Trať 090 Praha – Kralupy nad Vltavou – Lovosice – Ústí nad Labem hl. n. – Děčín

Trať je součástí prvního tranzitního koridoru (Děčín – Praha – Česká Třebová – Břeclav (- Bratislava) – Wien, který je součástí 4. panevrospkého železničního koridoru. Jde tedy o elektrifikovanou dvoukolejnou trať s příslušným standardwem vybavení (nástupiště – peróny, podchody …)

Trať má svůj velký význam– kromě mezinárodních EC vlaků jezdí další rychlíky mezi Prahou a Ústím nad Labem, které odtud pokračují dále do severozápadních Čech. Síť rychlých vlaků je doplněna celou řadou vlaků spěšných a osobních. V úseku Praha – Kralupy nad Vltavou je zavedena taktová příměstská doprava, úsek z Prahy do Vraňan je zahrnut do systému Pražské integrované dopravy. Osobní vlaky mají své nezastupitelné místo i v příměstských dopravních systémech Ústí nad Labem a Děčína. Velký význam má trať i pro nákladní dopravu – surovinami jsou po ní zásobovány elektrárna Mělník, papírny ve Štětí, chemické závody v Kralupech nad Vltavou, Lovosicích i Ústí nad Labem, setkáme se zde také s kontejnerovými expresy a dalšími tranzitními nákladními vlaky. Od září 1994 do června 2004 byly v úseku Lovosice – Děčín – Dresden Friedrichstadt provozovány vlaky RoLa.*)

*) Rollende Landstrasse (což by se dalo přeložit přibližně jako „jedoucí silnice“) přeprava kamionů přes určitou oblast po železnici. Zde jezdily tyto vlaky v úseku Lovosice – Dresden a zpět v pravidelných dvouhodinových intervalech. Soupravu tvořila lokomotiva, lehátkový vůz Bc a plošinové vozy Saadmks (s malými koly aby podlaha vozu byla co nejníže a přepravované kamiony splňovaly podmínky průjezdného průřezu na elektrifikované trati). Po vstupu naší země do EU, kdy odpadlo celní odbavování kamiónů na hranicích, dala většina dopravců opět přednost silnici a tento systém dopravy zanikl. Zbývá jen věřit, že v nových podmínkách budou otázky dopravy posuzovány v širším kontextu, než na jaký jsme byli dosud v této zemi zvyklí a budou zohledňována i jiná kritéria, než ta, která u nás tradičně odsouvala železniční dopravu do pozadí.

Vysvětlivky k popisu trati

Polohu vlaků můžete sledovat na mapě GRAPP Správy železnic (stará mapa ČD už nefunguje, stejně nezobrazovala vlaky soukromých dopravců)

# Praha hl. n. / # Praha-Masarykovo nádr.

Odjezdová tabule Praha hl. n.

Odjezdová tabule Praha-Masarykovo nádr.

Odjezdová tabule Praha-Holešovice

Společné další tratě ze stanic Praha hl. n., Masarykovo nádraží a Praha-Holešovice – alternativy odděleny lomítkem

  • 010 (Praha hl. n / Praha-Masarykovo nádr.) – Kolín – Pardubice – Česká Třebová
  • 011 Praha hl. n / Praha-Masarykovo nádr. – Kolín (souhrnná doprava) (pro tratě směrem do České Třebové – Brna nebo Olomouce a dále … případně do Kutné Hory a Havlíčkova Brodu a dále do Brna …)
  • 020 Praha hl. n. – Lysá nad Labem – Nymburk – Velký Osek – Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště – Moravany – Choceň
  • 070 Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – Neratovice – Všetaty – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Turnov
  • 091 Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha Holešovice – Roztoky u Prahy
  • 122 Praha hl. n. – Praha-Smíchov severní nást. – Hostivice – Rudná u Prahy (pražský semering)
  • 170 Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Beroun – Zdice – Rokycany – Chrást u Plzně – Plzeň – Pňovany – Svojšín – Planá u Mariánských Lázní – Mariánské Lázně – Cheb
  • 171 Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Beroun (souhrnná doprava)
  • 200 (Praha hl. – Rudná u Prahy – po 173 z Praha-Smíchov) – Beroun – Zdice – Lochovice – Březnice – Písek
  • 210 Praha hl. n. – Praha-Vršovice – Vrané nad Vltavou – Čerčany nebo Dobříš
  • 220 (Praha-Holešovice / Praha hl. n. – ) Benešov – Olbramovice – Tábor – Veselí nad Vltavou – České Budějovice
  • 221 Praha hl. n. – Praha-Vršovice – Čerčany – Benešov (souhrnná doprava tratě 220)
  • 230 (Praha hl. n. – Poříčany – Kolín – ) Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Křižanov – Tišnov – Brno hl. n. (dále na Břeclav trať 250)
    • 231 Praha-Smíchov – Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Velký Osek – Kolín (event. R pokračování na trať 230)
  • 250 (Praha hl. n. – 011 Kolín – Havlíčkův Brod – 230 Brno) – Šakvice – zaječí – Břeclav
  • 260 (Praha hl. n. – 011 Kolín – Pardubice – 010) Česká Třebová – Svitavy – Skalice – Brno hl. n.
  • 270 (Praha -) Česká Třebová – Olomouc – Hranice na Moravě – Ostrava – Bohumín
  • AE Praha hl. n. / Praha-Masarykovo nádr. – autobusová linka Českých drah.

& Praha-Podbaba

& Praha-Sedlec

# Roztoky u Prahy

Odjezdová tabule

  • 091 Roztoky u Prahy po této trati do Praha-Holešovice – Praha-Libeň – Praha-Hostivař (městská linka, tzv. tangenta)

& Roztoky u Prahy-Žalov

& Úholičky

& Řež

& Libčice nad Vltavou

& Dolany nad Vltavou

# Kralupy nad Vltavou

Odjezdová tabule

  • 092 Kralupy nd Vltavou – Neratovice (070 Praha – neratovice – Všetaty – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Turnov) a 074 Meratpvoce – Čelákovice)
  • 093 Kralupy nad Vltavou – Zákolany – Kladno (120 Praha – Hostivice – Kladno – Lužná – Rakovník)
  • 110 Kralupy nad Vltavou – Podlešín – Slaný – Zlonice  (095 Straškov – Vraňany) – Louny (126 Rakovník – Louny – Most)
  • 111 Kralupy nad Vltavou – Velvary

& Nelahozeves, zámek

& Nelahozeves

& Nové Ouholice

& Mlčechvosty

# Vraňany

OpanStreetMap

(k dispozici zatím není ani schéma stanice, ani Odjezdová tabule na SŽDC)

  • 094 Vraňany – Lužec nad Vltavou
  • 095 Vraňany – Straškov – Zlonice (110 Louny – Zlonice – Slaný Podlešín – Kralupy nad Vltavou)

& Cítov

& Dolní Beřkovice

& Horní Počáply

& Hněvice

& Záluží

& Dobříň

# Roudnice nad Labem

Odjezdová tabule

  • 096 Roudnice nad Labem Straškov (095 Vraňany – Straškov – Zlonice a T5 Straškov – Libochovice: 114 Postoloprty – Louny – Libochovice – Čížkovice – Lovosice)

& Hrobce

& Oleško

& Hrdly

& Bohušovice nad Ohří

& Nové Kopisty

& Lukavec

# Lovosice

Odjezdová tabule

  • 087 Lovosice – Litoměřice horní nádr. (Litoměřice město 072 Lysá n. L. – Ústí nad Labem západ) – Česká Lípa
  • 097 Úpořiny – Řetenice (130 Ústí nad Labem – Chomutov – Klášterec nad Ohří)
  • T4 Švestková dráha: Čížkovice – Obrnice – Most (130 Ústí nad Labem – Chomutov – Klášterec nad Ohří)
  • & Lovosice, město

& Malé Žernoseky

& Libochovice nad Labem

& Prackovice nad Labem

& Dolní Zálezly

# Ústí nad Labem hl. n.

Odjezdová tabule

  • 130 Ústí nad Labem hl. n. – Ústí n. L. západ (072 z Lysé nad Labem) – Teplice v Čechách – Řetenice – Oldřichov u Duchcova – Bílina – Most – Chomutov – Kadaň – Klášterec nad Ohří
  • 131 Ústí hl. n. – Ústí n. L. západ – Úpořiny – Bílina

& Ústí nad Labem. sever

& Neštěmice

& Mojžíř

& Neštědice

& Povrly

& Povrly-Roztoky

& Dobkovice

& Choratice

& Vilsnice

# Děčín hl. n.

Odjezdová tabule

  • 083 Děčín – Bad Schandau (peážní trať přes území SRN) – Dolní Poustevna – Mikulářovice – Šluknov – Rumburk
  • 086 Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa – Liberec

 

Popis tratě na ZelPage:

dříve byl úsek této tratě Praha – Kralupy nad Vltavou byl označován jako 091 – nyní toto označení nese městská trať Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice – Roztoky u Prahy

úsek tratě Kralupy nad Vltavou – Děčín

Popis tratě na Wikipedii

Zvukový popis trati

Úvod k trati

Praha – Kralupy nad Vltavou

Kralupy nad Vltavou – Lovosice

Lovosice – Ústí nad Labem

Krásné Březno – Děčín a tiráž

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *