Zaniklé (zrušené) tratě
odkazy na video seriál na idnes (cca měsíčně nová článek s doprovodným videem k zaniklé trati nebo tra´tovému úseku – přehled) a na přehled zrušených tratí z knihy Miroslava Jelena Zrušené tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku (Dokořán 2009)
na serveru idnes vychází videoseriál Zrušené tratě. Uvedu zde odkazy na jedtnotlivé díly:
Nadpis 2 = trať
Nadpis 3 = název článku na idnes
1. Praha Vysočany – Praha Těšnov
Zavedeme do míst, která před mnoha desítkami let žila čilým dopravním ruchem, do míst, kde se ozýval hluk parních i motorových lokomotiv, na bývalá nádraží, na opuštěné železniční náspy, k torzům monumentálních viaduktů. V prvním díle budeme společně pátrat po tom, co zbylo ze zaniklé trati Praha Vysočany – Praha Těšnov.
2. Černá v Pošumaví – Nová Pec
Koleje pod hladinou Lipna
V tomto díle seriálu Zaniklé tratě se vydáme na jih, do nitra šumavských hvozdů. Zaměříme se na trať, která musela ustoupit výstavbě Lipenské přehrady. Pojďte s námi pátrat po pozůstatcích někdejší spojnice Černou v Pošumaví a Novou Pecí.
3. Certlov – Lipno (elektrifikovaná trať)
Železnice pod Čertovou stěnou
Lipenská přehrada nezatopila jenom jednu trať. Na staré Lipence, tedy elektrické železnici z Certlova (Rybníka) do Lipna, musel betonové hrázi ustoupit koncový úsek ze zastávky Svatý Prokop (Loučovice). Podařilo se nám najít několik pozůstatků po staré trati – především opěrné pilíře mohutného ocelového mostu přes Vltavu.
4. Frýdlant v Čechách – Heřmanice
Zapomenutá úzkokolejka na severu chce vstát z prachu
V dnešním díle vám představíme úzkokolejku, která kdysi vedla daleko na severu, ve Frýdlantském výběžku. Trať z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic byla jen 10 kilometrů dlouhá, přesto po ní jezdila jak osobní, tak nákladní doprava. S drobnými přestávkami od roku 1900 do poloviny sedmdesátých let. Koleje na náspech zůstaly ještě o dvacet let později. není divu, že místní nadšenci chtějí dráhu alespoň částečně obnovit.
5. Plzeň: výstaviště – ZOO (1960-1980)
Pionýrskou železnici zlikvidoval nezájem úřadů.
6. Kladno-Dubí – Zvoleněves (trať 11b)
Lokálka údolím Svatojiřského potoka se 100 let nedožila
V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě se vrátíme na normálně rozchodnou železnici. Zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní začaly jezdit v roce 1886, poslední dorazil v květnu 1982, tedy pouhé čtyři roky před stým jubileem. Osud trati byl spjat s průmyslem na Kladensku, využívaly ji samozřejmě tamní černouhelné doly, ale i cukrovar ve Zvoleněvsi nebo čedičový lom v Třebichovicích.
7. Loket – Předměstí a Horní Slavkov – Kounice (trať 144)
Loketská dráha vozila uran i výletníky
V sedmém (na původních stránkách chybně šestém) díle vás zavedeme na jednu z nejromantičtějších tratí v Česku, na 144 ku mezi zastávkami Loket – Předměstí a Horní Slavkov – Kounice. Přestože splňuje všechny znaky zaniklé tratě, trochu se z této kategorie vymyká. Vlaky tam nejezdí od května 1997, od té doby je na ni zavedená dlouhodobá výluka. Tento stav trvá už 21 let.
8. Trhový Štěpánov – Kralovice (Benešovsko, vodní nádrž Švihov, Želivka)
Kralovická dráha prohrála s žíznivou Prahou
Osmý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do středních Čech, kousek za Benešov. Právě tam začínala lokálka, která končila svojí pouť v Dolních Kralovicích na břehu řeky Želivky. Trať se v první polovině 20. století mohla měřit s Posázavským Pacifikem, romantický kraj si oblíbili trampové i výletníci. Jenže začátkem 60. let přišel konec, vláda rozhodla o stavbě obří zásobárny pitné vody pro Prahu. A tak kralovická lokálka přišla o posledních 14 kilometrů, které už byly v ochranném pásmu. Pozůstatky po trati se ale dají nalézt dodnes. Nicméně pozor, bez povolení se do některých míst neodvažujte, policie zakázané pásmo hlídá a vetřelcům hrozí velké pokuty.
9. Trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu
Krušnohorská „Mrtvá trať“ se vzkříšení nedočkala
Devátý díl Zaniklých tratí vás zavede na hřeben Krušných hor, na jedno z nejopuštěnějších, ale zároveň nejkrásnějších míst, kde jsme dosud natáčeli. Pravidelný provoz tam ustal hned po druhé světové válce, přesto ale koleje na svém místě vydržely dalších 40 let. Podíváme se na trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu.
10. Jablonné v Podještědí – Cvikov – Svor (8n)
Cvikovka, dráha, kterou rušili nadvakrát
V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými oblouky, která prošla rekonstrukcí jen pár let před svým koncem. Do starého železa se jí vůbec nechtělo, a tak se rušila nadvakrát. Představíme trať 8n z Jablonného v Podještědí přes Cvikov do Svoru.
11. Smidary – Vysoké Veselí (4b Východní Čechy)
Dráha do Vysokého Veselí přežila i zánik cukrovaru, úder ji daly až autobusy
V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala mezi poli podél říčky Cidliny. Kromě místních svážela hlavně cukrovou řepu do cukrovaru hraběte Paara. Podíváme se na trať 4b ze Smidar do Vysokého Veselí.
12. Skalsko – Chotětov (7h – Mladoboleslavsko)
Podkováňka se proplétala pod skalami hlubokým údolím
Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na lokálku, která povýšila z pouhé cukrovarské vlečky, musela bojovat se sněhem na širých pláních, ale také s náročným klesáním do hlubokého údolí. Projdeme si místní dráhu 7h ze Skalska do Chotětova.
13. Slaný – Kačice
Hraběcí úzkokolejka svezla i následníka trůnu
VIDEO: Slánská úzkokolejka svezla i Františka Ferdinanda d’Este
14. Ostravice – Bílá (30a)
Beskydská trať pod Lysou horou nedostala šanci na přežití
Ve 14 díle Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která nedostala svoji Šanci a musela ustoupit přehradě s pitnou vodou pro Ostravsko. Zamíříme do hlubokého údolí říčky Ostravice ke trati 30a mezi Ostravicí a Bílou.
15. Tasovice – Vápenný Podol (trať 1g)
Dráhu do nitra Železných hor převálcovala pouhá vlečka.
15. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do sevřených údolí Železných hor. Podíváme se na dráhu, která byla postavena kvůli těžbě vápence, ale vozila i pacienty do dnes už zaniklých lázní. Nakonec ji převálcovala pouhý vlečka. Zamíříme na trať 1g z Tasovic do Vápenného Podolu.
16. Litvínov – Jirkov (trať 12k)
Dráhu z Litvínova do Jirkova zpustošila rypadla
Únorový (2019) díl Zaniklých tratí nás zavede do míst, kde dráha musela ustoupit velkorypadlům. Otevíráme kapitolu, ve které se časem objeví severočeské železnice, které nepřežily hon naší civilizace za hnědým uhlím. Jako první se vypravíme na trať 12k mezi Litvínovem a Jirkovem.
17. Česká Lípa-Střelnice – Kamenický Šenov – České Kamenice (trať 7c „sklářská dráha“)
Horská Šenovka byla v Česku nejklikatější. Její část možná ožije
V 17. březnovém díle seriálu Zaniklé tratě se vypravíme na pomezí Lužických hor a Českého středohoří. Navštívíme zřejmě nejklikatější dráhu u nás, která se kromě toho musela vypořádat se stoupáním až 34 promile. Zaměříme se na sklářskou lokálku, trať 8c z České Lípy střelnice přes Kamenický Šenov do České Kamenice.
18. Zubrnice – Úštěk-horní nádraží s větví do Verneřic (trať 7k)
Tudy jezdili páni kluci. Zubrnickou dráhu filmaři milovali
V dnešním dubnovém (2019) dílu seriálu se podíváme na lokálku, která se musela probít z údolí Labe o téměř půl kilometru výš až na náhorní planiny Českého středohoří a kterou si oblíbili filmaři. Zamíříme na trať 7k ze Zubrnic do Úštěku-horního nádraží s větví do Verneřic. Po většině trati se nejezdí už od roku 1978.
19. Lhotka u Mělníka – Střednice (pův. trať 132)
Záhadná „Střednička“ unikla z hlubokého údolí Kokořína.
S dnešním květnovém (2019) dílem Zaniklých tratí se vypravíme do středních Čech, do tajuplného kraje pískovcových skal, rozeklaných roklí a úzkých údolí. Podíváme se na železnici, která unikla z Kokořínského dolu, aby vystoupala do cílové stanice na úrodných polích s cukrovou řepou. Zamíříme na trať 132 ze Lhotky u Mělníka do Střednice.
20. Dětenice – Dobrovice město (6c, 14 km Středočeský a Královehradecký kraj)
ČLÁNEK: Dobrovická dráha v Českém Ráji se s hlavní tratí spojila až po smrti
VIDEO: Dobrovickou dráhu napojili na hlavní trať až po její smrti
2. 6. 2019
Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní středočeského a královéhradeckého kraje. Projdeme lokálku, která měřila čtrnáct kilometrů a končila pouhé dva kilometry od hlavní tratě, na kterou se paradoxně napojila až dlouho po svém zániku. Vypravíme se na dráhu 6c z Dětenic do stanice Dobrovice-město.
Ve dvacátém díle seriálu Zaniklé tratě uvidíte exkluzivní rozhovor Vladimírem Pomezným, který byl strojvedoucím posledního vlaku.
Poradíme vám, u které zachovalé stanice byste měli raději schovat fotoaparáty. A prozradíme také, jak vypadá jediné návěstidlo na čtrnáctikilometrové trati.
21. Trať 342: Kuřim – Veverská Bitýška
ČLÁNEK: Moravská kaolinová dráha do Bítýšky měla krátký život
VIDEO: Kaolínová dráha do Bitýšky měla krátký život
7. 7. 2019
V dnešním putování se vydáváme do širšího okolí moravské metropole. Zaměříme se na trať, která spojila svůj osud s ložiskem kaolinu, celou dobu svojí existence přitom bojovala o přežití. Prozkoumáme trať 342 z Kuřimi do Veverské Bítýšky, jejíž život se završil už v roce 1936.
22. Chrást u Chrudimi – Hrochův Týnec (1d)
ČLÁNEK: Týnecká dráha přežila útok odbojářů, komunismus ne
VIDEO: Dráha do Hrochova Týnce přežila i útok odbojářů, socialismus ne
4. srpna 2019
Další díl Zaniklých tratí nás zavede do východních Čech, na jednu z větví systému takzvaných chrudimských lokálek. Prozkoumáme další cukrovarskou dráhu, kterou za války málem předčasně zrušil útok sokolských odbojářů. Vypravíme se na dvanáct kilometrů dlouhou trať 1d z Chrasti u Chrudimi do Hrochova Týnce.
Wikipedia a další odkazy, když si zadáte na Google
23. Trať 191 z Ondrášova do Dvorců na Moravě
ČLÁNEK: Úzkokolejka na Bruntálsku čelila sněhu i chudobě
VIDEO: Ondrášovská úzkokolejka čelila sněhu i chudobě
- 9. 2019
23. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit plnohodnotnou železnici. Prozkoumáme dráhu, která sloužila pouhých 35 let, aby ji zahubila hospodářská krize. Zamíříme na úzkorozchodnou trať 191 z Ondrášova do Dvorců na Moravě.
24. Kladno – Rudná u Prahy (bývalá nákladní trať)
ČLÁNEK: Kladensko-nučická dráha odvezla do hutí miliony tun materiálu
VIDEO: Kladensko-nučická dráha krmila hutě rudou a vápencem
6. října 2019 – videa jsou už součástí článků
Dnešní Zaniklé tratě se zaměří na dráhu, která měla zásadní vliv na rozvoj průmyslu v českých zemích, a to i přesto, že na ní nefungovala veřejná osobní doprava. Během 110 let své existence krmila tato trať ve středních Čechách hutě rudou, vápencem a také uhlím. Vydejte se s námi po stopách Kladensko-nučické dráhy.
Mrkněte také na idnes na díl seriálu Na co zírá mašinfíra: Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice
Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.
Navazující díl ze seriálu Na co zírá mašinfíra Mořina – Hořelice
Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice
Plníme sliby. Tento Mašinfíra naváže na poslední díl seriálu Zaniklé tratě. Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.
25. Zaniklá vlečka z Tochovic k přehradě Orlík
ČLÁNEK I VIDEO: Postavila orlickou přehradu, cestujících se ale nedočkala
Další související články na idnes
26. Kralovice – Mladotice (trať 162)
ČLÁNEK: Nad Mladotickou dráhou stát zlomil hůl, zloději bohužel ne
VIDEO: Mladotická dráha je opuštěná 22 let, výluka se protáhla
1. prosince 2019
Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní Středočeského a Plzeňského kraje. Zaměříme se na dráhu, která de iure zrušená není, de facto ale ano. Projdeme si úsek Kralovice – Mladotice na trati 162, který je ve výluce od roku 1997.
27. Kadaňský Rohozec – Doupov (16e)
ČLÁNEK I VIDEO: Dráhu do Doupova ochromil odsun, dorazila ji armáda
27. Uhřice – Kyjov – Ždánice (část tratě 256)
Ždáňka neměla na růžích ustláno, dnes po ní místní pláčou
2. února 2020
Zaniklé tratě nás zavedou na jižní Moravu. Na dráhu, která vznikla jako ryze zemědělská a osobní doprava na ní byla pouze trpěna. I tak přežila velké rušení tratí v sedmdesátých letech a vlaky po ní jezdily až do roku 2006.
Související článek: Podnikatel obnoví zaniklou trať, oživí ji i zastávka mašinky Tomáše
28. Ostrov – Jáchymov (bývalá trať 14a)
Lázeňskou lokálku do Jáchymova zničil uran pro Sovětský svaz
- března 2020
V tomto díle Zaniklých tratí vás zavedeme do Krušných hor. Představíme vám lázeňskou dráhu, která vznikla jako parní tramvaj, bojovala s nejvyšším sklonem bez ozubnice u nás a nakonec ustoupila rozšíření silnice, po které se ovšem vozil uran. Podíváme se na trať 14a mezi Ostrovem a Jáchymovem.
29. Nezamyslice – Markovce (trať 302)
ČLÁNEK:Morkovička pomáhala převážet proutěné koše z Hané až do USA
VIDEO: Morkůvku na Hané prosadili košíkáři.Pomáhala exportu
5. dubna 2020
V jubilejním třicátém díle Zaniklých tratí se vydáme na Hanou. Zamíříme na dvanáctikilometrovou dráhu, která za svůj vznik vděčí pro železnici dost neobvyklému artiklu, proutěným košům. Tradiční zboží se na ní začalo vozit až ve druhém plánu. Podíváme se na Morkovičku, trať 302 mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi.
30. Počerady – Havraní – Vrskmani (bývalá trať 13a)
ČLÁNEK: Heligóny havraňské lokálky neměly proti rypadlům šanci
VIDEO: Heligóny havraňské lokálky neměly proti rypadlům šanci
3. května 2020
Dnešní Zaniklé tratě nás po čase zavedou do severních Čech. Podíváme se na takzvanou černobílou lokálku, která vozila cukr i uhlí. Byla jedinou místní drahou, na které od začátku jezdily těžké nákladní lokomotivy. Zamíříme na trať 13a mezi Počerady, Havraní a Vrskmaní.
31. Z Tachovic (trať Zdice – Příbram …) k Orlické přehradě
Koleje, po nichž jely dějiny. Střední Čechy jsou plné zaniklých slavných tratí
Tento díl videa se věnuje hlavně trati z Tachovic (trať Zdice – Příbram …) k Orlické přehradě, kterou nákladní vlaky pomáhaly stavět dovozem surovin na stavbu hráze a pak textem s přehledem zrušených tratí Středočeského kraje.
(trať schází v souhrnném přehledu tratí)
32. Mutěnice – Kyjov (trať 257)
ČLÁNEK I VIDEO: Mutěnku na jižní Moravě srazilo na kolena uzavření dolů
33. Česká Lípa – Vlčí Důl (spojka na trati 086)
ČLÁNEK I VIDEO: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci
34. (trať 314 Opava-východ – ) 31d mezi Svobodnými Heřmanicemi a Horním Benešovem
Propad rudného dolu pohltil dráhu z Opavy
2. srpna 2020
Vydáme se na trať, po které se vozilo textilní zboží, ale hlavně břidlice a neželezné rudy. Po propadu poddolovaného území se na posledních pět kilometrů vlaky už nikdy nepodívaly. Projdeme zrušený úsek trati 31d mezi Svobodnými Heřmanicemi a Horním Benešovem.
35. Koněspřežka České Budějovice – Linec
Koně a dřevěné koleje. Matka železnic začínala v Čechách
6. září 2020
V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.
36. Cheb – Slapany – státní hranice
Přivedla do Chebu první vlak, železná opona ji však zahubila
4. října 2020
36. díl Zaniklých tratí nás zavede do západních Čech, na dráhu, po které přijel do Chebu úplně první vlak. I na našem území byla německým majetkem. Stala se navíc první, na které se po válce na Chebsku zastavil přeshraniční provoz. A nakonec zanikla celá. Zamíříme na trať 17m mezi Chebem, Slapany a státní hranicí s Německem.
Související článek: Všechno křivé jsem stavěl sám, říká muž, který zachránil starý vechtr
37. Původní trať z Německého (Havlíčkova) Brodu – přes Přibyslav – do Žďáru nad Sázavou
Stará Tišnovka se nádherně klikatila podél Sázavy
- listopadu 2020
Čtvrtou sezonu seriálu Zaniklé tratě začneme na dráze, po které kdysi jezdily i rychlíky mezi Brnem a Prahou. Cesta trvala řadu hodin, a tak v roku 1953 musela stará trať ustoupit přímější přeložce. Podíváme se na část staré Tišnovky mezi Německým, tedy Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví a Žďárem nad Sázavou.
38. Ostrava-Svinov – Klimkovice – vlakotramvaj tratě 358a
Vlaky z Klimkovic vystřídaly tramvaje. Osud dohnal i je.
S dnešními Zaniklými tratěmi se vydáme do Moravskoslezského kraje. Vůbec poprvé se podíváme na velmi zajímavý fenomén ostravské aglomerace, na železniční dráhu transformovanou v tramvajovou trať, nakonec beztak zrušenou. Budeme pátrat po stopách tratě 358a ze Svinova do Klimkovic.
ZANIKLÉ TRATĚ 2020 SPEICIÁL: Vzácná koněspřežka i místa, kam se nikdy nepodíváte
Shrnutí dílů Zaniklé tratě na TV idnes za rok 2020
39. Hostašovice – Nový Jíčín (trať 326)
Druhou lokálku v Novém Jičíně nechtěli, postavit se musela
40. Broumov – Střední Stěnava (bžývalá trať 2h)
Dráhy do Střední Stěnavy se Poláci báli. Radši vytrhali koleje
43. Slavonice – Fratres
Lokálka ze Slavonic mohla ožít. Rakousko chtělo cyklostezku
Líšeňka skončila jako tramvajová dráha. Její obnova má stop
47. Praha-Vyspčany – Praha hlavní nádraží starým tunelem Turnovsko-kralupsko pražsklé dráhy
Dráha z Turnova vedla přes dvorky žižkovských činžáků
48. Chomutov – Březno (Buštěhradská dráha)
Prunéřovem procházely dvě tratě. Obě pohltil velkolom
49. Místní meziměstská tramvajová trať Moravská Ostrava – Karviná
Úzkokolejka do Karviné se pomalu propadala. Nebylo jí pomoci
Související článek: Tramvajová rychlodráha okolo šikmého kostela má jezdit za deset let
50. Pražská Hrabovka a spojovací dráha
„Rozkročený“ most Spojovací dráhy byl ikonou Žižkova
VIDEA ROKU 2021 SPECIÁL: Objevili jsme zaniklé tratě na Žižkově i na Hlučínsku
51. Hevlín – Laa – Novosedly
Z Hevlína se jezdilo do Vídně, dráhu přetnul ostnatý drát
52. Vítkovická závodní dráha
„Werksbahn“ vítkovických železáren vozil miliony cestujících
Související článek: Vítkovice slaví 195 let, dnes už je firma jen stínem někdejšího kolosu
53. Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk (PL)
Dráhu z Jindřichovic Polsko po válce neobnovilo. Teď lituje
54. Praha: Braník – Podolí (Isidorka)
Pražská Isidorka vozila výletníky z Podolí do Braníku
55. Původní úzkorozchodná trať Ostrava – Bohumín
Úzkokolejka z Ostravy do Bohumína byla na Ostravsku poslední
56. Stará Tišnovka: Brno hl. n. – Brno-Královo pole
Provoz na Staré Tišnovce utichl v Brně před 60 lety
S 56. dílem Zaniklých tratí se po čase opět podíváme do Brna. Zaměříme se na trať, která od roku 1885 vedla na sever moravské metropole, aby po 77 letech skončila kvůli nové dvoukolejné přeložce. Budeme pátrat po stopách Staré Tišnovky v úseku mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Královo Pole.
57. Nové Údolí – Waldkirchen (BRD)
Šumavskou trať přes Nové Údolí rozdělila studená válka
58. Vidnava – Nysa (PL)
Dráha do Německa Vidnavu povznesla, po válce koleje zpustly
59. Hranice v Čechách (Rossbach) – Adorf (BRD)
Mockelbahn spojila Čechy a Sasko. Němci ji milují dodnes
60. Kájov – Větřní
Vlaky do Větřní překonávaly extrémní sklon a hrotovou úvrať
61. Moldava v krušných horách – Holzau (BRD)
Freiberská dráha vyvážela přes Moldavu uhlí do Saska
62. Bernartice u Javorníka – Ottmachau (PL)
Dráhu z Bernartic využívaly cukrovary, cestující jen pár let
VIDEA ROKU 2022 SPEICÁL: Nejoblíbenější Zaniklé tratě mají krásné i temné příběhy
63. Volarská spojka
Volarská spojka je nejzáhadnější dráhou u nás
64. Opava – Baborów (Bauerwitz)
Dráhu u Opavy zlikvidoval wehrmacht na jaře 1945
65. Původní trať Nusle – Krč – Modřany
Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem
66. Opava–Chuchelná–Racibórz
Trať z Chuchelné byla pašerákům osudná, při nehodě uhořeli
67. Praha: Malešice – nákldadové nádraží Žižkov (nákladní trať)
Nákladové nádraží Žižkov zásobovalo hladovou Prahu
68. Głubczyce (PL) – Krnov
Dráha z Krnova protínala Slezsko hranici navzdory
69. Čáslav – Močovice (nákladní trať)
Tajemná dráha do Močovic je stále plná otazníků
70. Brno: Královo Pole – Česká (stará Tišnovka)
Tišnovka to měla u Brna spočítané už před válkou
71. Náchod – Kudowa-Zdrój (PL)
Hitlerova dráha u Náchoda byla v provozu jen pár dní
72. Slavičský tunel u Lipníka nad Bečvou (Severní dráha císaře Ferdinanda)
O Slavíčském tunelu kolují fantastické legendy
73. Olbeinhau-Gründhal – DeutschNeudorf (Svidnická údolní dráha – BRD)
Svídnickou dráhu postavili Němci, koleje vedly i do Čech
74. Bohumín–Fryštát s odbočkou do Orlové
Lokálce do Fryštátu se nehody nevyhýbaly
75. Tunel Rakouské severozápadní dráhy pod Litoměřicemi
Litoměřickému tunelu je 150 let, využívají ho motorkáři
76. Úzkokolejná trať ve Veselí nad Moravou na panství hraběte Chorinského
Úzkokolejka hraběte Chorinského byla filmovou hvězdou
77. Vítkovická drobná dráha vedla do pískových dolů
Ostrava-Zábřeh: Witkowitz Maxstrasse – Witkowitz Wilhelmstrasse – Witkowitz Stahlwerk – Witkowitz Grenzstraße – Witkowitz Epidemiespital – Zabřeh Schule – Zabřeh Ringplatz – Zabřeh Ort – Zabřeh Sandgrube (Rotschidlův zámeček ve Vítkovicích – Zábřeh, pískovcové doly). Přeprava písku pro hutě a zaměstnanců vítkovických železáren. Od r. 1913 parní trakce, od roku 1934 elektrické vozy (tramvaje) + parní lokmotivy od konečné v Zábřehu k pískovcovým dolům, protože twento úsek nebyl nikdy elektricky zatrolejován. Později i motorové lokomotivy. 1. října 1964 část trati mezi stanicemi Zábřeh škola a Zábřeh Pískové doly zrušena. Zanikla také kolejová spojka, která drobnou dráhu spojovala s depem Vítkovické závodní dráhy.
Více v článku na idnes.cz
3. březhna 2024
Se 77. dílem seriálu Zaniklé tratě se opět vrátíme do Vítkovic. Podíváme se na dráhu, která patřila vítkovickým hutím. Vznikla kvůli přepravě písku a zaměstnanců, nejprve parními vlaky, později tramvajemi. Zamíříme na drobnou dráhu z Vítkovic do stanice Zábřeh Pískové doly.
Též v knize Zaniklé koleje, zaniklá nádraží, svazek 3: Cpress, AlbatrosMedia 2022, autoři: Petr Lapáček, Petr Ovsenák, Josef Bosáček, kapitola Dráhy Vítkovických železáren, strana 53-58.
78. Nedokončená dráha do Brušperku vedla skrz činžák
7. dubna 2024 – článek
Zaniklé tratě i v 78. dílu zůstanou v Ostravě. Podíváme se na další dráhu, která se měla stavět už před první světovou válkou, nakonec se tam vlaky rozjely s více než patnáctiletým zpožděním. Dokončit celou trať se ovšem nikdy nepodařilo. Projdeme místní dráhu Mariánské Hory – Brušperk.
79. Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt
5. 5. 2024 – článek
79. díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy vzniknout a jejíhož zániku lituje jen málokdo. Vlečku z Bohušovic nad Ohří do ghetta Terezín museli postavit sami židovští vězni, a to jen proto, aby je pak mohla odvézt do vyhlazovacích táborů.
80. Ze Staré Tišnovky se za Kuřimí stala pouhá vlečka
2. června 2024 – článek
Jubilejní osmdesátý díl Zaniklých tratí věnujeme Staré Tišnovce, dokončíme naše putování v těsné blízkosti moravské metropole. Zamíříme na úsek, kde sice pravidelná doprava skončila v roce 1953, který ale jako vlečka částečně funguje dodnes. Vydáme se na trať mezi Kuřimí a Tišnovem.
81. Dráhu na kraji Prahy pohltilo ruzyňské letiště
7. července 2024 – článek
Zaniklé tratě nás dnes zavedou jen kousek za hranice metropole. Tři kilometry slavné Pražsko-duchcovské dráhy v 60. letech 20. století nejprve pohltilo ruzyňského letiště, další kilometr byl pak opuštěn o půl století později. Zamíříme na úsek Litovice–Středokluky.
82. Německá spojka z Dolní Lipky sloužila jen za války
4. srpna 2024 – článek
Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na pomezí Orlických hor a Králického Sněžníku k traťové spojce, kterou postavili Němci v roce 1939, aby urychlili spojení mezi Vratislaví a Šumperkem. Půl kilometru kolejí ovšem zůstalo v provozu jen do konce války. Zamíříme na úsek Dolní Lipka – Międzylesie.
83. Místo fryštátské lokálky postavili paneláky, beztak by se propadla
- září – článek
Další, již 83., díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Karvinsko. Dnes už ale ne na úzkorozchodné dráhy. Podíváme se na trať o rozchodu 1 435 mm, která doplatila na výstavbu nových sídlišť pro horníky. Zamíříme na dráhu z Fryštátu, dnes zachráněné stanice Karviná město, do Karviné.
Likteratura a jiné:
Petr Lapáček, Petr Senák, Josef Bosáček: Zmizelé koleje, zmizelá nádraží (CPress, Brno 2019)
I. díl: Od prvních železnic, přes lokálky ke koridorů
Obsah:
Úvod str. 6
Pražský železniční uzel str. 9
Praha Těšnov – Praha Vysočany str. 10
Proměny místní trati Vršovice – Modřany str. 23
Zastávka Komořany str. 30
Praha-Braník – cementárna Podolí str. 31
Praha-Čakovice – Letov Letňany str. 34
Přeložky při výstavbě Barrandovského mostu str. 37
Ukončení provozu na seřaďovacím nádraží Praha
Vršovice str. 38
Ukončení provozu na nákladovém nádraží Praha
Žižkov str. 40
Výstavba Nového spojení str. 45
Zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí str. 60
Zaniklé pražské zastávky a stanice str. 62
Tunely, přeložky a traťové spojky str. 67
Tunel bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda pod obcí
Slavíč str. 68
Přeložky a spojky poblíž žst. Hranice na Moravě str. 69
Bělotínská spojka str. 70
Choceňský tunel str. 71
Pardubice – Semtín str. 74
Přeložka Chropyně – Přerov na trati Brno – Přerov str. 75
Přeložky v Hulíně str. 77
Přeložky Bílavsko a Bystřice pod Hostýnem str. 79
Kúty – Brodské – Lanžhot – Břeclav str. 80
Vlárský průsmyk str. 81
Přeložka Hodonín – Hodonín zastávka na trati
Hodonín – Holíč str. 82
Tábor – Bechyně str. 85
Přeložka Vlkoš str. 87
Přeložka Skuteč – Žďárec u Skutče str. 89
Staré Město u Uherského Hradiště str. 89
Dráha Nýřany – Sulkov – Plzeň Valcha str. 90
Spojka v Kladně mezi tratěmi do Lužné
a do Kralup str. 92
Pardubice závodiště – Staré Jesenčany str. 92
Semanínská spojka str. 93
Spojka Rudná u Prahy str. 94
Hostivice – Středokluky str. 95
Studénka – Štramberk – Veřovice str. 97
Přeložka Vratimov – Paskov str. 100
Přeložky na úzkorozchodné trati Jindřichův
Hradec – Obrataň str. 100
Přeložky tratí Olomouc Nová Ulice – Olomouc-Hodolany a Olomouc hlavní nádraží – Olomouc
Nové Sady str. 103
Spojka Rychvald zámek -Bohumín-Vrbice str. 104
Spojka Putim – Ražice str. 05
Přeložky tratí ve stanici Lovosice str. 108
Přeložky spojené s elektrizací tratí
a zvýšením výkonosti tratí str. 109
Přeložky spojené s elektrizací tratí a zvýšením
výkonosti tratí str. 110
Přeložka trati Řečany nad Labem – Záboří nad Labem
v úseku Kojice – Týnec nad Labem str. 110
Přeložka trati v Pečkách str. 114
Přeložka trati v Poříčanech str. 115
Přeložka a zdvoukolejnění trati Litoměřice město –
Litoměřice dolní nádraží str. 116
Přeložka trati Kralupy – Chvatěruby – Úžice str. 121
Přeložka trati Kralupy n. Vl. – Kralupy n. Vl. předměstí str. 124
Přeložka České Budějovice – Odbočka Bavorovice 130
Albrechtice u Českého Těšína – Havířov – OstravaKunčice str. 132
Kunčice – Polanka nad Odrou str. 133
Číčenice – Týn nad Vltavou str. 139
Trať Brno – Tišnov – Žďár nad Sázavou –
Havlíčkův (Německý) Brod str. 141
Železniční trať Brno – Tišnov str. 142
Železniční spojení Německý Brod – Žďár na Moravě –
Tišnov str.147
Nová trať Havlíčkův Brod – Brno str.152
Využití a snášení původních tratí str. 157
Spojení hlavního a dolního nádraží v Brně str. 161
Svitavská pobřežní dráha str. 166
Severočeská transverzálka
Řetenice – Liberec str. 169
Místní dráha Česká Lípa – Mimoň str. 170
Přeložka trati Česká Lípa – Vlčí Důl-Dobranov str. 173
Severočeská transverzálka potřetí – pod vlivem přírody
a s pomocí lidské činnosti str. 177
Tratě zaniklé a přeložené v Podkrušnohoří str. 181
Žabokliky (Schaboglück) – Březno u Chomutova
(Priesen) .str. 182
Ústecko-teplická dráha str.183
Buštěhradská dráha str.186
Poválečná léta a socialismus str.187
Výstavba druhé koleje a elektrizace Trmice – Bílina.188
Zahájení výstavby přeložek str.188
Přeložka trati Teplice v Čechách – Most str. 190
Přeložka nádraží v Mostě str.195
Přeložka trati Třebušice – Chomutov str. 201
Přeložka železniční trati Chomutov – Prunéřov str. 206
Přeložka železniční trati Chodov – Sokolov str. 214
Přeložka železniční trati Ústí nad Labem – Teplice str. 220
Přeložka trati Březno u Chomutova-Chomutov str. 224
Přeložky tratí Duchcovsko – podmokelské dráhy str. 227
Chomutov – Jirkov – Litvínov str. 231
Přeložky spojené s výstavbou I.TŽK
a spojovací větve mezi I. a II. TŽK str. 235
Přeložky spojené s výstavbou I.TŽK a spojovací větve
mezi I. a II. TŽK str. 236
Přeložka trati Nové Ouholice – Mlčechvosty str. 236
Přeložka trati mezi Dlouhou Třebovou a Parníkem str. 239
Přeložka trati Třebovice v Čechách – Rudoltice str. 244
Přeložka trati Krasíkov – Tatenice (mimo) str. 248
Přeložka Tatenice – Hoštejn str. 252
Přeložka Hoštejn – Lupěné str. 254
Přeložky na III. tranzitním železničním
koridoru str. 259
Česká západní dráha str. 260
Optimalizace železniční trati Beroun – Zbiroh str. 260
Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany str. 263
Modernizace trati Rokycany-Plzeň str. 264
Úsek Praha – Beroun str. 269
Jablunkovské tunely str. 269
Přeložky na IV. tranzitním železničním
koridoru str.273
Dráha císaře Františka Josefa str. 274
Výhybna Čekanice – Nasavrky str. 276
Modernizace trati Votice-Benešov u Prahy str. 277
Modernizace trati Horusice – Veselí nad Lužnicí str. 283
Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora str. 287
Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice str. 290
Traťový úsek Nemanice – Ševětín str. 293
Koněspřežné železnice str. 295
C. k. první privilegovaná železniční společnost
České Budějovice – Kaplice – Kerschbaum –
Linz str. 296
Praha Bruska – Kladno – Lány – Píně str. 301
Lokální tratě zrušené v první vlně str. 305
Rozvoj lokálních tratí a podmínky provozu str. 306
Bošice – Svojšice str. 306
Ondrášov – Dvorce, úzkorozchodná dráha str. 308
Úzkorozchodná dráha Slaný – Smečno – Kačice str. 310
Kuřim – Veverská Bítýška str. 314
Ostrov nad Ohří – Jáchymov str. 317
Čáslav – Močovice str. 321
Trať Kadaňský Rohozec – Doupov str. .321
Zrušené české lokální tratě – vodní díla str. 325
Loučovice zastávka – Lipno nad Vltavou 326
České Budějovice – Černý Kříž – zatopená trať Černá
v Pošumaví – Nová Pec str- 327
Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice str. 329
Ostravice – Bílá .str. 331
Doba rušení lokálek str. 335
Dětenice – odbočka Rokytňany –
Dobrovice město str. 336
Skalsko – Chotětov str. 339
Česká Kamenice – Česká Lípa str. 343
Smidary – Vysoké Veselí str. 350
Svobodné Heřmanice – Horní Benešov str. 353
Svor – Jablonné v Podještědí str. 355
Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice /
Úštěk horní nádraží str. 356
Lhotka u Mělníka – Střednice .str. 359
Tasovice – Vápenný Podol str. 361
Frýdlant v Čechách – Heřmanice str. 363
Kladno Dubí – Zvoleněves str- 368
Kladno Dubí – (Staré) Kladno str. 375
Chrast u Chrudimi – Hrochův Týnec str. 377
Železniční vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín str. 379
Čejč – Uhřice a Uhřice – Ždánice str. 380
Nezamyslice – Morkovice str. 385
Mutěnice – Kyjov str. 389
Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží str. 393
Karviná hl. n. / Karviná Doly – Karviná město str. 396
Seznam železničních společnostístr. 398
Závěrem str. 398
Literatura a poděkování str. 399
Poděkování muzeím, která poskytly
fotodokumentaci do této publikace str. 399
II. díl: Zavřené a otevřené hranice
Tratě, které se nevešly do prvního dílu z časových i kapacitních důvodů:
Počerady – Vrskmaň
Kladno – Hořelice
Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
Vyškov – Kozlany
Jiříkov
Příhraniční a přeshraniční tratě str. 5
Novosedly – Laa an der Thaya Stadt str. 7
Hevlín – Laa an der Thaya Staatsbf str. 11
Slavonice – Fratres str. 16
České Velenice – Gmünd str. 22
Nové Údolí – Haidmühle str. 27
Volarský triangl str. 36
Cheb – Šlapaný – Waldsassen str. 37
Přeložka trati v Rossbachu str. 47
Rossbach (Hranice v Čechách) – Adorf str. 51
Křímov – Reitzenhain str. 63
Olbernhau-Grünthal – Brandov – Deutschneudorf str. 69
Moldava – Hermsdorf-Rehefeld – Holzhau str. 78
Heřmanice v Čechách – Markersdorf (Markocice) . .83 Jindřichovice pod Smrkem – Friedeberg (Mirsk)… .91 Otovice zastávka – Tuntschendorf (Tlumaczów) … .99 Náchod – Schlaney (Slone) str. 107
Dolní Lipka – Mittelwalde (Miçdzylesie) 114
Bernartice u Javorníka – Heinersdorf
(Hynčice ve Slezsku, Dziewiçtlice) str. 116
Vidnava – Kalkau (Kalków) str. 120
Krnov – Mocker (Pietrowice) str. 124
Krnovská spojka.str. 127
Opava západ – Piltsch (Pilszcz) str. 130
Chuchelná – Kranowitz/Kranstädt (Krzanowice) str. 133
Albrechtice u Českého Těšína – Marklowice
(Marklovitz) – Český Těšín.str- 138
Shrnutí.str. 142
Tratě nesjízdné nebo zrušené, na kterých byl obnoven provoz str. 143
Kořenov – Harrachov str. 144
Harrachov – Szklarska Porçba Górna str. 153
Kraslice – Hraničná str. 170
Kraslice – Hraničná – Klingenthal str. 171
Dolní Poustevna – Sebnitz str. 180
Aš – Selb-Plößberg str- 189
(Trutnov) – Královec – Lubawka – (Sçdzislaw) str. 196
Železná Ruda.str. 205
Breitenbach (Potůčky) – Johanngeorgenstadt str. 213
Vejprty – Bärenstein – Cranzahl str. 220
Železniční přechody v Horní Lužici str. 225
Železnice Desná (ŽD). str. 237
Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem str. 243
Bruntál – Malá Morávka str. 248
Hrušovany u Brna – Židlochovice str. 251
Obrnice – Čížkovice str. 258
Zrušené tratě neuvedené v prvním dílu str. 265
Počerady – Vrskmaň str. 266
Kladno – Hořelice str. 274
Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy str. 291
Vyškov – Kozlany str. 297
Jiříkov str. 306
Přeložky tratí pokračování str. 313
Cheb – Františkovy Lázně str. 314
Jindřichův Hradec – Skrýchov – Kanclov 323
Čelákovice str. 332
Kutná Hora město str. 337
Praha-Ruzyně – Hostivice str. 339
Valašské Meziříčí – Branky a Valašské Meziříčí – Vsetín str. 342
Bystřička str. 345
Nová Role – Nejdek str. 347
Moravské Bránice – Moravský Krumlov str. 350
Veselí nad Moravou – Bzenec str. 354
Odbočka Pohledští Dvořáci str. 356
Veřovice str. 359
Nové Sedlo (staré nádraží) – Loučky str. 361
Spojka Obrnice str. 364
Obrnice – Most a Obrnice – Bílina – Duchcov str. 367
Šumperk – Bludov str. 370
Mladotice – Přehořov – (Žihle) str. 371
Louka u Litvínova str. 373
Vilémov u Kadaně str. 376
Hodonín – Mutěnice str. 379
Hodonín – Holič, most přes nové koryto řeky Moravy str. 381
Praha-Vršovice – Praha-Hostivař str. 384
Turnov – Příšovice str. 387
Velké Opatovice str. 390
Brno-Židenice – Brno-Maloměřice – Bílovice nad Svitavou str. 392
Šakvice str. 396
Plzeň – Vejprnice str. 399
Praha-Hostivař – Praha hl. n. – zrušení zastávky Praha-Strašnice str. 405
Seznam železničních společností str. 427
Závěrem str. 427
Literatura str. 427
Poděkování str. 428
Zmizelé koleje, zmizelá nádraží 3. svazek (Petr Lapáček)
Elektrické a lanové dráhy, zábavní železnice a další
Miroslav Jelen: Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (Dokořán 2009)
Obsah:
Ú vod str. 7
1. Zrušené železniční tratě a tratě se zastavenou osobní dopravou str. 9
2. Souhrnné statistické údaje str. 11
3. Místní dráhy. Problémy provázející jejich výstavbu a provoz str. 13
4. Důvody zastavování osobní dopravy a rušení železničních tratí str. 16
Nerentabilita a neefektivnost provozu str. 16
Zastavování osobní dopravy
a rušení tratí ve 30. letech 20. století str. 17
Hlavní vlna rušení neefektivních tratí v 70. letech 20. století str. 18
Ústup jiným projektům str. 21
Politické a hospodářské změny po roce 1945 str. 22
Špatný technický stav trati str. 23
Přestavba na tramvajovou trať str. 24
Jiné důvody str. 25
5. Historický přehled zastavování osobní dopravy a rušení tratí str. 26
6. Osudy tratí po zastavení osobní dopravy.
Souěasnost zrušených tratí str. 29
7. Popis jednotlivých zrušených tratí, tratí se zastaveným provozem
či pravidelnou veřejnou osobní dopravou (do roku 1989) str. 32
8. Tratě, na nichž byl zastaven veškerý provoz nebo osobní doprava
po roce 1989 str. 105
Čechy str. 106
Morava a Slezsko str. 115
9. Zrušené železniční hraniční přechody str. 122
Čechy str. 126
Morava a S lezsko str. 135
Závěr str. 143
Prameny str. 145
Literatura str. 146
Mapy zrušených železničních tratí str. 150
Internetové zdroje informací o zrušených tratích:
Wikipedia:
výpis stránek s odkazy na konkrétní zrušené tratě …
Podívejte se také na Seznam železničních tratí (Wikipedie) do sekce Historické tratě, Zrušené místní tratě, průmyslové tratě a další.
najdete většinu zrušených tratí – buď si projděte seznam odkazů nebo při zadávání napište Zrušená trať …
Obdobně na Open Street Maps
Mapa studentského projektu – bakalářská práce – Vývoj železnice v Česku
Webová aplikace mapy, postavená na mapové knihovně Leaflet, byla vytvořena jako hlavní výstup diplomové práce Interaktivní webová mapa vývoje železniční sítě v Česku vypracované na Katedře geoinformatiky Univerzity Palackého v akademickém roce 2022/2023.
Autor: Bc. Ondřej Bedrunka
Kontakt: O.Bedrunka@gmail.com