Zrušené a zaniklé tratě - seznam epizod z TV iDnes a další literatura

Zaniklé (zrušené) tratě

odkazy na video seriál na idnes (cca měsíčně nová článek s doprovodným videem k zaniklé trati nebo tra´tovému úseku – přehled) a na přehled zrušených tratí z knihy Miroslava Jelena Zrušené tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku (Dokořán 2009)

na serveru idnes vychází videoseriál Zrušené tratě. Uvedu zde odkazy na jedtnotlivé díly:

Nadpis 2 = trať

Nadpis 3 = název článku na idnes

1. Praha Vysočany – Praha Těšnov

Zavedeme do míst, která před mnoha desítkami let žila čilým dopravním ruchem, do míst, kde se ozýval hluk parních i motorových lokomotiv, na bývalá nádraží, na opuštěné železniční náspy, k torzům monumentálních viaduktů. V prvním díle budeme společně pátrat po tom, co zbylo ze zaniklé trati Praha Vysočany – Praha Těšnov.

2. Černá v Pošumaví – Nová Pec

Koleje pod hladinou Lipna

V tomto díle seriálu Zaniklé tratě se vydáme na jih, do nitra šumavských hvozdů. Zaměříme se na trať, která musela ustoupit výstavbě Lipenské přehrady. Pojďte s námi pátrat po pozůstatcích někdejší spojnice Černou v Pošumaví a Novou Pecí.

3. Certlov – Lipno (elektrifikovaná trať)

Železnice pod Čertovou stěnou

Lipenská přehrada nezatopila jenom jednu trať. Na staré Lipence, tedy elektrické železnici z Certlova (Rybníka) do Lipna, musel betonové hrázi ustoupit koncový úsek ze zastávky Svatý Prokop (Loučovice). Podařilo se nám najít několik pozůstatků po staré trati – především opěrné pilíře mohutného ocelového mostu přes Vltavu.

4. Frýdlant v Čechách – Heřmanice

Zapomenutá úzkokolejka na severu chce vstát z prachu

V dnešním díle vám představíme úzkokolejku, která kdysi vedla daleko na severu, ve Frýdlantském výběžku. Trať z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic byla jen 10 kilometrů dlouhá, přesto po ní jezdila jak osobní, tak nákladní doprava. S drobnými přestávkami od roku 1900 do poloviny sedmdesátých let. Koleje na náspech zůstaly ještě o dvacet let později. není divu, že místní nadšenci chtějí dráhu alespoň částečně obnovit.

5. Plzeň: výstaviště – ZOO (1960-1980)

Pionýrskou železnici zlikvidoval nezájem úřadů.

V roce 1959 vznikla v Plzni unikátní úzkokolejná dráha – Pionýrská železnice. Pod dozorem dospělých ji provozovaly děti. První sezónu jezdila ještě v motorové trakci, v květnu 1960 na trať vyjela speciální elektrická jednotka Pionýr. Dva kilometry dlouhá železnička se ale potýkala s mnoha problémy, jednak s podmáčenou tratí, jednak s nezájmem úřadů. Vláček jezdil od plzeňského Výstaviště k ZOO necelých 20 let. Stopy po železnici jsou dodnes patrné, i když s velkými obtížemi. Podíváme se do bývalé remízy, budeme hledat pozůstatky nádraží Lochotín a objevíme poslední stojící sloup trakčního vedení.

6. Kladno-Dubí – Zvoleněves (trať 11b)

Lokálka údolím Svatojiřského potoka se 100 let nedožila

V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě se vrátíme na normálně rozchodnou železnici. Zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní začaly jezdit v roce 1886, poslední dorazil v květnu 1982, tedy pouhé čtyři roky před stým jubileem. Osud trati byl spjat s průmyslem na Kladensku, využívaly ji samozřejmě tamní černouhelné doly, ale i cukrovar ve Zvoleněvsi nebo čedičový lom v Třebichovicích.

7. Loket – Předměstí a Horní Slavkov – Kounice (trať 144)

Loketská dráha vozila uran i výletníky

V sedmém (na původních stránkách chybně šestém) díle vás zavedeme na jednu z nejromantičtějších tratí v Česku, na 144 ku mezi zastávkami Loket – Předměstí a Horní Slavkov – Kounice. Přestože splňuje všechny znaky zaniklé tratě, trochu se z této kategorie vymyká. Vlaky tam nejezdí od května 1997, od té doby je na ni zavedená dlouhodobá výluka. Tento stav trvá už 21 let.

8. Trhový Štěpánov – Kralovice (Benešovsko, vodní nádrž Švihov, Želivka)

Kralovická dráha prohrála s žíznivou Prahou

Osmý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do středních Čech, kousek za Benešov. Právě tam začínala lokálka, která končila svojí pouť v Dolních Kralovicích na břehu řeky Želivky. Trať se v první polovině 20. století mohla měřit s Posázavským Pacifikem, romantický kraj si oblíbili trampové i výletníci. Jenže začátkem 60. let přišel konec, vláda rozhodla o stavbě obří zásobárny pitné vody pro Prahu. A tak kralovická lokálka přišla o posledních 14 kilometrů, které už byly v ochranném pásmu. Pozůstatky po trati se ale dají nalézt dodnes. Nicméně pozor, bez povolení se do některých míst neodvažujte, policie zakázané pásmo hlídá a vetřelcům hrozí velké pokuty.

9. Trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu

Krušnohorská „Mrtvá trať“ se vzkříšení nedočkala

Devátý díl Zaniklých tratí vás zavede na hřeben Krušných hor, na jedno z nejopuštěnějších, ale zároveň nejkrásnějších míst, kde jsme dosud natáčeli. Pravidelný provoz tam ustal hned po druhé světové válce, přesto ale koleje na svém místě vydržely dalších 40 let. Podíváme se na trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu.

10. Jablonné v Podještědí – Cvikov – Svor (8n)

Cvikovka, dráha, kterou rušili nadvakrát

V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými oblouky, která prošla rekonstrukcí jen pár let před svým koncem. Do starého železa se jí vůbec nechtělo, a tak se rušila nadvakrát. Představíme trať 8n z Jablonného v Podještědí přes Cvikov do Svoru.

11. Smidary – Vysoké Veselí (4b Východní Čechy)

Dráha do Vysokého Veselí přežila i zánik cukrovaru, úder ji daly až autobusy

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala mezi poli podél říčky Cidliny. Kromě místních svážela hlavně cukrovou řepu do cukrovaru hraběte Paara. Podíváme se na trať 4b ze Smidar do Vysokého Veselí.

12. Skalsko – Chotětov (7h – Mladoboleslavsko)

Podkováňka se proplétala pod skalami hlubokým údolím

Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na lokálku, která povýšila z pouhé cukrovarské vlečky, musela bojovat se sněhem na širých pláních, ale také s náročným klesáním do hlubokého údolí. Projdeme si místní dráhu 7h ze Skalska do Chotětova.

13. Slaný – Kačice

Hraběcí úzkokolejka svezla i následníka trůnu

VIDEO: Slánská úzkokolejka svezla i Františka Ferdinanda d’Este

4. listopadu 2018
Ve 13. dílu Zaniklých tratí zůstaneme ve středních Čechách. Podíváme se na aristokratickou úzkokolejnou dráhu o rozchodu 700 mm, která zásobovala cukrovar a pivovar hraběte Jindřicha Clam Martinice a po určitou dobu fungovala i pro veřejnou dopravu. Zamíříme na bývalou dráhu Slaný – Kačice.

14. Ostravice – Bílá (30a)

Beskydská trať pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Ve 14 díle Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která nedostala svoji Šanci a musela ustoupit přehradě s pitnou vodou pro Ostravsko. Zamíříme do hlubokého údolí říčky Ostravice ke trati 30a mezi Ostravicí a Bílou.

15. Tasovice – Vápenný Podol (trať 1g)

Dráhu do nitra Železných hor převálcovala pouhá vlečka.

15. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do sevřených údolí Železných hor. Podíváme se na dráhu, která byla postavena kvůli těžbě vápence, ale vozila i pacienty do dnes už zaniklých lázní. Nakonec ji převálcovala pouhý vlečka. Zamíříme na trať 1g z Tasovic do Vápenného Podolu.

16. Litvínov – Jirkov (trať 12k)

Dráhu z Litvínova do Jirkova zpustošila rypadla

Únorový (2019) díl Zaniklých tratí nás zavede do míst, kde dráha musela ustoupit velkorypadlům. Otevíráme kapitolu, ve které se časem objeví severočeské železnice, které nepřežily hon naší civilizace za hnědým uhlím. Jako první se vypravíme na trať 12k mezi Litvínovem a Jirkovem.

17. Česká Lípa-Střelnice – Kamenický Šenov – České Kamenice (trať 7c „sklářská dráha“)

Horská Šenovka byla v Česku nejklikatější. Její část možná ožije

V 17. březnovém díle seriálu Zaniklé tratě se vypravíme na pomezí Lužických hor a Českého středohoří. Navštívíme zřejmě nejklikatější dráhu u nás, která se kromě toho musela vypořádat se stoupáním až 34 promile. Zaměříme se na sklářskou lokálku, trať 8c z České Lípy střelnice přes Kamenický Šenov do České Kamenice.

18. Zubrnice – Úštěk-horní nádraží s větví do Verneřic (trať 7k)

Tudy jezdili páni kluci. Zubrnickou dráhu filmaři milovali

V dnešním dubnovém (2019) dílu seriálu se podíváme na lokálku, která se musela probít z údolí Labe o téměř půl kilometru výš až na náhorní planiny Českého středohoří a kterou si oblíbili filmaři. Zamíříme na trať 7k ze Zubrnic do Úštěku-horního nádraží s větví do Verneřic. Po většině trati se nejezdí už od roku 1978.

19. Lhotka u Mělníka – Střednice (pův. trať 132)

Záhadná „Střednička“ unikla z hlubokého údolí Kokořína.

S dnešním květnovém (2019) dílem Zaniklých tratí se vypravíme do středních Čech, do tajuplného kraje pískovcových skal, rozeklaných roklí a úzkých údolí. Podíváme se na železnici, která unikla z Kokořínského dolu, aby vystoupala do cílové stanice na úrodných polích s cukrovou řepou. Zamíříme na trať 132 ze Lhotky u Mělníka do Střednice.

20. Dětenice – Dobrovice město (6c, 14 km Středočeský a Královehradecký kraj)

ČLÁNEK: Dobrovická dráha v Českém Ráji se s hlavní tratí spojila až po smrti

VIDEO: Dobrovickou dráhu napojili na hlavní trať až po její smrti

2. 6. 2019

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní středočeského a královéhradeckého kraje. Projdeme lokálku, která měřila čtrnáct kilometrů a končila pouhé dva kilometry od hlavní tratě, na kterou se paradoxně napojila až dlouho po svém zániku. Vypravíme se na dráhu 6c z Dětenic do stanice Dobrovice-město.

Ve dvacátém díle seriálu Zaniklé tratě uvidíte exkluzivní rozhovor Vladimírem Pomezným, který byl strojvedoucím posledního vlaku.

Ukážeme vám také, co z tratě 6c zbylo. Dozvíte se, kdy se stanice Dobrovice-město dočkala napojení na hlavní trať do Mladé Boleslavi.

Poradíme vám, u které zachovalé stanice byste měli raději schovat fotoaparáty. A prozradíme také, jak vypadá jediné návěstidlo na čtrnáctikilometrové trati.

21. Trať 342: Kuřim – Veverská Bitýška

ČLÁNEK: Moravská kaolinová dráha do Bítýšky měla krátký život

VIDEO: Kaolínová dráha do Bitýšky měla krátký život

7. 7. 2019

V dnešním putování se vydáváme do širšího okolí moravské metropole. Zaměříme se na trať, která spojila svůj osud s ložiskem kaolinu, celou dobu svojí existence přitom bojovala o přežití. Prozkoumáme trať 342 z Kuřimi do Veverské Bítýšky, jejíž život se završil už v roce 1936.

4. srpna 2019

Další díl Zaniklých tratí nás zavede do východních Čech, na jednu z větví systému takzvaných chrudimských lokálek. Prozkoumáme další cukrovarskou dráhu, kterou za války málem předčasně zrušil útok sokolských odbojářů. Vypravíme se na dvanáct kilometrů dlouhou trať 1d z Chrasti u Chrudimi do Hrochova Týnce.

Mapy.cz

Wikipedia a další odkazy, když si zadáte na Google

23. Trať 191 z Ondrášova do Dvorců na Moravě

ČLÁNEK: Úzkokolejka na Bruntálsku čelila sněhu i chudobě

VIDEO: Ondrášovská úzkokolejka čelila sněhu i chudobě

  1. 9. 2019

23. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit plnohodnotnou železnici. Prozkoumáme dráhu, která sloužila pouhých 35 let, aby ji zahubila hospodářská krize. Zamíříme na úzkorozchodnou trať 191 z Ondrášova do Dvorců na Moravě.

24. Kladno – Rudná u Prahy (bývalá nákladní trať)

ČLÁNEK: Kladensko-nučická dráha odvezla do hutí miliony tun materiálu

VIDEO: Kladensko-nučická dráha krmila hutě rudou a vápencem

6. října 2019 – videa jsou už součástí článků

Dnešní Zaniklé tratě se zaměří na dráhu, která měla zásadní vliv na rozvoj průmyslu v českých zemích, a to i přesto, že na ní nefungovala veřejná osobní doprava. Během 110 let své existence krmila tato trať ve středních Čechách hutě rudou, vápencem a také uhlím. Vydejte se s námi po stopách Kladensko-nučické dráhy.

Mapa Kladensko-nučické tratěMapa

Mrkněte také na idnes na díl seriálu Na co zírá mašinfíra: Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice

Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.

Navazující díl ze seriálu Na co zírá mašinfíra Mořina – Hořelice

Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice

Plníme sliby. Tento Mašinfíra naváže na poslední díl seriálu Zaniklé tratě. Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.

25. Zaniklá vlečka z Tochovic k přehradě Orlík

ČLÁNEK I VIDEO: Postavila orlickou přehradu, cestujících se ale nedočkala

3. listopadu 2019

V dnešním díle Zaniklých tratí zůstaneme u výhradně průmyslové železnice. Vypravíme se na pomezí středních a jižních Čech prozkoumat vlečku z Tochovic, která sice nevozila cestující, ale na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století pomohla postavit jednu z nejmonumentálnějších staveb u nás.

Mapa

Další související články na idnes

1. prosince 2019

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní Středočeského a Plzeňského kraje. Zaměříme se na dráhu, která de iure zrušená není, de facto ale ano. Projdeme si úsek Kralovice – Mladotice na trati 162, který je ve výluce od roku 1997.

27. Kadaňský Rohozec – Doupov (16e)

ČLÁNEK I VIDEO: Dráhu do Doupova ochromil odsun, dorazila ji armáda

5. ledna 2020 
Dnes zamíříme do severozápadních Čech na jednu z nejtajemnějších zaniklých tratí u nás. Od padesátých let vede skrz ostře střežený vojenský prostor a dodnes ji proto nikdo nezmapoval.

27. Uhřice – Kyjov – Ždánice (část tratě 256)

Ždáňka neměla na růžích ustláno, dnes po ní místní pláčou

2. února 2020

Zaniklé tratě nás zavedou na jižní Moravu. Na dráhu, která vznikla jako ryze zemědělská a osobní doprava na ní byla pouze trpěna. I tak přežila velké rušení tratí v sedmdesátých letech a vlaky po ní jezdily až do roku 2006.

Související článek: Podnikatel obnoví zaniklou trať, oživí ji i zastávka mašinky Tomáše

28. Ostrov – Jáchymov (bývalá trať 14a)

Lázeňskou lokálku do Jáchymova zničil uran pro Sovětský svaz

  1. března 2020

V tomto díle Zaniklých tratí vás zavedeme do Krušných hor. Představíme vám lázeňskou dráhu, která vznikla jako parní tramvaj, bojovala s nejvyšším sklonem bez ozubnice u nás a nakonec ustoupila rozšíření silnice, po které se ovšem vozil uran. Podíváme se na trať 14a mezi Ostrovem a Jáchymovem.

29. Nezamyslice – Markovce (trať 302)

ČLÁNEK:Morkovička pomáhala převážet proutěné koše z Hané až do USA

VIDEO: Morkůvku na Hané prosadili košíkáři.Pomáhala exportu

5. dubna 2020

V jubilejním třicátém díle Zaniklých tratí se vydáme na Hanou. Zamíříme na dvanáctikilometrovou dráhu, která za svůj vznik vděčí pro železnici dost neobvyklému artiklu, proutěným košům. Tradiční zboží se na ní začalo vozit až ve druhém plánu. Podíváme se na Morkovičku, trať 302 mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi.

30. Počerady – Havraní – Vrskmani (bývalá trať 13a)

ČLÁNEK: Heligóny havraňské lokálky neměly proti rypadlům šanci

VIDEO: Heligóny havraňské lokálky neměly proti rypadlům šanci

3. května 2020

Dnešní Zaniklé tratě nás po čase zavedou do severních Čech. Podíváme se na takzvanou černobílou lokálku, která vozila cukr i uhlí. Byla jedinou místní drahou, na které od začátku jezdily těžké nákladní lokomotivy. Zamíříme na trať 13a mezi Počerady, Havraní a Vrskmaní.

31. Z Tachovic (trať Zdice – Příbram …) k Orlické přehradě

Koleje, po nichž jely dějiny. Střední Čechy jsou plné zaniklých slavných tratí

Tento díl videa se věnuje hlavně trati z Tachovic (trať Zdice – Příbram …) k Orlické přehradě, kterou nákladní vlaky pomáhaly stavět dovozem surovin na stavbu hráze a pak textem s přehledem zrušených tratí Středočeského kraje.

(trať schází v souhrnném přehledu tratí)

32. Mutěnice – Kyjov (trať 257)

ČLÁNEK I VIDEO: Mutěnku na jižní Moravě srazilo na kolena uzavření dolů

7. června 2020

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede na jižní Moravu. Podíváme se na lokálku, po které se vozil hlavně lignit z okolních dolů. Po více než sto letech provozu a útlumu těžby ale koleje nakonec nahradila jízdní kola. Zamíříme na Mutěnku, trať 257 mezi Mutěnicemi a Kyjovem.

33. Česká Lípa – Vlčí Důl (spojka na trati 086)

ČLÁNEK I VIDEO: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

5. července 2020

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky. Šestikilometrový úsek poznamenaly hádky železničních společností, voda řeky Ploučnice, ale také sovětské tanky. Zamíříme na původní trať 086 mezi Českou Lípou hlavním nádražím a Vlčím Dolem.

34. (trať 314 Opava-východ – ) 31d mezi Svobodnými Heřmanicemi a Horním Benešovem

Propad rudného dolu pohltil dráhu z Opavy

2. srpna 2020

Vydáme se na trať, po které se vozilo textilní zboží, ale hlavně břidlice a neželezné rudy. Po propadu poddolovaného území se na posledních pět kilometrů vlaky už nikdy nepodívaly. Projdeme zrušený úsek trati 31d mezi Svobodnými Heřmanicemi a Horním Benešovem.

35. Koněspřežka České Budějovice – Linec

Koně a dřevěné koleje. Matka železnic začínala v Čechách

6. září 2020

V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.

36. Cheb – Slapany – státní hranice

Přivedla do Chebu první vlak, železná opona ji však zahubila

4. října 2020

36. díl Zaniklých tratí nás zavede do západních Čech, na dráhu, po které přijel do Chebu úplně první vlak. I na našem území byla německým majetkem. Stala se navíc první, na které se po válce na Chebsku zastavil přeshraniční provoz. A nakonec zanikla celá. Zamíříme na trať 17m mezi Chebem, Slapany a státní hranicí s Německem.

Související článek: Všechno křivé jsem stavěl sám, říká muž, který zachránil starý vechtr

37. Původní trať z Německého (Havlíčkova) Brodu – přes Přibyslav – do Žďáru nad Sázavou

Stará Tišnovka se nádherně klikatila podél Sázavy

  1. listopadu 2020

Čtvrtou sezonu seriálu Zaniklé tratě začneme na dráze, po které kdysi jezdily i rychlíky mezi Brnem a Prahou. Cesta trvala řadu hodin, a tak v roku 1953 musela stará trať ustoupit přímější přeložce. Podíváme se na část staré Tišnovky mezi Německým, tedy Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví a Žďárem nad Sázavou.

38. Ostrava-Svinov – Klimkovice – vlakotramvaj tratě 358a

Vlaky z Klimkovic vystřídaly tramvaje. Osud dohnal i je.

S dnešními Zaniklými tratěmi se vydáme do Moravskoslezského kraje. Vůbec poprvé se podíváme na velmi zajímavý fenomén ostravské aglomerace, na železniční dráhu transformovanou v tramvajovou trať, nakonec beztak zrušenou. Budeme pátrat po stopách tratě 358a ze Svinova do Klimkovic.

ZANIKLÉ TRATĚ 2020 SPEICIÁL: Vzácná koněspřežka i místa, kam se nikdy nepodíváte

Shrnutí dílů Zaniklé tratě na TV idnes za rok 2020

39. Hostašovice – Nový Jíčín (trať 326)

Druhou lokálku v Novém Jičíně nechtěli, postavit se musela

3. ledna 2021
Devětatřicáté Zaniklé tratě nás zavedou na sever Moravy. Podíváme se na jednu z tratí postavených Severní drahou císaře Ferdinanda, na lokálku, která byla po celou dobu jen trpěná. Postavit ji museli, i když o ni nikdo nestál. Její život ukončily povodně v roce 2009. Zamíříme na původní trať 326 mezi Hostašovicemi a Novým Jičínem horním nádražím.

40. Broumov – Střední Stěnava (bžývalá trať 2h)

Dráhy do Střední Stěnavy se Poláci báli. Radši vytrhali koleje

7. února 2021

V jubilejním 40. díle Zaniklých tratí se vydáme na sever východních Čech na trať, po které se vozilo uhlí z historického území Pruska. Když však po druhé světové válce připadlo Polsku, doprava přes hranice se zastavila. Hlavně proto, aby Čechoslováci nemohli obsadit Kladsko. Zamíříme na trať 2h mezi Broumovem a Střední Stěnavou.

41. Hlučín – Petřkovice – Annaberg (nedokončená)

Nedokončenou dráhu z Hlučína nezachránily ani tramvaje

7. března 2021

V tomto díle se vydáme na Hlučínsko. Prozkoumáme dráhu, která doplatila na vznik Československa, na konec druhé světové války a potom, co vlaky vystřídaly tramvaje, i na špatný stav kolejí. Zamíříme na zpola nedokončenou trať mezi Hlučínem, Petřkovicemi a pruským Annabergem.

42. Kladenské průmyslové vlečky

Tudy se vozilo uhlí. Po stopách vleček kladenského revíru

4. dubna 2021

Další díl seriálu Zaniklé tratě bude trochu neobvyklý. Nebudeme se věnovat jenom jednomu úseku, ale hned pěti. Podíváme se na dráhy, které se významně zasloužily o rozvoj průmyslu u nás. Zamíříme na Kladensko zmapovat bývalé uhelné vlečky tamních dolů.

43. Slavonice – Fratres

Lokálka ze Slavonic mohla ožít. Rakousko chtělo cyklostezku

2. května 2021

V dnešních zaniklých tratích zamíříme na trojmezí Čech, Moravy a Rakouska. Podíváme se na přeshraniční lokálku, kterou ochromila železná opona. Naděje na její obnovu nedávno zhatila politika. Vydáme se na úsek mezi Slavonicemi a rakouskou zastávkou Fratres.

44. Černovice – Líšeň (Brno, tramvajová trať)

Líšeňka skončila jako tramvajová dráha. Její obnova má stop

6. června 2021

Čtyřiačtyřicátý díl Zaniklých tratí nás zavede do Brna. Železniční trať z roku 1905 se po necelých čtyřiceti letech změnila na tramvajovou, po dalších dvaceti na ní provoz ustal. Když se začalo mluvit o její reaktivaci, obyvatelé v okolí se postavili proti. Zamíříme na dráhu z Černovic do Líšně.

45. Žabokliky – Březno u Chomutova (Plzeňsko-Březeňská dráha)

Dráhu ze Žaboklik zrušili v roce 1879. Památek zůstalo dost

4. července 2021

Čtyřicátý pátý díl Zaniklých tratí nás zavede na dráhu, která byla v českých zemích zrušena jako vůbec první – v roce 1879, po šesti letech provozu. Za jejím zánikem stály sesuvy půdy i krach na vídeňské burze. Zamíříme na trať Plzeňsko-březenské dráhy mezi Žabokliky a Březnem u Chomutova.

46. Ostrava-Svinov (Poruba) – Kyjovice

Dráha ze Svinova postavila socialistickou Porubu

1. srpna 2021

Šestačtyřicátý díl Zaniklých tratí nás opět zavede na Ostravsko. Podíváme se na další dráhu, která začala s parním provozem, časem na ni vyjely tramvaje, včetně těch nákladních, ale nakonec její část zanikla. Zamíříme na trať mezi ostravským Svinovem, Porubou a Kyjovicemi.

47. Praha-Vyspčany – Praha hlavní nádraží starým tunelem Turnovsko-kralupsko pražsklé dráhy

Dráha z Turnova vedla přes dvorky žižkovských činžáků

5. září 2021

Dnes prozkoumáme dráhu za žižkovskými činžáky, po které jezdily vlaky téměř 140 let. Ruch tam ustal teprve v roce 2008, kdy byly zprovozněny tunely Nového spojení. Prozkoumáme koncový úsek Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy mezi Vysočany a hlavním nádražím.

48. Chomutov – Březno (Buštěhradská dráha)

Prunéřovem procházely dvě tratě. Obě pohltil velkolom

3. října 2021

Čtyřicátý osmý díl Zaniklých tratí nás zavede do stínu Krušných hor. V dnešním díle projdeme rovnou dvě tratě. Obě vznikly jako součást Buštěhradské dráhy, obě se sbíhaly v původní stanici Prunéřov a obě zanikly kvůli těžbě uhlí. Projdeme zbytky tratí do Března z Chomutova a do Chomutova.

49. Místní meziměstská tramvajová trať Moravská Ostrava – Karviná

Úzkokolejka do Karviné se pomalu propadala. Nebylo jí pomoci

7. listopadu 2021

Další, 49., díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Ostravsko. Prozkoumáme zbytky meziměstské úzkokolejné dráhy, kterou za dobu její existence použily miliony cestujících. Nakonec ovšem prohrála souboj s poddolovaným terénem. Zamíříme na Místní dráhu Moravská Ostrava – Karviná.

Související článek: Tramvajová rychlodráha okolo šikmého kostela má jezdit za deset let

50. Pražská Hrabovka a spojovací dráha

„Rozkročený“ most Spojovací dráhy byl ikonou Žižkova

5. prosince 2021

Jubilejní padesáté Zaniklé tratě tentokrát zůstanou v Praze. Podíváme se na trať, která propojila největší pražská nádraží. Ukážeme si tři zrušené stanice a také úsek Hrabovka, který tvořil pomyslnou bránu na Žižkov. Vydejte se společně s námi na Pražskou spojovací dráhu.

VIDEA ROKU 2021 SPECIÁL: Objevili jsme zaniklé tratě na Žižkově i na Hlučínsku

31. prosince 2021

Seriál Zaniklé tratě se v roce 2021 přehoupl do pátého roku své existence. Jako obvykle jsme vám předložili výsledky pátrání po 12 zrušených drahách. Zkoumali jsme tratě normálněrozchodné i úzkorozchodné, úseky s osobní dopravou, ale i vlečky. Které díly byly nejsledovanější?

51. Hevlín – Laa – Novosedly

Z Hevlína se jezdilo do Vídně, dráhu přetnul ostnatý drát

2. ledna 2022

Padesáté první Zaniklé tratě se vypraví na jižní Moravu. Podíváme se na dvě přeshraniční dráhy, které se křížily ve městě Laa an der Thaya. Jedna doplatila na rozpad Rakouska-Uherska, druhá na vznik železné opony. Zamíříme na tratě z Hevlína do Laa a z Laa do Novosedel.

52. Vítkovická závodní dráha

„Werksbahn“ vítkovických železáren vozil miliony cestujících

6. února 2022

Se Zaniklými tratěmi se opět vrátíme do Ostravy. Zaměříme se na vlečnou dráhu, takzvaný werksbahn, která zajišťovala provoz vítkovických železáren, ale zároveň dokázala ročně přepravit přes dva miliony cestujících. Míříme na Vítkovickou závodní dráhu.

Související článek: Vítkovice slaví 195 let, dnes už je firma jen stínem někdejšího kolosu

53. Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk (PL)

Dráhu z Jindřichovic Polsko po válce neobnovilo. Teď lituje

6. března 2022

Zaniklé tratě nás zavedou na česko-polské, respektive pruské pomezí, do Frýdlantského výběžku. Zaměříme se na přeshraniční úsek Pruských královských drah, který osiřel s koncem druhé světové války. Prozkoumáme dráhu z Jindřichovic pod Smrkem do polského Mirsku.

54. Praha: Braník – Podolí (Isidorka)

Pražská Isidorka vozila výletníky z Podolí do Braníku

3. dubna 2022

Padesátýčtvrtý díl Zaniklých tratí nás opět zavede do Prahy, přímo na vltavský břeh. Podíváme se na tři kilometry dlouhou vlečku, která proslula tím, že na ní po první světové válce fungovala veřejná osobní doprava. Prozkoumáme Isidorku, trať z Braníku do Podolí.

55. Původní úzkorozchodná trať Ostrava – Bohumín

Úzkokolejka z Ostravy do Bohumína byla na Ostravsku poslední

1. května 2022

Padesátý pátý díl Zaniklých tratí se zaměří na další z úzkorozchodných drah na Ostravsku. Podíváme se na meziměstskou trať o rozchodu 760 mm, která vydržela v provozu ze všech nejdéle, do října 1973. Zkusíme najít pozůstatky dráhy Slezských zemských drah Ostrava–Bohumín.

56. Stará Tišnovka: Brno hl. n. – Brno-Královo pole

Provoz na Staré Tišnovce utichl v Brně před 60 lety

5. 6. 2022 

S 56. dílem Zaniklých tratí se po čase opět podíváme do Brna. Zaměříme se na trať, která od roku 1885 vedla na sever moravské metropole, aby po 77 letech skončila kvůli nové dvoukolejné přeložce. Budeme pátrat po stopách Staré Tišnovky v úseku mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Královo Pole.

57. Nové Údolí – Waldkirchen (BRD)

Šumavskou trať přes Nové Údolí rozdělila studená válka

3. července 2022

Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede na Šumavu. Podíváme se na poslední přeshraniční dráhu, která u nás vznikla za Rakouska-Uherska a na níž provoz zanikl kvůli napětí mezi Východem a Západem. Prozkoumáme trať z Nového Údolí do bavorského Waldkirchenu.

58. Vidnava – Nysa (PL)

Dráha do Německa Vidnavu povznesla, po válce koleje zpustly

7. srpna 2022

Se Zaniklými tratěmi vyrazíme na Javornicko. Málokdo tuší, že právě tady byla do roku 1945 rozvětvená síť drah, které vedly do Německa. Po válce se ale z Německa stalo Polsko a zájem o dopravu přes hranice ustal. Zamíříme na trať z Vidnavy do dnešní Nysy.

59.  Hranice v Čechách (Rossbach) – Adorf (BRD)

Mockelbahn spojila Čechy a Sasko. Němci ji milují dodnes

4. září 2022

Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede na česko-saské pomezí, do Ašského výběžku. Budeme pátrat po stopách přeshraniční dráhy, na níž vlaky přestaly jezdit na jaře 1945. Vydáme se na takzvanou Mockelbahn, trať z Hranic v Čechách, původně Rossbachu, do německého Adorfu.

60. Kájov – Větřní

Vlaky do Větřní překonávaly extrémní sklon a hrotovou úvrať

2. října 2022

S jubilejním 60. dílem seriálu Zaniklé tratě zamíříme do jižních Čech. Podíváme se na nejstrmější průmyslovou dráhu u nás s oficiálním sklonem 46 promile. Těžké nákladní vlaky musely kvůli náročným podmínkám uprostřed trati úvraťovat. Zamíříme na vlečku z Kájova do papíren Větřní.

61. Moldava v krušných horách – Holzau (BRD)

Freiberská dráha vyvážela přes Moldavu uhlí do Saska

6. listopadu 2022

Šedesátý první díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Krušných hor. Budeme pátrat po horské železnici, která od roku 1885 spojovala Čechy a Sasko. Po druhé světové válce tu provoz ustal a koleje byly na německém území postupně vytrhány. Prozkoumáme trať z Moldavy do Holzhau.

62. Bernartice u Javorníka – Ottmachau (PL)

Dráhu z Bernartic využívaly cukrovary, cestující jen pár let

4. prosince 2022

Po Zaniklých tratí budeme opět pátrat na Javornicku. Dnes téměř zapomenutý kraj měl totiž do roku 1945 vynikající železniční spojení se sousedním Německem. Vypravíme se po stopách tratě z Bernartic u Javorníka do někdejší stanice Ottmachau, dnes polského Otmuchóva.

VIDEA ROKU 2022 SPEICÁL: Nejoblíbenější Zaniklé tratě mají krásné i temné příběhy

22. prosince 2023

Seriál Zaniklé tratě v roce 2023 načal sedmý rok své existence a dosáhl dílu s číslem 74. Jako obvykle jsme vám předložili výsledky pátrání po dvanácti zrušených drahách – šest úseků bylo z Čech, šest z Moravy a Slezska. Dnes si připomeneme díly, které měly u diváků iDNES.tv největší úspěch.

63. Volarská spojka

Volarská spojka je nejzáhadnější dráhou u nás

1. ledna 2023

První Zaniklé tratě roku 2023 nás zavedou na Šumavu. Prozkoumáme nejzáhadnější zrušenou dráhu u nás, která měla jen 700 metrů, nikdy po ní zřejmě neprojel žádný vlak a nedochovaly se o ní téměř žádné informace. Šedesátý třetí díl seriálu nás zavede k takzvané Volarské spojce.

64. Opava – Baborów (Bauerwitz)

Dráhu u Opavy zlikvidoval wehrmacht na jaře 1945

5. února 2023,  aktualizováno  17:18

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou do Slezska na další přeshraniční trať. U nás ji na konci druhé světové války zlikvidoval ustupující wehrmacht, ale v dnešním Polsku vlaky dojezdily až v devadesátých letech. Vyrazíme z Opavy do Bauerwitz, dnešního Baborówa.

65. Původní trať Nusle – Krč – Modřany

Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

5. března 2023

Šedesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě zůstane tentokrát v Praze. Podíváme se na 12 kilometrů dlouhou trať z roku 1882, která byla zárodkem legendárního Posázavského pacifiku. Vlaky po ní sice stále jezdí, ale většinou po novodobých přeložkách. Zaměříme se na původní stopu tratě Nusle – Krč – Modřany.

66. Opava–Chuchelná–Racibórz

Trať z Chuchelné byla pašerákům osudná, při nehodě uhořeli

2. dubna 2023

Dnešní díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Hlučínsko. Podíváme se na zoubek dráze, která spojovala Rakousko-Uhersko s Pruskem. Právě na ní se po první světové válce odehrálo nejhorší železniční neštěstí ve Slezsku. Zamíříme na trať Opava–Chuchelná–Racibórz.

67. Praha: Malešice – nákldadové nádraží Žižkov (nákladní trať)

Nákladové nádraží Žižkov zásobovalo hladovou Prahu

7. května 2023

V 67. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na někdejší celostátní dráhu, která vedla do rozsáhlého areálu v širším centru Prahy. Po kolejích ze 30. let 20. století kdysi jezdily desítky nákladních vlaků týdně, aby zásobovaly hladovou metropoli. Zamíříme na trať z Malešic do nákladového nádraží Žižkov.

68. Głubczyce (PL) – Krnov

Dráha z Krnova protínala Slezsko hranici navzdory

4. června 2023

Dnešní 68. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Slezska, na česko-polské, respektive pruské pomezí. Zamíříme na přeshraniční dráhu, která vznikla ve Slezsku jako první. Stejně jako většina jejích kolegyň přestala sloužit svému účelu v roce 1945. Zamíříme na trať z polských Głubczyc do Krnova.

69. Čáslav – Močovice (nákladní trať)

Tajemná dráha do Močovic je stále plná otazníků

2. července 2023

V pořadí 69. díl Zaniklých tratí nás zavede do středních Čech. Zmapujeme tak trochu tajemnou dráhu, která sloužila jen nákladní dopravě a o které je dodnes pramálo informací. A to i přesto, že zhruba třetina kolejí leží i po téměř 60 letech na svém místě. Zamíříme na trať z Čáslavi do Močovic.

70. Brno: Královo Pole – Česká (stará Tišnovka)

Tišnovka to měla u Brna spočítané už před válkou

6. srpna 2023

Jubilejní 70. díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede do jihomoravské metropole. Budeme pokračovat tam, kde jsme v 56. díle skončili. Podíváme se na původní stopu staré Tišnovky mezi stanicemi Královo Pole a Česká.

71. Náchod – Kudowa-Zdrój (PL)

Hitlerova dráha u Náchoda byla v provozu jen pár dní

3. září 2023

V pořadí 71. díl Zaniklých tratí nás zavede na jednu z nejbizarnějších zrušených drah u nás. Přeshraniční trať, o které se mluvilo už od roku 1880, vznikla v posledních dnech druhé světové války a v provozu byla pouhých devět dní. Budeme se věnovat dráze z Náchoda do stanice Kudowa-Zdrój.

72. Slavičský tunel u Lipníka nad Bečvou (Severní dráha císaře Ferdinanda)

O Slavíčském tunelu kolují fantastické legendy

1. října 2023

Sedmdesátý druhý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na nejstarší parostrojní trať u nás, Severní dráhu císaře Ferdinanda. Když se na konci 19. století začala zdvoukolejňovat, musely se některé úseky opustit. A to je případ i Slavíčského tunelu, o kterém stále kolují fantastické legendy.

73. Olbeinhau-Gründhal – DeutschNeudorf (Svidnická údolní dráha – BRD)

Svídnickou dráhu postavili Němci, koleje vedly i do Čech

5. listopadu 2023

Sedmdesátý třetí díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Krušných hor. Podíváme se na německou železnici, která měla původně vozit ve velkém uhlí z Čech. Plán nakonec nevyšel, a tak se na české území dostala jen na poměrně krátkém úseku. Vydáme se po stopách Svídnické údolní dráhy.

74. Bohumín–Fryštát s odbočkou do Orlové

Lokálce do Fryštátu se nehody nevyhýbaly

3. prosince 2023

V 74. díle Zaniklých tratí se vrátíme na Ostravsko. Podíváme se na meziměstskou lokálku o rozchodu 760 mm, které se podle historických snímků nevyhýbaly hrozivé nehody. Vydáme se po stopách tratě Bohumín–Fryštát s odbočkou do Orlové.

75. Tunel Rakouské severozápadní dráhy pod Litoměřicemi

Litoměřickému tunelu je 150 let, využívají ho motorkáři

7. ledna 2024

Sedmdesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na historický úsek Rakouské severozápadní dráhy, který začal fungovat přesně před 150 lety. Vedl skrz Litoměřice tunelem přímo pod centrem města. Kvůli zdvoukolejnění a elektrifikaci byla trať po 84 letech provozu opuštěna.

76. Úzkokolejná trať ve Veselí nad Moravou na panství hraběte Chorinského

Úzkokolejka hraběte Chorinského byla filmovou hvězdou

4. února 2024

V 76. díle seriálu Zaniklé tratě se seznámíme s úzkokolejkou, která se stala hvězdou prvního tuzemského zvukového filmu. Dráha o rozchodu 790 mm vozila řepu, ale i cestující, především z řad majitelů a jejich hostů. Zamíříme do Veselí nad Moravou na úzkokolejku hraběte Chorinského.

77. Vítkovická drobná dráha vedla do pískových dolů

Ostrava-Zábřeh: Witkowitz Maxstrasse – Witkowitz Wilhelmstrasse – Witkowitz Stahlwerk – Witkowitz Grenzstraße – Witkowitz Epidemiespital – Zabřeh Schule – Zabřeh Ringplatz – Zabřeh Ort – Zabřeh Sandgrube (Rotschidlův zámeček ve Vítkovicích – Zábřeh, pískovcové doly). Přeprava písku pro hutě a zaměstnanců vítkovických železáren. Od r. 1913 parní trakce, od roku 1934 elektrické vozy (tramvaje) + parní lokmotivy od konečné v Zábřehu k pískovcovým dolům, protože twento úsek nebyl nikdy elektricky zatrolejován. Později i motorové lokomotivy. 1. října 1964 část trati mezi stanicemi Zábřeh škola a Zábřeh Pískové doly zrušena. Zanikla také kolejová spojka, která drobnou dráhu spojovala s depem Vítkovické závodní dráhy.

Více v článku na idnes.cz

3. březhna 2024

Se 77. dílem seriálu Zaniklé tratě se opět vrátíme do Vítkovic. Podíváme se na dráhu, která patřila vítkovickým hutím. Vznikla kvůli přepravě písku a zaměstnanců, nejprve parními vlaky, později tramvajemi. Zamíříme na drobnou dráhu z Vítkovic do stanice Zábřeh Pískové doly.

Též v knize Zaniklé koleje, zaniklá nádraží, svazek 3: Cpress, AlbatrosMedia 2022, autoři: Petr Lapáček, Petr Ovsenák, Josef Bosáček, kapitola Dráhy Vítkovických železáren, strana 53-58.

78. Nedokončená dráha do Brušperku vedla skrz činžák

7. dubna 2024 – článek

Video

Zaniklé tratě i v 78. dílu zůstanou v Ostravě. Podíváme se na další dráhu, která se měla stavět už před první světovou válkou, nakonec se tam vlaky rozjely s více než patnáctiletým zpožděním. Dokončit celou trať se ovšem nikdy nepodařilo. Projdeme místní dráhu Mariánské Hory – Brušperk.

79. Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. 5. 2024 – článek

video

79. díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy vzniknout a jejíhož zániku lituje jen málokdo. Vlečku z Bohušovic nad Ohří do ghetta Terezín museli postavit sami židovští vězni, a to jen proto, aby je pak mohla odvézt do vyhlazovacích táborů.

80. Ze Staré Tišnovky se za Kuřimí stala pouhá vlečka

2. června 2024 – článek

Video

Jubilejní osmdesátý díl Zaniklých tratí věnujeme Staré Tišnovce, dokončíme naše putování v těsné blízkosti moravské metropole. Zamíříme na úsek, kde sice pravidelná doprava skončila v roce 1953, který ale jako vlečka částečně funguje dodnes. Vydáme se na trať mezi Kuřimí a Tišnovem.

81. Dráhu na kraji Prahy pohltilo ruzyňské letiště

7. července 2024 – článek

Video

Zaniklé tratě nás dnes zavedou jen kousek za hranice metropole. Tři kilometry slavné Pražsko-duchcovské dráhy v 60. letech 20. století nejprve pohltilo ruzyňského letiště, další kilometr byl pak opuštěn o půl století později. Zamíříme na úsek Litovice–Středokluky.

82. Německá spojka z Dolní Lipky sloužila jen za války

4. srpna 2024 – článek

Video

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na pomezí Orlických hor a Králického Sněžníku k traťové spojce, kterou postavili Němci v roce 1939, aby urychlili spojení mezi Vratislaví a Šumperkem. Půl kilometru kolejí ovšem zůstalo v provozu jen do konce války. Zamíříme na úsek Dolní Lipka – Międzylesie.

83. Místo fryštátské lokálky postavili paneláky, beztak by se propadla

  1. září – článek

Video

Další, již 83., díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Karvinsko. Dnes už ale ne na úzkorozchodné dráhy. Podíváme se na trať o rozchodu 1 435 mm, která doplatila na výstavbu nových sídlišť pro horníky. Zamíříme na dráhu z Fryštátu, dnes zachráněné stanice Karviná město, do Karviné.

 

Likteratura a jiné:

Petr Lapáček, Petr Senák, Josef Bosáček: Zmizelé koleje, zmizelá nádraží (CPress, Brno 2019)

Obálka knihy Zmizelé koleje, zmizelá nádraží první díl

 

I. díl: Od prvních železnic, přes lokálky ke koridorů

Obsah:

Úvod str. 6

Pražský železniční uzel str. 9
Praha Těšnov – Praha Vysočany str. 10
Proměny místní trati Vršovice – Modřany str. 23
Zastávka Komořany str. 30
Praha-Braník – cementárna Podolí str. 31
Praha-Čakovice – Letov Letňany str. 34
Přeložky při výstavbě Barrandovského mostu str. 37
Ukončení provozu na seřaďovacím nádraží Praha
Vršovice str. 38
Ukončení provozu na nákladovém nádraží Praha
Žižkov str. 40
Výstavba Nového spojení str. 45
Zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí str. 60
Zaniklé pražské zastávky a stanice str. 62

Tunely, přeložky a traťové spojky str. 67
Tunel bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda pod obcí
Slavíč str. 68
Přeložky a spojky poblíž žst. Hranice na Moravě str. 69
Bělotínská spojka str. 70
Choceňský tunel str. 71
Pardubice – Semtín str. 74
Přeložka Chropyně – Přerov na trati Brno – Přerov str. 75
Přeložky v Hulíně str. 77
Přeložky Bílavsko a Bystřice pod Hostýnem str. 79
Kúty – Brodské – Lanžhot – Břeclav str. 80
Vlárský průsmyk str. 81
Přeložka Hodonín – Hodonín zastávka na trati
Hodonín – Holíč str. 82
Tábor – Bechyně str. 85
Přeložka Vlkoš str. 87
Přeložka Skuteč – Žďárec u Skutče str. 89
Staré Město u Uherského Hradiště str. 89
Dráha Nýřany – Sulkov – Plzeň Valcha str. 90
Spojka v Kladně mezi tratěmi do Lužné
a do Kralup str. 92
Pardubice závodiště – Staré Jesenčany str. 92
Semanínská spojka str. 93
Spojka Rudná u Prahy str. 94
Hostivice – Středokluky str. 95
Studénka – Štramberk – Veřovice str. 97
Přeložka Vratimov – Paskov str. 100
Přeložky na úzkorozchodné trati Jindřichův
Hradec – Obrataň str. 100
Přeložky tratí Olomouc Nová Ulice – Olomouc-Hodolany a Olomouc hlavní nádraží – Olomouc
Nové Sady str. 103
Spojka Rychvald zámek -Bohumín-Vrbice str. 104
Spojka Putim – Ražice str. 05
Přeložky tratí ve stanici Lovosice str. 108

Přeložky spojené s elektrizací tratí
a zvýšením výkonosti tratí str. 109
Přeložky spojené s elektrizací tratí a zvýšením
výkonosti tratí str. 110
Přeložka trati Řečany nad Labem – Záboří nad Labem
v úseku Kojice – Týnec nad Labem str. 110
Přeložka trati v Pečkách str. 114
Přeložka trati v Poříčanech str. 115
Přeložka a zdvoukolejnění trati Litoměřice město –
Litoměřice dolní nádraží str. 116
Přeložka trati Kralupy – Chvatěruby – Úžice str. 121
Přeložka trati Kralupy n. Vl. – Kralupy n. Vl. předměstí str. 124
Přeložka České Budějovice – Odbočka Bavorovice 130
Albrechtice u Českého Těšína – Havířov – OstravaKunčice str. 132
Kunčice – Polanka nad Odrou str. 133
Číčenice – Týn nad Vltavou  str. 139

Trať Brno – Tišnov – Žďár nad Sázavou –
Havlíčkův (Německý) Brod  str. 141
Železniční trať Brno – Tišnov str. 142
Železniční spojení Německý Brod – Žďár na Moravě –
Tišnov str.147
Nová trať Havlíčkův Brod – Brno str.152
Využití a snášení původních tratí str. 157
Spojení hlavního a dolního nádraží v Brně str. 161
Svitavská pobřežní dráha str. 166

Severočeská transverzálka
Řetenice – Liberec str. 169
Místní dráha Česká Lípa – Mimoň str. 170
Přeložka trati Česká Lípa – Vlčí Důl-Dobranov str. 173
Severočeská transverzálka potřetí – pod vlivem přírody
a s pomocí lidské činnosti str. 177

Tratě zaniklé a přeložené v Podkrušnohoří str. 181
Žabokliky (Schaboglück) – Březno u Chomutova
(Priesen) .str. 182
Ústecko-teplická dráha str.183
Buštěhradská dráha str.186
Poválečná léta a socialismus str.187
Výstavba druhé koleje a elektrizace Trmice – Bílina.188
Zahájení výstavby přeložek str.188
Přeložka trati Teplice v Čechách – Most str. 190
Přeložka nádraží v Mostě str.195
Přeložka trati Třebušice – Chomutov str. 201
Přeložka železniční trati Chomutov – Prunéřov str. 206
Přeložka železniční trati Chodov – Sokolov str. 214
Přeložka železniční trati Ústí nad Labem – Teplice str. 220
Přeložka trati Březno u Chomutova-Chomutov str. 224
Přeložky tratí Duchcovsko – podmokelské dráhy str. 227
Chomutov – Jirkov – Litvínov str. 231

Přeložky spojené s výstavbou I.TŽK
a spojovací větve mezi I. a II. TŽK str. 235
Přeložky spojené s výstavbou I.TŽK a spojovací větve
mezi I. a II. TŽK str. 236
Přeložka trati Nové Ouholice – Mlčechvosty str. 236
Přeložka trati mezi Dlouhou Třebovou a Parníkem str. 239
Přeložka trati Třebovice v Čechách – Rudoltice str. 244
Přeložka trati Krasíkov – Tatenice (mimo) str. 248
Přeložka Tatenice – Hoštejn str. 252
Přeložka Hoštejn – Lupěné str. 254

Přeložky na III. tranzitním železničním
koridoru str. 259
Česká západní dráha str. 260
Optimalizace železniční trati Beroun – Zbiroh str. 260
Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany str. 263
Modernizace trati Rokycany-Plzeň str. 264
Úsek Praha – Beroun str. 269
Jablunkovské tunely str. 269

Přeložky na IV. tranzitním železničním
koridoru str.273
Dráha císaře Františka Josefa str. 274
Výhybna Čekanice – Nasavrky str. 276
Modernizace trati Votice-Benešov u Prahy str. 277
Modernizace trati Horusice – Veselí nad Lužnicí str. 283
Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora str. 287
Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice str. 290
Traťový úsek Nemanice – Ševětín str. 293

Koněspřežné železnice str. 295
C. k. první privilegovaná železniční společnost
České Budějovice – Kaplice – Kerschbaum –
Linz str. 296
Praha Bruska – Kladno – Lány – Píně str. 301

Lokální tratě zrušené v první vlně str. 305
Rozvoj lokálních tratí a podmínky provozu str. 306
Bošice – Svojšice str. 306
Ondrášov – Dvorce, úzkorozchodná dráha str. 308
Úzkorozchodná dráha Slaný – Smečno – Kačice str. 310
Kuřim – Veverská Bítýška str. 314
Ostrov nad Ohří – Jáchymov str. 317
Čáslav – Močovice str. 321
Trať Kadaňský Rohozec – Doupov str. .321

Zrušené české lokální tratě – vodní díla str. 325
Loučovice zastávka – Lipno nad Vltavou 326
České Budějovice – Černý Kříž – zatopená trať Černá
v Pošumaví – Nová Pec str- 327
Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice str. 329
Ostravice – Bílá .str. 331

Doba rušení lokálek str. 335
Dětenice – odbočka Rokytňany –
Dobrovice město str.  336
Skalsko – Chotětov str. 339
Česká Kamenice – Česká Lípa str. 343
Smidary – Vysoké Veselí str. 350
Svobodné Heřmanice – Horní Benešov str. 353
Svor – Jablonné v Podještědí str. 355
Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice /
Úštěk horní nádraží str. 356
Lhotka u Mělníka – Střednice .str. 359
Tasovice – Vápenný Podol str. 361
Frýdlant v Čechách – Heřmanice str. 363
Kladno Dubí – Zvoleněves str- 368
Kladno Dubí – (Staré) Kladno str. 375
Chrast u Chrudimi – Hrochův Týnec str. 377
Železniční vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín str. 379
Čejč – Uhřice a Uhřice – Ždánice str. 380
Nezamyslice – Morkovice str. 385
Mutěnice – Kyjov str. 389
Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží str. 393
Karviná hl. n. / Karviná Doly – Karviná město str. 396
Seznam železničních společnostístr. 398
Závěrem str. 398
Literatura a poděkování str. 399
Poděkování muzeím, která poskytly
fotodokumentaci do této publikace str. 399

II. díl: Zavřené a otevřené hranice

Obálka druhého dílu Zmizelé koleje, zmizelá nádraží s podtitulem zavřenéa otevřené hranice (CPress 2021)
Obálka druhého dílu Zmizelé koleje, zmizelá nádraží s podtitulem zavřenéa otevřené hranice (CPress 2021)

Tratě, které se nevešly do prvního dílu z časových i kapacitních důvodů:

Počerady – Vrskmaň

Kladno – Hořelice

Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy

Vyškov – Kozlany

Jiříkov

Příhraniční a přeshraniční tratě str. 5

Novosedly – Laa an der Thaya Stadt str. 7

Hevlín – Laa an der Thaya Staatsbf str. 11

Slavonice – Fratres str. 16

České Velenice – Gmünd str. 22

Nové Údolí – Haidmühle str. 27

Volarský triangl str. 36

Cheb – Šlapaný – Waldsassen str. 37

Přeložka trati v Rossbachu str. 47

Rossbach (Hranice v Čechách) – Adorf str.  51

Křímov – Reitzenhain str. 63

Olbernhau-Grünthal – Brandov – Deutschneudorf str. 69

Moldava – Hermsdorf-Rehefeld – Holzhau str. 78

Heřmanice v Čechách – Markersdorf (Markocice) . .83 Jindřichovice pod Smrkem – Friedeberg (Mirsk)… .91 Otovice zastávka – Tuntschendorf (Tlumaczów) … .99 Náchod – Schlaney (Slone) str. 107

Dolní Lipka – Mittelwalde (Miçdzylesie) 114

Bernartice u Javorníka – Heinersdorf

(Hynčice ve Slezsku, Dziewiçtlice) str. 116

Vidnava – Kalkau (Kalków) str. 120

Krnov – Mocker (Pietrowice) str. 124

Krnovská spojka.str. 127

Opava západ – Piltsch (Pilszcz) str. 130

Chuchelná – Kranowitz/Kranstädt (Krzanowice) str. 133

Albrechtice u Českého Těšína – Marklowice

(Marklovitz) – Český Těšín.str- 138

Shrnutí.str.  142

Tratě nesjízdné nebo zrušené, na kterých byl obnoven provoz  str. 143

Kořenov – Harrachov str. 144

Harrachov – Szklarska Porçba Górna str. 153

Kraslice – Hraničná str. 170

Kraslice – Hraničná – Klingenthal str. 171

Dolní Poustevna – Sebnitz str. 180

Aš – Selb-Plößberg str- 189

(Trutnov) – Královec – Lubawka – (Sçdzislaw) str. 196

Železná Ruda.str. 205

Breitenbach (Potůčky) – Johanngeorgenstadt str. 213

Vejprty – Bärenstein – Cranzahl str. 220

Železniční přechody v Horní Lužici str. 225

Železnice Desná (ŽD). str. 237

Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem str. 243

Bruntál – Malá Morávka str. 248

Hrušovany u Brna – Židlochovice str. 251

Obrnice – Čížkovice str. 258

Zrušené tratě neuvedené v prvním dílu str. 265

Počerady – Vrskmaň str. 266

Kladno – Hořelice str. 274

Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy str.  291

Vyškov – Kozlany str. 297

Jiříkov str. 306

Přeložky tratí pokračování str. 313

Cheb – Františkovy Lázně str. 314

Jindřichův Hradec – Skrýchov – Kanclov 323

Čelákovice str. 332

Kutná Hora město str. 337

Praha-Ruzyně – Hostivice str. 339

Valašské Meziříčí – Branky a Valašské Meziříčí – Vsetín str. 342

Bystřička str. 345

Nová Role – Nejdek str. 347

Moravské Bránice – Moravský Krumlov str. 350

Veselí nad Moravou – Bzenec str. 354

Odbočka Pohledští Dvořáci str. 356

Veřovice str. 359

Nové Sedlo (staré nádraží) – Loučky str. 361

Spojka Obrnice str. 364

Obrnice – Most a Obrnice – Bílina – Duchcov str. 367

Šumperk – Bludov str. 370

Mladotice – Přehořov – (Žihle) str. 371

Louka u Litvínova str.  373

Vilémov u Kadaně str. 376

Hodonín – Mutěnice str. 379

Hodonín – Holič, most přes nové koryto řeky Moravy str. 381

Praha-Vršovice – Praha-Hostivař str. 384

Turnov – Příšovice str. 387

Velké Opatovice str. 390

Brno-Židenice – Brno-Maloměřice – Bílovice nad Svitavou str. 392

Šakvice str. 396

Plzeň – Vejprnice str. 399

Praha-Hostivař – Praha hl. n. – zrušení zastávky Praha-Strašnice str. 405

Seznam železničních společností str. 427

Závěrem str. 427

Literatura str. 427

Poděkování str. 428

Obálka třetího svazku knihy Petra Lapáčka Zmizelé koleje, zmizelá nádraží - elektrické a lanové dráhy, zábavní železnice a další
Obálka třetího svazku knihy Petra Lapáčka Zmizelé koleje, zmizelá nádraží – elektrické a lanové dráhy, zábavní železnice a další (CPress 2022)

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží 3. svazek (Petr Lapáček)

Elektrické a lanové dráhy, zábavní železnice a další

 

Obálka knihy Miroslava jelena Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, vydané v roce 2009 v nakladatelství Dokořán
Obálka knihy Miroslava jelena Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, vydané v roce 2009 v nakladatelství Dokořán

Miroslav Jelen: Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (Dokořán 2009)

Obsah:

Ú vod str. 7
1. Zrušené železniční tratě a tratě se zastavenou osobní dopravou str. 9
2. Souhrnné statistické údaje str. 11
3. Místní dráhy. Problémy provázející jejich výstavbu a provoz str. 13
4. Důvody zastavování osobní dopravy a rušení železničních tratí str. 16
Nerentabilita a neefektivnost provozu str. 16
Zastavování osobní dopravy
a rušení tratí ve 30. letech 20. století str. 17
Hlavní vlna rušení neefektivních tratí v 70. letech 20. století str. 18
Ústup jiným projektům str. 21
Politické a hospodářské změny po roce 1945 str. 22
Špatný technický stav trati str.  23
Přestavba na tramvajovou trať str. 24
Jiné důvody str. 25
5. Historický přehled zastavování osobní dopravy a rušení tratí str. 26
6. Osudy tratí po zastavení osobní dopravy.
Souěasnost zrušených tratí str. 29
7. Popis jednotlivých zrušených tratí, tratí se zastaveným provozem
či pravidelnou veřejnou osobní dopravou (do roku 1989) str. 32
8. Tratě, na nichž byl zastaven veškerý provoz nebo osobní doprava
po roce 1989 str. 105
Čechy str. 106
Morava a Slezsko str. 115
9. Zrušené železniční hraniční přechody str. 122
Čechy str. 126
Morava a S lezsko str. 135
Závěr str. 143
Prameny str. 145
Literatura str. 146
Mapy zrušených železničních tratí str. 150


Internetové zdroje informací o zrušených tratích:

Wikipedia:

výpis stránek s odkazy na konkrétní zrušené tratě

Podívejte se také na Seznam železničních tratí (Wikipedie) do sekce Historické tratě, Zrušené místní tratě, průmyslové tratě a další.

Mapy.cz

najdete většinu zrušených tratí – buď si projděte seznam odkazů nebo při zadávání napište Zrušená trať …

Obdobně na Open Street Maps

Mapa studentského projektu – bakalářská práce – Vývoj železnice v Česku

Webová aplikace mapy, postavená na mapové knihovně Leaflet, byla vytvořena jako hlavní výstup diplomové práce Interaktivní webová mapa vývoje železniční sítě v Česku vypracované na Katedře geoinformatiky Univerzity Palackého v akademickém roce 2022/2023.

Autor: Bc. Ondřej Bedrunka
Kontakt: O.Bedrunka@gmail.com

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *