských uranových dolů. Motorovým rychlíkem Arrivy projedeme část tratě 200 z Berouna do Březnice.

55. Parní babičkou frčíme v Krkonoších jak za císaře pána

13. června 2021

Po čase se opět projedeme parním vlakem, tentokrát babičkou 310.0134. Zamíříme do srdce Krkonoš, na jednu z nejkrásnějších českých tratí. Z Rokytnice nad Jizerou se vydáme podél stejnojmenné řeky, přes historické nádraží v Martinicích, až do Kunčic nad Labem.

56. Jedeme přímou linkou z Jirkova do železničních muzeí (Jedeme přímou linkou z Jirkova do Lužné do tří železničních muzei)

27. června 2021

Dnes projedeme severní a střední Čechy linkou, která spojuje hned tři velká železniční muzea. S motorákem společnosti Die Länderbahn CZ vyrazíme z Jirkova, zastavíme u depozitáře NTM v Chomutově, mineme muzeální dráhu Krupá–Kolešovice a skončíme přímo v Lužné u Rakovníka.

57. Peklem i Zahradou Čech po Severočeské transverzálce

11. července 2021

Dnešní jízdou završíme mapování sjízdných úseků Severočeské transverzálky. Motorákem turnovského Kolej-klubu se projedeme Zahradou Čech z České Lípy do Žalhostic. Odtud se pustíme krátkou spojkou, po které osobní doprava nejezdí, do Velkých Žernosek.

58. Žehličkou z Plzně do Chebu v počasí pod psa

25. července 2021

Dnes vám ukážeme, že i v počasí pod psa musí strojvedoucí vyjet a hlavně bezpečně dojet. Se Žehličkou společnosti KDS – Kladenská dopravní a strojní dokončíme zkušební jízdu. Čeká nás cesta po většinou jednokolejné dráze kaňonem Mže a krásným krajem Chebské pánve.

59. Letním Slováckem do lázní Luhačovice

8. srpna 2021

V dnešním díle se vypravíme až do podhůří Bílých Karpat. Krátkou tratí, která odbočuje ze slavné Vlárské dráhy, dojedeme do největších moravských lázní, do Luhačovic. Přesto, že jízda modrým motorákem Arrivy trvá jen čtvrt hodiny, cesta stojí za zhlédnutí a zdejší kraj rozhodně za návštěvu.

60. Rudou Bardotkou po ohrožené trati u Kokořína

22. srpna 2021

Dnes se podíváme na středočeskou trať, které hrozí zastavení všednodenního provozu. Dráha mezi Mšenem a Mělníkem měla namále už několikrát. Naposledy v roce 2014, kdy po ní déle než rok vlaky nejezdily. Projedeme se po ní rudou Bardotkou společnosti KŽC Doprava.

61. Velký okruh Šluknovskem po zapomenutých tratích

12. září 2021

Dnes se zatouláme až na sever, do Šluknovského výběžku. Přesvědčíme se o tom, že tento zapomenutý kraj je protkán hustou sítí tratí, i když některé z nich jsou používány jen zřídka. Na jaře jsme po nich podnikli okružní cestu motoráčkem Kladenské dopravní a strojní.

62. Malebnou Vysočinou jedeme za rekordy do Pelhřimova

26. září 2021

Dnes se dojedeme podívat do hlavního města českých rekordů. Vlakem Českých drah vyrazíme z Jihlavy do Horní Cerekve, kde se odpojíme od hlavní trati a zamíříme napříč Vysočinou skrz hluboké lesy a kolem romantických rybníků do Pelhřimova.

63. Provětrali jsme parní Ventilovku v Orlických horách

10. října 2021

Franta, náš dnešní mašinfíra, nás proveze po nádherné trati v Orlických horách. Ve výtopně v Rokytnici si vyzvedneme parní lokomotivu 431.032 zvanou Ventilovka a svezeme ji z hor do nížiny, na hlavní trať v Týništi nad Orlicí.

64. Sbohem a šáteček. Rozlučte se s mochovskou lokálkou

24. října 2021

Dnešní Mašinfíra míří do středních Čech, jen kousek za Prahu. Motorákem společnosti KŽC Doprava se naposledy projedeme po kratičké trati z Čelákovic do Mochova. Proč naposledy? V pátek 29. října 2021 se tam totiž zastaví pravidelná osobní doprava.

65. Kraslická dráha nás zaveze do nitra Krušných hor

14. listopadu 2021

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede na západ Čech, do Krušných hor. Vlakem GWTR se projedeme po jednom z posledních úseků historické Buštěhradské dráhy. Po Kraslické dráze se hlubokým údolím řeky Svatavy svezeme ze Sokolova do Kraslic.

66. Podzimní jízda z Trutnova Krkonoším vstříc

28. listopadu 2021

Pro rozloučení s podzimem jsme si vybrali další z krkonošských tratí. Dráha z Trutnova do Svobody nad Úpou byla dlouho považována za turistickou bránu do Krkonoš. Po deset kilometrů dlouhé trati se svezeme motorákem společnosti GW Train Regio.

67. Rozlučte se, poetická rožmitálská lokálka končí

12. prosince 2021

Dnes se vydáme na další středočeskou trať, kde od neděle nejezdí pravidelné spoje. Krátká dráha z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem fungovala od července 1899, v poslední době ji ale převálcovaly auta a autobusy. Trať 204 jsme v létě projeli retro soupravou společnosti SAXI doprava.

68. Motorákem frčíme do srdce valašských Beskyd

26. prosince 2021

Poslední mašinfíra roku 2021 se vypraví na Valašsko. Motorákem Arrivy ujedeme 27 kilometrů ze Vsetína až na konec kolejí do Velkých Karlovic. Místní strojvedoucí s nadsázkou říkají, že jejich beskydská trať se pyšní rekordem v počtu přejezdů, protože každá chalupa má svůj.

69. Projeďte si jih Čech přes zachráněný most nad Orlíkem

9. ledna 2022

První Mašinfíra roku 2022 zavítá do jižních Čech. Čeká na nás malebná trať s číslem 201 mezi Balkovou Lhotou poblíž Tábora a Pískem. Motorovým vozem slovenské řady 811 někdejší společnosti KPT Rail překonáme i čerstvě zachráněný viadukt u Červené nad Vltavou.

70. SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

19. ledna 2022

Speciální díl našeho seriálu Na co zírá mašinfíra vás tentokrát zavede hluboko pod zem. Díky podpoře pražského Dopravního podniku uvidíte to samé, co strojvedoucí na nejstarší lince metra, trase C. Vlastně uvidíte víc, kvůli kameře jsme nechali tunely pod metropolí rozsvítit.

71. Svezeme vás Hurvínkem z Kroměříže až pod Chřiby

23. ledna 2022

Po čase se opět vydáváme do Hanáckých Atén, tedy do Kroměříže. Historickým Hurvínkem spolku Kroměřížská dráha vyrazíme po trati 305 do Zborovic. Vyjížďka po podzimní Hané nás zavede až na pod úbočí Chřibů.

72. SPECIÁL: V hlubinách pod Prahou po trase metra A

9. února 2022

Další speciální díl Mašinfíry z pražského metra se bude věnovat zelené trase A. Ta už byla projektovaná výhradně pro podzemní dráhu s tunely ve velké hloubce. Díky pražskému dopravnímu podniku se projedeme mezi stanicemi Depo Hostivař a Nemocnice Motol.

73. Ukážeme vám Sušenkovou lokálku v údolí říčky Popelky

13. února 2022

V dnešním díle našeho seriálu projedeme jednu z nejkratších tratí u nás s vlastním číslem, sušenkovou lokálku z Lomnice nad Popelkou do Staré Paky. Proč sušenkovou? V Lomnici se totiž odjakživa vyráběly suchary, a ty se se odvážely vlakem právě z tamního nádraží.

74. Projeli jsme Javornicko. Větší romantiku nenajdete

Dnes se vydáme na opomíjenou trať v Olomouckém kraji. Zvláštním rychlíkem Kladenské dopravní a strojní zamíříme ze stanice Lipová Lázně do nádherného liduprázdného kraje pod Rychlebskými horami. Na cestě do Javorníku ve Slezsku zažijete železnici jako za starých časů.

75. SPECIÁL: Jedeme pod Prahou po nejdelší trase metra

 

Žlutá trasa B pražského metra se honosí hned několika nej. Je nejmladší, první vlaky na ni vyjely v roce 1985. Je nejdelší, měří přes 25 kilometrů. A navíc je i linkou s největším podílem denního světla. Projeli jsme ji v maximální délce z Černého Mostu až do Depa Zličín.

76. Poznáváme Plzeňsko po Uhelné dráze do Heřmanovy Hutě

13. března 2022

Dnešní mašinfíra zavítá do západních Čech, na Uhelnou dráhu. Trať z roku 1890 vznikla jako vlečka k uhelným dolům a železárnám. Časem povýšila a dnes se mluví o její elektrizaci. Hurvínek M 131.1513 spolku Loko-Motiv nám bude dělat společnost mezi Nýřany a Heřmanovou Hutí.

77. Dejte sbohem staré trati do Budějovic, má jen pár dnů

27. března 2022

Dnešní Mašinfíra vyrazil expresem Českých drah z Prahy do Českých Budějovic, aby tuto trať zachytil v původní podobě. Už za pár dní se totiž uzavře jednokolejná kapitola původní Dráhy císaře Františka Josefa I. mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora.

78. Ranním Valašskem jedeme až ke slovenským hranicím

10. dubna 2022

Dnešní Mašinfíra nám připomene léto. Ranním spojem společnosti Arriva se vydáme napříč Valašskem. Vyrazíme z Valašského Meziříčí a podél Beskyd dojedeme až do stanice Horní Lideč na hranicích se Slovenskem. Čeká nás dvoukolejná elektrifikovaná trať s číslem 280.

79. Východní část Doupovské dráhy vede zapomenutým krajem

24. dubna 2022

Dnešní Mašinfíra nás zaveze na Doupovskou dráhu. Motorákem společnosti Railway Capital podnikneme jízdu zapomenutým, byť nádherným krajem pod Doupovskými horami. Z Podbořan míříme do Vilémova u Kadaně.

80. Východními Čechami míříme pod věže Teplických skal

8. května 2022

Dnešní mašinfíra, Jirka, nás sveze po východních Čechách. Rudožlutou Zamračenou společnosti Východočeská dráha se vypravíme z Jaroměře až k Adršpašsko-teplickým skalám, do Teplic nad Metují. Čeká nás romantická trať v údolí Metuje i neobvyklá úvrať.

81. Bleděmodrý Švejk nás veze mezi jihočeskými rybníky

22. května 2022

Dnes nás čeká jízda bleděmodrým Švejkem z jižních do středních Čech. Proč Švejkem? Tak se odjakživa říká rychlíkům na alternativní trase z Českých Budějovic přes Březnici do Prahy. A bleděmodrá je tradiční barva motorových vozů společnosti Arriva.

82. Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie

12. června 2022

Dnešní Mašinfíra je premiérový – poprvé jsme natáčeli na vlečce a poprvé v noci. Měli jsme totiž naspěch. Vlečka na brněnské Výstaviště bude zřejmě zanedlouho zlikvidována, a tak jsme museli využít možná poslední návoz exponátů na veletrh Rail Business Days.

83. Cestou po severozápadní dráze objevujeme Polabí

26. června 2022

S dnešním Mašinfírou prozkoumáme část historické Rakouské severozápadní dráhy. Vlakem společnosti Valenta Rail projedeme trať z Prahy do Chlumce nad Cidlinou. Natáčeli jsme zrovna v den mimořádné události na prvním koridoru, takže potkáme pro trať 231 řadu nezvyklých souprav.

84. Trať, které vzali i číslo, je východočeský otloukánek (Toto je východočeský otloukánek, trať, vzali i číslo)

10. července 2022

Proč je trať mezi Smiřicemi a Hněvčevsí východočeský otloukánek? V roce 2004 tu byl totiž zastaven pravidelný provoz a o několik let později dokonce přišla o svoje číslo – 046. „Anonymní“ trať je ovšem dopravcům dobrá, v době výluk kolem Hradce Králové na ni posílají odklonové vlaky.

85. Projeďte si nový úsek koridoru přes Českou Sibiř

24. července 2022

Po čtyřech měsících se vracíme na trať z Prahy do Českých Budějovic, konkrétně na úsek mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora. Starou klikatou trať na konci června nahradil zbrusu nový rychlostní koridor. Romantika sice z tratě 220 zmizela, ale pokrok nezastavíme.

86. Na co zírá mašinfíra: Když do sklípku, tak expresem z Brna až do Mutěnic

14. srpna 2022

Blíží se období burčáku, což je doba, kdy železniční spolky houfně aktivují svoje stroje a vyrážejí přímými vlaky k jihomoravským sklípkům. Takže proč to nevyužít? Dnes se svezeme Krokodýlem spolku Hrbatá Máňa z brněnského dolního nádraží do Mutěnic.

87. Kdysi nejztrátovější trať v Česku teď turisté milují (Zvláštním vlakem z Bochova po zapomenuté trati)

28. 8. 2022 0:00

Dnes se vydáme do západních Čech, na Karlovarsko. Projedeme se po dráze, po které pravidelné vlaky nejezdí už 26 let. Trať z Protivce do Bochova naposledy figurovala v jízdním řádu pod číslem 163. Dráha sice dlouho figurovala jako nejztrátovější, když ale do Bochova občas vyjedou mimořádné výletní vlaky, jsou beznadějně plné.

88. Lázeňské hosty na Mattoniho dráze nahradila minerálka

11. září 2022

Dnes projedeme trať v západních Čechách, která před deseti lety povstala z prachu. Dráhu z Vojkovic nad Ohří nechal postavit Heinrich Mattoni, vlaky přivážely hosty do jeho lázní v Kyselce. Dnes je z tratě vlečka, po které jezdí vlaky s minerálkou. A také si můžete přečíst

Postavil železnici a zřídil nemocenskou. Kdo byl karlovarský vizionář Mattoni

9. července 2023

Před sto padesáti lety se na Karlovarsku začal psát příběh podnikatele a vizionáře Heinricha Mattoniho. Svou neutuchající pílí dosáhl na konci devatenáctého století mezinárodního úspěchu a jeho minerální voda proslavila a zviditelnila karlovarský region.

89. Budějovický koridor je zase o kus delší

25. září 2022

Je to přesně dva měsíce, co jsme vám ukázali nový úsek IV. koridoru, a je tady další kus. V půlce září se vlaky rozjely po nové trati mezi Planou nad Lužnicí a Soběslaví. Romantika staré dráhy je sice pryč, spoje z Prahy do Českých Budějovic jsou o pár minut rychlejší.

90. Vlárskou dráhou vyjedeme až na hřeben Bílých Karpat

9. října 2022

Dnes projedeme další z legend českých tratí, Vlárskou dráhu. A to její část, která od řeky Moravy stoupá až do Bylnice na hřeben Bílých Karpat. Po trati, která spojuje Moravu a Slovensko, se před mnoha lety proháněly rychlíky, dnes po ní jezdí hlavně bleděmodré osobáky.

91. Svezte se přímým vlakem přes Královec do Polska

23. října 2022

Dnes se svezeme na vlně zájmu o český Královec. Nezamíříme však do Kaliningradu, ale do ryze českého Královce ve východních Čechách. Dostaneme se tam přímou linkou GWTR z Trutnova. Za Královcem překročíme hranice a po polských kolejích dojedeme až do Sędzisławi.

92. SPECIÁL (bez článku): Vyjížďka přes točnu depa do stanice Turnov

30. 10. 2022 22:04

Krátký speciál seriálu Na co zírá Mašinfíra nás zavede do turnovského depa. S motorovým vozem M152.0604 Kolej-klubu vyjedeme přes točnu do stanice.

93. Jízda odstrkovanou dráhou do Chornic je vyhlídková

13. listopadu 2022

Znáte Moravskou západní dráhu z Třebovice do Prostějova? Ne? Tato kdysi slavná trať na česko-moravském pomezí je dnes poměrně zapomenutá, a to ji přitom Tomáš Baťa chtěl začlenit do chystaného „koridoru“ na Slovensko. Vlakem Východočeské dráhy projedeme její první půlku, mezi Českou Třebovou do Chornic.

94. Drezínou změříme zapomenutou lokálku na Kolínsku

27. listopadu 2022

Dnešní díl seriálu bude trochu neobvyklý, a to především typem vozidla, ze kterého jsme natáčeli. Díky Správě železnic vám vůbec poprvé ukážeme záběry z měřicí drezíny MD1. Pro natáčení jsme vybrali zapomenutou úvraťovou trať na Kolínsku mezi Bečváry a Bošicemi.

