Asistence na nádražích k vlakům všech dopravců

Ze stránek NRZP a doplněno z informace Jana Šnyrycha z elektronické konference Inpora (21. prosince 2019) 8:42 – téma příspěvku: Nová služba pro objednávání asistence při cestách vlakem

S účinností od 15. 12. 2019 Ministerstvo dopravy spustilo prostřednictvím CENDIS vlastní objednávkový systém pro přepravu cestujících na vozíku a objednání asistence, který bude sloužit pro objednání cesty při kombinaci více dopravců. Systém nenahrazuje objednávkový systém ČD – pokud cestující pojede pouze vlaky ČD (i s přestupy), na objednání jeho cesty se nic nemění a platí všechna nastavená pravidla. Obdobně platí, že pokud cestující požaduje přepravu jedním z jiných dopravců, musí se obrátit se svou žádostí přímo na tohoto dopravce. Spojení na CENDIS najdete na odkaze: https://oneticket.cz/asistence/ .

Pokud však cestující bude kombinovat přepravu s více dopravci, svou objednávku musí učinit na HELP DESK CENDIS na adrese oneticket.cz/asistence/.  Objednávky uplatněné přes HELP DESK CENDIS bude správce systému distribuovat všem dotčeným dopravcům k řešení dílčího požadavku, případně celou objednávku postoupí ČD k zajištění stávajícím způsobem cestou našeho objednávkového systému.

Současně od 15. 12. 2019 SŽDC přebírá ve vybraných stanicích zajištění asistence, tzn. doprovod cestujícího dle potřeby v prostoru stanice a na nástupiště. Nástup a výstup cestujícího do vlaku ČD pomocí plošiny (vozidlové nebo staniční) zajišťuje i nadále zaměstnanec ČD jako dosud.

Šnyrych – Inpora:

Asistenci můžete objednat dvěma cestami:

Momentálně bych doporučoval asistenci objednávat raději telefonicky. Na webu pro objednání asistence se totiž aktuálně s odečítačem pracuje dosti nepohodlně. Zdá se, že dodavatele řešení poměrně dost tlačil čas, aby byl systém k 15. prosinci spuštěn, takže zatím nestihli nedostatky v přístupnosti náležitě řešit. Jsme ale s nimi v intenzivním kontaktu a vývojáři mají vůli průběžně zapracovávat úpravy, aby se web z hlediska přístupnosti vyladil. Pokud byste tedy i vy měli nějaké podněty ke zlepšení přístupnosti objednávkového webu, klidně mi je pište. Já osobně mám už teď požadavků na zlepšení velmi mnoho:-).

Chcete-li mít jistotu, že váš požadavek na objednání asistence bude vyřízen, je třeba objednávat asistenci alespoň 48 hodin před cestou. Minimální předstih, ve kterém lze službu objednávat je 24 hodin, to ale nemáte zaručeno, že operátor stihne asistenci domluvit.

Průběh objednání asistence je následující:

  1. Zavoláte na číslo 222 266 755 pro asistenci k vlakům všech dopravců, kde operátorovi nahlásíte, odkud, kam a kdy chcete cestovat, že nejste vozíčkář, ale zrakově postižený a potřebujete doprovod k vlaku a při přestupech. Operátor vyhledá vhodný spoj a vezme si na vás e-mailovou adresu a telefonní číslo. Stejné informace lze do systému zadat i přes uvedené, ale zatím ne moc přístupné webové stránky.
  2. U Českých drah můžete objednávat asistenční službu na telefonu 221 111 122 (také s předstihem 14 dnů)
  3. Na mail vám přijde potvrzení, že vaše objednávka asistence byla přijata. V tu chvíli začne operátor domlouvat asistenci s příslušným dopravcem nebo více dopravci, pokud cestujete s přestupy.
  4. Až bude mít operátor asistenci pro vás zajištěnou ze strany všech dopravců, zavolá vám, domluví se s vámi, kde na výchozím nádraží se s vámi průvodce sejde a kde vás budou průvodci vyzvedávat na přestupních stanicích. (Běžně se předpokládá, že ve výchozí stanici se sejdete v hlavní hale a na přestupních stanicích u vlaku, kterým přijedete.) Když si takto vše potvrdíte, měla by být asistence zajištěna a vy si můžete v klidu koupit jízdenky na příslušné spoje.

Jaká bude reálná kvalita doprovodu na nádražích, to už závisí na jednotlivých dopravcích, protože praxe má být pravděpodobně taková, že doprovod k příslušnému vlaku vždy zajišťuje ten dopravce, který daný vlak provozuje. Osobně mám vyzkoušené objednání asistence na cestě z Berouna do Šumperka, kde vlak Beroun – Praha provozuje Ariva a vlaky Praha – Olomouc a Olomouc – Šumperk České dráhy. Doprovod Arivy požadoval, abych byl na nádraží v Berouně přítomen 30 minut před odjezdem vlaku, což je možná potřeba při asistenci vozíčkářovi, přijde mi to ale zbytečně brzo při doprovodu pro zrakově postiženého. Při výstupu z vlaku Arivy v Praze doprovod k dalšímu vlaku již zajišťuje průvodce od Českých drah a u dalšího přestupu též.

(jde pouze o příklad – z Berouna samozřejmě jezdí velké množství vlaků ČD – osobáky každých cca 30 minut, poznámka MŠ)

Pokud novou službu využijete, tak napište, jaké byly vaše zkušenosti. S provozovatelem služby jsme v kontaktu, tak se snad postupně podaří vyřešit nejen špatnou přístupnost aktuální podoby webu, ale i případné další dětské nemoci.

Přeji šťastnou cestu 🙂
Honza Šnyrych

Přehled všech přepravců a tratí (realací), které zajišťují soukromí přepravci, je uveden v článku serveru Vlaky.net

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *