Seznam různých projektů, databází, videí, která zaznamenávají jízdu vlaků na celém světě, samozřejmě ponejvíce v ČR.
Přehled videí a článků jako Průvodců po tratích
(A. iDnes Na co zírá mašinfíra a Tratě v pohybu)
Aa. Na co zírá mašinfíra
název dalšího železničního pořadu na TV idnes.
Cesta vlakem může být pro někoho nudná, obzvlášť, pokud má díváním se z okna strávit ve vagonu osm hodin. Na co ale po celou dobu zírá mašinfíra? Ode dneška budete mít možnost dívat se pravidelně na svět jeho očima. Nový unikátní seriál iDNES.tv zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu vlakové soupravy z Košic až do Prahy, a to v reálném čase. Osm hodin a 703 kilometrů uvidíte non stop ze stanoviště strojvedoucího. A ukážeme vám i další tratě.
Nově se dají videa z idnes stahovat 4K Video Downloader.
1. Z Košic do Prahy I
(Vlak RJ 1012 společnosti Regiojet v čele s lokomotivou Siemens Vectron s kamerami iDNES.tv na palubě ujel během 8 hodin vzdálenost 703 kilometrů. 45 minutový sestřih )
Z Košic do Prahy II – šestiminutový sestřih
2. Rybník – Lipno I
– asi 30 minutový sestřih:
Druhá elektrifikovaná trať v českých zemích mezi Rybníkem a Lipnem je jednou z nejromantičtějších u nás. Projíždí skalnatým kaňonem Vltavy pod Čertovou stěnou, míjí klášter ve Vyšším Brodě a dnes už bývalé papírny v loučovicích nad Vltavou. Se seriálem Na co zírá mašinfíra se ji můžete prohlédnout opravdu zblízka a velmi důkladně. Doba jízdy je 40 minut.
Rybník – Lipno II – asi 15 minutový sestříh
3. Vejprty – Chomutov (trať 137) I
– 1:27 hod. videa
Čeká nás 58 kilometrů liduprázdnou krajinou, budeme míjet romantické strážní domky, místa, kde donedávna stály nádražní budovy, ale také opuštěné průmyslové areály. Projedeme kolem bývalé výtopny, která se pozvolna mění na železniční muzeum a po vysokých náspech a hlubokými zářezy se prudkým klesáním dostaneme až do železničního uzlu Chomutov.
Vejprty – Chomutov (trať 137) II – 15 minutový sestřih,
4. Dobříš – Praha (trať 210) I
– 4:43 hod. videa
Měli jsme čest umístit kameru do lokomotivy 749.121, Zamračené neboli Bardotky, která na svém mimořádném výkonu právě slavila 50 let ve službě.
Dobříš – Praha (trať 210) II – 15 minutový sestříh
5. Legendární tratí z Děčína přes Lužické hory
– video a popis tratě 081 a 089 z Děčína-východ do Varnsdorfu – 4 minutová zkrácená verze.
14. Z Plzně po stopách černých baronů a Švejka
Jízdu po trati 190 mezi Plzní a Protivínem absolvujeme soupravovým vlakem Českých drah v čele s Hektorem T435.0145, který převážel historickou lokomotivu 310.072 do jižních Čech. Bonusem je, že vlak nevyjížděl ze stanice Plzeň hlavní nádraží, ale z plzeňského depa, kde jsou vlaky ČD nostalgie deponovány. Máme jedinečnou možnost poznat trať z roku 1868 ještě před rozsáhlou modernizací, která ji v nejbližších letech čeká. Zkrácená 4 minutová verze.
15. Pražským Semmeringem včera a dnes
v roce 2016, zkrácená verze 3:30
V seriálu Na co zírá mašinfíra se dnes projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a Rudnou u Prahy přes Zličín a Hostivici dostala už při svém vzniku přezdívku Pražský Semmering. Dnešní díl bude mimořádný, máme totiž možnost porovnat, jak vypadá trať 122 dnes, a jak vypadala v roce 2016.
Pražským Semmeringem po rekonstrukci v roce 2019
16. Východočeské derby, z Pardubic do Hradce Králové
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nám ukáže trať, která zanedlouho přestane v dosavadní podobě existovat. Čeká ji totiž velká rekonstrukce. Přestože vede z kraje do kraje, má charakter spíše příměstské dopravy. Ve vlaku Pardubického spolku historie železniční dopravy projedeme trať 031 mezi pomyslnými východočeskými rivaly, Pardubicemi a Hradcem Králové. Zkrácená 3 minutová verze.
17. Českým rájem až pod Ještěd
Takhle jste cestu skrz Český ráj asi ještě nikdy neviděli. Čeká nás trasa podél řeky Jizery ze Staré Paky přes Železný Brod, Turnov až do Liberce. Během hodiny a půl ujedeme osobním vlakem Českých drah 76 kilometrů. Očima mašinfíry uvidíte mimo jiné průjezd 8 tunely a přejezd dvou historických kamenných viaduktů. Zkrácená 3:30 minutová verze.
18. Elektrickou tratí pod Lipnem a Čertovou stěnou
Druhá elektrifikovaná trať v českých zemích mezi Rybníkem a Lipnem (trať 195) je jednou z nejromantičtějších u nás. Projíždí skalnatým kaňonem Vltavy pod Čertovou stěnou, míjí klášter ve Vyšším Brodě a dnes už bývalé papírny v Loučovicích nad Vltavou. Se seriálem Na co zírá mašinfíra se ji můžete prohlédnout opravdu zblízka a velmi důkladně. Doba jízdy je 40 minut. Zkrácená 4 minutová verze.
19. Ve stínů Jeseníků z Malé Morávky do Bruntálu (trať 312)
(botahý text na původní stránce)
20. Plnou parou vpřed po nádherné úzkokolejce z Osoblahy
V čele s Malým Štokrem, lokomotivou U57.001, projedeme trať sta oblouků, úzkokolejku z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Pro mašinku to byla jedna z posledních jízd před opravou.
21. Údolím zlatých úhořů kolem Křivoklátu do Rakovníka
V novém dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme dějištěm románů spisovatele Oty Pavla, po romantické trati s číslem 174 podél řeky Berounky, Pavel, náš dnešní mašinfíra, se na Bardotce 749.253-1 (T 478.1215) v čele Rakovnického rychlíku společnosti KŽC Doprava vydal ze stanice Beroun-Závodí do Rakovníka. Máte se na co těšit, cestou vás čekají krásné výhledy, ocelové mosty a dlouhé tunely.
22. Křižíkovou dráhou z Tábora do Bechyně za 4 minuty
S projektem Na co zírá mašinfíra se dnes vydáme do jižních Čech, na první ryze elektrickou dráhu na území Rakouska-Uherska. Za jejím vznikem stál na začátku 20. století slavný český vynálezce František Křižík. Z kabiny Bobinky, lokomotivy E422 0003, se podíváme na legendární Bechyňku, trať 202 z Tábora do Bechyně.
23. Romantickou Šumavou z Číčenic do Nového Údolí
V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme další z českých horských tratí. Podíváme se na jihočeskou dráhu, která se musí vyšplhat přes hřeben Šumavy z údolí řeky Blanice až k německým hranicím na úplný konec kolejí. Z vlaku společnosti GW Train Regio jsme natáčeli trať 197 mezi Číčenicemi a Novým Údolím.
24. Volary – Kubova Huď (995 m n. mořem, nejvýše položená žel. zast.) – Hoštice (Michala Tučného) – Strakonice
22. března 2020: Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.
25. Kladenským revírem po zrušené trati
Tento díl seriál Na co zírá mašinfíra popíše sice velmi krátký úsek trati, pouhých 6 kilometrů, o to bude unikátnější. Vydáme se po dráze, na které od roku 1982 neprojel vlak s cestujícími. Souprava společnosti Kladenská dopravní a strojní s naší kamerou na čele byla první, po dlouhých 36 letech. Projedeme bývalou trať 11b z Kladna Dubí do Vinařic za pouhé 2 a půl minuty.
26. Úzkokolejkou partyzánským krajem z Vysočiny na jih
V tomto díle seriálu Na co zírá mašinfíra zamíříme na rozhraní Vysočiny a jižních Čech. Bude to vůbec poprvé, co zmapujeme dráhu o rozchodu pouhých 760 mm. Projedeme krajem s partyzánskou minulostí, skrz hluboké lesy i kolem osamocených zemědělských usedlostí. Z kabiny vlaku společnosti JHMD uvidíte trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce.
27. Buštěhradka je jedna z nejstarších tratí v republice
…trať (093), která se z původních 20 kilometrů během let rozrostla na obří železniční síť v severozápadních Čechách. Vlakem společnosti Kladenská dopravní a strojní zamíříme na první úsek Buštěhradské dráhy z Kladna do Kralup nad Vltavou.
Vznik Buštěhradské dráhy má souvislost se začátkem těžby černého uhlí a výrobou železa na Kladensku. Majitelé tamních dolů a hutí potřebovali svoje výrobky co nejrychleji vyvážet do nitra Čech, ale hlavně do Německa.
Lužické hory a jejich podhůří křižují koleje všemi směry. Dnes projedeme jednu z těch páteřních. V mrazivém lednovém dni začneme v Rumburku na trati 081, sjedeme do legendární stanice Jedlová, kde uprostřed hlubokých lesů začíná trať 080 na Českou Lípu. Během necelé hodiny mineme hned tři zaniklé tratě.
29. Krásnou trať Středohořím zmrzačila výstavba dálnice D8
Jen málokterá dráha v Česku je tak mediálně známá jako trať 097 mezi Lovosicemi a Teplicemi. V Českém Středohoří totiž v roce 2013 koleje pohltil mohutný zával kvůli stavbě dálnice D8. Léta se diskutuje o tom, jestli trať obnovit, nebo zrušit. Zatím jsme tak mohli projet jen kus zmrzačené trati z Radejčína do Teplic.
30. Slunce, seno, Šumava. Tuto trať znají široko daleko
Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.
31. Nejdelším tunelem Česka žehlíme západní dráhu do Plzně
170 Beroun – Plzeň hl. n.
10. května 2020 Dnešní Mašinfíra se vydá na západ. Projedeme se po jedné z nejstarších tratí v Čechách, jejíž součástí je i nejdelší tunel u nás. Natáčeli jsme první zkušební jízdu rekonstruované Žehličky, tedy lokomotivy 210.072 společnosti KDS-Kladenská dopravní a strojní, na trase Zdice – Plzeň – Cheb. V tomto dílu vám ukážeme její první část.
Mapa trati 170 mezi Zdicemi a Plzní
32. Cyklovlakem po zapomenuté trati v srdci Českého lesa
24. 5. 2020
Seriál Na co zírá mašinfíra dnes nabízí vyslovenou lahůdku. Jízdu po trati, kam se osobní soupravy podívají jen několik dní v roce. Trasu mezi Svojšínem a Borem v západních Čechách projíždějí speciální spěšné vlaky pouze v letní sezoně. Dojedeme ale mnohem dál, až do nitra Českého lesa, do stínu hradu Přimda.
Naše cesta ze Svojšína do Bělá nad Radbuzou vede hned po dvou drahách. Nejdříve projedeme „zapomenutou“ trať 186 mezi Svojšínem a Borem a potom se napojíme na dráhu s číslem 184, která vede mezi Planou u Mariánských Lázní a končí až v Domažlicích.
Lokální trať se současným číslem 186 postavená v roce 1903 byla vůbec první železnicí, která spojovala Bor u Tachova s okolním světem.
33. Dojeďte si k Řípu vyhlídkovou jízdou Loďákem
K shédnutí jsou tradičně dvě videa – jedno zrychlené (rychlodráha), projetí tratě za 4 minuty, a nebo standardní rychlostí. Něco se na TV idnes změnilo a videa se už nedaří stahovat v Chrome, ale pokud je chcete přece jen mít, použijte k tomu prohlížeč Edge, což je v podstatě Microsoftem nakoupené jádro prohlížeče Chromium a na videu dejte kontextové menu pravým tlačítkem myši (ne na reklamě, která běží před videem) a dejte uložit video.
naopak mapky k tratím se nejlépe stahují v Mozille Firefox – otevřete fotoalbum a dáte z menu Informace o webové stránce – druhá karta Media a vyberete si ez seznamu objektů ten správný iobrázek – bývá v jpg a dáte uložit jako a dostanete třeba k této trati tuto schématickou mapku:
34. Českým rájem od zámku k zámku po drážním safari
063 Kopidlno – Dolní Bousov, provoz zastaven, majitelem trati AŽD Praha určená pro testování kolejových vozidel
Trať AŽD Praha by se klidně mohla jmenovat Zámecká, u téměř každé zastávky je nějaký ten zámek. My jsme ji přejmenovali na safari, protože tolik zvířat jsme podél kolejí dosud nepotkali.
Trať mezi Bakovem na Jizerou přes Dolní Bousov do Kopidlna se stavěla a zprovozňovala nadvakrát. Společnost České obchodní dráhy nejprve získala v roce 1881 koncesi na úsek z Kopidlna do Libáně, kde tehdy stával velký cukrovar.
Vydáme se na jednu z prvních tratí u nás, která se po 150 letech stala zároveň prvním českým koridorem. Sto pět kilometrů mezi Kralupy nad Vltavou a stanicí Děčín východ prosvištíme v lokomotivě zvané brejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní.
Úsek mezi Prahou, Podmokly (dnešní stanicí Děčín) a Drážďany patří už téměř 170 let k páteřním tratím tuzemské železniční sítě. A za celou dobu se na tom nic nezměnilo. Dráha se začala stavět ihned po vybudování tratě Olomoucko-pražské, tedy už v roce 1845.
36. „Dírou“ u Hanušovic pod Králický Sněžník a do údolí Orlice
025 Hanušovice – Dolní Lipka
024 Dolní Lipka – Letohrad – Ústí nad Orlicí
23. srpna 2020
Dnešní díl Mašinfíry nás zavede do podhůří Králického Sněžníku, na trať, která měla několikrát namále. Vystřídáme úseky, kde vlaky společnosti Leo Express musí jezdit velmi pomalu, s těmi, kde si to ženou stovkou. Projedeme hned dvěma „dírami u Hanušovic“ a podél pevnostní linie zamíříme do stanice Ústí nad Orlicí.
První část cesty absolvujeme po trati 025 mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou. Tuto jednokolejnou dráhu postavila v letech 1872 až 1874 společnost Moravská pohraniční dráha (Mährische Grenzbahn, MGB).
Trať 024 (část bez Štíty -) Dolní Lipka – Ústí nad Orlicí
Kolem dalších bunkrů i tajné nemocnice
Z Dolní Lipky budeme až do Ústí nad Orlicí už jenom klesat. Projíždíme kolem suchého poldru, který se po velkých deštích vyprázdnil jen pár dní před naším natáčením. V místě jeho hráze doprava odbočoval takzvaný Lichkovský triangl, který umožňoval jízdu z Dolní Lipky do Mezilesí bez úvrati v Lichkově. Fungoval ale jen za druhé světové války a chvíli po ní. Po pár desítkách metrů se připojíme k trati z Mezilesí.
