Trať je součástí prvního tranzitního koridoru (Děčín – Praha – Česká Třebová – Břeclav (- Bratislava) – Wien, který je součástí 4. panevrospkého železničního koridoru. Jde tedy o elektrifikovanou dvoukolejnou trať s příslušným standardwem vybavení (nástupiště – peróny, podchody …)
Trať má svůj velký význam– kromě mezinárodních EC vlaků jezdí další rychlíky mezi Prahou a Ústím nad Labem, které odtud pokračují dále do severozápadních Čech. Síť rychlých vlaků je doplněna celou řadou vlaků spěšných a osobních. V úseku Praha – Kralupy nad Vltavou je zavedena taktová příměstská doprava, úsek z Prahy do Vraňan je zahrnut do systému Pražské integrované dopravy. Osobní vlaky mají své nezastupitelné místo i v příměstských dopravních systémech Ústí nad Labem a Děčína. Velký význam má trať i pro nákladní dopravu – surovinami jsou po ní zásobovány elektrárna Mělník, papírny ve Štětí, chemické závody v Kralupech nad Vltavou, Lovosicích i Ústí nad Labem, setkáme se zde také s kontejnerovými expresy a dalšími tranzitními nákladními vlaky. Od září 1994 do června 2004 byly v úseku Lovosice – Děčín – Dresden Friedrichstadt provozovány vlaky RoLa.*)
*) Rollende Landstrasse (což by se dalo přeložit přibližně jako „jedoucí silnice“) přeprava kamionů přes určitou oblast po železnici. Zde jezdily tyto vlaky v úseku Lovosice – Dresden a zpět v pravidelných dvouhodinových intervalech. Soupravu tvořila lokomotiva, lehátkový vůz Bc a plošinové vozy Saadmks (s malými koly aby podlaha vozu byla co nejníže a přepravované kamiony splňovaly podmínky průjezdného průřezu na elektrifikované trati). Po vstupu naší země do EU, kdy odpadlo celní odbavování kamiónů na hranicích, dala většina dopravců opět přednost silnici a tento systém dopravy zanikl. Zbývá jen věřit, že v nových podmínkách budou otázky dopravy posuzovány v širším kontextu, než na jaký jsme byli dosud v této zemi zvyklí a budou zohledňována i jiná kritéria, než ta, která u nás tradičně odsouvala železniční dopravu do pozadí.
Polohu vlaků můžete sledovat na mapě GRAPP Správy železnic (stará mapa ČD už nefunguje, stejně nezobrazovala vlaky soukromých dopravců)
# Praha hl. n. / # Praha-Masarykovo nádr.
Odjezdová tabule Praha-Masarykovo nádr.
Odjezdová tabule Praha-Holešovice
Společné další tratě ze stanic Praha hl. n., Masarykovo nádraží a Praha-Holešovice – alternativy odděleny lomítkem
- 010 (Praha hl. n / Praha-Masarykovo nádr.) – Kolín – Pardubice – Česká Třebová
- 011 Praha hl. n / Praha-Masarykovo nádr. – Kolín (souhrnná doprava) (pro tratě směrem do České Třebové – Brna nebo Olomouce a dále … případně do Kutné Hory a Havlíčkova Brodu a dále do Brna …)
- 020 Praha hl. n. – Lysá nad Labem – Nymburk – Velký Osek – Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště – Moravany – Choceň
- 070 Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – Neratovice – Všetaty – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Turnov
- 091 Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha Holešovice – Roztoky u Prahy
- 122 Praha hl. n. – Praha-Smíchov severní nást. – Hostivice – Rudná u Prahy (pražský semering)
- 170 Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Beroun – Zdice – Rokycany – Chrást u Plzně – Plzeň – Pňovany – Svojšín – Planá u Mariánských Lázní – Mariánské Lázně – Cheb
- 171 Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Beroun (souhrnná doprava)
- 200 (Praha hl. – Rudná u Prahy – po 173 z Praha-Smíchov) – Beroun – Zdice – Lochovice – Březnice – Písek
- 210 Praha hl. n. – Praha-Vršovice – Vrané nad Vltavou – Čerčany nebo Dobříš
- 220 (Praha-Holešovice / Praha hl. n. – ) Benešov – Olbramovice – Tábor – Veselí nad Vltavou – České Budějovice
- 221 Praha hl. n. – Praha-Vršovice – Čerčany – Benešov (souhrnná doprava tratě 220)
- 230 (Praha hl. n. – Poříčany – Kolín – ) Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Křižanov – Tišnov – Brno hl. n. (dále na Břeclav trať 250)
- 231 Praha-Smíchov – Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Velký Osek – Kolín (event. R pokračování na trať 230)
- 250 (Praha hl. n. – 011 Kolín – Havlíčkův Brod – 230 Brno) – Šakvice – zaječí – Břeclav
- 260 (Praha hl. n. – 011 Kolín – Pardubice – 010) Česká Třebová – Svitavy – Skalice – Brno hl. n.
- 270 (Praha -) Česká Třebová – Olomouc – Hranice na Moravě – Ostrava – Bohumín
- AE Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – autobusová linka Českých drah.
& Praha-Podbaba
& Praha-Sedlec
- 091 Roztoky u Prahy po této trati do Praha-Holešovice – Praha-Libeň – Praha-Hostivař (městská linka, tzv. tangenta)
& Roztoky u Prahy-Žalov
& Úholičky
& Řež
& Libčice nad Vltavou
& Dolany nad Vltavou
- 092 Kralupy nd Vltavou – Neratovice (070 Praha – neratovice – Všetaty – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Turnov) a 074 Meratpvoce – Čelákovice)
- 093 Kralupy nad Vltavou – Zákolany – Kladno (120 Praha – Hostivice – Kladno – Lužná – Rakovník)
- 110 Kralupy nad Vltavou – Podlešín – Slaný – Zlonice (095 Straškov – Vraňany) – Louny (126 Rakovník – Louny – Most)
- 111 Kralupy nad Vltavou – Velvary
& Nelahozeves, zámek
& Nelahozeves
& Nové Ouholice
& Mlčechvosty
# Vraňany
(k dispozici zatím není ani schéma stanice, ani Odjezdová tabule na SŽDC)
- 094 Vraňany – Lužec nad Vltavou
- 095 Vraňany – Straškov – Zlonice (110 Louny – Zlonice – Slaný Podlešín – Kralupy nad Vltavou)
& Cítov
& Dolní Beřkovice
& Horní Počáply
& Hněvice
& Záluží
& Dobříň
- 096 Roudnice nad Labem Straškov (095 Vraňany – Straškov – Zlonice a T5 Straškov – Libochovice: 114 Postoloprty – Louny – Libochovice – Čížkovice – Lovosice)
& Hrobce
& Oleško
& Hrdly
& Bohušovice nad Ohří
& Nové Kopisty
& Lukavec
# Lovosice
- 087 Lovosice – Litoměřice horní nádr. (Litoměřice město 072 Lysá n. L. – Ústí nad Labem západ) – Česká Lípa
- 097 Úpořiny – Řetenice (130 Ústí nad Labem – Chomutov – Klášterec nad Ohří)
- T4 Švestková dráha: Čížkovice – Obrnice – Most (130 Ústí nad Labem – Chomutov – Klášterec nad Ohří)
- & Lovosice, město
& Malé Žernoseky
& Libochovice nad Labem
& Prackovice nad Labem
& Dolní Zálezly
- 130 Ústí nad Labem hl. n. – Ústí n. L. západ (072 z Lysé nad Labem) – Teplice v Čechách – Řetenice – Oldřichov u Duchcova – Bílina – Most – Chomutov – Kadaň – Klášterec nad Ohří
- 131 Ústí hl. n. – Ústí n. L. západ – Úpořiny – Bílina
& Ústí nad Labem. sever
& Neštěmice
& Mojžíř
& Neštědice
& Povrly
& Povrly-Roztoky
& Dobkovice
& Choratice
& Vilsnice
- 083 Děčín – Bad Schandau (peážní trať přes území SRN) – Dolní Poustevna – Mikulářovice – Šluknov – Rumburk
- 086 Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa – Liberec
Popis tratě na ZelPage:
dříve byl úsek této tratě Praha – Kralupy nad Vltavou byl označován jako 091 – nyní toto označení nese městská trať Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice – Roztoky u Prahy
úsek tratě Kralupy nad Vltavou – Děčín
Zvukový popis trati
Úvod k trati
Praha – Kralupy nad Vltavou
Kralupy nad Vltavou – Lovosice
Lovosice – Ústí nad Labem
Krásné Březno – Děčín a tiráž