Hloubětín – stanice metra B a okolí

Stanice metra B Hloubětín leží na dříve nazývaném Větiškově náměstí. Aktruálně až do plánovaného 31. 5. 2022 probíhá na náměstí velká revitalizace. Po obou stranách ulice Poděbradská je nákupní zóna: Penny market, lékárny, služby, papírnictví, kadeřnictví. Směrem z města se nachází sídliště Hloubětín a dál na kopci sídliště Lehovec. I v okolí stanice je bytová zástavba. V okolí je možné se vydat do městské přírody – les, rybník … popíšeme si v příspěvku.

Stanice slouží jako přestupní dopravní uzel pro autobusy a tramvaje.

Hloubětín – stanice metra A, schéma bezbariérovosti

Stanice je trojlodní, s prostupy. Výstup je na jedné straně po eskalátorech, které informují o směru jízdy pomocí majáčku (nahoře ve vestibulu i dole z nástupiště). Eskalátory jsou ve směru jízdy z centra – prostupem a vpravo, tedy při příjezdu od Černého mostu prostupem a vlevo. Jsou zde tři eskalátory a pravostranný směr jejich využívání. Kromě toho tu je k dispozici i výtah pro přepravu osob a manipulační výtah, který se pro přepravu osob nevyužívá. K výtahu jdete po nástupištích dopředu (při jízdě z centra, dozadu při jízdě od Černého mostu) a ne konci nástupiště zabočíte do spojovací chodby mezi nástupišti, tedy pokud jdete po nástupišti z centra tak doleva a naopak doprava, pokud jdete dozadu po druhém nástupišti. Asi uprostřed chodby je odbočka do chodby podél tunelů směr Černý most, tedy při zabočení do spojovací chodby vlevo se pak vydáme doprava. Projdeme bezpečnostními těsnícími dveřmi a v malé místnosti vpravo je výtah, kterým vyjedeme nahoru do vestibulu, ven z vestibulu se dostaneme po výstupu z výtahu vpravo a pojdete dveřmi do pochodu, který navazuje na malý vestibul metra u dozorčího stanice, který sedí na druhé straně u směru vchodu do metra. Na téměř stejném místě vyjedete eskalátory a v přímém směru minete po pravé ruce výtah a projdete dveřmi do podchodu.

Na nástupištích jsou taktilní bezpečnostní pásy a jsou zde i vodící linie.

Při výstupu po eskalátorech se připravte na to, že to na nich poměrně často dost silně fouká.

Vestibul metra navazuje na podchod.

Dál je téměř zbytečné něco popisovat, protože před dveřmi do vestibulu si můžete spustit majáčky, tedy pokud vlastníte vysílačku VPN. První majáček vás informuje, kde je vstup do metra a využijete ho spíše při opačné cestě, když do metra půjdete. Směrem napravo do podchodu se vám rozpovídá další majáček, který vás bude informovat o tom, kam se podchodem dostanete. O dalším majáčku venku si řeknemě později.

Vestibul metra je umístěn na jeho konci před východem z podchodu k ulici Mochovská. Místní tento prostor znají jako Havanu, podle bývalé kruhové restaurace a kavárny. Tímto směrem se vydáte z vestibulu metra doleva. Můžete z metra vyjít po pevných schodech a nebo serpenovitým výjezdem. Na náměstí vlevo je např. Lekárna dr. Max, zdravotní středisko a další služby (budova bývalé Havany, za kruhovou Havanou – pozor vlevo na prostranství jsou také schody dolů k malé kavárně.

Pokud se dáte z vestibulu metra doprava, procházíte podchodem pod Poděbradskou ulicí.

Stanice metra Hloubětín a okolí
Nástupiště stanice metra B Hloubětín z centra, dopředu k výtahu.

První východ napravo s nájezdem nebo tři schodky a nájezd je výstup před kruhovou bývalou Havanu, k autobusové stanici linky 110 na Letňany a k Obchodnímu centru Čakovice. První východ z podhocdu doleva můžete vás vyvede na chodník Poděbradské ulice a po chodníku jdete po levé straně ulice do Sídliště Hloubětín.

Další východy z podchodu jsou na pravé straně k tramvajovým zastávkám. První východ doprava od metra je k tramvajím směr:

25 Harfa – Palmovka – Bílá hora

19 Vysočany – Palmovka – Pankrác

Po výstupu jste na konci ostrůvku, jděte dopředu.

Východ doprava k protisměrné tramvajové zastávce, po výstupu jste u označníku:

obě tramvaje 19 i 25 jedou dvě stanice na konečnou Lehovec.

Další výstup jsou pevné schodiště před vámi a výjezd po pravé ruce, kterým se dostanete k autobusové zastávce linek:

110 Lehovec – Kyje – Dolní Počernice

141 Lehovec – Černý most II – Ve Žlíbku (Horní Počernice)

Jakmile vyjdete výjezd, který se nahoře lomí doleva, můžete si zde spustit další majáček a to povely jak číslo 1, tak i číslo 2, který vás jednak ujistí, že jdete správně, tak ale také vás poinformuje o právě popisované trase na autobusovou zastávku. Mluví o směru doleva, přesněji je to ale bylo popsáno právě dál. (nicméně chválím a jsem jako obyvatel Hloubětína hrdý, že máme tak dobře omajáčkovanou stanici metra – je to někde stejně dobře udělané? zatím jsem neotestoval, případně napište)

Výjezd vás zavede na chodník, na které uděláte obrat o 180 stupňů a po asi čtyřech schodech sejdete k označníku zastávky autobusů. Schůdky se dají obejít, pokud půjdete dál po svažitém chodníku a na jeho konci u slnice zabočíte doprava do ostrého úhlu – přijdete k zastávce odzadu. Jde zde i přístřešek. Tento prostor bude zřejmě po rekonstrukci náměstí trochu pozměněn a i v této době zde mohou být různé zábory, které je nutné obcházet.

Po čelním schodišti z podchodu se dostanete také na chodník a pokud by nebylo náměstí aktuálně v revitalizaci (do 31. 5. 2022), mohli byste se v přímém směru dostat do prostoru náměstí. Momentálně je tam zábrana a náměstí musíte obejít po obvodu buď zleva nebo zprava. Také chodníky však nejsou úplně v ideálním stavu, takže pozor! Doleva se můžete vydat po pravé straně Poděbradské k ulici Chvalská – vpravo je výstupní stanice autobusu 141 od směru Ze Žlíbku. Na protějším chodníku po přechodu Chvalské ve stejném směru chůze je řeznictví a dál můžete pokračovat po Poděbradské do Sídliště Hloubětín.

Plastika Fuga na náměstí v Hloubětíně (před revitalizací, asi zůstane i po revitalizaci)

Vycházky: směrem na Kbelskou a do prostoru Hořejšího rybníku. Na Kbelské cyklostezka až do Vysočan a nebo k Hořejšímu rybníku. Možnost procházky k lesu k ulici V Chaloupkách, do lesa, možnost přejít hřeben ke Kyjskému rybníku a do Kyjí. Nedaleko Kbelské Pražský zlom. V Hloubětíně kostel sv. Jiří, bazén, komunitní centrum H55, Italské gymnázium, kurty … hloubětínský zámek, kde bývalo/je (?) soukromé sanatorium.