37. Po atomové lokálce kolem chladicích věží Temelína
193 Týn nad Vltavou – Čičenice
na co zírá mašinfíra 27. 9. 2020 tv. idnes
Nejprve po ní jezdily těžké nákladní vlaky na stavbu jaderné elektrárny Temelín, v roce 2013 se ale osobní doprava zastavila. Po šesti letech se tratě z Týna nad Vltavou do Číčenic ujala společnosti KPT Rail a rozjela alespoň prázdninové spoje.
Dráha mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou měla být původně součástí jižní transverzálky, která měla vzniknout mezi Vodňany, Táborem a Kutnou Horou. Tato trať ale nakonec nevznikla, zůstalo jenom u úvah.
38. Projeďte se Českým rájem okolo Trosek až k hoře Tábor
25. 10. 2020
Seriál Na co zírá mašinfíra po čase zavítal do Českého ráje. Motorovým vozem 810.604 turnovského Kolej-klubu projedeme přímo pod pískovcovými věžemi Hruboskalského skalního města. Vyrazíme z Turnova a pod stálým dohledem hradu Trosky vystoupáme až na Kozákovský hřeben a končíme pod horou Tábor v Lomnici nad Popelkou.
Naše dnešní cesta vede po dvou historických drahách. Začínáme na nádraží v Turnově na dnešní trati s číslem 041.
39. Projeďte se Českým rájem okolo Trosek až k hoře Tábor | (1:06:31) | video: iDNES.tv
To druhá část, která vede po současné trati 064, je spíše horského charakteru a chybělo málo, aby byla vybavena ozubnicí. Úsek mezi Libuní a Lomnicí nad Popelkou je součástí někdejší místní dráhy Sudoměř–Skalsko–Stará Paka.
40. Trať z Rakovníka do Mostu se vyhýbá tajemné lokalitě
Dnešní Mašinfíra se vypraví na více než 70 kilometrů dlouhou cestu ze Středočeského do Ústeckého kraje. Regiosprinterem společnosti Die Länderbahn CZ projedeme malebnou trať 126 z Rakovníka do Mostu. Jednomu místu se velkým obloukem vyhneme, a sice tajemným Kounovským kamenným řadám.
41. Lázeňská trať patří k nejhezčím v Evropě. Máme důkaz
Trať 149
8. 11. 2020 idnes
Dráhu mezi Mariánskými Lázněmi a stanicí Karlovy Vary dolní nádraží, kterou dnes projedeme, zařadil britský deník The Guardian do desítky nejkrásnějších tratí v Evropě. Vlaky společnosti GWTR na ní projíždějí údolím říčky Teplé. Během 53 kilometrů ji překonávají po čtrnácti mostech, o sedmi tunelech nemluvě.
42. Sluncem i mlhou. Labutí píseň Rakví pod Ještědem
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede na další úsek Severočeské transverzálky, mezi Liberec a Českou Lípu. Jízdu po trati 086 jsme zachytili jen pár týdnů před tím, než na ní přestanou jezdit legendární Rakve, tedy motorové vozy Českých drah řady 843. Navíc zažijete, jak se v Podještědí rychle mění počasí.
43. Úchvatným Slezským Semmeringem přes hřeben Jeseníků
Dnešní Mašinfíra přináší jednu z největších železničních lahůdek v Česku, jízdu po ikonickém Slezském Semmeringu z Hanušovic do stanice Lipová Lázně. Zvláštním rychlíkem Kladenské dopravní a strojní pojedeme po hranici mezi Rychlebskými horami a Jeseníkem, vyšplháme se až do Ramzovského sedla a čekají nás i tisícimetrové vrcholy.
44. Na co zírá mašinfíra SPECIÁL – shrnutí roku 2020: Projeďte se Mutěnkou mezi vinicemi a bývalými doly
Rok 2020 završí seriál Na co zírá mašinfíra speciálním dílem. Podařilo se nám získat unikátní záběry z jihomoravské tratě mezi Mutěnicemi a Kyjovem, která je od roku 2009 zrušená. František Tománek natočil jízdu necelý měsíc před koncem pravidelného provozu, v listopadu 2004. Trať dnes slouží jako cyklostezka.
45. Projeďte si Posázavský Pacifik, legendu mezi tratěmi
První Mašinfíra v roce 2021 zamíří na legendární Posázavský Pacifik. Trať přes Vrané nad Vltavou do Čerčan využívali a stále využívají trampové a výletníci. Z pravidelného sezonního vlaku společnosti KŽC Doprava budeme sledovat mohutný tok Vltavy i romantický kaňon Sázavy. Projedeme nespočet tunelů a přejedeme také nejvyšší železniční viadukt u nás.
46. Za pány kluky z Ústí nad Labem do Zubrnic
Druhý lednový Mašinfíra nás tentokrát zavede na malebnou trať v Ústeckém kraji. Vyrazíme na trať, kde se točil nesmrtelný film Páni kluci. Hurvínkem M131.109 spolku Zubrnická muzeální železnice vyjedeme ze stanice Ústí nad Labem-Střekov a skončíme v Zubrnicích, přímo u tamního železničního muzea.
47. Kultovním Sergejem po Buštěhradce z Rakovníka do Prahy
Dnes se projedeme ikonickou sovětskou lokomotivou zvanou Sergej z historické flotily Českých drah. Vyzkoušíme ji na zasněžené Buštěhradské dráze z roku 1871 mezi Rakovníkem a Prahou. Kromě Negrelliho viaduktu přejedeme i karlínský spojovací viadukt, kam byste se běžným vlakem nepodívali.
48. Vzkříšenou dráhou do srdce Českého středohoří
Dnes se vydáme na cestu po další části slavné Severočeské transverzálky mezi Litoměřicemi horním nádražím a stanicí Chotiměř. Je to dráha, která měla po závalu v roce 2013 u Radejčína namále. Společnosti AŽD se jí ale podařilo vrátit život, v létě tam o víkendu vozí výletníky hned sedm párů vlaků denně. Projeďme se po trati, která nás proveze středem Českého středohoří.
49. Zájem nadšenců udržel Netolickou lokálku naživu
50. Zasněženým Podkrkonoším míříme do Hradce Králové
51. Projeďte si nádhernou trať v údolí nespoutané Opavy (Zpod úbočí Pradědu údolím nespoutané Opavy)
11. dubna 2021
52. SPECIÁL: Údolím Ohře za starých časů. Bez drátů a vlevo (Podkrušnohorskou magistrálou za starých časů)
53. Na co zírá mašinfíra: Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry (Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry)
54. Projeďte se tajemnými Brdy i kolem uranových dolů
23. května 2021
S dnešním Mašinfírou se projedeme středními Čechami po historické trati z roku 1875. Vydáme se na jih přes tajemné a znovuobjevené Brdy a také přímo skrz haldy příbramských uranových dolů. Motorovým rychlíkem Arrivy projedeme část tratě 200 z Berouna do Březnice.
55. Parní babičkou frčíme v Krkonoších jak za císaře pána
56. Jedeme přímou linkou z Jirkova do železničních muzeí (Jedeme přímou linkou z Jirkova do Lužné do tří železničních muzei)
57. Peklem i Zahradou Čech po Severočeské transverzálce
65. Kraslická dráha nás zaveze do nitra Krušných hor
71. Svezeme vás Hurvínkem z Kroměříže až pod Chřiby
72. SPECIÁL: V hlubinách pod Prahou po trase metra A
74. Projeli jsme Javornicko. Větší romantiku nenajdete
Dnes se vydáme na opomíjenou trať v Olomouckém kraji. Zvláštním rychlíkem Kladenské dopravní a strojní zamíříme ze stanice Lipová Lázně do nádherného liduprázdného kraje pod Rychlebskými horami. Na cestě do Javorníku ve Slezsku zažijete železnici jako za starých časů.
75. SPECIÁL: Jedeme pod Prahou po nejdelší trase metra
Žlutá trasa B pražského metra se honosí hned několika nej. Je nejmladší, první vlaky na ni vyjely v roce 1985. Je nejdelší, měří přes 25 kilometrů. A navíc je i linkou s největším podílem denního světla. Projeli jsme ji v maximální délce z Černého Mostu až do Depa Zličín.
76. Poznáváme Plzeňsko po Uhelné dráze do Heřmanovy Hutě
77. Dejte sbohem staré trati do Budějovic, má jen pár dnů
78. Ranním Valašskem jedeme až ke slovenským hranicím
79. Východní část Doupovské dráhy vede zapomenutým krajem
80. Východními Čechami míříme pod věže Teplických skal
81. Bleděmodrý Švejk nás veze mezi jihočeskými rybníky
82. Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie
83. Cestou po severozápadní dráze objevujeme Polabí
84. Trať, které vzali i číslo, je východočeský otloukánek (Toto je východočeský otloukánek, trať, vzali i číslo)
85. Projeďte si nový úsek koridoru přes Českou Sibiř
86. Na co zírá mašinfíra: Když do sklípku, tak expresem z Brna až do Mutěnic
87. Kdysi nejztrátovější trať v Česku teď turisté milují (Zvláštním vlakem z Bochova po zapomenuté trati)
Dnes se vydáme do západních Čech, na Karlovarsko. Projedeme se po dráze, po které pravidelné vlaky nejezdí už 26 let. Trať z Protivce do Bochova naposledy figurovala v jízdním řádu pod číslem 163. Dráha sice dlouho figurovala jako nejztrátovější, když ale do Bochova občas vyjedou mimořádné výletní vlaky, jsou beznadějně plné.
88. Lázeňské hosty na Mattoniho dráze nahradila minerálka
89. Budějovický koridor je zase o kus delší
90. Vlárskou dráhou vyjedeme až na hřeben Bílých Karpat
91. Svezte se přímým vlakem přes Královec do Polska
92. SPECIÁL (bez článku): Vyjížďka přes točnu depa do stanice Turnov
Krátký speciál seriálu Na co zírá Mašinfíra nás zavede do turnovského depa. S motorovým vozem M152.0604 Kolej-klubu vyjedeme přes točnu do stanice.
93. Jízda odstrkovanou dráhou do Chornic je vyhlídková
94. Drezínou změříme zapomenutou lokálku na Kolínsku
95. Sever osiřel, Rakve opustily trať u Ploučnice (Konec rakví kolem Ploučnice. Z České Lípy do Děčína)
96. SPECIÁL: VIDEA ROKU: Mašinfíra se letos zaměřil na kratší tratě. Vyhrály ty moravské
97. Z Pardubic na jih k perle východních Čech
98. Do Brna odklonem po Tišnovce skrz nacistické továrny
99. Ohroženou tratí z Loun do Kralup zatím vlaky jezdí
100. Kozí dráhou za krásami východního Krušnohoří
102. Kredencem z Brna do Oslavan. Sem se jezdí málokdy
103. Ze Železného Brodu do železničního srdce Jizerek
104. Trať do Lužce nad Vltavou vede přes zdvihací most
105. Knížecí lokálkou do Lednicko-valtického areálu
106. Mrkví podél Ohře z Karlových Varů do Chebu
107. Po Ferdinandce do Hodonína skrz Moravskou Saharu
108. S Barčou jedeme napříč barokním Broumovskem
109. S Hektorem do Bezdružic. Přejedeme i vyměněný viadukt
111. Lokálkou z Raspenavy k severní straně Jizerských hor
112. Když máš v Hevlíně Orchestrion, nevadí, že venku mrzne
113. Objíždíme Český ráj lokálkou kolem Humprechtu
114. Hurvínek nás odveze do srdce Železných hor
115. S Brejlovcem po bludovské spojce vstříc Jeseníkům
116. Po Severozápadní dráze z Chlumce do Staré Paky
117. Krokodýlem přes Ivančický viadukt k jihu
118. Okolo prunéřovské elektrárny do Chomutova
119. Burčákovým expresem z Hodonína do Mutěnic
120. SPECIÁL (bez článku): Mikulášský vlak do Svobodných Heřmanic hledal svoje koleje
Sobota 2. prosince 2023 byla pro železničáře kvůli sněžení velmi náročná. Na některých tratích se doprava kvůli sněhu úplně zastavila, ale i tam, kde se podařilo dojet až do cíle, museli jet strojvedoucí nadmíru opatrně. Třeba mašinfíra ranního mikulášského vlaku do Svobodných Heřmanic musel v posledním úseku za stanicí Jakartovice pod sněhem koleje téměř hledat.
121. Za Mikulášem na Čertovy schody v Českém krasu
122. SPECIÁL: Legendární Morkůvka na unikátních záběrech
124. Žlutým rychlíkem po Řepné dráze z Brna na Hanou
125. Po trati plné viaduktů z Tábora na Vysočinu
* * *
Ab. Tratě v pohybu (TV iDnes)
(některé tratě jsou stejné s rubrikou Na co zírá mašinfíra, na některých částí jsou zaznamenány jen jejich části)
Natáčí Království železnic – mapuje tratě po krajích
Linka S1: Praha – Kolín (13. 2. 2023)
Linka S50: Kladno – Rakovník (16. 2. 2023 14:58)
Linka S12: Poříčany – Nymburk (13. 2. 2023)
Linka S99 Benešov u Prahy – Vlašim (20. 3. 2023)
Linka S98 Benešov u Prahy – Sedlčany (20. 3. 2023)
Linka S88 Praha – Dobříš (20. 3. 2023)
Linka S90 Benešov u Prahy – Tábor (20. 3. 2023)
Linka S80 Čerčany – Ledeč nad Sázavou (17. 3. 2023)
Linka S76 Zadní Třebáň – Lochovice (17. 3. 2023)
Linka S75: Beroun – Rakovník (15. 3. 2023)
Linka S70: Beroun – Kařez (15. 3. 2023)
Linka S65: Praha – Rudná u Prahy (15. 3. 2023)
Linka S66: Březnice – Mirovice (15. 3. 2023)
Linka S57: Rakovník – Blatno u Jesenice (14. 3. 2023)
Linka S60: Beroun – Blatná (14. 3. 2023)
Linka S54: Praha – Noutonice (14. 3. 2023)
Linka S52: Rakovník – Domoušice (14. 3. 2023)
Linka S44: Kralupy nad Vltavou – Velvary (15. 2. 2023)
Linka S43: Kralupy nad Vltavou – Neratovice (15. 2. 2023)
Linka S40: Kralupy nad Vltavou – Telce (15. 2. 2023)
Linka S36: Mladá Boleslav – Dolní Bousov (15. 2. 2023)
Linka S34: Praha-Masarykovo nádraží – Praha-Čakovice (15. 2. 2023 – tedy ještě téměř rok před uvedením do provozu Praha-Rajská zahrada)
Linka S33: Mělník – Mladá Boleslav (15. 2. 2023)
Linka S32: Lysá nad labem – Štětí (15. 2. 2023)
Linka S31: Nymburk – Mladá Boleslav (15. 2. 2023)
Linka S30: Mladá Boleslav – Turnov (15. 2. 2023)
Linka S28: Kutná Hora – Zruč nad Sázavou (15. 2. 2023)
Linka S27: Čáslav – Třemošnice (15. 2. 2023)
Linka S26: Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou (15. 2. 2023)
Linka S23: Čelákovice – Neratovice (15. 2. 2023)
Linka S22: Praha – Milovice (15. 2. 2023 – téměř rok před uvedením do provozu zastávky Praha-Rajská zahrada)
Linka S18: Kolín – Sázava (13. 2. 2023)
Linka S15: Kolín – Chlumec nad Cidlinou (13. 2. 2023)
Linka S20: Kolín – Světlá nad Sázavou (13. 2. 2023)
Linka S12: Poříčany – Nymburk (13. 2. 2023)
Linka S9: Lysá nad Labem – Benešov u Prahy (13. 2. 2023)
Linka S11: Pečky – Kuřim (13. 2. 2023)
Linka S10: Kolín – Týnec nad Labem (13. 2. 2023)
Linka S8: Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany (13. 2. 2023)
Linka S6: Praha – Beropun (13. 2. 2023)
Linka S4: Praha – Hněvice (13. 2. 2023)
Linka S3: Praha – Mělník (13. 2. 2023)
Linka S2: Praha – Lysá nad Labem – Kolín (13. 2. 2023 – téměř rok před uvedením do provozu zastávky Praha-Rajská zahrada)
010+270 Týnec nad Labem – Hoštejn (25. 6. 2019)
015 Přelouč – Heřmanův Městec (25. 6. 2019)
016 Chrudim – Holice (25. 6. 2019)
018 Choceň – Litomyšl (25. 6. 2019)
020 Týniště nad Orlicí – Choceň (25. 6. 2019)
021 Letohrad – Ústí nad Orlicí (25. 6. 2019)
024 Dolní Lipka – Ústí nad Orlicí (25. 6. 2019)
025 Hanušovice – Dolní Lipka (25. 6. 2019)
031 Pardubice – Hradec Králové (24. 6. 2019)
072 Ústí nad Labem-Střekov – Štětí (26. 6. 2019)
073 Děčín-východ – Ústí nad Labem-Střekov (26. 6. 2019)
081 Děčín – Rumburk (26. 6. 2019)
081 Děčín – Česká Lípa (26. 6. 2019)
083 Rumburk – Dolní Poustevna – Děčín (26. 6. 2019)
084 Mikulášovice, dolní nádraží – Panský – Rumburk (26. 6. 2019)
087 Česká Lípa – Lovosice (26. 6. 2019)
089 Rybniště – Varnsdorf (26. 6. 2019)
090 Děčín – Ústí nad Labem – Praha (26. 6. 2019)
095 Zlonice – Vraňany (26. 6. 2019)
096 (T5) Roudnice nad Labem – Libochovice (26. 6. 2019)
097 Řetenice – Lovosice (26. 6. 2019)
110 Louny – Zlonice (26. 6. 2019)
113 (T3) Lovosice – Most (26. 6. 2019)
114 Postoloprty – Litoměřice, horní nádraží (26. 6. 2019)
123 Most – Žatec (26. 6. 2019)
124 Krupá – Chomutov (26. 6. 2019)
126 Domoušice – Most (26. 6. 2019)
130 Klášterec nad Ohří – Ústí nad Labem (26. 6. 2019)
131 Ústí nad Labem – Bílina 26. 6. 2019
132 (T6) Podbořany – Kadaň 26. 6. 2019
134 Litvínov – Řetenice (26. 6. 2019)
137 Chomutov – Vejprty (26. 6. 2019)
135 Most – Moldava (26. 6. 2019)
140 Pernštejn – Klášterec nad Ohří (26. 6. 2019)
161 Blatno u Jesenic – Libkovice (26. 6. 2019)
212 Světlá nad Sázavou – Chřenovice (26. 6. 2019)
224 Obrataň – Horní Cerekev 26. 6. 2019 (vyšel též díl Na co zírá mašinfíra: Po trati plné viaduktů z Tábora na Vysočinu
225 Kostelec u Jihlavy – Počátky – Žirovnice – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)
227 Slavonice – Kostelec u Jihlavy (24. 6. 2019)
228 Obrataň, zastávka – Rodinov 26. 6. 2019 (úzkorozchodná trať, momentálně mimo provoz)
230 Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)
238 Stružinec – Havlíčkův Brod (26. 6. 2019)
237 Havlíčkův Brod – Humpolec 26. 6. 2019
251 Věžná – Stráž nad Sázavou (26. 6. 2019)
252 Křižanov – Studenec 26. 6. 2019
260 Česká Třebová – Borová u Poličky (26. 6. 2019)
262 Česká Třebová – Moravská Třebová (26. 6. 2019)
291 Zábřeh na Moravě – Hanušovice (26. 6. 2019)
901 (T2) Česká Kamenice – Kamenický Šenov a zpět (26. 6. 2019)
912 (T2) Ústí nad Labem-Střekov – Zubrnice (26. 6. 2019)
Ac. Další videa z idnes:
Podívejte se na hemžení lokomotiv na nejstarší zubačce Evropy
Další podobné projekty:
B. Pohled z vlaku
www.pohledzvlaku.cz (ČD)
C. Videomapování slovenských tratí
Teraz.sk/TABLET.TV
154 Hronská Dúbrava – Bánská Štiavnica „Trať mládeže“
Vlakem po Orave: Kralovany – Trstená
D. Očima strojvůdce – databáze videí
Díky internetu existuje celá řada možností, jak navštívit místa a zhlédnout činnosti, ke kterým se běžný smrtelník nedostane, nechce-li vyřizovat stohy povolení a absolvovat byrokratická kolečka, na jejichž konci mu ani tak nemusí být vyhověno. Jedním z takových míst je i stanoviště lokomotivy, které je zpravidla určeno výhradně zaměstnancům dopravce. Ačkoli nelze nic namítat proti běžnému kochání se krásami okolí tratí, probíhajícímu ve voze
skrze okno (v některých případech naštěstí stále polospouštěcí), pohled na trať ve směru jízdy je úplně jiná káva. Na YouTube se v posledních letech objevila celá řada záznamů ze stanoviště, které tento pohled
zprostředkovávají všem, ale protože každý autor používá jiná hesla (tagy) a neexistuje jednotná řeč, nebývá vyhledání kýženého videa jednoduchou záležitostí. Proto vznikl projekt Očima Strojvůdce, jehož hlavním cílem je katalogizace kvalitních záznamů ze stanoviště strojvůdce, s možností jejich vyhledávání podle různých parametrů.
Těmi jsou:
a.. Projížděná trať (tratě)
b.. Výchozí a cílová destinace
c.. Dopravce
d.. Typ vozidla
e.. Kategorie vlaku a jeho číslo
f.. Rok pořízení záznamu
g.. Kvalita záznamu
h.. Autor (uživatel YouTube)
Databáze je rozšiřována jak jejím autorem (mnou), tak kýmkoli, kdo vyplní on-line formulář. Data jsou následně zkontrolována a vyhovuje-li záznam po stránce obsahové a kvalitativní, je přidán do seznamu, přičemž minimální požadovaná kvalita je HD, tedy rozlišení 720 pixelů na delší straně.
Facebooková stránka projektu pak informuje o nových aktualizacích, do
budoucna přinese představení jednotlivých autorů a případné zajímavosti,
spojené s tématikou pořizování záznamů na stanovišti.
E. Transsibiřská magistrála (Rusko)
v angličtině http://eng.rzd.ru/vtour/index.html
v ruštině http://www.rzd.ru/vtour/index.html
kompletní video záznam celé trasy z Moskvy do Vladivostoku – virtuální prohlídku vytvořil ruský Google pro službu Google Maps – už mimo provoz
Popis trasy – měst a vsí (города и деревни)
Vyžaduje Flash Player 7, resp. např. v Chrome je třeba (vždy? – hláška) povolit.
K tomu článek na ŽelPage z roku 2007
Vladivostok – Na webových stránkách Ruských železnic se můžete vžít do role cestovatele a absolvovat virtuální projížďku po legendární transsibiřské magistrále. Trasa expresu „Rossija“ vede již přes 100 let z Moskvy do Vladivostoku. Co všechno projížďka nabízí? Lze se volně procházet po soupravě, vstupovat do kupé, komunikovat s posádkou vlaku či ostatními cestujícími anebo sledovat z oken ubíhající krajinu.
V rámci soupravy máte na výběr mezi třemi typy vozů: „Kupječnyj vagon“, „Spalnyj vagon“ a „Restoran“, velkoprostorové spací vozy „Plackarty“ však nejsou v simulaci obsaženy. Téměř týden trvající cesta je zachycena den po dni – vždy v jednom vybraném okamžiku. Během cesty k Tichému oceánu (délka trasy přesahuje 9 200 kilometrů) vlak zastaví v některých známých městech: kupříkladu v Jekatěrinburgu, Novosibirsku či Krajsnojarsku. Zde můžete z vlaku vystoupit a rozhlédnout se na nádraží. Kromě nádražní architektury jsou velmi zajímavé také interiéry a exteriéry ruských vagonů. Hodně se odlišují od těch, na něž jsme zvyklí ve střední Evropě. Výborným doplňkem je především známý samovar, pomocí něj můžete rychle připravit čaj nebo polévku. Technické řešení virtuální projížďky je ve formátu Flash. Vzhledem k zaměření aplikace na cestovatele z celého světa je překvapivé, že k dispozici je pouze ruský jazyk. Nicméně, ovládání cestovatele je velice intuitivní a lze jej zvládnout i bez jeho znalosti.
Jak funguje ovládání
Ovládání je založeno na použití myši: pomocí ní se otáčíte kolem své osy, buďto doleva nebo doprava. Pokud se na displeji objeví velká šipka, jejím následováním (kliknutím myší) se přesunute na pozici, na kterou šipka ukazuje. Všecny dostupné pozice jsou schematicky znázorněny na spodní liště formou fialových koleček (mezi jednotivými pozicemi se lze přesouvat také pomocí této lišty klikem na vybrané kolečko). Horní lišta naopak nabízí jednotlivé dny cesty, u vybaných dnů je uvedeno, ve kterém městě se vlak právě nachází. Stiskem šipky v pravém horním rohu se přesunete do dalšího dne (k přechodu mezi jednotlivými dny lze využít také horní lišty). Po celou dobu je k dispozici i zvukový doprovod.
Cesta do Vladivostoku na Vás čeká na webu RŽD.
zdroj: RŽD
Plno dalších videí na YouTube …