Aktualita k asistenci na nádražích, o které je v příspěvku Asistence na nádražích k vlakům všech dopravců
Vedou se velké diskuse nad kvalitou poskytované služby, hlavně z hlediska kapacity CENDISu a zejména proto tomu, že CENDIS začal vyžadovat u žadatelů o asistenci na nádražích a pomoc v počátečních a cílových stanicích zakoupení jízdenky OneTicket – jednotné jízdenky, která platí jako přestupní mezi dopravci, na druhou stranu je však proto dražší, než jednotlivá jízdenka zakoupená u konkrétního dopravce.
Problém je hlavně u přestupů – jízdenky jsou často fixní na konkrétní spoj, případně zakoupená místenka. Flexi je naopak jízdenka s možností jet relaci jakýmkoli spojem.
Zdravotně postižen mívají problém se zakoupením jízdenky u pokladen, v samoobslužných pokladnách, v aplikacích – v mobilech, na webu dopravců nebo i s rezervacemi míst ve spojích. Mají tedy třeba i problém se stornem jízdenek při cestě v případě, že jeden spoj má zpoždění a druhý na něj zřejmě nebude čekat, např. jiné dopravce.
Zkušenosti jsou takové, že si zdravotně postižení musí zakoupit jízdenku většinou předem (pro zajištění asistence např. 24 hodin při nahlašování požadavku) a ten jim třeba není ani schválen z kapacitních důvodů. Neuznává se jízdenka od jiných dopravců jako podmínka služby, např. od ČD.
Na některých železničních stanicích zatím funguje tato asistenční služby i pod Českými drahami, ale spíše dochází k útlumu této služby a předávání asistence pod CENDIS.
Informace jak a kde si lze zakoupit doklady nebo si dopředu objednat doprovod po stanici, asistenci při nástupu a výstupu nebo vlastní přepravu jsou dostupné na www.cd.cz, vývěskách nebo u pokladních přepážek v železničních stanicích nebo na zákaznické lince CZS tel. 221 111 122.
Regio Jet tel. 222 222 221
Neposkytují asistenci při orientaci na nádražích, ve stanicích a zastávkách.
V Praze si mohou zajistit registrovaní nevidomí placený doprovod od TyfloCentra Praha.
Problémem je např. to, že v některých krajích mohou držitelé průkazu ZTP(-P) jezdit zdarma v krajem dotovaných vlacích (R, Sp. Os) a jejich průvodce za nulové jízdenky. Pak jim je odmítnuta asistence od CENDISu. Jde o ODIS (Ostravsko), Olomoucko a IDS JMK Jihomoravský kraj.
Podobně i s jízdenkami v jiných integrovaných dopravách, např. Lítačka, nebo od jiných dopravců – jednotlivé jízdenky, např. od LeoExpressu, Arrivy, KŽC Doprava, GW Train …
Situaci údajně bude řešit SONS a NRZP.
Od 4. prosince 2024 začíná platit evropské nařízení o uplatnění mimořádných výhod, kam spadá i asistence na nádražích, dopravních terminálech, tedy i autobusových apod. – poskytování zdarma v rámci celé EU.