Správa železnic mění „nádražní rozhlas“, přestala hlásit končící vlaky i výchozí stanici
06 Pro 2021 5:00
Změna má zjednodušit a zpřehlednit podávání informací cestujícím. Správa železnic začíná s výraznou proměnou hlášení informací na železničních stanicích. Nová směrnice upravuje, co se cestují z reproduktorů na nádraží dozví.
„Textace hlášení byla upravena s cílem zjednodušit a zpřehlednit podávané informace. Zároveň se pro podání základních informací upřednostnil vizuální informační systém, pokud je v daném místě nainstalován. Tím došlo ke snížení objemu akustického informování, snížení zvukové zátěže v místě a blízkém okolí. Cílem je zpřehlednění podání informací o mimořádnostech,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Moje poznámka: zrakově postižení musí tak více spoléhat na informace z např. mobilních tabulí – aplikace v mobilu nebo na informace v jízdních řádech, ale na druhou stranu informace, které nebudou hlášeny příliš nesnižují
Nová verze hlášení se postupně objevuje na všech stanicích. Nebude konečná: Správa železnic chystá současně i soutěž na jednotný informační systém s využitím syntetického hlasu. O zkrácení „nádražního rozhlasu“ se mluví několik let, k výraznější změně dochází nyní.
„Text byl zkrácen na nezbytně nutné informace o vlaku – číslo vlaku, dopravce, případně linka, nácestné stanice pro nezbytnou pro identifikaci směru a cílová stanice, čas odjezdu a nástupiště či kolej,“ dodala Pistoriusová.
Neuvádí se už nyní výchozí stanice, jen při operativním hlášení v cílové stanici. Změnou je i konec hlášení o vlaku, který ve stanici končí. Jsou uvedeny pouze na příjezdové tabuli.
„Na zastávkách se akustické informování nepodává, je kladen důraz na vizuální informace, hlášení proběhne pouze při informování o mimořádnostech,“ dodala Pistoriusová. Jednotný systém pro všechny stanice Správa železnic v létě uvedla, že chystá jednotný informační zvukový systém na stanicích.
Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem. Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více než 800 stanicích a zastávkách. Cestující ho poznají jednoduše: jde o jediný ženský hlas při oznamování informací v češtině.
Na více než 150 stanicích je systém mikroVox, která namluvil Václav Knop. Na zhruba 50 stanicích je systém od Starmonu namluvený Alexanderem Postlerem.
„Jednotný informační systém je ve fázi tvorby a nastavení zadávacích podmínek projektu. Akustický výstup bude jednotný – formou syntetického hlasu. Nasazení tohoto systému předpokládáme koncem roku 2023, jeho rozšíření poté v roce 2024,“ dodala Pistoriusová.