Bydlím v Hlouvbětíně a jezdíme autobusem 110 na metro a nebo spíš z metra domů. Autobus občas uvízne v zácpě na Kbelské, takže i když by bylo výhodné jet 110 na Letňany, v reálu to časově moc výhodné není. Linka se opožďuje. Stojí tu i zablokovaná auta – ta, co jedou přes křižovatky Průmyslová – Kbelská – Posděbradská nebo přes Křižovatku Kollbenova – Kbelská a také bývá problém sjet z Novopacké ať už směrem na Klíčov, nebo z Novopacké k Hloubětínu. Pomoci by měl tunel pod Kbalskou a nebo také prodloužení Novopacké směrem k Balabence, kde by jednou měla být možnost napojit se na městský převážně okruh, ať už na jižní spojku nebo okolo Prahy směrem na sever a západ.
Text vznikl z mého rozhovoru s chatgpt:
Hloubětínský tunel
Co už víme:
- Bude to hloubený tunel pod ulicí Kbelská v Hloubětíně, mezi křižovatkami s Poděbradskou a Kolbenovou. Praha 14 Jinak+2PrahaIN+2
- Délka tunelu ~ 670 metrů. PrahaIN+2PrahaIN+2
- Celkový řešený úsek (silnice/komunikace kolem) je ~ 1,95 km. PrahaIN+1
- Odhad nákladů: 5,7 miliardy korun bez DPH. Projektová dokumentace stojí ~ 286–320 miliónů bez DPH. Praha+3Seznam Zprávy+3PrahaIN+3
- Kdo projektuje: konsorcium Satra–Pragoprojekt–Valbek. Seznam Zprávy+2PrahaIN+2
- Termíny:
- Projektová dokumentace by měla být hotová tak, aby povolení stavby bylo možné získat. PrahaIN+2Praha+2
- Realizace stavby se plánuje zahájit v roce 2028, dokončení v roce 2031. Praha+1
Co je ještě nejasné / sporné:
- Přesné datum zahájení se může posunout. Seznam Zprávy+2Hospodářské noviny Archiv+2
- Dopad na okolí – jak moc se změní provoz na povrchu, jak budou fungovat připojovací komunikace, jak bude řešen hluk, stromy atd. Některé části řešení ještě v připomínkách. Praha 14 Jinak+1
Prodloužení Novopacké → Balabenka / tunely kolem Balabenky / část „Vlasta“
Tohle patří do většího konceptu dokončení vnitřního městského okruhu Praha (někdy nazývané MO, nebo varianta „Vlasta“).
Co je navrženo:
- Trasa z Pelc-Tyrolky přes Balabenku dál ke Štěrboholské radiále + Libeňská spojka. Celková délka úseku, který ještě chybí – ~ 10,5 km. Novinky+2Praha+2
- Z toho většina povede v tunelech (hloubené i ražené): přibližně 8,5 km tunelů. Zprávy z dopravy | DopravaDnes.cz+2Novinky+2
- Rozdělení na tři hlavní části / stavby:
- Pelc/Tyrolka – U Kříže / Balabenka (někdy označováno jako MO Pelc-Tyrolka – U Kříže) – část která přibližuje Blanka do Balabenky. Zprávy z dopravy | DopravaDnes.cz+2Dopravní noviny+2
- Balabenka – Rybníčky – další díl mezi Balabenkou a Štěrboholskou radiálou. Zprávy z dopravy | DopravaDnes.cz+2Novinky+2
- Libeňská spojka (Vychovatelna – Balabenka) – napojení na okolní kraj, probíhá i řešení technické respektive urbanistické. Tunel Libeňská spojka samostatně cca 865 m tunelové délky. Dopravní noviny+1
- Studie variant: varianty vedení přes Balabenku tunely („Vlasta“) jsou preferovány, existují i povrchové, duální varianty (část povrch, část tunely), ale magistrát momentálně tlačí tunelové vedení. ESTAV.cz+2Seznam Zprávy+2
- Geotechnický průzkum / monitoring trasy už v přípravě: vyhlášené zakázky na průzkumné štoly (studie štol), monitoring podloží. Novinky+2Praha+2
Co je nejisté / sporné:
- Přesné varianty u některých úseků, např. jak bude tunel veden u Balabenky / povrch versus podzemní řešení, možnosti kombinací. Deník+1
- Financování: kolik dá financováno město, kolik potřeba státní příspěvek. To se ještě řeší. iDNES
- Termíny jsou optimistické, ale často se posouvají – některé části mohly být původně plánovány dříve (např územní rozhodnutí / stavební povolení do 2021-2023), ale tyto termíny už nejsou reálné pro všechny díly. Lidovky+2iDNES+2
Shrnutí – jak to vidí CHATGPT + rizika / co sledovat
- Tyto stavby jsou ambiciózní: pokud se vše povede podle plánů, Praha získá značnou část chybějícího vnitřního okruhu, která povede velkou část dopravy pod zemí – což může být zásadní pro snížení hluku, emisí, zlepšení urbanistického prostředí.
- Ale: velké investice, velká byrokratická zátěž (EIA, územní/plánovací řízení, vlastnické vztahy, průzkumy), závislost na financích i dobrovolných rozhodnutích (město vs. stát).
- Asistent doporučení: sledovat schválení EIA, výběrové řízení na projektanty, financování + veřejné připomínky, případné soudní spory (u velkých dopravních projektů to bývá).