Preventivní opatření PID v souvislosti s pandemickou situací omicron

RUŠÍ SE!!!

Kvůli omikronu Praha zavádí preventivní opatření v MHD na autobusových a tramvajových spojích, dopravu zatím neomezuje

Praha ruší od pondělí 21. 2. 2022 zákaz nastupování předními dveřmi do vozů MHD

Do tramvají a autobusů pražské MHD budou moci cestující od pondělí 21. 2. 2022 opět
nastupovat předními dveřmi a využívat první řady sedadel. V tiskové zprávě
o tom informovala mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Omezení
platilo od 17. ledna ve snaze ochránit řidiče před rizikem nákazy
covidem-19.
Povinnost nosit respirátor nebo nanoroušku zůstane zachována.

Cestující nadále budou muset ve všech prostorech MHD nosit respirátor nebo
nanoroušku a zachováno zůstane automatické otevírání všech dveří, aby lidé
nemuseli sahat na tlačítka.

Spoje pražské MHD nyní jezdí s delšími intervaly podle poloprázdninových
jízdních řádů, což rovněž zůstane ve všedních dnech zachováno. Město nicméně
posílí víkendový provoz metra, který se od soboty 26. února vrátí k běžným
intervalům. Kompletní obnovení plného provozu město předpokládá až 21.
března, dodala mluvčí.

Zdroj: Novinky.cz

RUŠÍ SE!!!

Praha, 13. ledna 2022 – S ohledem na mutaci omikron a očekávanou vlnu šíření nemoci covid-19 hl. m. Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a ROPID zavádí od pondělí 17. ledna 2022 na autobusových a tramvajových spojích preventivní opatření, jejichž cílem je zredukovat vzájemný kontakt nezi řidiči a cestujícími, a co nejdéle udržet na městských linkách stávající poloprázdninový provoz bez nutnosti dalšího omezování.

Od pondělí 17. ledna 2022 od ranního výjezdu budou platit následující preventivní opatření:

Městské autobusové linky:

  • nebude možné nastupovat předními dveřmi,
  • prostor předních dveří bude za první řadou sedadel zapáskován, sedadla v první řadě nebude možné využívat.

Příměstské autobusové linky:

  • prostor první řady sedadel bude zapáskován, sedadla v první řadě nebude možné využívat.

Tramvaje:

  • u všech tramvají staršího typu, tj. mimo 14T a 15T nebude možné nastupovat předními dveřmi. Na spojích obsluhovaných tramvajemi 14T a 15T, kde je kabina řidiče úplně oddělena od salonu pro cestující včetně samostatného vstupu, bude možné i nadále nastupovat předními dveřmi.
  • Prostor předních dveří bude zapáskován.

Všechna vozidla budou mít uvnitř vozu i na předních dveřích informace o dočasném opatření. Bezpečné odbavení nevidomých a slabozrakých, kteří obvykle nastupují předními dveřmi, zajistí řidiči např. prostřednictvím druhých dveří, obdobně jako tomu bylo u předchozích vln pandemie a stejného opatření. Řidiči jsou o tomto postupu informováni.

DPP a další dopravci začnou opatření postupně do svých vozů instalovat v noci ze 14. na 15. ledna 2022. Některé vozy se zapáskovanou první řadou sedadel se tak mohou objevit v provozu už v průběhu tohoto víkendu.

Platby v hotovosti a přednostní výstup zadními dveřmi

Žádáme cestující na příměstských linkách o minimalizaci plateb v hotovosti a doporučujeme, aby využívali nákup jízdného předem např. v aplikaci PID Lítačka, elektronické nebo papírové kupony nebo alespoň bezhotovostní platbu kartou při nákupu na poslední chvíli u řidiče. Současně žádáme cestující na příměstských linkách, aby k výstupu přednostně využívali zadní dveře a minimalizovali tak kontakt s řidičem.

Automatické otevírání dveří

Na městských autobusových linkách a na tramvajových spojích budou řidiči i nadále centrálně otevírat automaticky všechny dveře (kromě předních) bez nutnosti mačkání poptávkového tlačítka, a to ve všech zastávkách, ve kterých budou zastavovat. Zastávky na znamení zůstávají  zachovány, aby bylo možné zajistit provoz autobusových a tramvajových spojů dle stávajících jízdních řádů.

Další opatření

DPP s ohledem na šíření mutace omikron zavedl další interní opatření, např. změnu organizace práce na dispečincích a střídacích bodech s cílem minimalizace vzájemných kontaktů dispečerů, řidičů a strojvedoucích . V případě zvyšujícího se počtu pozitivně testovaných je DPP připraven využívat všechny dostupné personální rezervy, jako je např. navýšení přesčasů, využívání zaměstnanců pracujících na dohodu nebo posuny termínů pravidelných školení řidičů. Důležitou roli bude hrát i proočkovanost řidičů DPP, která je v současnosti na úrovni 85 %, což je mnohem více než republikový průměr. Pokud by ani tyto rezervy nestačily, je další variantou zavedení prázdninového provozu ve všech subsystémech – autobusy, metro, tramvaje. Extrémním řešením by pak byl celotýdenní víkendový provoz s nezbytným posílením provozu ve špičkách pracovních dnů. DPP pevně věří, že k takové situaci nedojde a i nadále bude na městských linkách a v metru zachován současný poloprázdninový provoz.

Kontakty pro více informací:

E-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních,
9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra.
K 1. 11. 2021 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 804 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 11. 2021 celkem 11 025 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 288 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete na dpp.cz.

Ropid

S platností od 13.1.2022 bude na webu Pražské integrované dopravy seznam všech spojů, které budou v případě velké nemocnosti řidičů v režimu mimořádného výpadku. Cestující tak budou mít přehled spojů, u kterých hrozí potenciální riziko zrušení i s označením pravděpodobnosti s ohledem na počet nemocných řidičů. Dispečink PID bude vždy ve spolupráci s dopravci tento seznam aktualizovat vždy v 19:00 před příslušným dnem.

  • aktuální informace budou zveřejňovány denně na webu pid.cz a na Facebooku, Instagramu, Twitteru (vždy opět na stránkách či kanálu PID) a na PID Lítačce, která je k dispozici v podobě aplikace pro mobily (IOS i Android)
  • posilujeme kapacity dispečerského řízení
  • seznam případně dočasně neobsluhovaných spojů [PDF]

Pro a proti

Z malé ankety, kterou jsem si udělal na naší dopravní konferenci railbraill vyplývá, že nevidomí z tohoto opatření nejsou příliš nadšení. Důvod: je pro ně pohodlnější nástup předními dveřmi a to zejména z důvodu toho, že vstup je pod kontrolou řidiče, orientace ve voze je jednodušší – okmažije ví, kde jsou, mohou zaujmout třeba místo k sezení. Jednotlivá vozidla se sice od sebe liší, ale rozdíly při nástupu předními dveřmi nejsou tak velké jako třeba, pokud nastupujete druhými případně dalšími dveřmi, dav vás vnese do autobusu, jsou zde různě zalomené tyče, ztrácíte orientaci, kam si máte sednou – sedladla nma druhé straně od dveří vpředu po levé straně ve směru jízdy. Požíte mohou být i při výstupu – výstup  předními dveřmi je opět lépe kontrolován řidičem, orientacwe ve vozidle – kam mám jít, abych vystoupil. Vozidlo zpravidla zastaví předními dveřmi u označníku. U prvních dveří nevidomí také slyší hlášení z majáčku.

Bohužel v této situaci se prý nedá nic dělat – kamarád s o to pokusil lobbovat na Magistrátu – chápu obavy řidičů a dopravního podniku před nákazou a problém – povolíte nevidomým a ostatní cestující se budou hádat, že někdo může a někdo ne. Cestující však většinou nedodržují čáru na podlaze, za kterou majkí stát i kvůli řidiče, zvláště, pokud je spoj hodně naplněný. Řidič je v autobusu jen částečně chráněn stěnami svého pracoviště od cestujících – vpředu u palubní desky je prostor otevřený. Věřme, že jde o kratší přechodnou dobu, cca do poloviny února?

V této souvislosti by bylo dobré požádat ostatní cestující o ohleduplnost při nástupu nevidomých druhými a dalšími dveřmi.

Postoj organizace nevidomých:

Byli jsme informováni prostřednictvím konference pha-info, ale jako iobvykle a bez překvapení, zřejmě se žádné kroky k výjimce podnikat nebudou. Nevím, jestli je úplně správně, když to pak na sebe berou nevidomí sami a lobbují u náměstků na Magistrátu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *