Turistické železniční tratě

Ústecký kraj

Nedávno jsem se zúčastnil 77. železniční rallye, která probíhala v Ústeckém kraji po turistických železničních linkách – to mně inspirovalo k tomuto příspěvku.

Jde o polozanikající tratě, drží je nad vodou alternativní dopravci (KŽC, Doupovská dráha, Zubrnická muzeální železnice a dotace Dopravy Ústeckého kraje), provoz jen cca od května do září o víkendech, jízdní řády na různých místech, převážně ne v knižním jízdním řádu Českých drah.

Které tratě to oficiálně jsou:

T1: Česká Kamenice – Kamenický Šenov

 

T2: Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Česká Kamenice (T1) – Jedlová – Rybniště – Krásná Lípa ( – Rumburk – Panský) – Mikulášovice, dol. nádraží

  • dopravu zajišťují České dráhy, a proto jízdní řád najdete v knižním jízdním řádu, Idosu, na stránkách Dopravy ústeckého kraje a na stránkách SŽDC pod čísly tratí – ne jako T3.
  • Děčín – Rumburk 081 Rumburk – Panský 084
  • 081 Děčín – Rumburk, (v roce 1991/1992 měla číslo 081 trať Děčín – Varnsdorf, dříve 8a; číslo 082 trať Benešov – Česká Lípa patřila k trati 082, dříve 8b; úsek Děčín – Benešov nad Ploučnicí byl oběma tratím společný; nejméně od roku 1994/1995 až do roku 1998/1999 byla trať 081 uváděna v trase Benešov nad Ploučnicí – Varnsdorf; od roku 1999/2000 byla trať 082 připojena k trati 081, úsek Rybniště – Varnsdorf byl převeden k trati 089 a úsek Rybniště – Rumburk byl k trati 081 převeden z dřívější trati 080, do GVD 2015/2016 byl součástí trati také úsek Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa, který byl ale připojen k trati 086)

 

T3 Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno – Zubrnice

  • dopravu zajišťuje Zubrnická muzeální železnice, jízdní řády najdete na stránkách SŽDC  – jen do Velkého Března a na stránce Zubrnické mezeální železnice
  • 7k bylo v roce 1970/1971 číslo trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk, pravidelný provoz v letech 1890–1978. Po muzeální části trati (Velké Březno – Zubrnice) projel osobní vlak naposledy 10. října 1993, s koncem roku 1993 byla trať zrušena. Muzejní železniční provoz byl na obnovené trati slavnostně zahájen 27. 10. 2010 na úseku Velké Březno – Zubrnice neziskovým sdružením Zubrnická museální železnice. Muzejní provoz je nyní povolen do kilometru 6,308.

 

T4 Lovosice – Čížkovice (společná s T5) – Třebívlice – Obrnice (126, 123)  – Most (130, 135)

 

T5 Roudnice nad Labem – Straškov (095) – Libochovice (114)

 

T6 Kadaň-Prunéřov – Kadaň – Poláky – Vilémov – Podbořany / Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec

 

T7 Chomutov – Vejprty – Cranzal

 

T8 (Ústí nad Labem – jeden spoj) Most – Moldava v Krušných horách

 

Další existující a zaniklé lokálky  Ústecka a Českého středohoří

Ještě by se sem daly zařadit tratě:

097 Lovosice – Radejčín (zatím NAD – náhradní autobusová doprava – zavalená trať svahem) – Úpořiny

zaniklá 132 Děčín – Bohosudov – Oldřichov u Duchcova

 

Lokálky českého středohoří

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *