Otestoval jsem novou aplikaci DATEL od Správy železnic.
Navazuje na twittrový kanál Datel.
Co se týče přístupnosti pro nevidomé – je testována v SONS, možná v TyfloCentru Plzeň.
Článeček se věnuje jednak mým postřehům z hlediska slabozrakého a běžného uživatele, jednak popisu aplikace pro nevidomé a také upozornění na z mého pohledu chyby v přístupnost při čtení pomocí Talkbacku v Androidu nebo VoiceOveru v iOS (testováno v iPadu).
PŘIPOMÍNKY ZEJMÉNA Z HLEDISKA SLABOZRAKÉHO A BĚŽNÉHO UŽIVATELE:
👉Malý kontrast mapy (prý nejsem jediný, kdo si na toto stěžoval);
👉Při používání aplikace Big Font (Android) dochází k tomu, že některé ikony a názvy stanic na mapě nejsou zobrazovány (zejména v Praze), tabulky s informacemi o Stanicích a Vlacích se nevejdou na šířku displeje a to ani tehdy, pokud změníte polohu mobilu z výšky na šířku (sloupce nejsou přesně pod záhlavím) – Správa železnic to také bude referovat vývojáři – na našeptávači se bude ještě pracovat);
👉nejednotná syntax v zápisu a zobrazování pražských železničních stanic: některé se zapisují s těsnou pomlčkou (Praha-Smíchov), jiné bez (Praha Masarykovo nádraží, které se ve výpisu zobrazuje i jako Praha M. n. dvorana)
👉Bydlím na okraji Prahy. Při vstupu do vyhledávání stanic se zobrazí zastávky a stanice v okruhu cca 10 km, ale nikoli ty nejdůležitější, tedy Praha hlavní nádraží (nepsat Praha hl. n.) nebo Praha Masarykovo nádraží;
👉Jako výchozí stanice se zobrazují depa: Praha jih, Praha Malešice (pro vlaky Rj – RegioJety …), je to výborná věc pro šotouše, běžné cestující může mást.
👉Problém jsem měl s registrací, nakonec se, neznámo jak, samy vyřešily. Přihlášení do aplikace není tak úplně asi nutné – notifikace mi fungují i na iPadu, kde jsem se do aplikace nepřihlašoval.
🚄
PŘÍSTUPNOST DATLA PRO NEVIDOMÉ
Přenechávám reportování na SONSu nebo TyfloCentru.
Čeho jsem si všiml já?
Chyby jsou podobné jak na Androidech, tak na iOS zařízeních (iPhonech, iPadech).
👉Nejsou čteny popisky některých tlačítek přímo vlevo nahoře na mapě.
Shora to je tlačítko pro zapnutí notifikace, aktuálních mimořádností – po aktivaci probíhá na řádku textová informace o mimořádnosti.
Tlačítko pod ním je Zobrazení mapy celé republiky.
Další neozvučené tlačítko je tlačítko pro lokalizaci místa, kde právě jste a jeho zobrazení na mapě.
Z hlediska nevidomého by tedy mohlo stačit ozvučení prvního tlačítka s možností zapnutí notifikací, ale věřím, že i další tlačítka mohou být některých částečně vidomým uživatelům užitečná a také proto, že by neměla být tajemnými textově neoznačenými tlačítky.
👉V dolní části obrazovky jsou karty – menu aplikace, přes které se dostáváte do panelů pro vyhledávání a čtení informací podle zvoleného tlačítka.
Tato tlačítka se sice čtou, ale nejdříve je přečten textový popisek a při dalším gestu, že jde o tlačítko. Přitom kartu jde aktivovat jen v okamžiku, kdy odečítač obrazovky čte popis karty, ne v okamžiku, kdy čte tlačítko.
Při přechodu zpět z karet začne číst od začátku displeje, tedy od zobrazených mimořádností.
Na mapě se také objevuje tlačítko Legenda a informace o vzdálenosti k nejbližší zastávce a aktualizace – za kolik sekund se zobrazení vlaků na mapě a informací v notifikací zaktualizuje.
👉Karty po aktivaci a zobrazení informačního panelu nemizí, jsou stále dole na obrazovce a dle mého mohou překážet, znepřehledňovat orientaci na obrazovce.
INFORMAČNÍ OKNO VLAK
👉V informačním panelu je tlačítko Storno – Zavřít čteno dvakrát, Aktovovat lze, až když např. TalkBack vyčte z tohoto tlačítka text.
K výběru jsou dvě karty zobrazení – Nejbližší a Dynamické – ponechte na Nejbližší. Nevím, co je míněno Dynamickým, protože po jeho aktivaci se žádné další informace nezobrazovaly.
👉Také tlačítko s textem Připnout vlaky do mapy se čte dvakrát – nejdříve jako popisek tlačítka a potom jako tlačítko s vyčteným textem.
👉Textové vyhledávací pole by mohlo obsahovat i ikonku s mikrofonem pro možnost zadání stanice hlasem. Zvláště nevidomým se na softwarové klávesnici velmi špatně píše.
👉Za textovým vyhledávacím polem TalkBack vynechá tlačítko Filtry.
👉Tabulka s informacemi má až příliš sloupců a protože záhlaví sloupců nejsou při následném procházení řádků tabulky čteny je orientace v informacích velmi složitá. Navíc se záhlaví sloupců a tedy i sloupečky při orientaci mobilu na výšku ani nezobrazují na šířku displeje.
👉Tabulka je nejdříve přečtena celá, ale pak je možné ji procházet po buňkách a řádcích a záhlaví sloupců se zobrazují, přescrollovává se zobrazení spolu s pohybem čtecího kurzoru.
Sloupci tabulky jsou: Druh a číslo vlaku, Výchozí stanice, Potvrzená stanice (myslí se tím stanice, kterou už vlak skutečně projel), Pravidelný odjezd, Skutečný odjezd, a Zpoždění. Dalo by se v nějakém zobrazovacím režimu zjednodušit na Pravidelný odjezd a Zpoždění. Navíc při prohlížení tabulky nejsou informace v tabulce při procházení čtecím kurzorem zobrazovány přesně pod záhlavími, nedochází k synchronizaci zobrazení.
👉V prvním sloupci, kde je zobrazována ikonka dopravce (České dráhy a jiných) se čte např. v případě Českých drah ld1 6 3246 obrázek.
👉Další informace ve sloupečcích se čtou dvakrát.
👉Za informací ve sloupečku Zpoždění vlaku přejde kurzor TalkBacku na další řádek a čte kód ikony dalšího dopravce.
Vybraný vlak lze rozklepnout a dojde k výměně informačního panelu.
Hned první tlačítko Zpět není vyčteno, stejně jako následující tlačítko Sdílet, které je opět fokusováno dvakrát. V tomto panelu není dokonce čteno ani tlačítko Storno, respektive při dalším gestu vyčte TalkBack text tlačítka: Zavřít. Ovšem při poklepání na těchto tlačítcích nedochází často k požadované akci.
V tomto panelu najdete kromě už zobrazených informací další množství možná někdy i užitečných informací jako je předpokládané zpoždění a předpokládaný příjezd a nebo další stanice vlaku.
Po přečtení okna se nedostanete na stále zobrazené karty – menu aplikace, ale kurzor začne číst displej odshora, tedy tlačítka a další informace z hlavní obrazovky aplikace.
Tím je dost obtížné se z podokna Vlaky dostat a přejít např. na kartu Stanice.
PANEL STANICE a STAVBY
Panel stanice zobrazený po stisku čtecího kurzoru na textu karty Stanice.
Vykazuje podobné nedostatky jako panel Vlak.
Nečte se a vynechává tlačítko Filtry za editačním vyhledávacím políčkem.
Buňky tabulky jsou čteny dvakrát.
Na tlačítku Storno, v okamžiku, kdy TalkBack četl zjištěno tlačítko Zpět, lze toto tlačítko aktivovat, ale nemusí se to podařit pokaždé.
Též panel stavby, které je myslím, pro běžného cestujícího nezajímavý, vykazuje podobné chyby jako u předcházejících panelů.
Profil – přihlášení do aplikace a účet
Poslední tlačítko menu karet je nazvané Profil, je čteno jako „Zjištěno ikona osoba …“, což ještě jednou zopakuje a pak přečte „Text Profil“. Pro aktivaci musíte udělat další gesto doprava a dostanete se na text tlačítka Profil.
Na displeji se sice objeví okno s levým sloupečkem položek, ale čtecí kurzor čte pod ním základní obrazovku aplikace s mapou a tlačítky.
Pokud se při absenci zraku trefíte do levého horního sloupce položek, položky se dají vyčíst. Před každou položkou je čtena a zobrazována ikonka. Jsou zde:
Jméno a e-mail přihlášeného uživatele
Změna hesla
Zrušit účet
Napište nám
Odhlásit.
Při odchodu např. na obrazovku Změna hesla je také problém s nalezením formuláře pro změnu hesla.
Při aktivaci položky Napište nám přecházíte do formuláře na stránku Správy železnice.
Shrnutí:
Aplikace vykazuje výše vyložené nedostatky v přístupnosti a to jak pro slabozraké, tak zejména pro nevidomé uživatele. Informace z aplikace je možné z velké praktické části nahradit buď vyhledávačem jízdních řádů, např. Idos nebo CG Transit, nebo Informačními tabulemi nebo uvedeným twittrovým kanálem Datel.
Aplikace přináší cenné informace pro šotouše.
Uvidíme také, jak se vývojáři vyrovnají s připomínkami od nejen zrakově postižených uživatelů.