Základní inhormace s přehledem tratí aktuálních na rok 2018/19 a stručný přehled novinek jízdního řádu.
Převzato ze stránky SŽDC
Jízdní řády 2019 (platné od 9. 12. 2018)
SŽDC je tvůrcem jízdních řádů na železnici ČR.
Níže naleznete tabulky jízdních řádů ke stažení v elektronické podobě ve formátu PDF.
SŽDC nevyřizuje připomínky a podněty veřejnosti k jízdnímu řádu. Pro uplatnění připomínek a podnětů je třeba oslovit přímo dopravce příslušného vlaku, další podrobnosti zde.
Všeobecné pokyny, označení a omezení jízdy vlaků, vysvětlení značek
Číslo tratě | Traťový úsek |
---|---|
010 | (Praha –) Kolín – Česká Třebová |
011 | Praha – Kolín |
012 | Pečky – Kouřim |
013 | Bošice – Bečváry |
014 | Kolín – Ledečko |
015 | Přelouč – Prachovice |
016 | Holice – Chrudim |
017 | Česká Třebová – Dzbel, Chornice – Velké Opatovice |
018 | Choceň – Litomyšl |
019 | Česká Třebová – Lanškroun |
020 | (Praha –) Velký Osek – Hradec Králové – Choceň |
021 | Týniště nad Orlicí – Letohrad, Častolovice – Solnice |
023 | Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách |
024 | Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr |
025 | Dolní Lipka – Hanušovice |
026 | Týniště nad Orlicí – Broumov, Starkoč – Václavice |
028 | Opočno pod Orlickými horami – Dobruška |
030 | (Hradec Králové –) Jaroměř – Liberec |
031 | Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř |
032 | Jaroměř – Trutnov |
034 | Smržovka – Josefův Důl |
035 | Železný Brod – Tanvald |
036 | Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba Górna |
037 | Liberec – Jindřichovice pod Smrkem, Frýdlant v Čechách – Černousy |
038 | Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem |
040 | Chlumec nad Cidlinou – Trutnov |
041 | Hradec Králové – Jičín – Turnov |
042 | Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou |
043 | Trutnov – Lubawka |
044 | Kunčice nad Labem – Vrchlabí |
045 | Trutnov – Svoboda nad Úpou |
046 | Lomnice nad Popelkou – Stará Paka |
047 | Trutnov – Teplice nad Metují |
060 | Poříčany – Nymburk |
061 | Nymburk – Jičín |
062 | Chlumec nad Cidlinou – Křinec |
063 | Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov |
064 | Mšeno – Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou |
070 | Praha – Turnov |
071 | Nymburk – Mladá Boleslav |
072 | Ústí nad Labem – Lysá nad Labem |
073 | Ústí nad Labem – Děčín |
074 | Čelákovice – Neratovice |
076 | Mělník – Mšeno |
080 | Mladá Boleslav – Jedlová |
081 | Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Rumburk |
083 | Děčín – Bad Schandau – Dolní Poustevna – Rumburk |
084 | Rumburk – Panský – Mikulášovice, Rumburk – Krásná Lípa – Panský |
086 | Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí |
087 | Lovosice – Česká Lípa |
089 | Liberec – Zittau – Rybniště, Varnsdorf – Seifhennersdorf |
090 | Praha – Ústí nad Labem – Děčín |
091 | Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy |
092 | Neratovice – Kralupy nad Vltavou |
093 | Kralupy nad Vltavou – Kladno |
094 | Vraňany – Lužec nad Vltavou |
095 | Vraňany – Zlonice |
096 | Roudnice nad Labem – Bříza |
097 | Lovosice – Teplice v Čechách |
110 | Kralupy nad Vltavou – Louny |
111 | Kralupy nad Vltavou – Velvary |
114 | Lovosice – Postoloprty |
120 | Praha – Kladno – Rakovník |
121 | Hostivice – Podlešín |
122 | Praha – Hostivice – Rudná u Prahy |
123 | Most – Žatec západ |
124 | Lužná u Rakovníka – Chomutov |
126 | Most – Rakovník |
130 | Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří |
131 | Ústí nad Labem – Bílina |
132 | Kadaň-Prunéřov – Poláky |
133 | Chomutov – Jirkov |
134 | Teplice v Čechách – Litvínov |
135 | Most – Moldava v Krušných horách |
137 | Chomutov – Cranzahl |
140 | Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary – Cheb |
141 | Karlovy Vary – Merklín |
142 | Karlovy Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt |
144 | Loket předměstí – Nová Role |
145 | Sokolov – Kraslice – Zwotental |
146 | Cheb – Luby u Chebu |
147 | Cheb – Bad Brambach (– Zwickau) |
148 | Cheb – Hranice v Čechách, Aš – Selb-Plößberg (– Hof) |
149 | Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně, Krásný Jez – Horní Slavkov-Kounice |
160 | Plzeň – Žatec |
161 | Rakovník – Bečov nad Teplou |
162 | Rakovník – Kralovice u Rakovníka |
170 | (Praha –) Beroun – Plzeň – Cheb |
171 | Praha – Beroun |
172 | Zadní Třebaň – Lochovice |
173 | Praha – Rudná u Prahy – Beroun |
174 | Beroun – Rakovník |
175 | Rokycany – Nezvěstice |
176 | Plzeň – Radnice |
177 | Pňovany zastávka – Bezdružice |
179 | Cheb – Schirnding (– Marktredwitz) |
180 | Plzeň – Domažlice – Furth im Wald |
181 | Nýřany – Heřmanova Huť |
182 | Staňkov – Poběžovice |
183 | Plzeň – Železná Ruda-Alžbětín |
184 | Domažlice – Planá u Mariánských Lázní |
185 | Horažďovice předměstí – Domažlice |
190 | Plzeň – Horažďovice předměstí – České Budějovice, Písek město – Protivín |
191 | Nepomuk – Blatná |
194 | České Budějovice – Černý Kříž |
195 | Rybník – Lipno nad Vltavou |
196 | České Budějovice – Summerau |
197 | Číčenice – Nové Údolí |
198 | Strakonice – Volary |
199 | České Budějovice – České Velenice |
200 | (Praha –) Beroun – Písek |
201 | Tábor – Ražice |
202 | Tábor – Bechyně |
203 | Březnice – Strakonice |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem |
210 | Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany, Vrané nad Vltavou – Dobříš |
212 | Čerčany – Světlá nad Sázavou |
220 | (Praha –) Benešov u Prahy – České Budějovice |
221 | Praha – Benešov u Prahy |
222 | Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov |
223 | Olbramovice – Sedlčany |
224 | Tábor – Horní Cerekev |
225 | Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí |
226 | Veselí nad Lužnicí – České Velenice |
227 | Kostelec u Jihlavy – Slavonice |
228 | Jindřichův Hradec – Obrataň |
229 | Jindřichův Hradec – Nová Bystřice |
230 | (Praha –) Kolín – Havlíčkův Brod |
231 | Praha – Lysá nad Labem – Kolín |
232 | Lysá nad Labem – Milovice |
233 | Čelákovice – Mochov |
235 | Kutná Hora – Zruč nad Sázavou |
236 | Čáslav – Třemošnice |
237 | Havlíčkův Brod – Humpolec |
238 | Pardubice – Havlíčkův Brod |
240 | Brno – Jihlava |
241 | Znojmo – Okříšky |
243 | Moravské Budějovice – Jemnice |
244 | Brno – Hrušovany nad Jevišovkou – Šanov, Moravské Bránice – Ivančice |
246 | Břeclav – Znojmo |
248 | Znojmo – Retz (–Wien) |
250 | (Praha –) Havlíčkův Brod – Brno – Kúty |
251 | Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov |
252 | Křižanov – Studenec |
254 | Šakvice – Hustopeče u Brna |
255 | Hodonín – Zaječí |
260 | (Praha –) Česká Třebová – Brno |
261 | Svitavy – Žďárec u Skutče |
262 | Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice |
270 | (Praha –) Česká Třebová – Přerov – Bohumín, Mošnov, Ostrava Airport – Studénka |
271 | Prostějov – Dzbel |
273 | Prostějov – Červenka |
274 | Litovel předměstí – Mladeč |
275 | Olomouc – Drahanovice |
276 | Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou |
277 | Suchdol nad Odrou – Fulnek |
278 | Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město |
279 | Studénka – Bílovec |
280 | Hranice na Moravě – Střelná (– Púchov) |
281 | Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm |
282 | Vsetín – Velké Karlovice |
283 | Horní Lideč – Bylnice |
290 | Olomouc – Šumperk |
291 | Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín |
292 | Šumperk – Krnov |
294 | Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem |
295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku |
297 | Mikulovice – Zlaté Hory |
298 | Třemešná ve Slezsku – Osoblaha |
300 | Brno – Přerov (– Bohumín) |
301 | Nezamyslice – Olomouc |
303 | Kojetín – Valašské Meziříčí |
305 | Kroměříž – Zborovice |
310 | Olomouc – Opava |
311 | Valšov – Rýmařov |
313 | Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem |
314 | Opava – Svobodné Heřmanice |
315 | Opava – Hradec nad Moravicí |
317 | Opava – Hlučín |
318 | Kravaře ve Slezsku – Chuchelná |
320 | Bohumín – Čadca |
321 | Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín, Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice |
322 | Cieszyn – Český Těšín – Frýdek-Místek |
323 | Ostrava – Valašské Meziříčí |
324 | Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice |
325 | Studénka – Veřovice |
326 | Dětmarovice – Petrovice u Karviné |
330 | Přerov – Břeclav |
331 | Otrokovice – Vizovice |
340 | Brno – Uherské Hradiště |
341 | Staré Město u Uherského Hradiště – Vlárský průsmyk, Újezdec u Luhačovic – Luhačovice |
342 | Bzenec – Moravský Písek |
343 | Hodonín – Vrbovce |
900 | (Visutá lanová dráha) Liberec-Horní Hanychov – Ještěd |
T3 | Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno (- Zubrnice) (Turistická železniční linka) |
T4 | Lovosice – Třebívlice – Most (Turistická železniční linka) |
T5 | Roudnice nad Labem – Libochovice (Turistická železniční linka) |
T6 | Kadaň-Prunéřov – Podbořany, Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec (Turistická železniční linka) |
NVV | Zvláštní vlaky |
Knižní jízdní řády Českých drah nebudou obsahovat některé soukromé dopravce jako je RegioJet nebo LeoExpress, proto je někdy lepší si stáhnout z výše uvedených odkazů pdf s konkrétní tratía vytisknout si ji a nebo hledat v digitálních nebo on line vyhledávačích jízdních řádů.
Novinky v jízdních řádech vlaků
V novém jízdním řádu Českých drah se od 9. prosince zrychlí doprava na trase Praha-Plzeň, přibudou přímé spoje mezi Prahou a Opavou a z jižní Moravy a Ostravy do Berlína. Namísto některých vlaků EuroCity a InterCity opět pojede souprava Pendolino. Pojmenování vlaků budou nově většinou jednotná pro celou linku, zmizí tak názvy jednotlivých spojů.
O změnách informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: „Jízdní řád mezistátních vlaků Českých drah, které provozujeme v kooperaci se zahraničními partnery, je i v roce 2019 stabilní. Na žádné lince nedochází k revolučním změnám,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Michal Štěpán. „Ani ve vnitrostátní dopravě nejsou plánované žádné rozsáhlé změny,“ dodal.
České dráhy také zvažují, že ve vlacích mezi Prahou a Ostravou provozovaných na jejich obchodní riziko nově zavedou povinnou rezervaci. „Datum, odkdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti jízdního řádu 2019,“ uvedl dopravce.
Cesta mezi Prahou a Plzní se zkrátí přibližně o čtvrt hodiny díky otevření Ejpovických tunelů. Zrychlí to spoje mezi Prahou a Mnichovem, u kterých se mírně posunou i časy příjezdů a odjezdů. Ze stejného důvodu bude rychlejší také spojení mezi Prahou a Plzní a dalšími západočeskými městy.
Pendolino, které se po nehodě u Studénky a opravách vrátilo do provozu v září, nahradí v pátek odpoledne ve směru na Slovensko dosavadní EuroCity Roháče. Mezi hlavním městem a severní Moravou pendolina vystřídají některé vlaky InterCity. Na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin pojede z Ostravy do Prahy večerní posilové pendolino. Mezi Prahou a Opavou budou nově jezdit spoje InterCity Opavan.
Na trase ze Slovenska budou noční vlaky přijíždět do Prahy časněji ráno, rychlík Slovakia o 50 minut a Bohemia o 80 minut dříve. Z Maďarska a z jižního Slovenska se jízda posledního denního spoje Metropolitan prodlouží až do Prahy, kam přijede krátce po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Přepojování přímých vozů v Bohumíně vytvoří další, už třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a zcela nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem.
Novinkou v mezinárodních nočních spojích bude přímý vlak z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. „Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy,“ uvedly České dráhy.
Názvy budou od nového jízdního řádu jednotné pro celé linky, jako je tomu už nyní s pojmenováním Metropolitan pro trasu Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Spoje z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce (Grazu) tak ponesou po čtyřleté pauze opět označení Vindobona. Expres Vindobona patřil v období socialismu k železničním legendám. Od roku 1957 jezdil z Berlína přes Prahu a jižní Čechy do Vídně. Byl to jeden z mála vlaků, který pokračoval ze socialistických zemí do Rakouska.
Linky do Berlína a Hamburku budou od prosince nazvány Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres, z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek, z jízdního řádu tak zmizí většina jmen jednotlivých vlaků.
Podle Českých drah se blíží vyřazení z provozu osobních vozů z bývalého východního Německa s koženkovými sedačkami. „V dalších rychlících je nahradíme modernizovanými a často také klimatizovanými vozy. Zbývající původem východoněmecké vagony pak prošly revitalizací. Koženku nahradily textilní potahy a renovací prošly i toalety a další vybavení vozů,“ uvedl Štěpán. Na rychlíkové lince Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb dopravce zavede novou službu – dětské kino pro nejmenší.
V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.
Přehled linek a jejich pojmenování |
||
číslo linky |
název linky |
trasa |
SC (IC) Pendolino | (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín | |
SC Pendolino Košičan | Praha – Košice | |
Ex 1 |
Ostravan | Praha – Bohumín / Návsí /Žilina |
Ex 1 |
Opavan | Praha – Opava |
Ex 1 |
Varsovia | Praha / Ostrava – Warszawa |
Ex 1 |
Fatra | Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen |
Ex 2 |
Valašský expres | Praha – Vsetín / Žilina |
Ex 3 |
Vindobona | Praha – Wien – Graz |
Ex 3 |
Berliner | Praha – Berlin / Hamburg |
Ex 3 |
Metropolitan | Praha – Bratislava – Budapest |
Ex 6 |
Západní expres | Praha – Plzeň – München / Cheb |
Ex 7 |
Jižní expres | Praha – České Budějovice / Linz |
R 5 |
Krušnohor | Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb |
R 8 |
Slezan | Brno – Bohumín |
R 9 |
Vysočina | Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno |
R 10 |
Hradečan | Praha – Hradec Králové – Trutnov |
R 11 |
Rožmberk | Brno – České Budějovice / Plzeň |
R 11 |
Bezdrev | České Budějovice – Plzeň |
R 12 |
Bouzov | Brno – Olomouc – Šumperk |
R 13 |
Moravan | Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc |
R 14 |
Ještěd | Pardubice – Liberec |
R 15 |
Ploučnice | Liberec – Ústí nad Labem |
R 16 |
Berounka | Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda |
R 17 |
Vltava | Praha – České Budějovice |
R 17 |
Lužnice | Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí |
R 18 |
Slovácký expres | Praha – Olomouc – Luhačovice /
Veselí nad Moravou |
R 19 |
Svitava | Praha – Česká Třebová – Brno |
R 20 |
Labe | Praha – Děčín |
R 21 |
Jizera | Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov |
R 22 |
Bezděz | Kolín – Rumburk / Šluknov |
R 23 |
Střekov | Ústí nad Labem – Kolín |
R 24 |
Lány | Praha – Rakovník |
R 26 |
Otava | Praha – Písek – České Budějovice |
R 27 |
Praděd | Olomouc – Krnov – Ostrava |
R 27 |
Cvilín | Krnov – Ostrava |
Komentář k pojmenování linek (stále stejný článek z Parlamentních listů):
Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici.
„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.
České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu.
„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.
A ještě informace z oficiálního webu Českých drah
Mezistátní jízdní řád Českých drah se pro rok 2019 příliš nemění. Novinkami jsou páteční posilové SC Pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, přibližně čtvrthodinové zkrácení cesty z Prahy do Mnichova a nové přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravy s Berlínem vlakem nightjet.
U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy, náhrada některých doplňkových vlaků InterCity spoji SC Pendolino a více přímých spojů mezi Prahou a Opavou. Do dalších rychlíků budou zařazeny komfortní klimatizované vozy. Pro lepší orientaci cestujících dochází k jednotnému pojmenování vlaků a linek.
Směrem do Bavorska dojde ke zrychlení spojů mezi Prahou a Mnichovem přibližně o čtvrt hodiny.
Zkrácení cestovní doby je možné díky otevření nových Ejpovických tunelů, které zrychlí cestu mezi Prahou a Plzní. Západní expresy tak budou z pražského hlavního nádraží odjíždět ve 45. minutu, zatímco dosud to bylo už ve 33. minutu. Naopak do Prahy přijedou v 19. minutu, dosud to bylo až v 31. minutu.
Z Maďarska a z jižního Slovenska bude prodloužena jízda posledního denního spoje Metropolitan s odjezdem z Budapešti v 17:40 a z Bratislavy v 20:10 až do Prahy, kam přijede 11 minut po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Zajistí tak další pozdější večerní spojení z Brna do Prahy s odjezdem z moravské metropole ve 21:37.
K drobným změnám dochází také v dopravě mezi Čechami, Moravou a severním Slovenskem.
Posilový vlak EC Roháče nahradí vlak SC Pendolino Košičan s pozdějším odjezdem z Prahy. Vlak pojede obvykle v pátek v trase Praha (15:41) – Olomouc – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (přij. 23:05) a obvykle v sobotu ráno se bude vracet v trase Košice (6:58) – Poprad-Tatry – Žilina – Ostrava – Olomouc – Praha (přij. 14:19). Na této trase dojde ve směru ze Slovenska do Prahy také ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, které budou jezdit v podobném rozsahu jako v letošním roce. Slovakia bude do Prahy nově přijíždět v 7:31, tj. o cca 50 minut dříve, a vlak Bohemia přijede do Prahy v 6:16, tedy přibližně o 80 minut dříve.
K doplnění nabídky přímých spojení dochází ve směru do / z Polska.
Vlak EC Báthory Budapest – Břeclav – Bohumín – Warszawa, dosud provozovaný pod jménem Varsovia, poveze přímé vozy Budapest – Břeclav – Kraków. Spoj Cracovia Praha – Kraków poveze novou skupinu přímých vozů Praha – Warszawa. Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří další, již třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a zcela nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem. Druhé takové spojení nabídne skupina přímých vozů na vlaku Sobieski Wien – Břeclav – Bohumín – Warszawa – Gdynia, který poveze od 13. dubna 2019 také skupinu přímých vozů Wien – Břeclav – Bohumín – Kraków.
Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína.
Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem. S řadou návazných spojů jako jsou vlaky Metropol Budapest – Břeclav – Praha nebo Chopin Bohumín – Kraków – Warszawa budou zachovány i hlavní trasy přímých lůžkových a lehátkových vozů napříč střední Evropou, tedy např. Praha – Budapest a Praha – Kraków – Warszawa, Wien – Warszawa nebo Budapest – Berlin a Budapest – Kraków – Warszawa. Vzájemné přepojení přímých vozů se bude dít v režii Českých drah ve stanicích Břeclav a Bohumín. Tyto české železniční uzly tak ještě více posílí svoji roli ve středoevropském železničním prostoru.
Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku.
Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha – Brno – Bratislava – Budapest, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou linka a spoje z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.
Rychleji do Plzně, Chebu a Klatov, návrat Pendolin do Ostravy a vlaky InterCity častěji do Opavy
S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde k dalšímu výraznému zkrácení cesty do západních Čech.
Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.
U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek nebo s většími stoly pro práci.
Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek Pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou.
Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.
Komfortní vagóny zařazeny do dalších rychlíků
V souvislosti se zajištěním vyšší kvality cestování v komerčních vlacích provozovaných na obchodní riziko Českých drah na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou je zvažováno převedení všech těchto spojů na vlaky s povinnou rezervací. Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti Jízdního řádu 2019.
Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino pro nejmenší cestující a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s el. zásuvkami pro dobíjení elektroniky budou nasazeny také na přibližně polovinu rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část, která bude doplněna v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků na této lince.
Také vlaky linky R 20 obsluhované těmito moderními vozy nabídnou cestujícím nové doplňkové služby jako je dětské kino nebo místa pro přepravu osob na vozíku včetně vozu vybaveného zvedací plošinou a speciálně vybaveným bezbariérovým sociálním zařízením. Více komfortních klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.
Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.
Další článek k novému jízdnímu řádu na ČT 24 – Vždyť to jede jinam – od neděle mají vlaky nové jízdní řády
- zrušení tratě Svojšín – Bor (Cestující, kteří chtějí jet z Plzně do Boru vlakem, mohou zrušený úsek snadno objet přes Planou, ostatní odvezou autobusy. Organizátor dopravy v Plzeňském kraji, společnost POVED, objednal nové víkendové spoje na autobusové lince Tachov–Bor–Plzeň, které by měly zrušené železniční spojení nahradit)
- zaniká také přímá trať z Plzně do Chrástu u Plzně. Souvisí to s otevřením Ejpovického tunelu (osobní vlaky – nově nejenom na lince Beroun–Plzeň, ale také přímé spoje Chrást–Plzeň, kterým se ale kvůli zajížďce přes Ejpovice zhruba o pět minut prodlouží jízdní doba. Šestikilometrová přeložka s více než čtyřkilometrovým tunelem zkrátí cestu vlaků z Plzně do Rokycan jen o deset minut nebo o celou polovinu. Tunel zkrátí i jízdní dobu rychlíků na lince Praha–Plzeň–Klatovy. ).
Další zdroj jízdních řádů (vlaků):
http://portal.cisjr.cz/Train/Search.aspx?type=l
Knižní jízdní řád
ČD vymazaly z knižního jízdního řádu konkurenční dopravce. Je to správně?
Zdopravy.cz 24. 11. 2018 17:00
Cena knižního jízdního řádu 99 Kč.
Středočeský jízdní řád ROPIDu
V Praze na hlavním nádraží je možné si zdarma vyzvednout v kanceláři ROPID (suterén haly, vlevo v hlavním sále pokladen) brožurku jízdních řádů vlaků Středočeského kraje se všemi dopravci!!!
Velká výluka v Brně v roce 2019. Hlavní nádraží nebude rok průjezdné, expresy pojedou přes dolní
23. 11. 2018 15:30
Jan Šindelář