95. Sever osiřel, Rakve opustily trať u Ploučnice (Konec rakví kolem Ploučnice. Z České Lípy do Děčína)

11. prosince 2022

Včera to teoreticky ještě šlo, dnes už nejde. Tedy, spíš nejede. Se změnou jízdního řádu nás na severu Čech už definitivně opustily legendární motoráky Českých drah řady 843, zvané Rakev. Se seriálem Na co zírá mašinfíra se s nimi rozloučíme na trati z České Lípy do Děčína.

96. SPECIÁL: VIDEA ROKU: Mašinfíra se letos zaměřil na kratší tratě. Vyhrály ty moravské

31. prosince 2023

I v roce 2023 jsme s kamerou projeli Českou republiku křížem krážem v kabinách různých lokomotiv a drezín. Letos jsme se zaměřili převážně na kratší trasy, přesto jsme projeli více než 800 kilometrů železničních tratí. Pojďme si společně připomenout nejsledovanější díly tohoto roku.

97. Z Pardubic na jih k perle východních Čech

8. ledna 2023

První díl seriálu Na co zírá mašinfíra v roce 2023 nás zavede na Pardubicko. Hurvínek Pardubického spolku historie železniční dopravy nás doveze z Rosic nad Labem na jih pod Železné hory do Chrastu u Chrudimi, aneb jak říkají místní k perle východních Čech.

98. Do Brna odklonem po Tišnovce skrz nacistické továrny

22. ledna 2023

Dnešní Mašinfíra nás vezme na odklonovou trasu, po které loni jezdila většina vlaků mezi Prahou a Brnem. Rychlíkem Kladenské dopravní a strojní projedeme z Kolína přes Tišnov až na brněnské dolní nádraží. Trať vede tunely, kde měli Němci za druhé světové války svoje tajné továrny.

99. Ohroženou tratí z Loun do Kralup zatím vlaky jezdí

12. února 2023

Dnešní Mašinfíra nás zavede na ohroženou trať mezi Louny a Kralupy nad Vltavou. Středočeský kraj tam chce omezit spoje, protože podle něj prý vlaky jezdí prázdné. My jsme se motorákem Českým drah svezli o jednom víkendu, kdy byl opak pravdou.

100. Kozí dráhou za krásami východního Krušnohoří

26. února 2023

S Kozí dráhou jsme měli dlouhá léta problém, nevěděli jsme, zda ji nezařadit do seriálu Zaniklé tratě. Naštěstí jsme to neudělali a vlaky se po několik let uzavřené trati na jaře 2022 opět rozjely. Sice jen z Děčína do Telnice, ale i to je úspěch.

101. SPECIÁL: Komentovaná rozlučka se starou Buštěhradkou z Dejvic do Buben

Natočili jsme poslední den provozu na úseku staré Buštěhradské dráhy mezi pražskými Dejvicemi a Bubny. Ve speciálním díle seriálu Na co zírá mašinfíra vůbec poprvé uslyšíte i komentěř strojvedoucího a uvidíte trať ze dvou kamer. Naším průvodcem po dráze z roku 1866 bude Radek Šauer, majitel společnosti KDS Kladno, který symbolické loučení s tímto úsekem uspořádal. Od neděle 12. 3. 2023 bude trať na dva roky mimo provoz. V rámci výluky bude zdvoukolejněna a elektrifikována.

Dva články s videi s tímto tématem:

Další zpoždění. Vlak na letiště dojede možná až v roce 2031

30. března 2023  13:34

Příprava železničního spojení pražského letiště s centrem Prahy nabrala další zpoždění. Trasa vlaku z pražské Masaryčky, kterou komplikuje zejména trasování dlouhého tunelu pod Střešovicemi, už zažila celou řadu odkladů. Naposledy správa železnic hovořila o termínech let 2028 nebo 2029. To ale platí jen pro úseky mimo zmiňované Střešovice.

Vlaky z Kladna končí v Dejvicích, železnice se bude modernizovat dva roky

12. března 2023  11:14

V neděli nad ránem začala výluka mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi v Praze. Uvedená trať projde modernizací. Vlaky z Kladna končí ve stanici Dejvice. Náhradní doprava není zavedena, cestující mohou využít městskou hromadnou dopravu.

102. Kredencem z Brna do Oslavan. Sem se jezdí málokdy

19. března 2023

Dnešní Mašinfíra se vydá na cestu po jižní Moravě. Motorovým vozem M262.1002 zvaným Kredenc, který patří Klubu přátel kolejových vozidel, se vypravíme z brněnského dolního nádraží do Oslavan. Do této stanice přitom pravidelné osobní vlaky nejezdí od prosince 2016.

103. Ze Železného Brodu do železničního srdce Jizerek

9. dubna 2023

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás vyveze ze Železného Brodu až do železničního srdce Jizerských hor, do Tanvaldu. Motorák společnosti Arriva nás proveze romantickým údolím říčky Kamenice, které se ovšem 25. srpna 1990 změnilo v ohnivé peklo, kdy při srážce vlaků zemřelo 14 lidí.

104. Trať do Lužce nad Vltavou vede přes zdvihací most

23. dubna 2023

Seriál Na co zírá mašinfíra vám dnes ukáže české paradoxy. S měřící drezínou Správy železnic projedeme trať z Vraňan do Lužce nad Vltavou na Mělnicku. Stát tady nechal postavit nákladný zdvihací most a Středočeský kraj na zmodernizované trati po pár měsících zrušil osobní dopravu.

105. Knížecí lokálkou do Lednicko-valtického areálu

14. května 2023

Dnes se projedeme lokálkou, která vede do jednoho z nejmalebnějších koutů v Česku, do Lednicko-valtického areálu. Motorový vůz Hurvínek M131.1448 ČD Nostalgie nás z Břeclavi sveze kolem rozsáhlých rybníků až do centra turistického ráje, do Lednice.

106. Mrkví podél Ohře z Karlových Varů do Chebu

28. května 2023

Dnešní jízda nás zavede na Podkrušnohorskou magistrálu mezi Karlovy Vary a Cheb. Koleje tam vedou krásným údolím řeky Ohře, ale také po přeložkách, které vznikly kvůli těžbě hnědého uhlí na Sokolovsku. Po čase se opět svezeme Mrkví, oranžovo zelenou jednotkou společnosti GWTR.

107. Po Ferdinandce do Hodonína skrz Moravskou Saharu

11. června 2023

Dnes si projedeme jednu z nejstarších železničních tratí v Česku. Svezeme se po takzvané Ferdinandce, Severní dráze císaře Ferdinanda, mezi Přerovem a Hodonínem. Cesta rychlíkem Slezského železničního spolku povede Dolnomoravským úvalem i unikátní Moravskou Saharou.

108. S Barčou jedeme napříč barokním Broumovskem

25. června 2023

Dnes zavítáme na Broumovsko. Kdysi frekventovaná trať mezi Broumovem, Meziměstím a Teplicemi nad Metují je dnes ráda za pár osobních vlaků denně a turistický provoz v létě. Natáčeli jsme z Barči, lokomotivy Východočeské dráhy, která vezla speciální rychlík pro anglické milovníky železnice.

109. S Hektorem do Bezdružic. Přejedeme i vyměněný viadukt

9. července 2023

Dnešní Mašinfíra nás zavede na malebnou lokálku na Plzeňsku. Právě v létě totiž trať Pňovany–Bezdružice ožívá nostalgickými jízdami. My jsme se přes vyměněný viadukt nad Hracholuskou přehradou svezli Hektorem, tedy lokomotivou T435.0145, ČD Nostalgie.

110. Dráha prezidenta Masaryka nás zaveze na Valašsko

23. července 2023

Dnes projedeme jednu z nejmladších samostatných tratí v bývalém Československu. Dráha prezidenta Masaryka se na Valašsku začala stavět v roce 1924. Krásný úsek z Horní Lidče do Bylnice podél Bílých Karpat zůstal jakoby časem nedotčený. Dnes po něm jezdí vlaky společnosti Arriva.

111. Lokálkou z Raspenavy k severní straně Jizerských hor

30. července 2023

Dnešní Mašinfíra nás zaveze na méně známou severní stranu Jizerských hor. Lokálku z Raspenavy do Bílého Potoka pod Smrkem využívají hlavně místní, vědí totiž, že se sem z Liberce dostanou rychle a pohodlně. Šest kilometrů dlouhou trať projedeme měřící drezínou

112. Když máš v Hevlíně Orchestrion, nevadí, že venku mrzne

13. srpna 2023

Dnes se svezeme po dráze, která dřív začínala až ve Vídni. Situace po druhé světové válce ji ovšem nepřála, a tak se z mezinárodní trati stal trpěný apendix. Orchestrionem, tedy motorovým vozem M152.0 společnosti Railway Capital projedeme trať z Hevlína do stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov.

113. Objíždíme Český ráj lokálkou kolem Humprechtu

27. srpna 2023

Dnešní Mašinfíra ukáže skryté krásy Českého ráje. Prázdninovým vlakem Mladoboleslavského železničního spolku se projedeme po třech historických tratích. Vyrazíme z Dolního Bousova a přes Libuň a Jičín dojedeme až do Kopidlna.

114. Hurvínek nás odveze do srdce Železných hor

10. září 2023

S dnešním Mašinfírou se vydáme do Železných hor a projedeme si trať, která měla původně dva konce. Úsek do Vápenného Podolu ovšem zanikl a ani do Prachovic osobní vlaky už nejezdí. Jednou do roka se tam podívá aspoň Hurvínek Pardubického spolku historie železniční dopravy.

115. S Brejlovcem po bludovské spojce vstříc Jeseníkům

24. září 2023

S dnešním Mašinfírou se budeme toulat po Moravě. Z frekventované koridorové tratě vyrazíme na sever, Jeseníkům vstříc. Brejlovcem společnosti Kladenská dopravní a strojní pojedeme ze Zábřehu na Moravě do Hanušovic.

116. Po Severozápadní dráze z Chlumce do Staré Paky

8. října 2023

Dnešní mašinfíra nás sveze po jedné z větví slavné Severozápadní dráhy. Vlakem společnosti Valenta Rail vyrazíme z Chlumce nad Cidlinou přímo na sever. Naší cílovou stanicí bude železniční uzel Stará Paka, kde se sbíhají koleje z pěti směrů.

117. Krokodýlem přes Ivančický viadukt k jihu

22. října 2023

Dnes si projedeme slavnou trať, kudy kdysi jezdily rychlíky mezi Brnem a Vídní. V úseku mezi Střelicemi a Hrušovany nad Jevišovkou nechala Rakouská společnost státní dráhy postavit ikonický Ivančický viadukt. Krokodýlem spolku Hrbatá Máňa přejedeme po jeho nástupci z roku 1979.

118. Okolo prunéřovské elektrárny do Chomutova

12. listopadu 2023

Dnešní díl seriálu je tak trochu archivní, od natočení jízdy mezi Kláštercem nad Ohří a Chomutovem už uplynulo pár let. Přeložku Buštěhradské dráhy z roku 1978 jsme projeli Hurvínkem spolku LOKO-MOTIV z výtopny Křimov.

119. Burčákovým expresem z Hodonína do Mutěnic

26. listopadu 2023

Na začátku října se jihomoravské Mutěnice už tradičně stávají mekkou milovníků vína i železnice. Tamní Burčákový pochod je totiž tak vyhlášený, že se na něj vypravují dokonce speciální vlaky. Soupravou Slezského železničního spolku jsme se svezli i my.

120. SPECIÁL (bez článku): Mikulášský vlak do Svobodných Heřmanic hledal svoje koleje

2. 12. 2023 15:06Technika | Na co zírá mašinfíra

Sobota 2. prosince 2023 byla pro železničáře kvůli sněžení velmi náročná. Na některých tratích se doprava kvůli sněhu úplně zastavila, ale i tam, kde se podařilo dojet až do cíle, museli jet strojvedoucí nadmíru opatrně. Třeba mašinfíra ranního mikulášského vlaku do Svobodných Heřmanic musel v posledním úseku za stanicí Jakartovice pod sněhem koleje téměř hledat.

121. Za Mikulášem na Čertovy schody v Českém krasu

10. prosince 2023

Jak jinak oslavit Mikuláše než v mikulášském vlaku. A kde jinde by měl Mikuláš sídlit než na Čertových schodech. Zasněženým Českým krasem nás speciální vlak Kladenské dopravní a strojní sveze po neveřejné vlečce z Berouna do velkolomu Čertovy schody.

122. SPECIÁL: Legendární Morkůvka na unikátních záběrech

23. prosince 2023

Pro poslední díl seriálu Na co zírá mašinfíra v tomto roce jsme připravili lahůdku z archivu. Díky železničním nadšencům Ivanu Hamerskému a Richardu Klepárníkovi si můžeme projet dnes už zaniklou trať z Morkovic do Nezamyslic. Unikátní záběry jsou ze záři 1997.

123. Ze Sedlčan za rozbřesku. Krása střídá nádheru

14. ledna 2024

První Mašinfíra roku 2024 vám určitě vyrazí dech. Projedeme se po Sedlčance, trati 223. Zbrusu novou měřicí drezínou Správy železnic jsme vyrazili za ranního rozbřesku ze Sedlčan do Olbramovic. Vycházející slunce a ranní mlha vykouzlily nad kolejemi neopakovatelnou romantiku.

124. Žlutým rychlíkem po Řepné dráze z Brna na Hanou

28. ledna 2024

Dnešní Mašinfíra po dlouhé době vyrazí na cestu v elektrické trakci. Žlutým rychlíkem společnosti RegioJet se vydáme z moravské metropole přímo na Hanou. Trať 300 do Přerova se má za pár let změnit k nepoznání, takže můžete tento díl brát jako vzpomínku pro příští generace.

125. Po trati plné viaduktů z Tábora na Vysočinu

11. února 2024

První únorový Mašinfíra nás proveze po části Českomoravské transverzálky, překrásné dráze na pomezí jižních Čech a Vysočiny. Vlakem Českých drah se vypravíme z Tábora do Pelhřimova. Neznalé tady určitě překvapí hned sedm majestátních kamenných viaduktů.

126. Po cukrovarské dráze z Chrudimi do Moravan

18. února 2024

Vypadá to, že v roce 2024 budeme hodně jezdit po bývalých cukrovarských drahách. Jednou z nich je trať 016 mezi Chrudimí a Moravany, která spojovala cukrovary jižně od Pardubic. Projedeme ji Hurvínkem Pardubického spolku historie železniční dopravy.

 

* * *

Ab. Tratě v pohybu (TV iDnes)

(některé tratě jsou stejné s rubrikou Na co zírá mašinfíra, na některých částí jsou zaznamenány jen jejich části)

Natáčí Království železnic – mapuje tratě po krajích

Linka S1: Praha – Kolín (13. 2. 2023)

Linka S50: Kladno – Rakovník (16. 2. 2023 14:58)

Linka S12: Poříčany – Nymburk (13. 2. 2023)

Linka S99 Benešov u Prahy – Vlašim (20. 3. 2023)

Linka S98 Benešov u Prahy – Sedlčany (20. 3. 2023)

Linka S88 Praha – Dobříš (20. 3. 2023)

Linka S90 Benešov u Prahy – Tábor (20. 3. 2023)

Linka S80 Čerčany – Ledeč nad Sázavou (17. 3. 2023)

Linka S76 Zadní Třebáň – Lochovice (17. 3. 2023)

Linka S75: Beroun – Rakovník (15. 3. 2023)

Linka S70: Beroun – Kařez (15. 3. 2023)

Linka S65: Praha – Rudná u Prahy (15. 3. 2023)

Linka S66: Březnice – Mirovice (15. 3. 2023)

Linka S57: Rakovník – Blatno u Jesenice (14. 3. 2023)

Linka S60: Beroun – Blatná (14. 3. 2023) 

Linka S54: Praha – Noutonice (14. 3. 2023)

Linka S52: Rakovník – Domoušice (14. 3. 2023)

Linka S44: Kralupy nad Vltavou – Velvary (15. 2. 2023)

Linka S43: Kralupy nad Vltavou – Neratovice (15. 2. 2023)

Linka S40: Kralupy nad Vltavou – Telce (15. 2. 2023)

Linka S36: Mladá Boleslav – Dolní Bousov (15. 2. 2023)

Linka S34: Praha-Masarykovo nádraží – Praha-Čakovice (15. 2. 2023 – tedy ještě téměř rok před uvedením do provozu Praha-Rajská zahrada)

Linka S33: Mělník – Mladá Boleslav (15. 2. 2023)

Linka S32: Lysá nad labem – Štětí (15. 2. 2023)

Linka S31: Nymburk – Mladá Boleslav (15. 2. 2023)

Linka S30: Mladá Boleslav – Turnov (15. 2. 2023)

Linka S28: Kutná Hora – Zruč nad Sázavou (15. 2. 2023)

Linka S27: Čáslav – Třemošnice (15. 2. 2023)

Linka S26: Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou (15. 2. 2023)

Linka S23: Čelákovice – Neratovice (15. 2. 2023)

Linka S22: Praha – Milovice (15. 2. 2023 – téměř rok před uvedením do provozu zastávky Praha-Rajská zahrada)

Linka S18: Kolín – Sázava (13. 2. 2023)

Linka S15: Kolín – Chlumec nad Cidlinou (13. 2. 2023)

Linka S20: Kolín – Světlá nad Sázavou (13. 2. 2023)

Linka S12: Poříčany – Nymburk (13. 2. 2023)

Linka S9: Lysá nad Labem – Benešov u Prahy (13. 2. 2023)

Linka S11: Pečky – Kuřim (13. 2. 2023)

Linka S10: Kolín – Týnec nad Labem (13. 2. 2023)

Linka S8: Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany (13. 2. 2023)

Linka S6: Praha – Beropun (13. 2. 2023)

Linka S4: Praha – Hněvice (13. 2. 2023)

Linka S3: Praha – Mělník (13. 2. 2023)

Linka S2: Praha – Lysá nad Labem – Kolín (13. 2. 2023 – téměř rok před uvedením do provozu zastávky Praha-Rajská zahrada)

010+270 Týnec nad Labem – Hoštejn (25. 6. 2019)

015 Přelouč – Heřmanův Městec (25. 6. 2019)

016 Chrudim – Holice (25. 6. 2019)

018 Choceň – Litomyšl (25. 6. 2019)

020 Týniště nad Orlicí – Choceň (25. 6. 2019)

021 Letohrad – Ústí nad Orlicí (25. 6. 2019)

024 Dolní Lipka – Ústí nad Orlicí (25. 6. 2019)

025 Hanušovice – Dolní Lipka (25. 6. 2019)

031 Pardubice – Hradec Králové (24. 6. 2019)

072 Ústí nad Labem-Střekov – Štětí (26. 6. 2019)

073 Děčín-východ – Ústí nad Labem-Střekov (26. 6. 2019)

081 Děčín – Rumburk (26. 6. 2019)

081 Děčín – Česká Lípa (26. 6. 2019)

083 Rumburk – Dolní Poustevna – Děčín (26. 6. 2019)

084 Mikulášovice, dolní nádraží – Panský – Rumburk (26. 6. 2019)

087 Česká Lípa – Lovosice (26. 6. 2019)

089 Rybniště – Varnsdorf (26. 6. 2019)

090 Děčín – Ústí nad Labem – Praha (26. 6. 2019)

095 Zlonice – Vraňany (26. 6. 2019)

096 (T5) Roudnice nad Labem – Libochovice (26. 6. 2019)

097 Řetenice – Lovosice (26. 6. 2019)

110 Louny – Zlonice (26. 6. 2019)

113 (T3) Lovosice – Most (26. 6. 2019)

114 Postoloprty – Litoměřice, horní nádraží (26. 6. 2019)

123 Most – Žatec (26. 6. 2019)

124 Krupá – Chomutov (26. 6. 2019)

126 Domoušice – Most (26. 6. 2019)

130 Klášterec nad Ohří – Ústí nad Labem (26. 6. 2019)

131 Ústí nad Labem – Bílina 26. 6. 2019

132 (T6) Podbořany – Kadaň 26. 6. 2019

134 Litvínov – Řetenice (26. 6. 2019)

137 Chomutov – Vejprty (26. 6. 2019)

135 Most – Moldava (26. 6. 2019)

140 Pernštejn – Klášterec nad Ohří (26. 6. 2019)

161 Blatno u Jesenic – Libkovice (26. 6. 2019)

212 Světlá nad Sázavou – Chřenovice (26. 6. 2019)

224 Obrataň – Horní Cerekev 26. 6. 2019 (vyšel též díl Na co zírá mašinfíra: Po trati plné viaduktů z Tábora na Vysočinu

225 Kostelec u Jihlavy – Počátky – Žirovnice – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)

227 Slavonice – Kostelec u Jihlavy (24. 6. 2019)

228 Obrataň, zastávka – Rodinov 26. 6. 2019 (úzkorozchodná trať, momentálně mimo provoz)

230 Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)

238 Stružinec – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)

237 Havlíčkův Brod – Humpolec 26. 6. 2019

251 Věžná – Stráž nad Sázavou (26. 6. 2019)

252 Křižanov – Studenec 26. 6. 2019

260 Česká Třebová – Borová u Poličky (26. 6. 2019)

262 Česká Třebová – Moravská Třebová (26. 6. 2019)

291 Zábřeh na Moravě – Hanušovice (26. 6. 2019)

901 (T2) Česká Kamenice – Kamenický Šenov a zpět (26. 6. 2019)

912 (T2) Ústí nad Labem-Střekov – Zubrnice (26. 6. 2019)

Ac. Další videa z idnes:

Podívejte se na hemžení lokomotiv na nejstarší zubačce Evropy

PŘÍMÝ PŘENOS 11. srpna 2023  16:00

Od letošního roku nabízí iDNES.cz exkluzivně nekonečný živý videopřenos z nejstarší ozubnicové železnice Evropy na švýcarské „královně hor“ Rigi. Vlaky tam jezdí od roku 1871 a dokonce i v dnešní době můžete na trati vidět historické vozy právě z této doby. Podívejte se na sestřih vlaků, které jsou v létě k vidění na peronu Staffel ve výšce 1 581 metrů.

 

Další podobné projekty:

B. Pohled z vlaku

www.pohledzvlaku.cz (ČD)

C. Videomapování slovenských tratí
Teraz.sk/TABLET.TV

154 Hronská Dúbrava – Bánská Štiavnica „Trať mládeže“

Vlakem po Orave: Kralovany – Trstená

Lužianky – Leopoldov

140 Lužinaky – Nové Zámky

Chynorany – Lužianky

140 Prievidza – Chynorany

D. Očima strojvůdce – databáze videí

Facebook

Díky internetu existuje celá řada možností, jak navštívit místa a zhlédnout činnosti, ke kterým se běžný smrtelník nedostane, nechce-li vyřizovat stohy povolení a absolvovat byrokratická kolečka, na jejichž konci mu ani tak nemusí být vyhověno. Jedním z takových míst je i stanoviště lokomotivy, které je zpravidla určeno výhradně zaměstnancům dopravce. Ačkoli nelze nic namítat proti běžnému kochání se krásami okolí tratí, probíhajícímu ve voze 
skrze okno (v některých případech naštěstí stále polospouštěcí), pohled na trať ve směru jízdy je úplně jiná káva. Na YouTube se v posledních letech objevila celá řada záznamů ze stanoviště, které tento pohled 
zprostředkovávají všem, ale protože každý autor používá jiná hesla (tagy) a neexistuje jednotná řeč, nebývá vyhledání kýženého videa jednoduchou záležitostí. Proto vznikl projekt Očima Strojvůdce, jehož hlavním cílem je katalogizace kvalitních záznamů ze stanoviště strojvůdce, s možností jejich vyhledávání podle různých parametrů. 

Těmi jsou: 

  a.. Projížděná trať (tratě) 
  b.. Výchozí a cílová destinace 
  c.. Dopravce 
  d.. Typ vozidla 
  e.. Kategorie vlaku a jeho číslo 
  f.. Rok pořízení záznamu 
  g.. Kvalita záznamu 
  h.. Autor (uživatel YouTube) 
Databáze je rozšiřována jak jejím autorem (mnou), tak kýmkoli, kdo vyplní on-line formulář. Data jsou následně zkontrolována a vyhovuje-li záznam po stránce obsahové a kvalitativní, je přidán do seznamu, přičemž minimální požadovaná kvalita je HD, tedy rozlišení 720 pixelů na delší straně. 
Facebooková stránka projektu pak informuje o nových aktualizacích, do 
budoucna přinese představení jednotlivých autorů a případné zajímavosti, 
spojené s tématikou pořizování záznamů na stanovišti. 

 

E. Transsibiřská magistrála (Rusko)

v angličtině http://eng.rzd.ru/vtour/index.html

v ruštině http://www.rzd.ru/vtour/index.html

kompletní video záznam celé trasy z Moskvy do Vladivostoku – virtuální prohlídku vytvořil ruský Google pro službu Google Maps – už mimo provoz

http://transsib.ru/

http://transsib.ru/video/

Popis trasy – měst a vsí (города и деревни)

Vyžaduje Flash Player 7, resp. např. v Chrome je třeba (vždy? – hláška) povolit.

K tomu článek na ŽelPage z roku 2007

Vladivostok – Na webových stránkách Ruských železnic se můžete vžít do role cestovatele a absolvovat virtuální projížďku po legendární transsibiřské magistrále. Trasa expresu „Rossija“ vede již přes 100 let z Moskvy do Vladivostoku. Co všechno projížďka nabízí? Lze se volně procházet po soupravě, vstupovat do kupé, komunikovat s posádkou vlaku či ostatními cestujícími anebo sledovat z oken ubíhající krajinu.

V rámci soupravy máte na výběr mezi třemi typy vozů: „Kupječnyj vagon“„Spalnyj vagon“ a „Restoran“, velkoprostorové spací vozy „Plackarty“ však nejsou v simulaci obsaženy. Téměř týden trvající cesta je zachycena den po dni – vždy v jednom vybraném okamžiku. Během cesty k Tichému oceánu (délka trasy přesahuje 9 200 kilometrů) vlak zastaví v některých známých městech: kupříkladu v Jekatěrinburgu, Novosibirsku či Krajsnojarsku. Zde můžete z vlaku vystoupit a rozhlédnout se na nádraží. Kromě nádražní architektury jsou velmi zajímavé také interiéry a exteriéry ruských vagonů. Hodně se odlišují od těch, na něž jsme zvyklí ve střední Evropě. Výborným doplňkem je především známý samovar, pomocí něj můžete rychle připravit čaj nebo polévku. Technické řešení virtuální projížďky je ve formátu Flash. Vzhledem k zaměření aplikace na cestovatele z celého světa je překvapivé, že k dispozici je pouze ruský jazyk. Nicméně, ovládání cestovatele je velice intuitivní a lze jej zvládnout i bez jeho znalosti.

Jak funguje ovládání

Ovládání je založeno na použití myši: pomocí ní se otáčíte kolem své osy, buďto doleva nebo doprava. Pokud se na displeji objeví velká šipka, jejím následováním (kliknutím myší) se přesunute na pozici, na kterou šipka ukazuje. Všecny dostupné pozice jsou schematicky znázorněny na spodní liště formou fialových koleček (mezi jednotivými pozicemi se lze přesouvat také pomocí této lišty klikem na vybrané kolečko). Horní lišta naopak nabízí jednotlivé dny cesty, u vybaných dnů je uvedeno, ve kterém městě se vlak právě nachází. Stiskem šipky v pravém horním rohu se přesunete do dalšího dne (k přechodu mezi jednotlivými dny lze využít také horní lišty). Po celou dobu je k dispozici i zvukový doprovod.

Cesta do Vladivostoku na Vás čeká na webu RŽD.

zdroj: RŽD

 

Plno dalších videí na YouTube …

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *