Jak se velké železniční společnosti rychle staly velkými průmyslovými mocnostmi samy o sobě, začaly ovlivňovat infrastrukturu obchodu, průmyslu, zemědělství a osídlení. V některých zemích byla převážná část železniční sítě centralizována pod státní kontrolou, zatímco v jiných se vyhrávaly a ztrácely firemní a osobní jmění, jak se železniční horečka šířila široko daleko.
Překračování ohromující krajiny, propojení velkých měst kontinentu a přinášení přírodních divů uvnitř dosahu obyčejných lidí, železnice podpořily růst turistického průmyslu, který zase urychlil vývoj dramatického plakátu.
Tyto aspekty prvních desetiletí evropské železniční historie jsou prozkoumány v tomto elegantním a bohatém stylu
ilustrovaný objem. Sociální, ekonomické, environmentální a technologické výzvy a úspěchy jsou všechny
pokryty, spolu s hlavními body tras a zážitky dychtivých cestujících vlakem.
Zlatý věk evropských železnic obsahuje více než tři sta současných ilustrací mapy tras, jízdní řády, technické přílohy a fascinující perspektivy týmu oceněných spisovatelé a uznávaní železniční odborníci.
Pozor – různě na netu je k dispozici ke čtení, ale chtějí k registraci i číslo platební karty!!!
Je možné knihu půjčit v Technické knihovně ČVUT v Praze.
OBSAH
Úvod od Christiana Wolmara ………………………………………………… 6
VELKÁ BRITÁNIE …………………………………………………. 23
Velká západní železnice ……………………………………………………… 24
Hlavní linka západního pobřeží …………………………………………… 26
Leeds to Carlisle – The Settle Route …………………………………… 28
Londýnské nádraží Termini …………………………………………………. 30
West Highland Railway ……………………………………………………….. 32
IRSKO ……………………………………………………………….. 43
Velká jižní a západní železnice …………………………………………… 44
Velká severní dráha ……………………………………………………………. 46
Midland a Great Western Railway ………………………………………. 48
Dublinská a jihovýchodní železnice …………………………………….. 50
Irské úzkorozchodné divy ……………………………………………………. 52
BENELUX …………………………………………………………… 59
Belgické přechody přes Severní moře ………………………………… 60
FRANCIE ……………………………………………………………. 65
Paříž – Lyon – Středozemní moře …………………………………………. 66
Paříž-Orleans ……………………………………………………………………… 68
Chemin de Fer du Midi ……………………………………………………….. 70
Chemin de Fer du Nord ………………………………………………………. 72
Francouzské expresy ………………………………………………………….. 74
Hlavní nádraží v Paříži ………………………………………………………… 76
Stanice Goschenen na Gotthardbahn , Švýcarsko, 1910 (vpravo).
ITÁLIE ………………………………………………………………… 87
Turín přes Moht Cenis …………………………………………………………. 88
Turín – Milán – Řím – Neapol …………………………………………………. 90
Milano Centrale ………………………………………………. ^… 92
Florencie — Bologna Direttissima …………………………………………. 94
BALKÁN A ŘECKO ………………………………………………. 103
Záhřeb do Split ………………………………………………………………….. 104
Řecké státní dráhy …………………………………………………………….. 106
IBERIA …………………………………………………………………. v
Od francouzských hranic po Madrid ………………………………….. 112
Madrid do Barcelony ………………………………………………………….. 114
Madrid do Alicante …………………………………………………………….. 116
Madrid do Portugalska ………………………………………………………. 118
Severní pobřeží Španělska ………………………………………………… 120
Andaluské železnice ………………………………………………………….. 122
STŘEDNÍ EVROPA ………………………………………………. 129
Berlín—Drážďany—Praha ……………………………………………………. 130
Hamburk do Berlína …………………………………………………………… 132
Údolí Rýna …………………………………………………………………………. 134
Vídeň-Bratislava-Budapešť ……………………………………………….. 138
Nordbahn …………………………………………….. císaře Ferdinanda 140
Südbahn – The Semmering Route ……………………………………… 142
Brennerský průsmyk ………………………………………………………….. 146
Westbahn a Arlberg ………………………………………………… Route 148
Klasické evropské trasy pro spací vůz …………………………….. 150
Orient Express …………………………………………………………………… 152
Hlavní nádraží v Německu …………………………………………………. 164
ŠVÝCARSKO ……………………………………………………… 175
SBB a Curych-Mnichov Route …………………………………………… 176
Gotthardská cesta ……………………………………………………………… 178
Tunel svatého Gottharda …………………………………………………… 181
Simplon Route …………………………………………………………………… 190
Ldtschberg Route …………………………………………………………… 192 _
Rhaetian Railway and Glacier Express ……………………………. 194
Jungfraubahn ………………………… 196
POLSKO ……………………………………………… 203
Berlín — Varšava ………………………………………………………. .204
Varšava-Moskva ……………………………………………………………….. 206
Varšava-Vídeň a jižní Polsko ……………………………………………… 208
Hlavní nádraží ve Varšavě …………………………………………………. 210
RUSKO ……………………………………………………………… 21?
Moskva-Petrohrad ……………………………………………………………… 218
Transsibiřská magistrála ……………………………………………………. 221
SKANDINÁVIE ……………………………………………………. 237
Bergenská linka …………………………………………………………………. 238
Stockholm – Narvik …………………………………………………………….. 240
Helsinské nádraží ………………………………………………………………. 242
Příloha 1 Klasické evropské lokomotivy . . 248
Dodatek 2 Konstrukce evropského železničního vagónu . . 250
Dodatek 3 Železniční muzea a památky k vidění . 252
Bibliografie ………………………………………………………………………… 254
Index …………………………………………………………………………………. 256