Tarif PID: Potřebujete jízdenku, nervy z oceli a možná i právníka
Je pro tak velký systém jako Pražská integrovaná doprava vhodný pásmový tarif, nebo na tom vlastně nezáleží? Aslanex tuto otázku shodou okolností rozebral ve své diplomové práci, kterou nakousne i v tomto videu.
Celá diplomová práce je ke stažení na webu ČVUT.
Pražská integrovaná doprava má jasný cíl – být přívětivá, efektivní a systémově spravedlivá. Jenže podle diplomové práce Víta Macháčka se tenhle cíl zatím často spíš míjí účinkem. V práci „Rozvoj tarifu PID“ se totiž ukazuje, že čím víc se systém snaží být férový, tím víc se z něj stává labyrint výjimek, paradoxů a tarifních pasti.
Autor chválí modernizaci – bezkontaktní platby, aplikace, elektronické předplatné. Ale taky upozorňuje, že celý tarif připomíná šifrovací hádanku pro pokročilé. A co hůř – držitelé průkazek ZTP-P, kteří by snad měli mít v systému nějakou jasnou výhodu? O těch autor mlčí. Tito cestující sice mají bezplatnou MHD, ale v příměstských pásmech 0, P a B při jízdě vlakem jezdí za železniční tarif, tedy buď za tarif dopravce nebo jednotné jízdenky OneTicket, což znamená zhruba za 25% ceny obyčejného jízdného. Nejde však o peníze, ale o to, že si držitel musí – když jede třeba sám bez průvodce, což je dovoleno – pro něho obtížným způsobem zakoupit tuto jízdenku.
Ale pojďme se podívat na konkrétní příklady „tarifních zádrhelů“, které si zaslouží kritické publikování:
Je kupodivu výhodnější jet dál, než kam potřebujete
V některých relacích PID je paradoxně levnější jet o zastávku dál – tedy pokud to nahlásíte řidiči chytře. Skrýt to můžete dokonce nákupem přes aplikaci Lítačka. Například pokud jedete pouze po Praze, nejlevnější jízdenka za 14 Kč vám nebude uznána. Ale když ji koupíte s cílovou stanicí těsně za Prahou, platí – a nikdo vám nebrání vystoupit dřív. Není to podvod, je to… tvůrčí interpretace tarifu.
Pojeďte vlakem, je to levnější než autobusem
Zatímco byste čekali, že autobus bude levnější než pohodlný vlak, opak je pravdou. Například mezi Masarykovým nádražím a Roztoky PID účtuje 30 Kč. Ale když použijete tarif Českých drah? Zaplatíte jen 20 Kč. Stejná cesta, stejná vzdálenost, ale jiný výklad reality podle toho, kdo vám prodá jízdenku.
Musíte přestupovat? Tak to si připlatíte …
Cestování s přestupem se v PID nevyplácí. Třeba když jedete linkou 354 z Horních Počernic do Jiren. Pokud jedete přímým spojem, je to levnější. Ale pokud se rozhodnete přestoupit v pásmu P (např. u metra), musíte si koupit jízdenku na více pásem. Delší cesta = levnější, kratší cesta s přestupem = dražší. Matematik by zaplakal.
Dálniční slevy jsou jen pro někoho
Linky jako 367 z Brandýsa nad Labem využívají dálniční trasu, a tak mají nižší tarif. Jenže tahle sleva platí pouze pro tu konkrétní linku – jakmile přestoupíte na jinou MHD linku v Praze, tarifní výpočet se přepne do „plné palby“ a zlevněná jízdenka přestává platit. Gratulujeme! Právě jste objevili další výjimku.
Zjišťujte si výluky? Jízdenka na nich neplatí
V rámci výluky linky 332 do Štědříku byla zavedena přestupní linka X332. Jízda se o pár minut protáhla – a rázem se nevejdete do časové platnosti nejlevnější jízdenky. Stejná trasa, delší cesta z důvodů mimo vaši kontrolu, a výsledek? Musíte platit víc.
A co s tím naděláte?
Diplomant Macháček sice předkládá řadu návrhů, jak tarif zjednodušit a zpřehlednit, ale na cestující s omezenou mobilitou nebo držitele ZTP-P se nějak zapomnělo. A to je škoda – protože právě v systému, který má být „veřejný“ a „integrovaný“, by měl být důraz na rovnost a srozumitelnost. Problém je zejména u rychlíků a spěšných vlaků, které nestaví v posledních zastávkách v rámci vnitřních zón města, tedy pásem 0, P a B jako jsou například stanice Praha-Radotín nebo Praha-Klánovice. Jak se zde platí? Mohou si koupit odsud držitelé průkazu ZTP(-P) tarif Lítačky? Nebo záleží na tom, jak se zrovna dobře průvodčí vyspal a nebo jaký je to dobrák. Zkušenosti říkají, že to tak bývá.
Zatím to ale vypadá, že si cestující musí před každou jízdou udělat malou domácí práci, nebo si alespoň do batohu přibalit kalkulačku, lupu na mapu a brožuru Cestujeme PID s krizovým právníkem.
Zdroj inspirace: https://metrobus.cz/video/co-schazi-tarifu
Video: https://youtu.be/Sk2hOl-zJZE