Povelový vysílač pro nevidomé VPN 01 a VPN 02 - základní ovládání

Povelový vysílač se šesti tlačítky slouží nevidomým jako kompenzační pomůcka k dálkovému ovládání akustických orientačních a informačních zařízení po celé ČR (VPN 02 v celé EU). Povely jsou vysílány rádiovým signálem o frekvenci 86,790 MHz po stisknutí tlačítek 1 až 6. Mezi tlačítky 1 a 2 je umístěna hmatná značka.

Vysílačka VPN 01

Kapesní vysílačka pro nevidomé pro aktivaci majáčků (různé použití)

Inovovaná vysílačka VPN 03 (funguje i na Slovensku, Německu, Rakousku … v EU)

kapesní vysílačka pro aktivaci informačmního akustického nebo hlasového majáčku pro nevidomé

VPN 03 do držadla hole se už nevyrábí.

Funkce tlačítek:

TL 1:

Aktivuje akustické a orientační hlasové majáčky – trylky a základní hlasové fráze.

Inteligentní zastávky – trylky a názvy zastávek (více viz níže).

TL 2:

Aktivuje orientační hlasové majáčky – doplňkové rozšiřující hlasové fráze.

Inteligentní zastávky – informace o spojích.

Eskalátory – trylky a hlasové fráze o chodu eskalátorů.

TL 3:

Aktivuje vnější reproduktory vozidel MHD – hlášení čísla linky a směru jízdy.

TL 4:

Aktivuje ve vozidlech MHD signál řidiči – nástup a výstup nevidomého. V Praze a Pražské integrované dopravě, kde jsou všechny zastávky na znamení, by tato funkce měla sloužit i pro upozorněn í řidiči o tom, že nevidomý bude příští zastávku vystupovat, tedy nahrazovat nutnost stisku tlačítka kdesi na tyči nebo na dveřích. V některých vozech je hlášení po celém voze, že bude uskutečněn nástup a výstup nevidomého, jinde se ozve hlášení jen na palubní desce řidiče. Výjimečně si řidič tohoto signálu nevšimne – může skončit i hádkou s řidičem. Nutnost nahlášení chyby řidiče dopravci nebo na info@ropid.cz – číslo linky, stanice a čas nejlépe rpavidelného odjezdu.

Otevírání dveří v pražském metru a u železničních souprav řady CityElefant a Regionova, případně dalších. U příměstských souprav Elefant City jde o druhé a předposlední dveře vozu soupravy. Do prvních dveří se nevidomým nedoporučuje nastupovat, protože mezi plošinou prvních dveří a oddílem pro sezení cestujících je oddíl pro zavěšení jízdních kol – nebezpečí úrazu.

TL 5:

Aktivuje akustickou signalizaci na přechodech pro chodce a doplňkovou akustickou signalizaci železničních přejezdů na křížení železnice s pěší komunikací. Platí o přejezdech po rekonstrukci po cca roce 2009. Signál na přechodech je o oktávu výše, než na železničních přechodech a přejezdech. Seznam železničních přejezdů (k 14. únoru 2023, novější databáze než na webu SONS, zdroj Správa železnic, tabulka upravena, info o přejezdech, které mají signalizaci pro nevidomé, Excel nebo Tabulka Google)- chybí zde např. dolnopočernický přechod pro chodce k zastávce Praha-Dolní Počernice od zastávky autobusu na Českobrodské ulici s názvem Nádraží Dolní Počernice.

Tlačítko 5 VPNky také může utišit hlášení víceřádkové odjezdové tabule na zastávkách nebo autobusových či vlakových nádražích. Výjimka proti normě – v Hloubětíně na zastávce autobusů, resp. na sloupu u zastávky Hloubětín směr Sídliště Hloubětín a dále Sídliště Lehovec (110, 141) momentálně funguje tlačítko 5 pro přečtení nejbližšího spoje.

Přeruší hlasový výstup elektronických informačních zařízení
(odjezdové tabule dopravců) – viz níže.

TL 6:

Aktivuje elektronická informační zařízení s hlasovým výstupem
(vybrané odjezdové tabule dopravců).

Zdroj: Seznam akustických prvků v Olomouci.pdf (TyfloCentrum Olomouc, o. p. s., I. P. Pavlova 69, 779 00 Olomouc, Petr Bradáč, aktualizované vydání 02/2023)

Přepínání VPN 02 při použití na ozvučených semaforech nebo v dopravě v dalších zemích (Slovensko, Německo, Rakouska … EU

Aktuální region (vysílaný kmitočet) umožňuje použití VPN02 na území Česka (CZ), Slovenska (SK) a ostatních zemí EU (Rakouska, Německa, …) (EU). Přepnutí se aktivuje současným stiskem a přidržením na cca 3 sekundy tlačítek 5 a 6. Kmitočet se přepíná postupně v pořadí CZ, EU, SK. Stav je indikován Morseovou abecedou: CZ -. -. pak EU -.. a pak SK … a opět CZ, EU,…..

Ovládání odjezdových elektronických centrálních informačních tabulí např. v budově autobusového nebo vlakového nádraží:

Hlasový výstup zmíněných elektronických odjezdových panelů aktivujete na dálkovém ovladači VPN číslicí 6.
Hlasový výstup přerušíte číslicí 5.
Opakování spoje po přerušení opět číslicí 5.
Pro pokračování číslicí 6.
U hlavních panelů odjezdů hlasový výstup čte řádky pouze na levém panelu, tzn. 8 spojů.
Přečte: číslo vlaku, směr (cílová stanice), čas odjezdu, číslo nástupiště, příp. zpoždění spoje. Nečte průběžné zastávky. Na nástupištních panelech přečte kromě zobrazených informací také číslo koleje. Pokud na panelech žádné informace nejsou, ozve se pouze trylek.

Ovládání tzv. inteligentních zastávek – odjezdových panelů na zastávkách:

Po aktivaci č. 1:
Trylek a název zastávky
Po aktivaci č. 2:
Informace o spojích chronologicky dle času odjezdu – číslo linky, směr jízdy (cílová zastávka), čas odjezdu, příp. nízkopodlažní spoj a zpoždění.
Světelné křižovatky:
Jsou buď takové, že na nich běží zvuková signalizace stále – prý ruší, a proto se postupně přechází na způsob aktivace signalizace prostřednictvím vysílačky VPN, což má dle mého i své stinné stránky.
V Praze je už asi většina křižovatek převedena do režimu aktivaci pomocí VPN, zatímco v jiných městech je to různé, až výjimečné.
V Praze bohužel nevím o seznamu takto upravených křižovatek, ani se mi ho nepodařilo zatím získat – oproti tomu v Olomouckém kraji takový seznam existuje a já ho umístil, včetně dalších prvků řešení bezbariérovosti do Mé GoogleMapy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *