Ústecký kraj
Nedávno jsem se zúčastnil 77. železniční rallye, která probíhala v Ústeckém kraji po turistických železničních linkách – to mně inspirovalo k tomuto příspěvku.
Jde o polozanikající tratě, drží je nad vodou alternativní dopravci (KŽC, Doupovská dráha, Zubrnická muzeální železnice a dotace Dopravy Ústeckého kraje), provoz jen cca od května do září o víkendech, jízdní řády na různých místech, převážně ne v knižním jízdním řádu Českých drah.
Které tratě to oficiálně jsou:
T1: Česká Kamenice – Kamenický Šenov
- dopravu zajišťuje KŽC Doprava – Kamenický motoráček – jízdní řád na stránkách KŽC, v Idosu a na stránkách Dopravy Ústeckého kraje DÚK
- 8c bylo v roce 1970/1971 číslo dnes zrušené trati Česká Lípa střelnice – Manušice – Volfartice – Kamenický Šenov – Česká Kamenice. Vybudována r. 1903, provoz ukončen 29. 9. 1979. V její trase je vybudována cyklostezka Varhany, součást cyklotrasy 3054. Úsek Česká Kamenice – Kamenický Šenov je provozován jako muzejní, od roku 1997/1998 jako Trať 901
T2: Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Česká Kamenice (T1) – Jedlová – Rybniště – Krásná Lípa ( – Rumburk – Panský) – Mikulášovice, dol. nádraží
- dopravu zajišťují České dráhy, a proto jízdní řád najdete v knižním jízdním řádu, Idosu, na stránkách Dopravy ústeckého kraje a na stránkách SŽDC pod čísly tratí – ne jako T3.
- Děčín – Rumburk 081 Rumburk – Panský 084
- 081 Děčín – Rumburk, (v roce 1991/1992 měla číslo 081 trať Děčín – Varnsdorf, dříve 8a; číslo 082 trať Benešov – Česká Lípa patřila k trati 082, dříve 8b; úsek Děčín – Benešov nad Ploučnicí byl oběma tratím společný; nejméně od roku 1994/1995 až do roku 1998/1999 byla trať 081 uváděna v trase Benešov nad Ploučnicí – Varnsdorf; od roku 1999/2000 byla trať 082 připojena k trati 081, úsek Rybniště – Varnsdorf byl převeden k trati 089 a úsek Rybniště – Rumburk byl k trati 081 převeden z dřívější trati 080, do GVD 2015/2016 byl součástí trati také úsek Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa, který byl ale připojen k trati 086)
- 084 Rumburk – Panský – Mikulášovice a Rumburk – Krásná Lípa – Panský (regionální dráha) (původně jen Rumburk – Panský – Mikulášovice – dříve trať 8g, větev Rumburk – Krásná Lípa – Panský přidána někdy před rokem 2015: úsek Rumburk – Krásná Lípa je veden po trati 081 a úsek Krásná Lípa – Panský byl původně tratí 085)
- část trasy Česká Kamenice – Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa – Liberec zajišťuje Lužický motoráček KŽC Doprava. Vlak jezdí každou sobotu od 29. června do 31. srpna 2019.
T3 Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno – Zubrnice
- dopravu zajišťuje Zubrnická muzeální železnice, jízdní řády najdete na stránkách SŽDC – jen do Velkého Března a na stránce Zubrnické mezeální železnice
- 7k bylo v roce 1970/1971 číslo trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk, pravidelný provoz v letech 1890–1978. Po muzeální části trati (Velké Březno – Zubrnice) projel osobní vlak naposledy 10. října 1993, s koncem roku 1993 byla trať zrušena. Muzejní železniční provoz byl na obnovené trati slavnostně zahájen 27. 10. 2010 na úseku Velké Březno – Zubrnice neziskovým sdružením Zubrnická museální železnice. Muzejní provoz je nyní povolen do kilometru 6,308.
T4 Lovosice – Čížkovice (společná s T5) – Třebívlice – Obrnice (126, 123) – Most (130, 135)
- 113 byla trať Lovosice – Most (dříve 11d; regionální dráha), v části nesouběžné s jinými oddíly (úsek Čížkovice – Obrnice) zastavena pravidelná osobní doprava od 9. 12. 2007, od roku 2008 pravidelná sezónní víkendová doprava. V letech 2015 a 2016 již není trať v KJŘ uvedena od GVD 2016/2017 uváděna jako T4.
- jízdní řád na stránkách SŽDC
- webové stránky Švestkové dráhy
T5 Roudnice nad Labem – Straškov (095) – Libochovice (114)
- Dopravu zajišťuje KŽC Doprava – Podřípský motoráček
- jízdní řády najdete na stránkách SŽDC
- původně do Straškova 096 (dále pokračovala do Zlonic) a ze Straškova jako 095 do Libochovic
- 096 Roudnice nad Labem – Straškov – Račiněves (regionální dráha) (dříve trať 9g, původně Roudnice nad Labem – Straškov – Zlonice, od prosince 2015 byl úsek Straškov – Zlonice převeden k trati 095 a k trati 096 byl připojen úsek Straškov – Račiněves z dosavadní trati 095)
- 095 (regionální dráha) Vraňany – Straškov – Zlonice (dříve trať 9e, původně Vraňany – Straškov – Libochovice. Pravidelná osobní doprava v úseku Straškov – Libochovice ukončena k 10. 12. 2006, od 9. 12. 2007 obnovena v úseku Straškov – Račiněves. Od prosince 2015 byl úsek Straškov – Račiněves převeden k trati 096 a k trati 095 byl z trati 096 převeden úsek Straškov – Zlonice, třebaže v uvedené relaci neprojíždí přes Straškov ani jediný vlak)
T6 Kadaň-Prunéřov – Kadaň – Poláky – Vilémov – Podbořany / Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec
- Doupovská dráha (některé vlaky provozuje v úseku Kadaň-Prunéřov – Kadaň ČD)
- jízdní řády najdete na stránce SŽDC a stránkách Dopravy Ústeckého kraje
- Dříve trať 164 byla regionální dráha Kadaň – Kaštice s větví Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec
- Kadaň – Kaštice dříve trať 16d, v roce 1970/1971 uváděna včetně úseku Prunéřov – Kadaň; pravidelná osobní doprava ukončena v úseku Kadaň předměstí – Kaštice 10. 12. 2006, od roku 2007 obnovena pravidelná sezónní víkendová doprava). Někdy před rokem 2015 byl zbývající úsek Kadaň-Prunéřov – Kadaň předměstí přečíslován na uvolněné číslo 132.
- Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec dříve trať 16e, poté 165; regionální dráha), pravidelná osobní doprava ukončena 10. 12. 2006, od roku 2008 obnovena pravidelná sezónní víkendová doprava Vilémov u Kadaně – Radonice u Kadaně. Od roku 2007/2008 číslo trati 165 zrušeno a úsek přičleněn do trati 164.)
- webové stránky Doupovské dráhy
T7 Chomutov – Vejprty – Cranzal
- 137 Chomutov – Cranzahl (v roce 1970/1971 trať 13c; v roce 1981/1982 trať 13k; do roku 1998/1999 bylo v jízdním řádu uváděno i s úsekem Vejprty – Cranzahl, pak až do prosince 2015 jen Chomutov – Vejprty, od prosince 2015 znovu až do stanice Cranzahl, jako návaznost je uvedena jízda spojů až do/z Chemnitz)
- jízdní řády na stránkách Doprava Ústeckého kraje jako Vejprtská horská dráha nebo na stránce SŽDC
T8 (Ústí nad Labem – jeden spoj) Most – Moldava v Krušných horách
- v provozu celoročně z Mostu i v pracovní dny a v sobotu a v neděli
- jízdní řády na stránkách Dopravy Ústeckého kraje, na stránkách SŽDC
- 135 Most – Moldava v Krušných horách (Moldavská horská dráha) (v roce 1970/1971 trať 12m, v roce 1981/1982 13g; regionální dráha)
Další existující a zaniklé lokálky Ústecka a Českého středohoří
Ještě by se sem daly zařadit tratě:
097 Lovosice – Radejčín (zatím NAD – náhradní autobusová doprava – zavalená trať svahem) – Úpořiny
- historie trati
- blýská se na lepší časy? SŽDC slibuje, že trať opraví.
zaniklá 132 Děčín – Bohosudov – Oldřichov u Duchcova
- 087 Lovosice – Litoměřice – Česká Lípa
- T5 Libochovice – 095 Straškov – Zlonice
- zrušená trať Lhotka u Mělníka – Střednice – zrušena 1970 – na Wikipedii