Dne 7. června 2023 nabylo účinnosti přepracované znění nařízení EU o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě (nařízení 2021/782 ze dne 29. dubna 2021).
Nová pravidla se týkají všech cestujících, největší změny však pocítí především cestující se zdravotním postižením.
Nejzásadnější změna se týká lhůty, ve které je možné požádat o asistenci při nástupu a výstupu. Doposud bylo nutné o asistenci požádat 48 hodin před odjezdem, nově postačí požádat 24 hodin před odjezdem.
V případě, že o asistenci není z jakéhokoliv důvodu předem požádáno, vynaloží dopravce a provozovatel stanice veškeré potřebné úsilí, aby poskytli pomoc takovým způsobem, aby člověk se zdravotním postižením mohl daným spojem cestovat. To je novinka, protože dle předchozího nařízení stačilo v těchto situacích poskytnout informaci s nejbližší obsluhovanou stanicí a dostupnou pomocí, nic víc nemuselo být zajišťováno.
Asistence musí být poskytována bezplatně. Pokud cestujete s několika dopravci, stačí objednat asistenci pouze jednou, kdy dojde k předání informací.
V současné době si asistenci můžete objednat například prostřednictvím formuláře na internetových stránkách asistence.oneticket.cz nebo prostřednictvím telefonního čísla:
222 266 755.
Pomoc se poskytuje za podmínky, že se člověk s postižením dostaví na určené místo v čase stanoveném železničním podnikem nebo provozovatelem stanice poskytujícím pomoc. Stanovený čas nesmí činit více než 60 minut před časem odjezdu podle jízdního řádu. Pokud není stanoven čas, do kterého se má člověk s postižením dostavit na určené místo, dostaví se na určené místo nejpozději 30 minut před časem odjezdu podle jízdního řádu.
Některé státy mohou až do 30. 6. 2026 uplatňovat výjimku, kdy je nutné nahlásit potřebu asistence nikoliv 24 hodin před odjezdem, ale 36 hodin před odjezdem, této výjimky využila i Česká republika, novelizované znění zákona o drahách, který práva a povinnosti cestujících upravuje, však zatím nebyl přijat, dokud tento zákon nebude přijat, platí text nařízení – tedy 24 hodin.
Co dalšího přináší revidované nařízení?
Jestliže dopravce nebo provozovatel stanice způsobí ztrátu nebo poškození vybavení pro mobilitu (vozíky, berle, bílé hole atd.) nebo ztrátu či zranění vodicího či asistenčního psa, musí tuto škodu bez zbytečného odkladu nahradit. Odškodnění zahrnuje náklady na nahrazení nebo opravu ztraceného nebo poškozeného vybavení pro mobilitu, náklady na nahrazení asistenčního či vodicího psa nebo na ošetření jeho zranění a přiměřené náklady na dočasné nahrazení vybavení pro mobilitu nebo asistenčních či vodicích psů.
Dopravci a provozovatelé stanic urychleně vynaloží veškeré náležité úsilí, aby okamžitě poskytli potřebnou dočasnou náhradu vybavení pro mobilitu.
Je vyžadováno, aby zaměstnanci přímo asistující cestujícím s postižením absolvovali školení týkající se zdravotního postižení. Zaměstnanci, kteří jsou v kontaktu s veřejností, navíc absolvují školení o problematice zdravotního postižení. Účast cestujících se zdravotním postižením a organizací, které je zastupují na takových školeních, bohužel není povinná, i když je v nařízení uvedeno následující:
Dopravci a provozovatelé stanic mohou souhlasit s tím, aby se školení účastnili zaměstnanci se zdravotním postižením, a zváží účast cestujících se zdravotním postižením nebo organizací zastupujících lidi s postižením.
Důležité je říct, že výše uvedená práva se vztahují i na cestující, kteří mají dočasný zdravotní problém, který je omezuje v pohybu a orientaci, nevztahují se tedy pouze na lidi s postižením.
Nařízení stále neumožňuje zcela nezávislé a spontánní využívání železniční přepravy lidmi s postižením. Stále je potřeba pomoc předem oznámit, existují určité výjimky, které mohou cestování zkomplikovat, školení zaměstnanců je omezeno pouze na určitou skupinu zaměstnanců, do školení nemusí být zapojení lidé se zdravotním postižením či organizace hájící jejich zájmy a neposlední řadě nejsou určeny žádné minimální požadavky na harmonizaci osnov, podle kterých školení bude probíhat.
Co dalšího se přijetím nařízení pro cestující mění?
Například v souvislosti s podporou zelené mobility a využíváním alternativních způsobů dopravy zavádí nařízení povinnost zajistit dostatečný prostor pro jízdní kola v každém vlaku, a to v minimálním počtu čtyř míst na vlak. Ponechává však určitou volnost členským státům, které mohou navýšit počet těchto míst s ohledem na poptávku ve společnosti. Změna se bude dotýkat nových nebo modernizovaných železničních vozů.
Celý text nařízení si můžete přečíst na internetových stránkách: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:32021R0782, práva cestujících se zdravotním postižením jsou upravena v kapitole V (článek 21 a následující).
Setkáváte se v rámci využívání železniční přepravy s nějakými nedostatky v oblasti přístupnosti? Pokud ano, pište do komentářů.
Na obrázku je cestující na vozíku při nástupu do vlaku pomocí plošiny. Zdroj obrázku: Život bez bariér, z. ú.
Před několika léty byly v rychlících přez Havl. Brod v soupravách Praha – Brno řazeny vozys plošinou pro vozýčky. Proč je z toho vyndali to už se také nedozvíme? Takovou radost z toho mněli.
Pokud si objedná ccxca 14 dní přešd cestou vozíčkář vagon s plošinou, tak je tento vagon zařaazen. Dnes se ale už Česiká pošta nevyužívá přepravu zásilek po železnici, všechno si dopravuje po silnici, takže tyto vozy nejsou zařazovány.