Dovolená Tyrolské Alpy - cesta tam a zpět - blogové zápisky a fotky

Při cestě na dovolenou 26. 8. 2023 a zpět 2. 9. 2023 jsme jeli přes Linz, Hbf. – z Rybníku z důvodu výluky trati náhradní autobusovou dopravou, zajišťovanou rakouskými autobusy. Na přestup v Linzi směr Wórgel jsme měli dost času, takže jsme si mohli zčásti prohlédnout zdejší nádraží.

Schéma nádraží v Linzu najdete zde.

Nádraží je velmi přehledné. Od autobusu do horní haly, všude jsou krásné oproti ČR velmi široké vodící linie, kolmo se protínající, vedoucí po horní hale, do čekárny (naproti prosklené vstupní stěně), k schodištím, či eskalátorům do dolní haly, kde jsou různé krámky, až na nástupiště v dvou podchodech. Třetí úroveň podlaží směrem dolů je tramvajová zastávka. Tramvaje mají velmi podobný design jako místní trolejbusy.

Na nástupiště je možné se dostat, jak po pevných schodech, tak po eskalátorech nebo výtahy. Stejně tak směrem do podchodu. Na nástupištích jsou velmi taktilně kontrastní bezpečnostní pásy – výrazné reliéfní dlaždice, ještě o něco dále od hrany nástupiště, než je červený bezpečnostní pás. Jsou tu i vodící linie.

Podobně tomu bylo i ve Wörglu, kde jsem přestupovali z ICE na rjx – osobní vlak do Jenbachu, kde jsou také velmi dobře taktilně označené bezpečnostní pásy a vodící linie na nástupištích i v podchodech.

Věc, která se u nás také nevidí: Linz – přijelo nějaké ICE a zřízenec s dlouhým smetákem umýval strojvedoucímu čelní sklo lokomotivy.

Nástupiště jsou číslována podle čísel kolejí od budovy. Ve skutečnosti je jich tuším 5. Jsou rozdělena do segmentů A-E (?)

V moderních soupravách ICE vlaků příliš nefunguje GPS – na mapě mi naskočila výchozí stanice Wien, Letiště Schönefeld. U okýnka to ještě nějak jde … Funguje však všude wifi síť.

Na nádraží, stejně jako všude v Rakousku, se důsledně třídí odpad – 4 koše – pozor modrá není papír, červený koš je papír!

Wörgel je velký železniční uzel, odbočují zde vlaky např. z Insbrucku směr Hochfielzen. Náš rjx začínal v Kufsteinu, naopak ICE projížděl Jenbachem.

EC 333 Jižní expres

Praha hl.n.  Metro Odj.  10:21

Tábor 11:20 11:21

České Budějovice 12:01 12:06 výměna lokomotivy

Velešín město 12:25 12:26

Kaplice 12:36 12:37

Rybník 12:51 12:57

Přestup na Náhradní autobusovou dopravu

(Pregarten – jeli jsme přímým autobusem) 13:35 13:36

Linz Hbf Příj. 14:06 (Linz Hbf)

okamžitě za hranicí s Rakouskem dálnice, tunely – asi k deseti.

rjx 166 OS 3513 VIE-LZS-ZSB z Vídně, Letiště Schönefeld

Linz Hbf Odj.    14:45

Salzburg Ost (?)

Salzburg Hbf 15:53 15:56 + 15 minut (16:11) – zpoždění z důvodu čekání na přípoj na Salzburg Hbf.

Kufstein                               17:07 17:09 + 21 minut (17:35) – zpoždění z důvodu průtrže mračen, kroupy, vlak jel pomaleji

Wörgl Hbf  Příj. 17:17 (Zürich HB) + 20 minut (17:37)

S-bahn 5126

Wörgl Hbf Odj. 17:29 ujel – další 17:50

Kundl 17:55

Rattenberg-Kramsach 18:00

Brixlegg 18:03

Münster-Wiesing 18:07

Jenbach Příj. 18:09

Cesta zpět:

V Jenbachu jsme viděli při cestě zpět zastavovat docela hodně vlaků – hlavní trať – do Insbrucku, ale i dále na Brenner. Jezdí tudy  euronight s auty, posbírané vagóny z Antwerp, Utrechtu, Kielu, Hamburgu a Münchenu. Za lokomotivou veze dlouhý vagón s auty.

Mezi Salzburgem a Kufsteinem se jede po peážní trati přes Německo – tady nás při cestě tam chytla průtrž mračen, kroupy …

Jenbach – na jedné straně u budovy přestup na turistickou ozubnicovou úzkokolejku Achenseebahn, na druhé straně Zillertallbahn do Mayerhofu, přes náš Kaltbach.

Kaltbach – bez budovy, ale je dvě nástupiště, je možné křižování, ale vlaky, které zde jezdí po 30 minutách ve všední dny i o víkendech, se křižují jinde. Jenbach – Kaltbach 13,7 eura.

Z místní dopravy jsme ještě využili dvouramennou novější lanovku na vrchol Penken – Finkenbergbahn I a II. První – postavená v roce 2000 s kabinkami pro 10 lidí, doba jízdy asi 10 minut. Finkenbergbahn II – postavená firmou Dopelmayer v roce 2003, s kabinkami pro 6-7 osob, doba jízdy 3 minuty. Obě lanovky nahoru i dolů v srpnu 2023 za 56 eur. Nedaleko starší lanovka Finkenberg Almbahn (u „druhého jezírka“ na hřebeni)

Odkazy:

Achenseebahn

Zillertalbahn

Youtube jízda Finkenberg Altembahn

Jenbach

PDF tabulkový jízdní řád ÖBB

Bahnnetz Österreich – Streckennetz Österreich – schéma rakouských železnic (PDF)

ÖBB – Rakouská spolková železniční síť

Stationsverzeichnis – Seznam železničních stanic

Zeichenerklärung – Vysvětlivky

Innsbruck Hbf 201, 300, 400, 410

Jenbach

201 Saalfelden – Wörgl – Innsbruck Hbf

300 Salzburg Hbf – Kufstein – Innsbruck Hbf – Brennero/ Brenner

310 Jenbach Zillertalbahnhof – Mayrhofen (úzkorozchodná přes Kaltbachu-Stumm)

(chybí trať na Achensee – Achenseebahn)

Salzburg Hbf (Bahnsteige 11-12)

210 Salzburg – Bürmoos – Ostermiething/ Lamprechtshausen

Salzburg Hbf

101

190

200

220

300

Linz Hbf

100 Flughafen Wien – Wien – St. Pölten – Linz

101 Linz – Wels – Attnang-Puchheim – Salzburg

140 Linz Hbf – Kirchdorf a.d. Krems – Selzthal

141 Linz Hbf – Pregarten – Freistadt – Summerau

143 Linz Hbf – Eferding – Peuerbach/ Neumarkt-Kallham

150 Linz Hbf – Wels – Neumarkt-Kallham – Passau

151 Linz Hbf – Wels – Ried im Innkreis – Braunau – Simbach

Wörgl Hbf

201 Saalfelden – Wörgl – Innsbruck Hbf

300 Salzburg Hbf – Kufstein – Innsbruck Hbf – Brennero/ Brenner

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *