V rámci výstavy Praha zítra? Propojené město (spíše kina Hvězda – cyklické promítání filmu) – vznikla dvě asi ještě lepší video (můj názor), než to, co můžete zhlédnout v CAMPu. Nutno zdůraznit, že CAMP se snaží přitáhnout a zpřístupnit program i pro zdravotně postižené – nevidomým, slabozrakým, neslyšícím nebo tělesně postiženým. Hodnotit to úplně nechci. Snaží se, ale mají co zlepšovat. K filmu promítanému na širokoúhlém plátně (asi 20 metrů – pro mě neukoukatelnému turmonem, zvláště rychle se míhající fotky, nevyužil jsem audiopopisu, vlastně jsem o něm nevěděl, neoslovil jsem nenašel jsem pracovníky CAMPu v sále) zřídil audiopopis, nejde o tradiční audiopopis videa, ale text, který je u videa reprodukován, ale dá vám přehled o čem hlavní video „výstavy“ pojednává. Zde bych si dovolil promítat sdíleně obě povedená videa jako doprovodný program.
První video je o historii kolejové dopravy v Praze. Velmi pěkně a vtipně podané:
Jak železnice, tramvaje a metro formovaly podobu našeho hlavního města? Historická přednáška přiblíží vývoj pražské kolejové dopravy od jejích začátků v 1. polovině 19. století až po moderní síť metra. Věděli jste, že Grébovka stojí na zemině vytěžené ze stavby Vinohradského železničního tunelu? Nebo že přes Karlův most vedla tramvajová trať? Přijďte zjistit, jak kolejová doprava nenápadně, ale zásadně měnila mapu Prahy. Tématem provede Marek Binko – bývalý železničář a současný specialista koncepce dopravy z IPR Praha.
Všimněte si například na jak dlouho byl přerušen provoz na původním železničním mostu při výměně za současný, tolik ochraňovaný a zrezavělý a čekající na rekonstrukci a jak dlouho budou trvat přípravy na jeho rekonstrukci – tuším, že se po něm bude jezdit ještě asi 7 let 20 km/hod. a pouze jeden vlak a potom, jak dlouho bude trvat náročná oprava a zda to bude stát opravdu za to – jsem zastáncem zbrusu nového a už vyprojektovaného mostu – tedy alespoň návrhu, viděl jsem jeho vizualizaci a byl by to fešák, jenže …
A taky kolik a jak rychle se stavěly železnice v prohnilém Rakousku-Uhersku a mnoho dalšího …
Druhé video se týká současnosti a plánů do roku 2050, kterým se věnuje i promítací výstava v Campu, otevřená tuším do prosince. Neváhejte a skočte se tam podívat, i když tato videa vám myslím přinesou více informací.
Prahu čeká nová éra dopravy. Metro D přinese další čtvrti s přímou dostupností metra. Přibudou další tramvajové tratě, například propojení mezi Modřany a Libuší. Současně je plánována větší integrace železničních uzlů a stavba nových vlakových stanic nebo jejich obnova, včetně rekonstrukce Hlavního nádraží. Jak nová spojení ovlivní město? Kde vzniknou klíčová přestupní místa mezi metrem, vlakem a tramvajemi? Jak budou koordinovány fáze výstavby, aby se předešlo paralelním uzávěrám? Přijďte diskutovat o budoucnosti metropole, kde kolejová doprava mění vzdálenosti. Pozvání do diskuze přijali:
🟢 Filip Jiřík | Dopravní podnik
🟢 Martin Vaněk | Správa železnic
🟢 Václav Haas | ROPID
🟢 Marek Zděradička | IPR Praha
O výstavě – z webu CAMPu:
Výstava o kolejové dopravě.
Město nikdy nespí, město je stále v pohybu. Každý den metropolemi proudí lidé, zboží, energie i myšlenky. Po celém světě zažívá kolejová doprava renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou cestování. Ani Praha nezůstává pozadu. V následujících letech zde vzniknou desítky kilometrů nových tratí a tunelů pro vlaky, metro i tramvaje. Jak tyto změny ovlivní každodenní život? Které části města propojí a jak zlepší spojení v rámci Česka i s Evropou? Jaké nové příležitosti přinesou investice do dopravní infrastruktury? A mohou nové koleje znamenat i nové město?
Odpověď na poslední otázku nabízí expozice Praha zítra? Propojené město hned na svém začátku. Při vstupu do výstavního sálu se nachází přehled základních pravidel pro rozvoj měst ruku v ruce s rozvojem kolejové dopravy. Vybraná doporučení urbanistů z IPR Praha ilustrují příklady dobré praxe ze zahraničí. Po této vydatné porci urbanismu jsme připraveni vrhnout se do spletitých tras, tunelů, odboček i slepých uliček pražského (nejen) železničního uzlu. Budeme jej rozplétat postupně a začít přitom můžeme před velkoplošnou projekcí, která jako už tradičně vévodí výstavnímu sálu. Na cestu do minulosti zve „nostalgická linka“ v podobě krátkého filmu Století kolejí, sestaveného z archivních filmových a televizních záběrů. Kdo dává přednost vizím před nostalgií, setrvá na nástupišti do příjezdu speciálního expresu směr rok 2050. Budoucnost kolejové dopravy v Praze přehledně představí animované schéma nových tras a tratí – od chystaného železničního spojení na letiště Václava Havla přes plánované tunely pod středem města až po nové linky metra a tramvají. Budoucí trasy včetně zastávek a nádraží si pak lze v klidu a vlastním tempem prohlédnout na dotykové obrazovce v interaktivním prostředí 3D modelu Prahy. Dynamický obsah velkoplošné projekce v mnohém doplňuje ilustrovaný průvodce umístěný na protější stěně. Důležité souvislosti plánování kolejové dopravy a jejího vlivu na rozvoj města shrnuje informacemi nabitý tištěný katalog. Každý z návštěvníků výstavy se může vžít do role výpravčího a jedním stiskem tlačítka vyslat na cestu modelový vláček s velmi netradičním pohonem – náš expres se totiž v CAMPu prohání potrubní poštou. Do prostoru výstavního sálu se také vrací oblíbená součást mobiliáře – sofa 2.0, které jednak umožňuje pohodlné sledování projekční stěny a jednak těm, co se už vizuálního zážitku nabažili, nabízí možnost zaposlouchat se do budoucnosti podpovrchové dopravy a na vlastní uši si vyzkoušet jízdu metrem D. Každý, kdo se chce o rozvoji kolejové dopravy dozvědět ještě víc, najde v naší studovně důležité odborné dokumenty (zejména Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení) nebo si může vybrat z bohatého doprovodného programu v podobě komentovaných prohlídek, přednášek, debat a projekcí. Konec citace z webu CAMP
Musím také ocenit, že organizátoři rádi zodpovídají na otázky z publika nebo e-mailem. Uskutečnila se tu hromadná akce pro nevidomé, které jsem se ale nemohl zúčastnit a zřejmě by byli ochotni podobné akce pro uzavřenou skupinu zopakovat.
K výstavě byly vydány i tyflografické schématické mapky a údajně si můžete odnést i nějaké letáčky.
Výstava trvá do 21. prosince 2025. CAMP najdete na adrese:
Vyšehradská 2075/51, 12800 Praha 2 – Nové Město,
Otevřeno úterý až neděle 9-21 hodin